Permalänk

Köpa dator för gaming (LoL)

Hej,

Jag ska köpa en dator för att lira mestadels LoL. Jag har läst runt i trådar och undrar om detta är prisvärt? Jag behöver även en skärm! Budget max 12.000kr

Är detta de bästa valen för budgeten?

Tackar på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, inte det minsta prisvärt.

Finns betydligt bättre moderkort för mindre pengar. Att lägga på en CPU-kylare ger dig absolut ingen extra prestana med ett 2600X som har en vettig medföljhande kylare. Och varför köpa en 2600X när 3600 är ute? 749 kr för en 250 GB SATA-SSD är också rena rånet...

För ~10000 kr så kan du slänga ihop en burk med en Ryzen 5 3600 istället (betydligt bättre än en 2600X), ett MSI Tomahawk B450-moderkort (billigare och bättre än det du valt), och ett Sapphire Vega 56 Pulse (~3090 kr) mycket mer kraftfullt än det RX 570 du valt.) och 500 GB lagring. Kolla gärna lite i den här tråden för ett bygge som är betydligt mer prisvärt: #17981336 (läs gärna diskussionen efter om chassi)

För nästan samma skärmbudget (finns flera val under 2000 kr, ingen aning om något är bra) också går det att gå upp till 120 Hz i uppdateringsfrekvens. Klart värt det med ett Vega 56 i 1080p.

Med 10 000 kr för dator och 2000 kr för skärm kan du alltså få betydligt mer än vad du länkat in.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Nej, inte det minsta prisvärt.

Finns betydligt bättre moderkort för mindre pengar. Att lägga på en CPU-kylare ger dig absolut ingen extra prestana med ett 2600X som har en vettig medföljhande kylare. Och varför köpa en 2600X när 3600 är ute? 749 kr för en 250 GB SATA-SSD är också rena rånet...

För ~10000 kr så kan du slänga ihop en burk med en Ryzen 5 3600 istället (betydligt bättre än en 2600X), ett MSI Tomahawk B450-moderkort (billigare och bättre än det du valt), och ett Sapphire Vega 56 Pulse (~3090 kr) mycket mer kraftfullt än det RX 570 du valt.) och 500 GB lagring. Kolla gärna lite i den här tråden för ett bygge som är betydligt mer prisvärt: #17981336 (läs gärna diskussionen efter om chassi)

Jag skulle också se om jag kunde sträcka lite på skärmbudgeten för att få plats med en 120 Hz-skärm minst.

Hej Pv2B,

Tack för detta råd! Det låter som en klar förbättring. Den datorn för 10.000kr du länkade i den andra tråden kör jag på och kikar över vilken skärm jag kan sträcka mig till. Vad innebär skillnaden i Hz för skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krullidutt:

Hej Pv2B,

Tack för detta råd! Det låter som en klar förbättring. Den datorn för 10.000kr du länkade i den andra tråden kör jag på och kikar över vilken skärm jag kan sträcka mig till. Vad innebär skillnaden i Hz för skärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör inte på den rakt av, chassit jag valt är riktigt tråkigt och dåligt och är bara valt för att det var billigt och hela datorn skulle få plats inom 9500 kr. Lägg några hundra till på ett bra chassi så får du en dator som du kan tycka är snygg och lättarbetad oxå fortfarande under 10000 kr.

Ju högre uppdateringsfrekvens på bildskärmen desto bättre flyter spelet på, om man ska förenkla det. Bildskärmen kan helt enkelt visa flera bilder per sekund, och det går absolut att känna skillnad på 75 och 144 Hz.

FreeSync ger dig möjligheten att köra bildskärmen i samma uppdateringsfrekvens som din FPS, något som också förbättrar flyt och får bort "tearing".

Här har du en lista på bildskärmar med minst 120 Hz och FreeSync. https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s409638133&o=produ...

Vilka av dessa bildskärmar är bra har jag tyvärr mindre bra koll på, så antingen kanske någon annan forummedlem kan ge dig bra råd i den här prisklassen eller så kan du kanske leta lite själv.

Här är lite bra läsning/video om skärmar: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Kör inte på den rakt av, chassit jag valt är riktigt tråkigt och dåligt och är bara valt för att det var billigt och hela datorn skulle få plats inom 9500 kr. Lägg några hundra till på ett bra chassi så får du en dator som du kan tycka är snygg och lättarbetad oxå fortfarande under 10000 kr.

Ju högre uppdateringsfrekvens på bildskärmen desto bättre flyter spelet på, om man ska förenkla det. Bildskärmen kan helt enkelt visa flera bilder per sekund, och det går absolut att känna skillnad på 75 och 144 Hz.

FreeSync ger dig möjligheten att köra bildskärmen i samma uppdateringsfrekvens som din FPS, något som också förbättrar flyt och får bort "tearing".

Här har du en lista på bildskärmar med minst 120 Hz och FreeSync. https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s409638133&o=produ...

Vilka av dessa bildskärmar är bra har jag tyvärr mindre bra koll på, så antingen kanske någon annan forummedlem kan ge dig bra råd i den här prisklassen eller så kan du kanske leta lite själv.

Här är lite bra läsning/video om skärmar: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Tack för att du tog dig tiden!
Ska kika igenom trådarna och skapa mig en god uppfattning om både dator och skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullidutt:

Tack för att du tog dig tiden!
Ska kika igenom trådarna och skapa mig en god uppfattning om både dator och skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade till ett bättre chassi och minnena till 3200Mhz men i övrigt identiskt med @pv2b varukorg.

Notera dock att du får bygga ihop denna själv. Finns dock massvis med hjälp att få till byggandet, inte minst via Sweclockers Datorbyggarguide.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Krullidutt: Ifall du behöver montering är nog något i denna stil du bör sikta på dock sämre än paket som du bygger ihop själv då det går att optimera kostnaden när man köper från flera olika butiker.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anders9110:

@Krullidutt: Ifall du behöver montering är nog något i denna stil du bör sikta på dock sämre än paket som du bygger ihop själv då det går att optimera kostnaden när man köper från flera olika butiker.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,293998,256271,225255,302709,297513,292076,272629

Precis, här kan man inte dra nytta av Vega 56 för 3090 kr som är snabbare och billigare än GTX 1660 Ti, och så får man dras med ett billigare moderkort och en mindre nätdel. (Även om 550W borde vara okej för ett Vega 56 så börjar det bli lite tight med strömbudget...)

Den kundvagnen kan dock förbättras genom att gå ner till ett Fractal Design Mini C istället för Define C... iom att det är mATX-kort. (Eller tja, samma pris, man kan ju argumentera för att ett Define C är bättre eftersom det ger framtidskompatibilitet med ett ATX-kort i framtiden...)

Permalänk
Medlem

@Krullidutt:

Gjorde även en korg på Webhallen som sätts ihop av dem. RX 5700 är faktiskt ännu mer kraftfull än Vega 56. Den enda nackdelen är att det kan låta en del. EDIT: Leker man däremot lite med "undervolting" så går det att få ned både temperaturer och ljudnivå.

Nedanför ser du prestandaindex med dagens grafikkort i både DirectX11 och DirectX12.

DX11:

DX12:

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samlooh:

@Krullidutt:

Gjorde även en korg på Webhallen som sätts ihop av dem. RX 5700 är faktiskt ännu mer kraftfull än Vega 56. Den enda nackdelen är att det kan låta en del.

Men då kostar ju också RX 5700 hela 1100 kr mer... du får ju inte plats inom budget om du ska ha pengar för en 144 Hz-skärm.

14% mer prestanda för 42% mer pengar känns ju också så där prisvärdhetsmässigt.

(Sen finns det ju andra fördelar med RX 5700 framför Vega 56, som t.ex. Radeon Image Sharpening, men det är ju en annan fråga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men då kostar ju också RX 5700 hela 1100 kr mer... du får ju inte plats inom budget om du ska ha pengar för en 144 Hz-skärm.

Jo, men Vega 56 är inget alternativ hos Webhallen då det kostar för mycket. Kändes heller inte så roligt att välja ett mediokert 1660Ti (med medioker kylning) för över 3000kr .. :/

Jag tänkte att TS kunde välja skärmen han valde från början - då landar han vid 12 000kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

@Krullidutt:

Gjorde även en korg på Webhallen som sätts ihop av dem. RX 5700 är faktiskt ännu mer kraftfull än Vega 56. Den enda nackdelen är att det kan låta en del. EDIT: Leker man däremot lite med "undervolting" så går det att få ned både temperaturer och ljudnivå.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,269879,303616,273142,225255,269280,236123,293998?name=10,4TKR

Nedanför ser du prestandaindex med dagens grafikkort i både DirectX11 och DirectX12.

DX11:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17576?key=d238d186cb3068ff9580f549b7f85f03

DX12:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17577?key=04ca87558aea11458823b8c5f4837ce8

Tacksam för rådgivningen!
Om man ska försöka förhålla sig till vad datorn ska användas till (mestadels bara LoL) är denna det bästa alternativet? Plus att grafikkortet är kanske mer framtidssäkert?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Samlooh:

Jo, men Vega 56 är inget alternativ hos Webhallen då det kostar för mycket. Kändes heller inte så roligt att välja ett mediokert 1660Ti (med medioker kylning) för över 3000kr ..

Jag tänkte att TS kunde välja skärmen han valde från början - då landar han vid 12 000kr.

Nu förstår jag hur du tänker! Jo, isåfall är ju inte Vega 56 ett möjligt val. Det visar ju dock på att det är smart att shoppa runt lite. Men om man ändå framhärdar i att handla allt från Webhallen:

Jämfört med GTX 1660 Ti-kortet är RX 5700-kortet du länkade är RX 5700 29% dyrare för 22,5% mer prestanda i DX11 och 35,4% mer prestanda i DX12. Känns lite som oavgjort om man går på price/performance. GTX 1660 Ti har ju dock fördelen att vara billigare för ungefär lika mycket mindre prestanda vilket gör att man hamnar inom budget.

Sen är ju kanske kylaren på GTX 1660 Ti inte den bästa, RX 5700-kortet du valde är ju också en referens-blower som inte är särskilt bra den heller, skulle väl kalla kyllösningarna på korten för ungefär oavgjort... (särskilt när man räknar med att GTX 1660 Ti tar typ ~50 W mindre)

Då är det väl bättre att hålla sig inom budget och satsa på en bättre skärm, det ger en bättre helhetsupplevelse imo. Sen kan man tycka annorlunda, det är det som är fantastiskt med att bygga PC att man kan välja själv.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Jo, men Vega 56 är inget alternativ hos Webhallen då det kostar för mycket. Kändes heller inte så roligt att välja ett mediokert 1660Ti (med medioker kylning) för över 3000kr .. :/

Jag tänkte att TS kunde välja skärmen han valde från början - då landar han vid 12 000kr.

Om man använder sig av Samlooh’s webbhallen paket men byter ut grafikkortet till det jag hade ursprungligen är det en best of both worlds?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krullidutt:

Om man använder sig av Samlooh’s webbhallen paket men byter ut grafikkortet till det jag hade ursprungligen är det en best of both worlds?

Skickades från m.sweclockers.com

Då ska du veta att ett RX 570 är typ hälften så snabbt som ett RX 5700....

Stor skillnad alltså.

Å andra sidan lär ju båda korten kunna driva runt LoL utan problem. Men du, en grej att fundera på, spelar du något annat alls än LoL? För LoL är ju super-lättdrivet och går och spela på typ en potatis. Om inte kan det kanske vara värt att köpa en billgiare dator baserad runt en billig APU, t.ex. Ryzen 5 2400G, och sedan när du väl ska spela lite tyngre spel kanske ha sparat ihop till att köpa en bättre processor och ett kraftfullt grafikkort? Då kan du satsa på en riktigt nice skärm från start och kanske lite sköna tillbehör. Allt detta kommer ju höja din upplevelse rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krullidutt:

Tacksam för rådgivningen!
Om man ska försöka förhålla sig till vad datorn ska användas till (mestadels bara LoL) är denna det bästa alternativet? Plus att grafikkortet är kanske mer framtidssäkert?

Skickades från m.sweclockers.com

Mja .. både ja och nej.

RX 5700 är väl egentligen lite i överkant för just LoL. Däremot är det ju mer definitivt mer framtidssäkert iochmed att grafikkortet just är mer kraftfullt. Upp till dig!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag tänkte komma med en liten "sanity check här":

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 3400G (1 729 kr hos Inet)
Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass (949 kr hos Inet)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (946 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (799 kr hos Dustin)
PSU: Corsair RM650x V2 650W (990 kr hos Komplett)
Summa: 6 703 kr

Den här datorn är samma som jag postat innan med följande förändringar:

- Processor bytt från Ryzen 5 3600 till Ryzen 5 3400G.
- Chassi uppgraderat till Phanteks P400S
- Grafikkort bortplockat!

Ryzen 5 3400G är en refresh av Ryzen 5 2400G som tidigare testats av Sweclockers.

Datorn bör klarar av att köra League of Legends i runt 100 fps i 1080p, om man ska tro den här Youtubevideon som jag hittade. Videon avser den något äldre modellen 2400G, men 3400G kommer bli ungefär samma, kanske något bättre.

Du kan inte förvänta dig särskilt bra spelprestanda i mer krävande spel (kolla Sweclockers-testet, i kapitlen "Integrerad grafik" för att se vad du kan förvänta dig i olika sorters spel) men du kan faktiskt spela det mesta om du nöjer dig med kraftigt sänkta inställningar och låga upplösningar. Fördelen med det här är att du får en maskin som räcker för dina behov idag och som enkelt kan uppgraderas till att bli en bättre speldator i framtiden.

Det gör du genom att du i framtiden kan stoppa in ett grafikkort (jag har valt en nätdel som gör att du redan är förberedd för ett grafikkort). Ryzen 5 3400G är baserad på den äldre Zen+-tekniken, och har bara 4 kärnor / 8 trådar, men är ändå en rätt duglig CPU för spel med grafikkort i klassen RX 570. Men det fina är att AM4-plattformen är kompatibel inte bara med AMD:s nuvarande produkter som Ryzen 5 3600, utan även med nästa års produkter från AMD. När du känner att du vill kunna spela mer krävande spel kan du alltså uppgradera senare, utan att behöva köpa mer än du faktiskt behöver nu.

På det här sättet kan du satsa lite mer pengar på en riktigt bra bildskärm från start, och kanske lite trevliga tillbehör som bra tangentbord/mus etc. Såna där smågrejer höjer upplevelsen på en dator enormt. Eller kanske satsa pengarna på något annat. Samtidigt får du en dator som är helt okej för LoL nu.

En annan mellanväg kan ju vara att plocka upp en Ryzen 5 3600 utan integrerad grafik (riktigt bra CPU) men istället stoppa in ett begagnat grafikkort. Går att få tag på t.ex. ett GTX 970 eller ett RX 480/580 för under tusenlappen.