Permalänk
Medlem

Rykande nybygge

Byggde nyss klart en ny dator och när jag skulle starta den började det ryka vid 24-pinskontakten på moderkortet. Vad tror ni kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

Önskar få lite mer info om hårdvaran.
Ser du vilket stift som gått varm?
Kanske en bild?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

@maweric:
Verkar vara det femte stiftet från vänster, undre raden

https://imgur.com/a/6SYeLIr

Datorbygget är en intel core i9 på moderkortet Asus ROG Strix z390-F med Corsair RM750x som nätagg

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av sju:

@maweric:
Verkar vara det femte stiftet från vänster, undre raden

https://imgur.com/a/6SYeLIr

Datorbygget är en intel core i9 på moderkortet Asus ROG Strix z390-F med Corsair rx750 som nätagg

Ser mer ut som 4e, 5e är normalt sett tom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

hoppas inte moderkortet tog stryk utan bara nätagg du har ingen extra o testa med ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Corsair psu, varför blir man inte förvånad?
Case closed.

Permalänk
Medlem

@pytonOrm:

Ja jag blir ju orolig för alla nya och dyra komponenter, om dom kan ha tagit skada?

Jo, jag har ett annat nätagg att testa med. Men du tror att det är det nya nätaggets fel och inte moderkortets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Corsair psu, varför blir man inte förvånad?
Case closed.

De brukar ofta rekommenderas och får bra betyg i tester. Så jag har svårt att tro att de skulle vara sämre än andra.
Länka gärna till någon källa som visar att de oftare än andra leverantörer skickar ut dåliga exemplar. Så man vet om det är något man bör tänka på när det är dags för nytt aggregat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Kortslutning? Har du monterat distanserna under moderkortet? Om du glömt distanserna och skruvat moderkortet mot plåten kan ju det ha orsakat en kortslutning med hög ström genom ATX-kontakten som följd.

Kanske något annat metallflis någonstans i chassit?

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Ja, distanserna är monterade och jag kan inte se att det skulle finnas något annat metallflis. Finns det något annat sätt det kan kortsluta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sju:

@pv2b:

Ja, distanserna är monterade och jag kan inte se att det skulle finnas något annat metallflis. Finns det något annat sätt det kan kortsluta?

skulle råda dig följande tips. tar ur moderkortet från chassit samt lägg den på en moderkortskartong. med antistat påse och koppla in annan nätdel " om du har " och montera minnen o grafikkort sedan testa starta. med tur hoppas inte mobot tog skada. gärna lukta om moderkortet luktar bränt med. jag håller tummen att den funkar

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

skulle råda dig följande tips. tar ur moderkortet från chassit samt lägg den på en moderkortskartong. med antistat påse och koppla in annan nätdel " om du har " och montera minnen o grafikkort sedan testa starta. med tur hoppas inte mobot tog skada. gärna lukta om moderkortet luktar bränt med. jag håller tummen att den funkar

Fast lägger man inte moderkortet utan antistatpåsen eller minns jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sju:

@pv2b:

Ja, distanserna är monterade och jag kan inte se att det skulle finnas något annat metallflis. Finns det något annat sätt det kan kortsluta?

Tillverkningsfel i moderkortet skulle också kunna leda till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Fast lägger man inte moderkortet utan antistatpåsen eller minns jag fel?

Använd antistat påsen ifall. går bra utan det med på kartongen brukar jag göra vid felsöka

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

skulle råda dig följande tips. tar ur moderkortet från chassit samt lägg den på en moderkortskartong. med antistat påse och koppla in annan nätdel " om du har " och montera minnen o grafikkort sedan testa starta. med tur hoppas inte mobot tog skada. gärna lukta om moderkortet luktar bränt med. jag håller tummen att den funkar

Skrivet av pv2b:

Tillverkningsfel i moderkortet skulle också kunna leda till detta.

Riskerar jag dom andra komponenterna, som grafikkortet och processorn, om jag prövar att starta den igen med det andra nätaggregatet? Jag vill ju gärna felsöka fram var felet ligger

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sju:

Riskerar jag dom andra komponenterna, som grafikkortet och processorn, om jag prövar att starta den igen med det andra nätaggregatet? Jag vill ju gärna felsöka fram var felet ligger

Rent krasst, ja. Är det nätdelen som är kass så kan den ju bränna din gamla plattform. Är det moderkortet som är kass kan den ju ge kortis till din andra nätdel och paja den, om den inte är skyddad.

Har du tillgång till en multimeter eller några andra testverktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Har du tillgång till en multimeter eller några andra testverktyg?

Tyvärr inte, hur hade jag kunnat använda en sån?

Permalänk
Medlem

Moderkortet postar utan problem med gamla nätagget, och då kortslutning genom chassit verkar osannolikt blir det till att reklamera det nya nätaggregatet på Inet imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pytonorm @pv2b

Tack för svar och hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om en defekt hos vara leder till att annan egendom går sönder så kan man ha rätt till skadestånd för denna följdskada från säljaren av den defekta varan (KKöpL 31§).

Om det visar sig att nätaggregatet är defekt, och andra komponenter tagit skada, så kan du alltså rikta ett skadeståndsanspråk mot Inet för att få de skadade komponenterna ersatta.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De brukar ofta rekommenderas och får bra betyg i tester. Så jag har svårt att tro att de skulle vara sämre än andra.
Länka gärna till någon källa som visar att de oftare än andra leverantörer skickar ut dåliga exemplar. Så man vet om det är något man bör tänka på när det är dags för nytt aggregat.

Källa: Bro, trust me!

Skämt åsido, gör några snabba sökningar här på forumet och leta efter trådar där folks PSU pajat och kolla vilken tillverkare de har. Det räcker som källa för mig, skulle aldrig få för mig att köpa ett Corsair-agg, men andra får tro och köpa vad de vill, drabbar enbart dem själva.

Skrivet av sju:

Moderkortet postar utan problem med gamla nätagget, och då kortslutning genom chassit verkar osannolikt blir det till att reklamera det nya nätaggregatet på Inet imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Källa: Bro, trust me!

Skämt åsido, gör några snabba sökningar här på forumet och leta efter trådar där folks PSU pajat och kolla vilken tillverkare de har. Det räcker som källa för mig, skulle aldrig få för mig att köpa ett Corsair-agg, men andra får tro och köpa vad de vill, drabbar enbart dem själva.

Ha dock i åtanke att Corsair har flera olika tiers på sina nätagg, precis som de flesta 'tillverkare'. Och därmed även flera olika tillverkare av dessa agg, väljer du ett i den högre ligan får du ett nätagg därefter, köper du ett billigt så kommer kvaliten vara lägre.

Har haft ett par lägre tiers av Corsair-agg självdö, men aldrig något i den högre ligan tillverkat av t ex Seasonic.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Källa: Bro, trust me!

Skämt åsido, gör några snabba sökningar här på forumet och leta efter trådar där folks PSU pajat och kolla vilken tillverkare de har. Det räcker som källa för mig, skulle aldrig få för mig att köpa ett Corsair-agg, men andra får tro och köpa vad de vill, drabbar enbart dem själva.

Det säger ju inte mycket utan att veta hur marknadsandelarna ser ut. Har corsair ex 45% av svenska marknaden är det ju inte konstigt att deras aggregat dyker upp oftare i trådar än en tillverkare som har 10%. Därför jag var intresserad av en riktig källa som inte var baserad på "tro".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det säger ju inte mycket utan att veta hur marknadsandelarna ser ut. Har corsair ex 45% av svenska marknaden är det ju inte konstigt att deras aggregat dyker upp oftare i trådar än en tillverkare som har 10%. Därför jag var intresserad av en riktig källa som inte var baserad på "tro".

Skulle Corsair ha marknadsandelar i förhållande till paj-corsair-trådar skulle de ha 90% av marknaden....

I övrigt skrev du i ditt första inlägg att du "har svårt att tro" att de är sämre än nån annan tillverkare så du kan väl bevisa din tro istället för att jag ska bevisa min. Jag killgissar och försöker få folk att slippa det som TS var med om, behöver de en avhandling där samtliga tillverkares PSU testas i tusental för att tro mig så köp Corsair istället bara.

För som jag sa, folk kan köpa vad de vill, drabbar enbart dem själva.

Men jag hade, som av en tillfällighet, rätt i detta fallet va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Skulle Corsair ha marknadsandelar i förhållande till paj-corsair-trådar skulle de ha 90% av marknaden....

I övrigt skrev du i ditt första inlägg att du "har svårt att tro" att de är sämre än nån annan tillverkare så du kan väl bevisa din tro istället för att jag ska bevisa min. Jag killgissar och försöker få folk att slippa det som TS var med om, behöver de en avhandling där samtliga tillverkares PSU testas i tusental för att tro mig så köp Corsair istället bara.

För som jag sa, folk kan köpa vad de vill, drabbar enbart dem själva.

Det jag menar är att jag inte tror på folk som bara häver ur sig saker som att märke X suger och sedan inte visar upp något som stärker det. Dåliga exemplar kan man alltid råka ut för.

Här är de 5 senaste corsair nätaggs testerna på sweclockers (som jag hittade)
4 av dom slutade med "toppklass" Men visst det är inget bevis.
https://www.sweclockers.com/test/26332-corsair-rm750x-v2-fort...
https://www.sweclockers.com/test/25674-corsair-ax1600i-natagg...
https://www.sweclockers.com/test/21895-corsair-sf450-och-sf60...
https://www.sweclockers.com/test/21115-corsair-rm750x/5#conte...
https://www.sweclockers.com/test/24310-corsair-tx550m-2017

Det är i alla fall därför jag har en annan uppfattning av corsair än dig.

Citat:

Men jag hade, som av en tillfällighet, rätt i detta fallet va?

Rätt i vad? Att det var en corsair nätdel inblandad stod ju klart innan du postade ditt inlägg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är inte helt klar över slutsatsen att nätagget är boven...

Dvs, vilket fel på ett agg medför att det börjar ryka vid 24-pin kontakten?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Är inte helt klar över slutsatsen att nätagget är boven...

Dvs, vilket fel på ett agg medför att det börjar ryka vid 24-pin kontakten?

Troligen är det inget fel på nätaggregatet, utan jag tror att problemet är att kontakten inte blivit optimal vid anslutning av sagda 24pinskontakt, därav varmgång och efter detta rökutveckling.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inte använt fel modulära kablar då det inte finns nån standard för dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inget fel på Corsair psu jag har en själv 1200AX model sedan 2008 funkar än. fast det kan bero på model också. tur att moderkortet inte var trasig nu iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

6e terminalen i övre raden ser backad ut, det kan ge dålig kontakt och varmgång.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds