Dator utslagen och startad av åskväder???

Permalänk

Dator utslagen och startad av åskväder???

Hej inatt kom ett oväntat åskoväder och jag var dessutom inte hemma då jag jobbade så eftersom det var riktigt oväntat var all elektronik i hemmet i stort sett i kopplad. Vilket verkar ha slagit ut routern då flera lampor lyste rött och några lyser inte alls... Men själva routern e kopplad till en fiberdosa, fördelare och den verkar fungera? Datorn var avstängd men den och diverse andra prylar var kopplade till routern via nätverkablar. Bland annat ett xbox 360 men den var själva strömkabeln utdragen så återstår att se om det fungerar. När jag kom hem på morgonen hörde jag att det lät otroligt mycket och märkte då att den avstängda datorn var igång. Misstänker att blixtens och strömmen startat igång datorn via nätverkkabeln som var kopplad till routern... Men allt annat som var kopplat till den datorn verkar fungera dvs skärm, högtalare, datormus, tangentbord borde inte allt som är kopplat till den va stendött?

Har även en annan dator i hushållet som var kopplad i samma grenuttag men dock inte ansluten med nätverkskabel till routern och den fungerar verkar det som. Skriver från min mobil då inget wifi finns när åskan slog ut det. Någon som är duktig och vet om datorn går rädda, varför den inte är helt stendöd, dvs varför starta den av sig själv. Den låter mycket högt nu men ingen bild.

Permalänk
Medlem

Det kan gå att rädda. Bara börja med felsökning. Nån del kommer säkerligen att behövas bytas.
Och allt behöver inte gå sönder vid åsknedslag.
Jag har själv råkat ut för att åskan slog ner nånstans.
Enda som pajjade hemma var fiberkonverter som kraftbolaget bara bytte till ny så funkade allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Antagligen är väl PSU/GPU/MOBO trasigt.
Låter väl mest troligt att PSU eller GPU strök med vid åskan då du har något som låter extremt mycket.
Bara börja plocka ur och prova dig fram.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Antagligen är väl PSU/GPU/MOBO trasigt.
Låter väl mest troligt att PSU eller GPU strök med vid åskan då du har något som låter extremt mycket.
Bara börja plocka ur och prova dig fram.

Men om PSU, nätaggregat är utslaget borde väl inte datorn få nån ström alls överhuvudtaget? Alltså alla usb tillbehör lyser dvs mus tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Men om PSU, nätaggregat är utslaget borde väl inte datorn få nån ström alls överhuvudtaget? Alltså alla usb tillbehör lyser dvs mus tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara så att PSU/nätagget inte är helt paj, utan det har fått sig en kyss bara men överlevt men inte orkar leverera tillräckligt med ström till skärmen eller liknande.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Kommer med en liten update. Xbox 360 som var ansluten till routern, modemet med nätverkskabel men med utdragen kontakt fungerar. Likaså fungerar konstigt nog nätverkskabeln till den utslagna datorn då jag testade den i själva fiberdosan, fördelaren.

Skärmen som var ansluten till den utslagna datorn är lite konstig och vägrar numera gå i energispararläge om den har alternativet "auto select source" och en text med HDMI no signal kommer upp på skärmen. Men väljer jag istället att den ska vara på VGA som bildkälla endast går den i energispararläge. Minns dock inte riktigt om skärmen var så innan. Men har testat skärmen med HDMI och den fungerar som den ska för övrigt.

Datorns 2 fläktar fungerar som de ska men det låter som sagt som en hårtork nedanför i datorn och min fråga är kan en PSU som är halvtrasig låta som en hårtork? Ljudet kommer alltså inte från fläktarna som vad jag kan höra.

Hur är det möjligt att till och med nätverkskabeln, skärmen och det som var anslutet till den utslagna datorn fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Kommer med en liten update. Xbox 360 som var ansluten till routern, modemet med nätverkskabel men med utdragen kontakt fungerar. Likaså fungerar konstigt nog nätverkskabeln till den utslagna datorn då jag testade den i själva fiberdosan, fördelaren.

Skärmen som var ansluten till den utslagna datorn är lite konstig och vägrar numera gå i energispararläge om den har alternativet "auto select source" och en text med HDMI no signal kommer upp på skärmen. Men väljer jag istället att den ska vara på VGA som bildkälla endast går den i energispararläge. Minns dock inte riktigt om skärmen var så innan. Men har testat skärmen med HDMI och den fungerar som den ska för övrigt.

