Ryzen uppgradering från i5-2500k ~15k

Permalänk
Medlem

Ryzen uppgradering från i5-2500k ~15k

Tjena!

Hade tänkte låta min gamla trogna i5-2500k gå i pension, har hängt med i 8.5 år nu.
Kommer att behålla mitt GTX 1070 samt SSD o HDD.

Det enda jag är lite fundersam på är RAM minnena, vet att tidigare generationer av Ryzen har haft problem med RAM.
Läste på anandtech att G.Skill har tagit fram minnen som är optimerade för Ryzen 3rd gen men dom skulle komma i slutet av månaden.

Budget 15.5k
någonting som ni skulle ändra/förbättra? (enda kravet är väl att den ska klara 1080p 144hz samt streaming)

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Sälj ditt befintliga gpu för 2-2.5K så är du nere vid 15.5K.
Annars behåller du ditt 1070 och priset blir typ 13.3K.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

Här har du bygget på INET gpu upp till dig.
Ska jag banta ner den till mindre kylare och psu under 13K skillnaden mellan ditt bygge och mitt är 2.5K
https://www.inet.se/datorbygge/b1091477/datorbygge

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk

***bort/mod**
Jag kan bara säga såhär eftersom du ska använda datorn för att spela så ska du ha 9900K enkelt val pga din skärm.
Hade du haft 1440 så är fps skillnaden inte lika stor och då hade jag inte gjort en kundkorg till dig för då hade du gjort ditt val men 9900K är bättre i 1440p också men skillnaden där är inte lika stor.
Du tjänar pengar på att bygga med en 9900K som du kan lägga på gpu som jag skrev tidigare om du säljer ditt befintliga kort.
Bara fördelar med 9900K i spel.
Vill du banta ner så blir det 4K billigare om du istället väljer 9700K plus 390 UD moderkort då är vi nere i 11K fortfarande mer fps i spel än 3900X.
AMD är bara till för folk som också använder datorn till annat då kan man rekommendera AMD men bara till spel NEJ.
Finns youtube googla se fps skillnad i spel på 1080p och du kommer att förstå.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag kan bara säga såhär eftersom du ska använda datorn för att spela så ska du ha 9900K enkelt val pga din skärm.
Hade du haft 1440 så är fps skillnaden inte lika stor och då hade jag inte gjort en kundkorg till dig för då hade du gjort ditt val men 9900K är bättre i 1440p också men skillnaden där är inte lika stor.
Du tjänar pengar på att bygga med en 9900K som du kan lägga på gpu som jag skrev tidigare om du säljer ditt befintliga kort.
Bara fördelar med 9900K i spel.
Vill du banta ner så blir det 4K billigare om du istället väljer 9700K plus 390 UD moderkort då är vi nere i 11K fortfarande mer fps i spel än 3900X.
AMD är bara till för folk som också använder datorn till annat då kan man rekommendera AMD men bara till spel NEJ.
Finns youtube googla se fps skillnad i spel på 1080p och du kommer att förstå.

Jodå, i ren spelprestanda är 9900k lite starkare än 3900X, men blanda på Streaming på det och vi har inga bra benchmarks för det. Skulle dock inte tveka en sekund på att de extra kärnor och trådar som 3900X tar till blir otroligt värdefulla helt plötsligt. Det lilla som 9900K har över 3900X i spel är småpotatis, men om han ska använda sin dator till något annat ö.h.t. borde han ta en Ryzen.

Det skiljer sig i regel 5-10% i spel @1080p med vissa undantag, typ Far Cry. Whatever. Vad spelar det för roll när i9an blir fullständigt mosad i nästan all multitrådad last.

Säger som många andra har sagt, Ryzen har effektivt pensionerat hela Intels nuvarande lineup, i ett drag.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll diskussionen på en saklig nivå och låt bli påhopp och andra tråkigheter.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Zizoor:

Jodå, i ren spelprestanda är 9900k lite starkare än 3900X, men blanda på Streaming på det och vi har inga bra benchmarks för det. Skulle dock inte tveka en sekund på att de extra kärnor och trådar som 3900X tar till blir otroligt värdefulla helt plötsligt. Det lilla som 9900K har över 3900X i spel är småpotatis, men om han ska använda sin dator till något annat ö.h.t. borde han ta en Ryzen.

Det skiljer sig i regel 5-10% i spel @1080p med vissa undantag, typ Far Cry. Whatever. Vad spelar det för roll när i9an blir fullständigt mosad i nästan all multitrådad last.

Säger som många andra har sagt, Ryzen har effektivt pensionerat hela Intels nuvarande lineup, i ett drag.

Kan inte hålla med i väldigt många spel så skiljer det 20-35 fps det är mycket. Och spelar han csgo så skiljer det över 100 fps.
Sen att man tjänar 2-4K beroendes på om man tar 9900k el 9700k går ju inte heller att glömma bort då man kan få en riktigt bra gpu för mellanskillnaden.
Nej 1080p är för stor skillnad i spel. Streaming visst.
Ska han dessutom för att jämna ut fpsen mellan 9900k och 3900x så måste han gå upp till 1440 och då måste han lägga ca 5K på skärm också.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Kan inte hålla med i väldigt många spel så skiljer det 20-35 fps det är mycket. Och spelar han csgo så skiljer det över 100 fps.
Sen att man tjänar 2-4K beroendes på om man tar 9900k el 9700k går ju inte heller att glömma bort då man kan få en riktigt bra gpu för mellanskillnaden.
Nej 1080p är för stor skillnad i spel. Streaming visst.
Ska han dessutom för att jämna ut fpsen mellan 9900k och 3900x så måste han gå upp till 1440 och då måste han lägga ca 5K på skärm också.

Öööööööööööööööööhhhhhhhhhh..... 100 fps????

Va?

Har du ens kollat reviews eller tänker du på förra generationens Ryzen?

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Skrivet av Zizoor:

Öööööööööööööööööhhhhhhhhhh..... 100 fps????

Va?

Har du ens kollat reviews eller tänker du på förra generationens Ryzen?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17653?key=63859d22896bb205d909128e015a33cf

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17653?key=63859d22896bb205d909128e015a33cf

Var nog förra sorry, trött måste nog lägga mig

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Kan inte hålla med i väldigt många spel så skiljer det 20-35 fps det är mycket. Och spelar han csgo så skiljer det över 100 fps.
Sen att man tjänar 2-4K beroendes på om man tar 9900k el 9700k går ju inte heller att glömma bort då man kan få en riktigt bra gpu för mellanskillnaden.
Nej 1080p är för stor skillnad i spel. Streaming visst.
Ska han dessutom för att jämna ut fpsen mellan 9900k och 3900x så måste han gå upp till 1440 och då måste han lägga ca 5K på skärm också.

Just csgo är 3900X bättre än 9900K men visst är 9900K bra i spel.
Dock tror jag att amd kommer att mogna och få bättre prestanda över tid för just nu är alla bios lite buggiga.
Satsa på 3900X så har du en cpu att åldras med som dessutom går sval.

Visa signatur

Blank

Permalänk

@Zizoor: Jodå, i ren spelprestanda är 9900k lite starkare än 3900X, men blanda på Streaming på det och vi har inga bra benchmarks för det. Skulle dock inte tveka en sekund på att de extra kärnor och trådar som 3900X tar till blir otroligt värdefulla helt plötsligt.
Kom över denna videon där han sammanfattar det hela efter 10 minuter.
Vad jag förstår så är det ingen skillnad i 1080p x264 high beroendes om man vill ha fps el stabilitet men amd är bättre i slow och medium som inte många använder när dom streamar.

https://www.youtube.com/watch?v=h8dv0LT06qU

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

9900K vs 3900X - Det finns en liten fördel för 9900k i gaming. Det som många missar i den debatten är ju att båda två har så pass hög FPS i de spelen att TS inte skulle märka någon skillnad då båda klarar av att köra 144hz i 1080p. Så som sagt, det finns en liten bonus för 9900K, men det finns så många stora bonusar för 3900X på andra områden. TS har också haft kvar sin nuvarande CPU i över 8 år. Med tanke på att AMD ändrat hela marknaden till 8 kärnor istället för 4 som standard, och att Intels kommande arkitektur också är chiplet baserad så tror jag att vi kommer se ett skifte de närmsta 4-8 åren till att använda fler kärnor.

Det går att argumentera för båda valen, och inget av dem är fel/rätt utan det handlar ju om hur man tänker och vad som är viktigt för en.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

9900K vs 3900X - Det finns en liten fördel för 9900k i gaming. Det som många missar i den debatten är ju att båda två har så pass hög FPS i de spelen att TS inte skulle märka någon skillnad då båda klarar av att köra 144hz i 1080p. Så som sagt, det finns en liten bonus för 9900K, men det finns så många stora bonusar för 3900X på andra områden. TS har också haft kvar sin nuvarande CPU i över 8 år. Med tanke på att AMD ändrat hela marknaden till 8 kärnor istället för 4 som standard, och att Intels kommande arkitektur också är chiplet baserad så tror jag att vi kommer se ett skifte de närmsta 4-8 åren till att använda fler kärnor.

Det går att argumentera för båda valen, och inget av dem är fel/rätt utan det handlar ju om hur man tänker och vad som är viktigt för en.

Jag kan fortfarande inte se fördelar då man tjänar 4k på att ta 9700k istället. Så om 4-8 år kan han lägga de pengarna han har tjänat in på att twx köpa en 9700k och då får han en helt ny cpu för 1-2k. Jag kan inte se fördelar pga 1080p och kostnaden. Betala 2-4 tusen kr mer för fler kärnor när man ska spela tycker jag är bortkastade pengar då prestandan är sämre.
Intel sa innan amd kom ut med sin nya serie att de skulle prissänka tyvärr så kommer nog detta inte att ske då ryzen är dyrt för det man får när det gäller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag kan fortfarande inte se fördelar då man tjänar 4k på att ta 9700k istället. Så om 4-8 år kan han lägga de pengarna han har tjänat in på att twx köpa en 9700k och då får han en helt ny cpu för 1-2k. Jag kan inte se fördelar pga 1080p och kostnaden. Betala 2-4 tusen kr mer för fler kärnor när man ska spela tycker jag är bortkastade pengar då prestandan är sämre.
Intel sa innan amd kom ut med sin nya serie att de skulle prissänka tyvärr så kommer nog detta inte att ske då ryzen är syrt för set man får när det gäller spel.

Skickades från m.sweclockers.com

3900x = 5900 kr
9700K = 4350 kr
Skillnad: 1550 kr.

Vet inte riktigt vad du hittar 4k i skillnad någonstans. Jag håller med dig om att man får en bättre användarupplevelse av att köra det man behöver idag, men inte mer, för att sedan uppgradera längre fram. OP i det här fallet kanske finner att hens användningsområde kräver 12 kärnor. Typ dedikera 6 till spelet, 4 till streaming och ha 2 kvar som Windows/andra program kan använda utan att det påverkar resten. Om OP känner så är det ju hens val

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

3900x = 5900 kr
9700K = 4350 kr
Skillnad: 1550 kr.

Vet inte riktigt vad du hittar 4k i skillnad någonstans. Jag håller med dig om att man får en bättre användarupplevelse av att köra det man behöver idag, men inte mer, för att sedan uppgradera längre fram. OP i det här fallet kanske finner att hens användningsområde kräver 12 kärnor. Typ dedikera 6 till spelet, 4 till streaming och ha 2 kvar som Windows/andra program kan använda utan att det påverkar resten. Om OP känner så är det ju hens val

Prisskillnaden är på byggena ovan då hans bygge kostar över 15 och mitt kostar 13 el 11. Han kan gå ner till ett b450 och spara lite men då får han ett äldre mobo. Medans aorus mobo med intel är awesome med bra VRM. Skillnaden är alltså på de byggda datorerna säljar han sitt befintliga gpu och kör på 9700k så har han 6k för gpu istället för att ha ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: inte värt att uppgradera från 1070 än dock. Speciellt inte till 2060, super eller ej

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett några tester där Ryzen3000 jämförs med Intel 9900/9700 tillsammans med svagare grafikkort, försök leta efter det innan du bestämmer dig. Men om jag får tro något så spelar det antagligen ingen roll för spelandet om du väljer AMD eller Intel eftersom du kommer troligtvis vara grafikkortsbegränsad i de flesta spel med ett 1070.

Det hade varit bra att få se tester med mera realistiska system som komplement till de vanliga testerna som gjorts. Kanske ett lågbudgetsystem och ett mellanbudget med lite överklockning som komplement till high end systemen som används vid test. Allra helst hade jag velat se tester även med riktig multiplayer även om det är svårt att få dessa helt jämförbara.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Jag har inte sett några tester där Ryzen3000 jämförs med Intel 9900/9700 tillsammans med svagare grafikkort, försök leta efter det innan du bestämmer dig. Men om jag får tro något så spelar det antagligen ingen roll för spelandet om du väljer AMD eller Intel eftersom du kommer troligtvis vara grafikkortsbegränsad i de flesta spel med ett 1070.

Det hade varit bra att få se tester med mera realistiska system som komplement till de vanliga testerna som gjorts. Kanske ett lågbudgetsystem och ett mellanbudget med lite överklockning som komplement till high end systemen som används vid test. Allra helst hade jag velat se tester även med riktig multiplayer även om det är svårt att få dessa helt jämförbara.

Håller med helt.
1070 är inte så bra.
Men om han skulle ta ett 9700k och sälja sitt befintliga kort så får han ca 6500krför gpu och kan trycka in ett 2070 super.
Edit var menat till stromming

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Prisskillnaden är på byggena ovan då hans bygge kostar över 15 och mitt kostar 13 el 11. Han kan gå ner till ett b450 och spara lite men då får han ett äldre mobo. Medans aorus mobo med intel är awesome med bra VRM. Skillnaden är alltså på de byggda datorerna säljar han sitt befintliga gpu och kör på 9700k så har han 6k för gpu istället för att ha ett 1070.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det du misslyckas med att säga är att TS kan spara pengar ifall hen väljer att...
1. Köper billigare CPU
2. Köper billigare moderkort
3. Köper billigare RAM
4. Köper vad som helst billigare.

Det är väl ganska uppenbart eller? Du har byggt ihop ett paket med billigare delar, och TS har byggt ihop ett med dyrare delar. Här finns det ju inget rätt och fel utan det handlar ju om man tycker det är värt att lägga mer pengar eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Jag har inte sett några tester där Ryzen3000 jämförs med Intel 9900/9700 tillsammans med svagare grafikkort, försök leta efter det innan du bestämmer dig. Men om jag får tro något så spelar det antagligen ingen roll för spelandet om du väljer AMD eller Intel eftersom du kommer troligtvis vara grafikkortsbegränsad i de flesta spel med ett 1070.

Det hade varit bra att få se tester med mera realistiska system som komplement till de vanliga testerna som gjorts. Kanske ett lågbudgetsystem och ett mellanbudget med lite överklockning som komplement till high end systemen som används vid test. Allra helst hade jag velat se tester även med riktig multiplayer även om det är svårt att få dessa helt jämförbara.

I min erfarenhet så görs testerna med det bästa grafikkortet på marknaden av anledningen att det ger en insyn i vad skillnaden kommer att vara den dagen som ett RTX4060 har samma prestanda som dagens 2080ti. Du har ju helt rätt i att de flesta med ett mid range kort idag inte märker någon skillnad, men de kanske märker den skillnaden om 5 år när de bytt grafikkort men behåller processorn.

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Så det du misslyckas med att säga är att TS kan spara pengar ifall hen väljer att...
1. Köper billigare CPU
2. Köper billigare moderkort
3. Köper billigare RAM
4. Köper vad som helst billigare.

Det är väl ganska uppenbart eller? Du har byggt ihop ett paket med billigare delar, och TS har byggt ihop ett med dyrare delar. Här finns det ju inget rätt och fel utan det handlar ju om man tycker det är värt att lägga mer pengar eller ej.

Har skrivit att han kan ta ett billigare mobo typ 450 men då blir det modell äldre, medans 390 aorus är den senaste med riktigt bra VRM.
Ryzen vill ha 3600mhz inget jag kan påverka intel behöver inte det.
Jag har 850w nätaggregat.
Visst kan han få den billigare men då blir det sämre delar något jag inte har i min kundvagn.
Och eftersom TS inte har några synpunkter så hoppas jag att han läser och tar det som passar han bäst.
Jag drar mig ur denna tråden då TS inte längre värkar svara eller ha någon åsikt om något.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Har skrivit att han kan ta ett billigare mobo typ 450 men då blir det modell äldre, medans 390 aorus är den senaste med riktigt bra VRM.
Ryzen vill ha 3600mhz inget jag kan påverka intel behöver inte det.

Intels processorer är i minst samma behov av lika snabbt minne som Ryzen, folk verkar ha fått om bakfoten att det bara är Zen som drar nytt av det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar!

Själv så lutar jag lite mer åt AMD då Intel har regerat CPU marknaden senaste 10 åren
Har tänkt att sälja mitt 1070 och köpa ett 2070 Super istället (NVENC 2.0 ska vara bättre för streaming)

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem

Med ett 1070 så räcker en 3600 CPU, det är ändå din GPU som kommer flaska 9/10 spel

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av ZeakQ:

Tacksam för alla svar!

Själv så lutar jag lite mer åt AMD då Intel har regerat CPU marknaden senaste 10 åren
Har tänkt att sälja mitt 1070 och köpa ett 2070 Super istället (NVENC 2.0 ska vara bättre för streaming)

Då spräcker du din budget med ganska mycket med ett 2070 super.
Jag tycker inte att det spelar någon roll vem som har regerat utan det som är bäst just nu för ens behov och med din skärm och budget så är 9700k det bästa valet med en 2070 super så håller du din budget på 15.5k. Men som sagt ditt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Om du mest ska ha datorn för att spela så är det Intel som gäller.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Om du mest ska ha datorn för att spela så är det Intel som gäller.

Mja, så stor skillnad är det inte, dessutom ryktas det om en uppdatering av windows som ger Ryzen 3 cpu'er ennu bättre prestanda.

Så i dagsläget är det bästa köpet AMD sina cpu'er, och det utan någpon uppdatering av windows.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Mja, så stor skillnad är det inte, dessutom ryktas det om en uppdatering av windows som ger Ryzen 3 cpu'er ennu bättre prestanda.

Så i dagsläget är det bästa köpet AMD sina cpu'er, och det utan någpon uppdatering av windows.

I dagsläget är det väl bäst att köpa Intel om det enbart är ett rykte att Ryzen kanske får lite bättre prestanda i framtiden?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

I dagsläget är det väl bäst att köpa Intel om det enbart är ett rykte att Ryzen kanske får lite bättre prestanda i framtiden?

Fast prestandaen i dag på spel är nästan den samma, medan alla andra tyngre uppgifter på cpu'n är mycket bättre prestanda på.

Ryzen 5 3600 har typ samma prestanda som en 8700k, till ett mycket lägre pris.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5