akut hjälp, bildörr - högtalare som inte passar?

Permalänk

akut hjälp, bildörr - högtalare som inte passar?

hej. har en bmw f20 1- serie 2016 årsm som jag tagit ner höger dörr på för att byta högtalarna precis nu men dom passar ruggigt dåligt

https://www.brl.se/sv/artiklar/gas-gs4b … t-bmw.html dessa köpte jag. de va tydligen för den gamla 1- serien märkte jag nu, men i affären sa de att de passade min bil..

när jag kopplat in dem, spelade först midbasen knappt över huvud taget, bytte input kontakten till andra sidan och då spelade den (knappt alls).

fick med någon typ av resistans tror jag som skulle vara kopplad mellan stereon och midbasen satt säga, men den spelade så lågt att jag provade att ta bort den och då började den knäppa på högre volymer (men annars spelade den som den skulle tycker jag)

så vad ska jag göra? sätta tillbaka dörrsidan och låta brl göra installationen för 2000 spänn? känns dumt

hålen för högtalarna passade inte i originalhålen heller så lär göra nya hål också. men hur i HV kan de inte spela högre? midbasen rör sig inte så man kan se det med blotta ögat, man kan endast känna "spänningen"

kan tycka att de borde spela bra även om de är tänkta till en annan stereo än den jag har?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem

Du länkar inte rätt.
Jag antar att du kopplat filtret fel om det är detta du köpt för det är ju 2 filterdelar som ska kopplas rätt och inte bara en resistor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du länkar inte rätt.
Jag antar att du kopplat filtret fel om det är detta du köpt för det är ju 2 filterdelar som ska kopplas rätt och inte bara en resistor.
https://www.brl.se/bilder/artiklar/zoom/900GS4BMW3_8.jpg

det är det där jag köpt ja, blev osäker om jag provat med filtret mellan midbasen och stereon och motståndet mellan diskanten och midbasen. får kolla det imorgon. la också märke till att dessa högtalare endast är 87 db? det känns lågt?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det är det där jag köpt ja, blev osäker om jag provat med filtret mellan midbasen och stereon och motståndet mellan diskanten och midbasen. får kolla det imorgon. la också märke till att dessa högtalare endast är 87 db? det känns lågt?

Bilstereo är ofta väldigt trögdrivet för att kunna fungera i så små lådor som det ofta blir i bilar, det är därför det idag är sån effekthysteri inom bilstero för att kunna spela stark, det går ju inte att bygga bra lådor utan man får försöka rädda läget lit genom att ha enorma effekter och använda dsp/eq.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:

Så du tror dom spelar som dom ska? Även fast diskanten överröstar midbasen?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

det är det där jag köpt ja, blev osäker om jag provat med filtret mellan midbasen och stereon och motståndet mellan diskanten och midbasen. får kolla det imorgon. la också märke till att dessa högtalare endast är 87 db? det känns lågt?

Generellt sett har också mellanregister / baselement lägre känslighet än diskanter, därför som diskanten nästan alltid paddas med motstånd. Sedan vet vi inte heller hur känsligheten är uppmätt då detta kan mätas på flera sätt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

@mrqaffe:

Så du tror dom spelar som dom ska? Även fast diskanten överröstar midbasen?

Jag vet inte hur du kopplat, på bilden ser det ju ut som om du har nån typ av filter/spole in på basen och så är det 2 "knölar" till diskanten, en borde vara en seriekondensator och en en resistor.
Det kan vara nått annat men jag har inte nått sånt system att kolla på men ett 6 dB filter verkar inte osannolikt, ev är det ett seriefilter men fick du inte med ett schema som visar hur det ska kopplas eller kan mäta lite på det själv ?
Kan du inte fotografera manualen och posta bilderna eller om du har en länk till den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: fattar inte hur jag bifogar bilder här, men kopplade som bilden någon skickade ovan. Det spelar, men tycker inte midbasen rör dig tillräckligt mycket? Lär jag ha ett litet slutsteg? Är de för låg DB?(87)

Funderar på att lämna tillbaks dem och sätta högtalare bak på hatthyllan istället, vad tror ni om det? Kan det bli bra?

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

@mrqaffe: fattar inte hur jag bifogar bilder här, men kopplade som bilden någon skickade ovan. Det spelar, men tycker inte midbasen rör dig tillräckligt mycket? Lär jag ha ett litet slutsteg? Är de för låg DB?(87)

Funderar på att lämna tillbaks dem och sätta högtalare bak på hatthyllan istället, vad tror ni om det? Kan det bli bra?

bilder laddar du upp på en bildsite typ Imgur och sedan länkar du in bildens adress med img taggar.
Det intressanta är hur det låter inte hur mycket elementet ser ut att röra sig...
Jag känner inte till systemet men hur låter/mäter det ? Är ljudet balanserat och det är rak frekvensgång så är nivåerna rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

bilder laddar du upp på en bildsite typ Imgur och sedan länkar du in bildens adress med img taggar.
Det intressanta är hur det låter inte hur mycket elementet ser ut att röra sig...
Jag känner inte till systemet men hur låter/mäter det ? Är ljudet balanserat och det är rak frekvensgång så är nivåerna rätt.

Jadu, tycker det blir ljusare och skarpare än original. Så mycket vet jag. Känns som om midbasen spelar lite ljusare och vassare, lite mer som diskanthållet men det kanske ska vara så. Hur mycket bättre blir det om jag skulle låta högtalarna spela in sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jadu, tycker det blir ljusare och skarpare än original. Så mycket vet jag. Känns som om midbasen spelar lite ljusare och vassare, lite mer som diskanthållet men det kanske ska vara så. Hur mycket bättre blir det om jag skulle låta högtalarna spela in sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Inspelning av högtalare går väldigt fort och inga väsentliga skillnader brukar kunna mätas efter 10 timmar.
Jag känner som sagt inte till prylarna du har men att det låter ljusare om du jämför systemen säger ju inget om hur de låter mot en absolut referens.
Det är svårt att veta om du kopplat rätt och vilket system som är mest likt verkligheten, troligen är ju båda systemen inte särskilt exakta för det är fel prisklass för sånt och det kan ju också vara så att du har originalstereon och den innehåller en ljudsättning i en dsp som inte alls passar om du byter högtalare och att dspn skulle behöva programmeras om.
Jag är inte alls insatt i hur BMW sätter ljudet i sina bilar då jag bara kommit i kontakt med hur Saab och Volvo hanterat problemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, nu tänker jag byta dessa högtalare. Vad tror ni om 6.9or? Med slutsteg dvs. Blir väldigt lätt att installera då batteriet är bak i bilen samt att jag tar kablarna från de gamla högtalarna i bakluckan (de sitter där istället för i dörrarna bak)
Kan jag isåfall ha samma slutsteg till en baslåda? Eller hur funkar det? Är ju totalt noob på detta

Och ja, jag har originalstereon. Vill bara ha skapligt ljud med så lite krångel som möjligt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Okej, nu tänker jag byta dessa högtalare. Vad tror ni om 6.9or? Med slutsteg dvs. Blir väldigt lätt att installera då batteriet är bak i bilen samt att jag tar kablarna från de gamla högtalarna i bakluckan (de sitter där istället för i dörrarna bak)
Kan jag isåfall ha samma slutsteg till en baslåda? Eller hur funkar det? Är ju totalt noob på detta

Du bör ha ett slutsteg med lika många eller fler kanaler än antalet högtalare du ska driva, det bli alltså minst 3 för att klara höger, vänster och bas i mono.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Upd: hade fått fel högtalare till dörrarna. Nu har jag fått rätt så ska hem och prova dessa

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?