Datorns 2 fläktar fungerar som de ska men det låter som sagt som en hårtork nedanför i datorn och min fråga är kan en PSU som är halvtrasig låta som en hårtork? Ljudet kommer alltså inte från fläktarna som vad jag kan höra.

Hur är det möjligt att till och med nätverkskabeln, skärmen och det som var anslutet till den utslagna datorn fungerar?

Leta upp vad det är som låter, byt ut det och se om det blir bättre.
Fiber klarar av åsksmällar , tror inte ens fiber kan gå sönder pga åska.

Sen hur det är med åska och varför ditten och datten klarat sig eller inte får någon annan svara på. Byt ut det som verkar trasigt och var glad över att inte mer gick sönder

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Leta upp vad det är som låter, byt ut det och se om det blir bättre.
Fiber klarar av åsksmällar , tror inte ens fiber kan gå sönder pga åska.

Sen hur det är med åska och varför ditten och datten klarat sig eller inte får någon annan svara på. Byt ut det som verkar trasigt och var glad över att inte mer gick sönder

Ok sen upplever jag nu att min gamingdator som inte var ansluten till routern, modemet då den hade en usb nätverkssticka i sig har blivit lite sämre? Gamingdatorn var nämligen ansluten till samma grenuttag och den kabeln satt ju tyvärr i. Först glappa min gamingmus men den verkar fungera efter att ha dragit ut den och satt i den i datorn igen då jag skriver från denna datorn nu. Men FPS i spel som CS GO är nu bara 140 FPS när jag vet att jag innan hade 300 fps. CS Go känns lagg och vissa andra spel startar inte? Men spel som Far Cry har jag samma FPS i som innan typ då jag vbe t att jag låg på omkring 40 FPS på ultra. Eller är det bara jag som blivit nojjig nu men jag vet att CS kändes mer smooth innan. Sen känns det som alla spel tar en evighet att starta, laggar vid uppstart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Ok sen upplever jag nu att min gamingdator som inte var ansluten till routern, modemet då den hade en usb nätverkssticka i sig har blivit lite sämre? Gamingdatorn var nämligen ansluten till samma grenuttag och den kabeln satt ju tyvärr i. Först glappa min gamingmus men den verkar fungera efter att ha dragit ut den och satt i den i datorn igen då jag skriver från denna datorn nu. Men FPS i spel som CS GO är nu bara 140 FPS när jag vet att jag innan hade 300 fps. CS Go känns lagg och vissa andra spel startar inte? Men spel som Far Cry har jag samma FPS i som innan typ då jag vbe t att jag låg på omkring 40 FPS på ultra. Eller är det bara jag som blivit nojjig nu men jag vet att CS kändes mer smooth innan. Sen känns det som alla spel tar en evighet att starta, laggar vid uppstart...

Kör du mekanisk disk eller SSD?
Kör du mekanisk disk så kan ju faktist den ha pajat. Kan ju även vara orsaken till att datorn låter som fan!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Ok sen upplever jag nu att min gamingdator som inte var ansluten till routern, modemet då den hade en usb nätverkssticka i sig har blivit lite sämre? Gamingdatorn var nämligen ansluten till samma grenuttag och den kabeln satt ju tyvärr i. Först glappa min gamingmus men den verkar fungera efter att ha dragit ut den och satt i den i datorn igen då jag skriver från denna datorn nu. Men FPS i spel som CS GO är nu bara 140 FPS när jag vet att jag innan hade 300 fps. CS Go känns lagg och vissa andra spel startar inte? Men spel som Far Cry har jag samma FPS i som innan typ då jag vbe t att jag låg på omkring 40 FPS på ultra. Eller är det bara jag som blivit nojjig nu men jag vet att CS kändes mer smooth innan. Sen känns det som alla spel tar en evighet att starta, laggar vid uppstart...

Jo, det är lätta man blir lite nojig när sånt händer... men en reset av C-mos + återställning på datorn kan det vara läge för, kan ju ha blivit zappat. Gäller för övrigt alla apparater som har data i batteribackat minne.

