Permalänk
Medlem

Vad ska du plugga i höst?

Som rubriken säger, kom du in på det du ville? Hamnade du som reserv och hoppas på andra antagningsbeskedet? Blev det universitet eller YH?

Hittade ingen generell samlingstråd för detta konstigt nog

Permalänk
Medlem

Webbprogrammering och Databaser 30 högskolepoäng, Blekinge tekniska högskola, Studieort: Karlskrona
Som fristående kurs

Blev antagen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det blir antingen en inledande kurs i programmering (java) eller objektorienterad programmering (också java). Båda på distans samt 25 %.

Inte riktigt det jag vill men är en bra grund att börja ifrån. Önskar innerligt att något universitet hade någon kurs i Python. Har kodat en del i det sen innan och känner att jag lärt mig mest och snabbast när jag just använt det.

Någon av er som vet hur dessa inledande kurser i java är? Är det värt att ta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shann:

Det blir antingen en inledande kurs i programmering (java) eller objektorienterad programmering (också java). Båda på distans samt 25 %.

Inte riktigt det jag vill men är en bra grund att börja ifrån. Önskar innerligt att något universitet hade någon kurs i Python. Har kodat en del i det sen innan och känner att jag lärt mig mest och snabbast när jag just använt det.

Någon av er som vet hur dessa inledande kurser i java är? Är det värt att ta den?

Kul!
Om det är värt att ta någon av dem kan du nog bäst svara på själv. Är det Python du vill fokusera på så kamsle det inte är helt rätt väg, men om det är programmering i allmänhet så är Java alltid gångbart och (vad jag hört) ett bra språk att börja med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Trafiklärare!

Är förvånad att jag kom in då det kändes som om själva intervjun gick katastrofalt dåligt.
Hade körprov också och den gick bra, även i mina ögon.

Fick svar redan i början av juni så det var nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

@shann: Jag gick en sådan innan jag hoppade på universitetet. Den var givande för mig då jag inte hade programmerat något innan. Om det är värt att ta den? Det beror på hur mycket du kan sen innan. Det som behandlas är ju det mest grundläggande. Whileloopar, forloopar, if-satser osv. Den kursen jag gick avslutades med ett större projekt att skriva ett frågesportspel, helt textbaserat.

Kommer fortsätta min utbildning år 2 civilingenjör datateknik! Ser fram emot hösten

Permalänk
Medlem

Maskin 5 år på Chalmers blev jag antagen till. Nionde reserv på Lund till Maskinteknik. Så just nu får jag kika på bostäder i båda städerna :/

Hur ser bostadssituationen ut för er andra?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Sista året på LiU’s Master i Statistics and Machine Learning... även om det är skönt att inte jobba är det jäääkligt drygt att leva på typ 2/5 av lönen efter fyra år och ungarna börjar bli stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av shann:

Det blir antingen en inledande kurs i programmering (java) eller objektorienterad programmering (också java). Båda på distans samt 25 %.

Inte riktigt det jag vill men är en bra grund att börja ifrån. Önskar innerligt att något universitet hade någon kurs i Python. Har kodat en del i det sen innan och känner att jag lärt mig mest och snabbast när jag just använt det.

Någon av er som vet hur dessa inledande kurser i java är? Är det värt att ta den?

Har läst DAT043 Objektorienterad programmering (Java) som en del av min utbildning (civilingenjör i datateknik, Chalmers). Inte säker på att jag kan avgöra om det är värt eller inte för just dig att läsa en motsvarande kurs, men en kurs som gav mig betydligt mer var TDA555 Introduktion till funktionell programmering (Haskell).

Brukar till och med säga att om jag bara fick välja en enda kurs att ha läst från min utbildning hade jag valt den. Fick en mycket bredare och djupare förståelse för programmering, och lärde mig att skriva mycket bättre kod (med avseende på korrekthet, modularitet och maintainability), tack vare de insikter som den kursen ger – huvudsakligen att funktioner kan vara rena och att funktioner kan vara värden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fortsättningskurs i psykologi på Göteborgs universitet samt organisationspsykologi. Sammanlagt studier på 150% som jag hoppas få ihop på ett bra sätt under det kommande året så jag kan plocka ut en kandidatexamen i beteendevetenskap om ett år 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Bostadssituationen är lugn för mig, blir en kandidat i datavetenskap på distans (mitt förstahandsval) så nu är det 3 år av fokus och fattigdom som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av shann:

Det blir antingen en inledande kurs i programmering (java) eller objektorienterad programmering (också java). Båda på distans samt 25 %.

Inte riktigt det jag vill men är en bra grund att börja ifrån. Önskar innerligt att något universitet hade någon kurs i Python. Har kodat en del i det sen innan och känner att jag lärt mig mest och snabbast när jag just använt det.

Någon av er som vet hur dessa inledande kurser i java är? Är det värt att ta den?

Testade på Innovativ programmering på Linköpings uni. Första 3 månaderna var 2 kurser i Python. Men du kanske syftar på distanskurser?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Börjar andra året på min kemikandidat på Göteborgs Universitet. Börjar med organisk kemi eller miljökemi men har inte bestämt mig vilket av dem och sedan blir det fysikalisk kemi, det ser jag faktiskt fram emot.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Säkerhet & trygghetskoordinator, YH-utbildning. Börjar på tisdag nästa vecka.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

Jag ska läsa lite Nätverksteknik, 7,5 hp och Analog- och digitalteknik 7,5 hp på BTH, En kurs i Linux på motsvarande 15 hp på folkhögskola samt 3D-modellering och animation i open source-miljö på 7,5 hp. Allt på distans under hösten så vi får väl se hur det går

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

@Noob I am: Ska du plugga i Lund så går det ju utmärkt att bo i Malmö eller andra kommuner runtom. Ifall det är svårt med bostad alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

@Noob I am: Ska du plugga i Lund så går det ju utmärkt att bo i Malmö eller andra kommuner runtom. Ifall det är svårt med bostad alltså!

Pluggar i GBG och bostad löste sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods