Skärm med USB-C och KVM-switch till rimliga pengar sökes

Permalänk

Skärm med USB-C och KVM-switch till rimliga pengar sökes

Hej!

Jag har börjat leta ny skärm till hemmet. Målbild är
* USB-C för inkoppling och laddning av bärbar
* Displayport/mtosv för stationär
* Inbyggd KVM-switch så jag kan växla mellan datorerna och använda samma mus/tangentbord (byte av ingång växlar alltså från USB-C till USB-A upstream-port typiskt
* 27+ tum
* Syfte är programmering och viss bildbehandling, inte spel
* Troligen helst inte välvd (trångt i källaren)
* Rimligt prissatt!

Finns detta? Tips?

Favoriter är
* Dell U3818Wu
* Dell U3419Wu

som båda funkar exakt som ovan. Väl stora egentligen, men funktionsmässigt rätt. Och dyra! Dell har även en 27-tummare med KVM-switch, men även denna ligger kring 10kkr vilket känns väldigt mycket.

Andra idéer?
/Victor

Permalänk
Bildexpert 📺

@SweVictor: 38-tummaren har jag testat här: https://www.sweclockers.com/test/25304

Generellt har Dells inbyggda switchar fungerat väl. Ett tämligen säkert kort för den funktion du söker. Välvningen är ganska tydlig (2300R) men det är mer en vanesak.

Permalänk

@Laxpudding: Japp, håller med. Kör den på jobbet och tycker den är utmärkt funktionsmässigt, dock väl dyr för hemmabruk. Att slippa välvd är främst för att få ner djupet, funktionsmässigt tycker jag det är trevligt.

/Victor

Permalänk
Medlem

Har du kollat in Benq pd3200u, jag vet iofs inte om den har usb-c

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Freddeme:

Har du kollat in Benq pd3200u, jag vet iofs inte om den har usb-c

Skickades från m.sweclockers.com

Ser trevlig ut, men som du skriver saknas usb-c och därmed även laddning av laptop...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweVictor:

@Laxpudding: Japp, håller med. Kör den på jobbet och tycker den är utmärkt funktionsmässigt, dock väl dyr för hemmabruk.

Samtidigt finns det nog inte många skärmar som kryssar i samma rutor i din önskelista. USB-C är fortfarande sällsynt. Inbyggd KVM är sällsynt. Både USB-C och KVM är sällsynt i kvadrat och mig veterligen är det endast Dell som greppat den här nischen.

Tur att du inte behöver USB-C, KVM och adaptiv synk på samma gång. Då blir det en jakt som verkar fruktlös än så länge.

Permalänk

@Laxpudding: Du har tyvärr säkert rätt. Hursomhelst väldigt bra när det funkar kan jag berätta efter att ha kört två av Dells curved på detta sätt på jobbet (var för sig). Men ja, lite tunnsått. Och generellt väldigt svårt att söka på skärmar med KVM-stöd, USB-C är dock rätt lätt att hitta...

/Victor

Permalänk

Ifall någon mer är ute efter liknande skärm lutar det åt att det i slutändan kommer bli Dells 32-tummare U3219q

Usb-C och A upstream, 32", 4k, HDR och lite annat till det facila priset av 9kkr i skrivande stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Samtidigt finns det nog inte många skärmar som kryssar i samma rutor i din önskelista. USB-C är fortfarande sällsynt. Inbyggd KVM är sällsynt. Både USB-C och KVM är sällsynt i kvadrat och mig veterligen är det endast Dell som greppat den här nischen.

Tur att du inte behöver USB-C, KVM och adaptiv synk på samma gång. Då blir det en jakt som verkar fruktlös än så länge.

Var kan man hitta någon lista med skärmar med inbyggd KVM? Finns inte sånt val på prisjakt?

Brukar man kunna dela högtalare på samma sätt som man delar usb/mus?

Känner du till någon där man kan koppla fler än 2 datorer eller där man koppla till sidoskärmar så att de också följer vid växlingen?

Behöver man dra USB-sladdar till datorerna eller går allt via HDMI/Displayport?

Skrivet av SweVictor:

Ifall någon mer är ute efter liknande skärm lutar det åt att det i slutändan kommer bli Dells 32-tummare U3219q

Usb-C och A upstream, 32", 4k, HDR och lite annat till det facila priset av 9kkr i skrivande stund.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur blev det?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mkl:

Behöver man dra USB-sladdar till datorerna eller går allt via HDMI/Displayport?

USB-sladdar är ett måste. HDMI och DP skickar bara ljud och bild. Ljud brukar följa med växlingen.

KVM när det finns inbyggt i skärmen är typiskt byggt för den med två datorer till samma skärm/mus/tgtbord. För mer avancerade situationer behöver man någon form av separat och komplext KVM-system. Men det brukar bli riktigt dyrt. Mer sådant som köps in till en manövercentral och liknande.

Det finns inte så mycket vettig info på prisjakt runt KVM:er.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mkl:

Var kan man hitta någon lista med skärmar med inbyggd KVM? Finns inte sånt val på prisjakt?

Brukar man kunna dela högtalare på samma sätt som man delar usb/mus?

Känner du till någon där man kan koppla fler än 2 datorer eller där man koppla till sidoskärmar så att de också följer vid växlingen?

Behöver man dra USB-sladdar till datorerna eller går allt via HDMI/Displayport?

Hur blev det?

Många gånger går det att lösa det du frågar om i mjukvara via fjärrskrivbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ljud brukar följa med växlingen.

Tack! Så skärmarna brukar då oftast ha en ingång för högtalarsladd?

Skrivet av Laxpudding:

Ljud brukar följa med växlingen.

Det finns inte så mycket vettig info på prisjakt runt KVM:er.

Känner du till någon lista med skärmar med inbyggd KVM?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mkl:

Tack! Så skärmarna brukar då oftast ha en ingång för högtalarsladd?
Känner du till någon lista med skärmar med inbyggd KVM?

Känner tyvärr inte till någon lista. Huruvida de har analogt ljud in varierar. Nu vill man allra helst ändå köra ljudet via HDMI eller DP i vilket fall. Ljud är också alltid möjligt att lösa på andra sätt. Jag kör ingen KVM hemma men har dragit ljudet via ett litet mixerbord och kan därmed styra över det helt utan att blanda in något annat än volymkontrollerna på mixern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Känner tyvärr inte till någon lista. Huruvida de har analogt ljud in varierar. Nu vill man allra helst ändå köra ljudet via HDMI eller DP i vilket fall. Ljud är också alltid möjligt att lösa på andra sätt. Jag kör ingen KVM hemma men har dragit ljudet via ett litet mixerbord och kan därmed styra över det helt utan att blanda in något annat än volymkontrollerna på mixern.

Jag undrar alltså om man drar sladd från högtalare till skärm?

Annars måste man ju dra sladd från högtalare till bägge datorerna och då påverkar ändå inte KVMn vilket ljud som går genom högtalaren..

Permalänk
Bildexpert 📺

@mkl: Finns väldigt många sätt att lösa ljudet på och det finns också olika önskemål om hur det ska fungera. KVM:en kanske eller kanske inte kan lösa det på exakt det sätt du tänker. Häng därför inte upp dig på den detaljen eftersom det alltid går att ordna. Vad en en KVM gör med bild, mus och tangentbord kan dock endast lösas via en KVM.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det är sant men jag vill ju ha en KVM för att bli av med sladdar och knapptryck. Just nu måste jag växla mus, tbord och skärmar för sig och ha en ljudkabel från vardera dator till högtalare. Jag hoppas köpa en ultrawide som löser det på BF

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mkl:

@Laxpudding: Det är sant men jag vill ju ha en KVM för att bli av med sladdar och knapptryck. Just nu måste jag växla mus, tbord och skärmar för sig och ha en ljudkabel från vardera dator till högtalare. Jag hoppas köpa en ultrawide som löser det på BF

Vad använder du datorerna till ? Det går som sagt många gånger att använda fjärrskrivbord och/eller Synergy https://symless.com/synergy för att växla mellan olika datorer om det inte handlar om att man ska spela på nån annan dator än den som fysiskt är ansluten till monitorer och inmatningsdon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Känner tyvärr inte till någon lista. Huruvida de har analogt ljud in varierar. Nu vill man allra helst ändå köra ljudet via HDMI eller DP i vilket fall. Ljud är också alltid möjligt att lösa på andra sätt. Jag kör ingen KVM hemma men har dragit ljudet via ett litet mixerbord och kan därmed styra över det helt utan att blanda in något annat än volymkontrollerna på mixern.

Jag identifierade följande skärmar med inbyggd KVM-switch. Känner du till någon på rak arm som saknas i listan? Tänkte först bestämma mig för en storlek och sen bevaka för prissänkningar
Benq PD3200U
Dell UltraSharp U3219Q
Dell UltraSharp U3419W
Dell UltraSharp U3818DW
Dell UltraSharp U4919DW
Philips 329P9H
Philips 499P9H
Samsung C43J890
Samsung C49J890

Skrivet av mrqaffe:

Vad använder du datorerna till ? Det går som sagt många gånger att använda fjärrskrivbord och/eller Synergy https://symless.com/synergy för att växla mellan olika datorer om det inte handlar om att man ska spela på nån annan dator än den som fysiskt är ansluten till monitorer och inmatningsdon.

Det är tyvärr inte intressant. Vill ha en hårdvarulösning.

Permalänk
Bildexpert 📺

@mkl: Imponerande lista! Du har nått långt med kollen på modeller

Lenovo Y44q-10 är en gamingskärm med KVM:

https://www.lenovo.com/gb/en/accessories-and-monitors/monitor...