Själv har jag på den tiden man körde med uppringbart internet råkat ut för att den transistor som kopplar in modemet på linjen gått sönder så modemet låg med linjen uppkopplad hela tiden.

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Kör du mekanisk disk eller SSD?
Kör du mekanisk disk så kan ju faktist den ha pajat. Kan ju även vara orsaken till att datorn låter som fan!

Mekanisk disk men borde inte jag få nån bild, error som säger att det är fel på hårddisken isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Jo, det är lätta man blir lite nojig när sånt händer... men en reset av C-mos + återställning på datorn kan det vara läge för, kan ju ha blivit zappat. Gäller för övrigt alla apparater som har data i batteribackat minne.

Själv har jag på den tiden man körde med uppringbart internet råkat ut för att den transistor som kopplar in modemet på linjen gått sönder så modemet låg med linjen uppkopplad hela tiden.

Vad är C mos för något? Problemet med min felsökning är att jag kan saker om datorer, teoretiskt, mjukvara men kan inte hur det fungerar i praktiken typ. Alltså enklare fel brukar jag kunna fixa, om mjukvara krånglar men fel som detta kan jag inget om, vet ju inte ens hur jag bygger ihop en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Mekanisk disk men borde inte jag få nån bild, error som säger att det är fel på hårddisken isåfall?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alltid. Trasig disk kan ge startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Är datorn död (fläktar snurrar inte normalt) så behöver du bara 4 delar.
Får du liv i datorn sätter du tillbaka grafikkortet och fixar bild.
När du fixat bild kopplar du in och testar mus/tangentbord.
När du vet att dom funkar kopplar du resten (diskar, dvd, kablar mm)

Vissa behövde nollställa bios (reset av CMOS) efter att de tagit bort tex trasig mus mm innan datorn startade normalt igen. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Skriv också om datorn fortfarande låter högt när du felsöker och i så fall vad som låter.

Om du aldrig har byggt dator och är osäker kan du ta bilder med din mobil som du kan titta på. Kan också använda tejp med lapp, klisterlappar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Vad är C mos för något? Problemet med min felsökning är att jag kan saker om datorer, teoretiskt, mjukvara men kan inte hur det fungerar i praktiken typ. Alltså enklare fel brukar jag kunna fixa, om mjukvara krånglar men fel som detta kan jag inget om, vet ju inte ens hur jag bygger ihop en dator.

Skickades från m.sweclockers.com

C-mos kallar man det batteribackuppade minnet i datorn som innehåller alla inställningar man har gjort i datorn (görs oftast i BIOS), tex klockfrekvenser mm. Står dom helt fel så inte säkert att den startar ens.

Står lite om det här:
https://www.lifewire.com/how-to-clear-cmos-2624545

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Men om PSU, nätaggregat är utslaget borde väl inte datorn få nån ström alls överhuvudtaget? Alltså alla usb tillbehör lyser dvs mus tangentbord

Nätaggregat för datorer är egentligen två nätaggregat, ett lågeffektsaggregat och ett högeffektsaggregat. Lågeffektsaggregatet är alltid på och ger bl.a. moderkortet ström så att det kan känna av om man tryckt på knappen för att starta datorn, och först då drar moderkortet igång högeffektsaggregatet för att ge ström till resten av datorn. Lågeffektsaggregatet används också ofta för att ge ström till USB-portarna även när datorn är avslagen, för att man ska kunna ladda USB-enheter via dem.

Att USB-enheter lyser betyder alltså bara att lågeffektsaggregatet fungerar, men nätaggregatet som helhet kan ändå vara trasigt.

Permalänk
Medlem

Datorn är förmodligen inställd på att starta upp efter strömavbrott. Har CMOS blivit korrupt är det bara att rensa, konsultera manualen för moderkortet/datorn om du inte vet hur. Startar datorn, men inte POST:ar så lär nätaggregatet fungera – skulle bara +5VSB fungera så skulle inte fläktar starta o.s.v.

Permalänk

se till att använda något åskskydd till nästa gång

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Skrivet av Cordinator:

se till att använda något åskskydd till nästa gång

Ja eller dra ut sladdar även fast de är fint väder ute och inga tecken på åska. Lätt nu i efterhand och va efterklok och klandra sig själv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Datorn är förmodligen inställd på att starta upp efter strömavbrott. Har CMOS blivit korrupt är det bara att rensa, konsultera manualen för moderkortet/datorn om du inte vet hur. Startar datorn, men inte POST:ar så lär nätaggregatet fungera – skulle bara +5VSB fungera så skulle inte fläktar starta o.s.v.

