Hur är ägarförhållandena mellan Telia - Zitius?

Permalänk
Medlem

Hur är ägarförhållandena mellan Telia - Zitius?

Fiberföreningen jag är medlem i valde Zitius.

Har märkt under några dagar att hastigheten in i huset varit låg på mornarna för att bättra på sig under dagen.

I går kom "haveriet". Hade 0.33 in i huset och 93 ut med en ping på 6-7. Brukar ligga på 480isch in och 85-93 ut. (500/100 abonnemang hos Telia.) Tvsändningarna var obefintliga, lite "stuttrande" ljud men ingen bild. Höll på hela dagen.

En vän i samma fiberförening men på andra sidan området ringde och var fly förbannad över samma sak.

Jag ringde Teliasupporten och blev kopplad till "Zitiusavdelningen" när jag väl kom fram till supporten. Fick vänta igen.

Väl framme så var det en kille som hade haft en mindre rolig dag antar jag, han lät butter från start. Jag redogjorde ärendet. Han skulle kolla om han hittade något, under tiden han gjorde det så fortsatte jag med att säga, "brukar snitta runt 480 in men de senaste dagar....." så blev jag avbruten med orden "Om du slutar prata nu så jag får prata!". :/

Fick veta att Zitius igår lagt in ärendeinformation om att vårt område har problem och att 176 kunder är drabbade, ska vara åtgärdat den 15 juli senast.

Jag frågade om man kan få smsuppdatering men visste svaret innan. "Nä, Zitius gör inte sånt".

Tackade för mig men måste fråga er här, varför kasserar inte Telia "Zitius" totalt och låter "Zitius" bli Telia rakt av?

Vännen på andra sidan området har i sin tur en bekanting som jobbar på ElTel som sagt att Zitius kör med "lågbudgetswitchar" såna som "kostar 25.000kr och bara är skräp men de tar hellre den kostnaden att byta dem regelbundet än att sätta in bättre switchar i 80.000kr´s klassen".

Sånt där övergår min kunskap men. Förklara för mig, kanske spekulativt" varför Telia inte bara "sväljer" upp Zitius totalt för?!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Zitius ägs utav Telia Company. Zitius är typ Telias bolag för landsbygden kan man säga, men finns även inne i storstäderna.

Länken nedan kan du se hur trasigt det är, då dom använder Huawei i många utav sina nät.

https://zmarket.se/privat/driftinformation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Länken nedan kan du se hur trasigt det är, då dom använder Huawei i många utav sina nät.

https://zmarket.se/privat/driftinformation

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du eller tror du bara?

Permalänk
Medlem

Zitius är Telia I min bok, är väl bara en anställd på papper på Zitius? En anledning att ha bolaget separat kan ju vara att dom har avtal ingångna som inte bara går att flytta över till ett annat bolag.

Bor själv i ett Zitius nät, fungerar bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Zitius är ett försäljningsbolag som säljer bredband på landsbygden.
De äger inga nät alls utan så fort ett område är byggt så lämnar de över till scanova network operations - telias nätbolag (eller var. Scanova ska in i Telia igen)

Undantaget är när det är en fiberförening som äger men inte heller då äger Zitius något nät

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Zitius ägs utav Telia Company. Zitius är typ Telias bolag för landsbygden kan man säga, men finns även inne i storstäderna.

Länken nedan kan du se hur trasigt det är, då dom använder Huawei i många utav sina nät.

https://zmarket.se/privat/driftinformation

Skickades från m.sweclockers.com

Även open universe fd. Bredbandsbolaget kör med Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vet du eller tror du bara?

Tror?

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Även open universe fd. Bredbandsbolaget kör med Huawei.

Open Universe är Telenors egna KO.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Då kan vi konstatera att ditt påstående om Zitius och Huawei är ogrundat.

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag varför man valde Zitius framför Telia i just detta fallet, men som med det mesta så brukar det handla om pengar.
Även om Telia äger Zitius så kanske man väljer att hålla det i ett separat bolag då dom har sålts in på att vara billigare och då sannolikt kunnat göra det med att använda billigare utrustning (vilket inte behöver vara sämre) och har lägre omkostnader.

Ovan är ju bara spekulationer såklart, men som vanligt så får man lite det man betalar för.
Det är ju mkt möjligt att Zitius blir kvar som ett budgetmärke där Telia inte vill riskera sitt varumärke, eller så kanske det är så att Zitius nischar sig mot t.ex. landsbygd som nämns i tråden.

Permalänk
Medlem

Själv fick jag precis en 50kr ökning på mitt fiberabb. för att Zitius höjt nätavgiften. Kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

eller så kanske det är så att Zitius nischar sig mot t.ex. landsbygd som nämns i tråden.

Njah nischar sig mot landsbyggd är också fel tycker jag, https://zmarket.se/ är ju deras beställningsportal, dom vänder sig till BRFer hyresvärdar fiberföreningar villafiber-områden och allt där emellan. Där jag bor längst tunnelbanan i Stockholm är alla lägenheter i området anslutna till Zitius..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Då kan vi konstatera att ditt påstående om Zitius och Huawei är ogrundat.

Läs övriga kommentarer. Så nej mitt påstående är inte ogrundat. Huawei är budget och trasigt, och ska vi gå in på hur det står till med ägaren utav Huawei och Kinesiska statens spioneri-apparat så kan vi starta en tråd om det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är idag men när jag jobbade på Telias driftcentral i Umeå för 10 år sedan var i princip allt Ericsson eller cisco i switch väg. På ADSL sidan kördes det alcatel-lucent och Ericsson. Kan varit något till märken men Huawei var inte det. Som sagt var detta 2008/2009/2010 så kan självklart ändrats.

Var ganska vanligt att man fick logga in remote på switcharna och konfigurera dem halv manuellt. Ofta fanns nå script men det krävde lite inställningar innan det kunde köras. Normalt hade man en tjock pärm med lathundar för alla modeller/märken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Njah nischar sig mot landsbyggd är också fel tycker jag, https://zmarket.se/ är ju deras beställningsportal, dom vänder sig till BRFer hyresvärdar fiberföreningar villafiber-områden och allt där emellan. Där jag bor längst tunnelbanan i Stockholm är alla lägenheter i området anslutna till Zitius..

Zitius säljer fiber utanför 50-skyltarna i våran kommun och Telia innanför. Samma ägare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Telia kör med Huawei.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Läs övriga kommentarer. Så nej mitt påstående är inte ogrundat. Huawei är budget och trasigt, och ska vi gå in på hur det står till med ägaren utav Huawei och Kinesiska statens spioneri-apparat så kan vi starta en tråd om det med.

Jag tror @Hubertus undrar om du vet eller tror att Zitius använder Huawei, det står nämligen inget om Huawei i länken du skickade med?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag tror @Hubertus undrar om du vet eller tror att Zitius använder Huawei, det står nämligen inget om Huawei i länken du skickade med?

Jag vet att Telia och Zitius använder sig utav Huawei.

Länken var att visa att Zitius är trasigt.

Det finns en hel del trådar i forumet om just Zitius, bara och söka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Jag vet att Telia och Zitius använder sig utav Huawei.

Länken var att visa att Zitius är trasigt.

Det finns en hel del trådar i forumet om just Zitius, bara och söka.

Skickades från m.sweclockers.com

Länken visar inte ett dugg. Det ser likadant ut överallt om inte de berörda bolagen mörkar sitt driftstatus. Dvs all teknik kan krångla.

Permalänk
Avstängd

Telefonerna är säkert bra, men Huaweis telecom enheter för datakomunikation är ett riktigt sattyg för att tala i klartext (baserat på egna extremt dåliga erfarenheter av dem från enheter jag mekade med i början av 2000 talet) är permanent allergisk mot allt med deras logga som hanterar datatrafik efter det, oavsett vad det sitter i för OEM, till och med telias jädra USB stickor brann som fnöske hela tiden för folk, Men det kan ju ha ändrats nu...

Jag tycker om de som Louis Rossmann tycker om Apple av samma orsaker...
Det hjälper inte att Huawei har en minst lika massiv (förmodligen större) "fanbase" här på forumet som Äpplet...
(Dock litet bättre generellt att ha att göra med om man får tro hans ord om kundkontakterna med Apple)

Edit, vi har också Zitius här, händer fan inte ett skit trots tre års väntan, halva området har fått, halva inte, varför, ingen vet (ingen hos Zitius heller)...

Det är telia som äger utrustningen här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Läs övriga kommentarer. Så nej mitt påstående är inte ogrundat. Huawei är budget och trasigt, och ska vi gå in på hur det står till med ägaren utav Huawei och Kinesiska statens spioneri-apparat så kan vi starta en tråd om det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Huawei är budget Ja just det!
Trodde detta smuts amerika paj kastnings samtalet va över men ICKE!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Länken visar inte ett dugg. Det ser likadant ut överallt om inte de berörda bolagen mörkar sitt driftstatus. Dvs all teknik kan krångla.

Vem har pissat i dina flingor imorse?

Länken VISAR att Zitius nät är trasigt här och där, mer eller mindre ALLA nätägare eller KO visar driftstatus.

Länken nedan visar en typisk installation i en nod åt Telia eller Zitius, rätta mig om jag har fel om det INTE är Huawei Sxxxx switchar.

Skrivet av Mangee75:

Huawei är budget Ja just det!
Trodde detta smuts amerika paj kastnings samtalet va över men ICKE!!!

Det är inte bara USA som smutskastar, det är allmänt känt att Huawei är en del utav kinesiska spion-apparaten.

”Starka kopplingar med kinesiska militären”

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Huawei är budget Ja just det!
Trodde detta smuts amerika paj kastnings samtalet va över men ICKE!!!

Det är skillnad på budget och dåligt; om Huawei är billigare än de andra alternativen för motsvarande hårdvara är deras huvudmarknad (vare sig de vill eller inte) budgetinriktade lösningar. Det är inte pajkastning, det är att jämföra tillverkarna mot varandra.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Vem har pissat i dina flingor imorse?

Länken VISAR att Zitius nät är trasigt här och där, mer eller mindre ALLA nätägare eller KO visar driftstatus.

Länken nedan visar en typisk installation i en nod åt Telia eller Zitius, rätta mig om jag har fel om det INTE är Huawei Sxxxx switchar.

https://i.imgur.com/EYyHgN9.jpg

Det är inte bara USA som smutskastar, det är allmänt känt att Huawei är en del utav kinesiska spion-apparaten.

”Starka kopplingar med kinesiska militären”

Du ser det du vill se och hör det du vill höra. Det är bortkastad tid att försöka diskutera med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du ser det du vill se och hör det du vill höra. Det är bortkastad tid att försöka diskutera med dig.

Ojdå.

Men du verkar vara en person som antingen jobbar åt Zitius / Telia eller Huawei, kanske tom en person som sitter i NOC eller är entreprenör. Men lycka till i framtiden oavsett, du sitter på säkerligen ofantligt mycket information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vet du eller tror du bara?

Väldigt många stadsnät amvänder Huawei, dw fungerara helt okay för access nät, hur deras routrar är vet jag ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är skillnad på budget och dåligt; om Huawei är billigare än de andra alternativen för motsvarande hårdvara är deras huvudmarknad (vare sig de vill eller inte) budgetinriktade lösningar. Det är inte pajkastning, det är att jämföra tillverkarna mot varandra.

Ser riktigt fint ut, där kan man arbeta utan att bli gråhårig.

Huawei sitter överallt i alla operatörs nät, lätt-arbetade, enkla att felsöka inte svåra att byta ut. Jag som är en del av fotfolket som gör det fysiska arbetet, så diggar jag huawei. Trevliga att jobba med sitter exakt typ överalt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Ser riktigt fint ut, där kan man arbeta utan att bli gråhårig.

Huawei sitter överallt i alla operatörs nät, lätt-arbetade, enkla att felsöka inte svåra att byta ut. Jag som är en del av fotfolket som gör det fysiska arbetet, så diggar jag huawei. Trevliga att jobba med sitter exakt typ överalt.

Exakt som du säger, budget betyder inte nödvändigtvis dålig.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

...
Sånt där övergår min kunskap men. Förklara för mig, kanske spekulativt" varför Telia inte bara "sväljer" upp Zitius totalt för?!

Det tror jag att dom håller på med, men för att ta det helt i mål så måste Telia först ha ett management system som alla nät/isper och kunder som de köper upp kan hanteras ifrån. Att skapa ett sådant är en komplex uppgift som troligen drar ut på tiden.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Om vi lämnar diskussionen om Huaweis vara eller icke vara en förlängd del av den Kinesiska spionapparaten åt sidan så är det ändå länge sedan hårdvaran och funktionerna i sig kunde anses vara betydligt mycket sämre än konkurrenternas.

Att Zitius har driftstörningar och/eller kvalitetsproblem i ett område är inte symptom för att plattformen eller hårdvaran är värdelös. Jag arbetar för ett bolag som valt bort Huawei, men på det stora av helt andra anledningar än funktionalitet. Vi använde oss tidigare dessutom av Huawei i delar av nätet. Sedan kan jag nästan helt garantera att ingen KO i Sverige betalar 80tkr för en accesswitch. Att man skulle behöva byta dem regelbundet för att upprätthålla kvalitet saknar jag också förtåelse för och det speglar ingenting jag har sett i branschen de senaste tio åren.

Intermittenta som beskrivs här, framförallt kopplade till specifika tidsperioder under ett dygn, beror nästan alltid på kapacitetsbrist någonstans. Med det sagt brukar det i sådana fall röra sig om fler kunder som är drabbade än så om dom inte av någon anledning har 1Gbps-länkar till området.

Skrivet av zector:

Det tror jag att dom håller på med, men för att ta det helt i mål så måste Telia först ha ett management system som alla nät/isper och kunder som de köper upp kan hanteras ifrån. Att skapa ett sådant är en komplex uppgift som troligen drar ut på tiden.

Sen har det nog också varit bra för Telia att ha flera varumärken i det "fiberförsäljningskrig" som utspelade sig på den svenska landsbyggden för ca 2 år sedan. Kanske framförallt eftersom dom kunnat pusha Zitius för landsbyggd där man kanske kan vara lite avigt inställd till Telia som avvecklar kopparnätet.