Permalänk
Medlem

Hjälp med streaming

Admin får gärna flytta tråden om det här är fel men tyckte själv passade bättre in här.

Har ett bekymmer. Har försökt att få någorlunda bra fps när jag streamar t.ex csgo.

Kör på en laptop msi gl72 -7rd (dont judge)
I7-7700hq 2.8ghz (clockad till 3.6ghz)
Gtx 1050 2gb (pillat lite
8gb ram
Vanlig hdd 7200rpm

Använder även Razer cortex som frigör ram minne (för min del mellab 1-1.4gb)

Nu till själva bekymret.
Jag kan köra csgo på 1080p med allting förutom anti aliasing på max och då får jag en stabil fps på 70-80

Men jag är själv van att köra med lägre resolution och grafik inställningar. Så i princip medium rakt igenom med 1600*900(om jag nu inte missminner mig)
Då ligger man på stabila 160fps i snitt.

Normal temp på både processor och grafikkort

Men herrej*vlar om man kör igång streamlabs
Då går det inte ens att spela 20-30fps och framedrops hej vilt.

Provat köra x264, nvenc och nvenc (new)

Vad kan jag prova med för att få det att lira. Alla tips uppskattas

Permalänk

köp mer ramminne.
mina gissningar ligger på att ramminnet tar slut då att streama kan käka ganska mycket ramutrymme.

kan även vara så att din dator värmethrottlar då laptops generellt sett har rätt dass kylning och ofta ligger uppåt thottlings temperaturerna eller strax under vid belastning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

köp mer ramminne.
mina gissningar ligger på att ramminnet tar slut då att streama kan käka ganska mycket ramutrymme.

kan även vara så att din dator värmethrottlar då laptops generellt sett har rätt dass kylning och ofta ligger uppåt thottlings temperaturerna eller strax under vid belastning.

Hmm. Har nått extra ram liggandes som blivit över sen tidigare så kan väl sätta i 8gb till.
Provat underclocka föratt inte throttla.

Men upptäckte att när jag använder obs studio istället för streamlabs obs så kan jag köra stabila 60 fps. 😅 man kanske får skita i alla nedräkningsmetrar mm. Och få en fungerande stream so länge

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör OBS Studio istället, även jag har kastat Streamlabs åt sidan. Det går att få det relativt "fancy" även med det om man lägger lite tid på det.

Har du på så att du recordar/har "reprisbuffert" på i Streamlabs? Om ja, stäng av det så kanske det går bättre. Din HDD skulle kunna vara boven. Men skaffa för sjutton en SSD nu när du kan få en av bra märke för 400-500 kronor (eller mindre) hehe

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

som sagt du kn ju testa med obs finns många av de plugins som finns till steamlabs default minus att det blir lite mer lättdrivet då du bara behöver installera de du vill ha istället för steamlab där alla är installerade från början.

https://obsproject.com/forum/resources/categories/obs-studio-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Som ovan,
Mer ram
Obs studio
SSD

Kör gärna cs på lite lägre inställningar om du kan och lägre upplösning. Många proffs kör ju med 4:3 upplösningar

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem

Tackar för svar. Blir väl att köpa en m2 ssd via jobbet och sätta i andra ramminnet jag har liggandes.
Som sagt obs studio funkar 100 gånger bättre än slobs. 😎 60fps går att spela på iaf haha

Skickades från m.sweclockers.com