Så du tror det finns hopp eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Inte alltid. Trasig disk kan ge startfel, ingen bild, död dator, frysningar mm.

Moderkort
Processor+Kylare
Minne
Nätagg+Kabel

Är datorn död (fläktar snurrar inte normalt) så behöver du bara 4 delar.
Får du liv i datorn sätter du tillbaka grafikkortet och fixar bild.
När du fixat bild kopplar du in och testar mus/tangentbord.
När du vet att dom funkar kopplar du resten (diskar, dvd, kablar mm)

Vissa behövde nollställa bios (reset av CMOS) efter att de tagit bort tex trasig mus mm innan datorn startade normalt igen. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Skriv också om datorn fortfarande låter högt när du felsöker och i så fall vad som låter.

Om du aldrig har byggt dator och är osäker kan du ta bilder med din mobil som du kan titta på. Kan också använda tejp med lapp, klisterlappar mm.

Om disken är död är det ju kört... Massa minnen, filmer och sånt man tagit med olika kameror, mobiler som inte finns kvar längre. Vissa saker finns nog säkerhetskopierade på nåt usb, minneskort, molnet, extern hårddisk men långt ifrån allt... Skulle gissa att endast 20 % finns kopior på från den datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar på säkerhetskopiera filer på min gaming dator ifall den ger sig också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Så du tror det finns hopp eller vad?

Ja, men det är också ett steg i en vanlig felsökning. Nästa steg är ju att börja koppla ur komponenter och fortsätta felsöka.

Permalänk

Frågan är om jag klarar skruva isär datorn jag är inte så teknisk av mig i praktiken att läsa om hur man löser olika problem, ha problem med mjukvara, enklare fysiska datorproblem är en sak men detta kommer bli svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Eller borde jag kolla upp något datorställe där jag kan lämna in den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Eller borde jag kolla upp något datorställe där jag kan lämna in den?

Tänk på att det finns citera flera, redigera o.s.v. på forumet så du inte delar upp din text i flera olika inlägg i onödan.

Det är för tidigt att säga om du behöver hjälp! Börja med att rensa CMOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Eller borde jag kolla upp något datorställe där jag kan lämna in den?

Skickades från m.sweclockers.com

Felsökning kan vara svårt om du inte har någon erfarenhet av det tidigare.
I ditt fall så känns det spontant som att eventuell inlämning på en datorbutik är ett smartare val.
De har erfarenheten och reservdelarna som behövs för att säkerställa exakt vad som är fel och behöver bytas ut.

Självklart blir det billigare om du känner någon som har bättre koll på området, eller om det finns någon erfaren Sweclocker i närheten som kan hjälpa till.
Ett annat alternativ är att lägga upp videos, t.ex. en där man kan höra vad exakt det är för ljud när datorn är igång och vart ifrån det kommer.

Det du kan göra först dock, är att leta fram manualen till ditt moderkort (om du inte har kvar den fysiska manualen, så finns det i princip alltid att hitta online att ladda ner som PDF).
Vet du inte vad det är för moderkort i så bör du kunna se det i din orderbekräftelse.
I manualen vill du leta upp två saker. Det första är hur man resettar CMOS som nämnts tidigare, det andra är om moderkortet har någon form av felmeddelanden i form av lampor som lyser.
När det kommer till felmeddelanden så brukar de flesta moderkorten nu antingen ha lampor som lyser specifikt när det inte hittar CPU, RAM, HDD etc eller så är det 1-2 lampor som blinkar i ett mönster för att ge samma meddelande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Frågan är om jag klarar skruva isär datorn jag är inte så teknisk av mig i praktiken att läsa om hur man löser olika problem, ha problem med mjukvara, enklare fysiska datorproblem är en sak men detta kommer bli svårt

Skickades från m.sweclockers.com

Kan du bygga lego? Då kan du sätta ihop en dator.
Det må se skapligt mycket ut men är i praktiken jätte enkelt.
Allting är strategiskt utsatt på moderkortet, se det som slagfältet där trupperna möts för den "stora striden".
Och sladdarna till komponenterna passar inte på något annat än just det de är gjorda för.
Enda som egentligen går att koppla fel är; Chassi fläktar/CPU fläkt och även endel SATA kablar.
Men då snackar vi att du råkar koppla i ena chassi fläkten till cpu fläkten eller att du råkar koppla cpu fläkten till ena chassi fläkten.
Och det kommer datorn ge indikation på sen när du startar den.

På moderkort från det senaste decenniet så har tillverkaren märkt ut vart allt går tex. SATA går dit, CPU fan dit, CPU PWR dit och bla bla bla..
Det är lätt som en plätt men kan ta några timmar första gången.
Stressa inte. Var heller inte rädd för att göra sönder något.
De tål oftast mer än vad man tror men såklart ska man inte ta i för kung och fosterland och verkligen pressa i något som inte vill passa.

Förövrigt vart i landet bor du? Kanske finns någon snäll sweclockare som kan hjälpa dig

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av SvenskGaming:

Ja eller dra ut sladdar även fast de är fint väder ute och inga tecken på åska. Lätt nu i efterhand och va efterklok och klandra sig själv

Skickades från m.sweclockers.com

personligen orkar jag inte med det, jag har alltid allt inkopplat, och jag vill kunna använda mina saker även om det åskar.

nu vet jag att jag har gått till överdrift då jag äger över 10st UPS (alla används dock inte)
allt som jag bryr mig om skyddar jag, UPS till stationära datorer, min hemmabioanläggning har dubbelt skydd med förgreningsdosa med inbyggt överspänningsskydd samt UPS, men då har min anläggning kostat över 100.000, värmepumparna har också överspänningsskydd.
router och hela serverracket är skyddade med UPS, riktigt skönt dessutom att fortfarande kunna använda WiFi under längre strömavbrott (jag har i stort sett radioskugga på vanliga mobilnätet)

vi hade en massa elektronik som slogs ut i början av 90-talet, ena kåken fixade farsan åskledare i efter det, inga problem efter det.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Om disken är död är det ju kört... Massa minnen, filmer och sånt man tagit med olika kameror, mobiler som inte finns kvar längre. Vissa saker finns nog säkerhetskopierade på nåt usb, minneskort, molnet, extern hårddisk men långt ifrån allt... Skulle gissa att endast 20 % finns kopior på från den datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Disken kan du testa att koppla i en datorn som en lagrings disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

personligen orkar jag inte med det, jag har alltid allt inkopplat, och jag vill kunna använda mina saker även om det åskar.

nu vet jag att jag har gått till överdrift då jag äger över 10st UPS (alla används dock inte)
allt som jag bryr mig om skyddar jag, UPS till stationära datorer, min hemmabioanläggning har dubbelt skydd med förgreningsdosa med inbyggt överspänningsskydd samt UPS, men då har min anläggning kostat över 100.000, värmepumparna har också överspänningsskydd.
router och hela serverracket är skyddade med UPS, riktigt skönt dessutom att fortfarande kunna använda WiFi under längre strömavbrott (jag har i stort sett radioskugga på vanliga mobilnätet)

vi hade en massa elektronik som slogs ut i början av 90-talet, ena kåken fixade farsan åskledare i efter det, inga problem efter det.

Såhär säger @Lifooz:

Skrivet av Lifooz:

Finns alltid åskledare, men de skyddar bara själva huset och alltså inte el-ledningar och utrustning.

Slår åskan ner i en el-ledning så är det ju klippt ändå.

Det bästa är alltid att rycka ur kontakten, och lägga den på avstånd från vägguttaget.
För åskan kan hoppa rätt bra, så det är ingen garanti att lägga kontakten precis nedanför.

Jag gör själv alltid det om åskan börjar närma sig.
För jag bor i ett lägenhetshus där kablarna är nergrävda sen många år.

Men det falska är ju att det kvittar ändå, för åskan kan slå ner i de luftburna ledningarna längre bort.

Det är sjukt falskt med åska, man är fan aldrig säker, men drar man ur kontakten och lägger den på avstånd så har man iallafall gjort allt man kan.

Jag tycker att tillverkare av överspänningsskydd borde vara lite tydligare.

För jag tror att det är många som köper just överspänningsskydd och sedan tror att de är skyddade mot åsknedslag, men det är käpprätt fel.

/Lifooz

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA