Permalänk
Medlem

Hade en LG Oled 55" tror det är denna modell oerhört imponerad över hur mycket tv man får för pengarna. Antar att LG OLED55C8 som är 2018 modellen är i samma klass.

Edit: Såg att du ville ha en 65", var samma för mig med liknande budget när jag köpte min och valde att gå för Oled framför storlek och ångrar inte det en sekund. 65" oled verkar gå att få tag på för runt 20 000~ ifall 65" är ett måste

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Var i samma sits, köpte min OLED 65" på NetOnNet för 20k. Bästa TVn jag någonsin haft. Super nöjd!

55"aren är inte mycket mindre enligt mig och måste ses som ett kap på 12-13k.

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skriver om det många gånger förr: Blooming är inte ett specifikt problem på Sony FX9005 utan är att allmänt problem på alla FALD-modeller med förhållandevis få zoner. Har man för starka skillnader i hur de tänder och släcker får alla FALD-LCD blooming-effekter.

Så det är en fråga om vilka inställningar man kör och som vanligt kommer TV:n direkt ur kartong inställd så att den pumpar ljuset upp och ned hela tiden vilket gör att blooming uppstår. Så ställ in TV:n rätt och bloomingen försvinner eller blir sällsynt.

Kan bara hålla med, visst om jag vill hitta fel gör jag nog det, men jag vet att inga TV är utan fel, så för mig är Sony XF9005 troligtvis den bästa TV man kan få för en trevlig peng. Sedan mistänker jag (som du) att dom kör med fel inställning på TV'n.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hazelberg:

@Laxpudding: Man kan ju även justera färg eller transparens på undertexterna i många streaming-appar, vilket enligt utsagor nästan eliminerar problemet på egen hand.

Ja, det kan vara lösningen vid framför allt HDR där belysningen ska ändras för att få ut ljusflödet. Den vita texten vid HDR10 är samma sak att något ska lysa med 10 000 nits. Så hål i huvudet med vita undertexter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stargate3000:

Jag hade hört att Samsung stått still i utvecklingen på senare år, och var inställd på en OLED från LG.
Tills jag såg denna test, som ändå rekommenderar Samsung.
https://m3.idg.se/2.1022/1.589733/stort-test-av-smart-tv---ha...

Jag skulle snarare vilja påstå att Samsung har jobbat arslet av sig med deras QLED för att komma ikapp fördelarna med OLED, och idag är man närmare än någonsin! Jag vågar också påstå att QLED i mångt och mycket är ikapp OLED nästa år om Samsung gör lika stora förbättringar som dom visat prov på nu under de senaste två åren.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Zoner o blooming

Verkar inte lätt att välja en TV med många zoner.
Står inget om det på t.ex. denna sidan över specifikationer:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/OLED55C8/lg-55-4...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Stargate3000:

Verkar inte lätt att välja en TV med många zoner.
Står inget om det på t.ex. denna sidan över specifikationer:
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/OLED55C8/lg-55-4...

LG C8 har 33 177 600 "zoner" eftersom OLED-panelen har fyra subpixlar, vit, röd, grön och blå som alla kan justeras individuellt.

Annars är tillverkarna inte pigga på att skriva ut en sådan siffra som antalet FALD-zoner. Det exakt antalet zoner är heller inte så värst intressant, siffran i sig själv säger inte så mycket. Istället handlar det mer om hur zonerna används.

Permalänk
Medlem

gällande sonyn och blooming. jag kanske har ett måndagsexemplar eller så är jag bara känsligare. har ställt in allt efter rtings rekommendationer samt trixat själv, men för mig är bloomingen inte ens svår att se fast jag har testat ljusstyrka ända ner till 3. idag har jag på 6.
sen när jag ser netflix via TV appen och det är en dolby vision film/serie så ställer ju TVn om sig själv vision läget och då är ju alla reglage låsta

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Bildexpert 📺

@issue: Vid Dolby Vision och HDR kommer blooming-fenomen att uppstå i någon form, för de måste uppstå för att det dynamiska omfånget ska vara där för HDR. Och det blir extra tydligt om man viker sig något från en vinkel rakt framför TV:n.

En OLED slipper förstås detta, men där har man å andra sidan inte ljusstyrkan hos en välgjord FALD-LCD. Så det blir det där med att hitta något som passar. Eller har de egenskaper man stör sig minst på.

Vis SDR går det att få bort blooming-fenomen så gott som helt. Går alltid att framkalla med specifika situationer och testbilder och särskilt om tar sig i vinkel mot en VA-panel. Men ser man blooming hela tiden vid SDR behöver man justera inställningarna. Inte nödvändigtvis ljusstyrkan på TV:n utan hur FALD:en ska arbeta.

Permalänk
Medlem

Samsung Q9FN eller LG C8? Dom ligger i samma prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn4jp3:

Samsung Q9FN eller LG C8? Dom ligger i samma prisklass.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi stod mellan valet LG OLED och Samsung QLED på mellandagsrean och sambon blev OLED-frälst efter att ha sett dem sida vid sida. Redan i butiken såg man att Samsungs QLED inte hade samma svärta som OLED, och betraktningsvinklarna var inte heller så jättemysiga jämfört med OLED. Bildkvalitén skulle jag säga är bättre på en OLED. Men med det sagt finns det ju som bekant en del nackdelar.

När det kommer till ljusstyrka är Samsungs mycket bättre, och detta syns enligt många tydligt vid HDR-material. När vi kör HDR-material på vår LG C8 så tycker vi det ser jäkligt bra ut, men vem vet, kanske ser Samsung Q9FN mycket bättre ut? Det borde du jämföra i butik för att se vad du själv tycker, om du känner på dig att du kommer titta mycket på HDR-material.

Sedan har vi ju frågan om inbränningar. Läste nyligen om någon (tror det var på reddit?) som hade fått inbränningar från Zelda Breath of the Wild med under 100 timmars speltid på en hyfsat låg ljusstyrka. Han hade säkert otur med en dålig panel, men ska man spela riktigt mycket med hög ljusstyrka och har lite otur med panellotteriet kan man säkert få inbränningar inom några få veckor. Jag skulle personligen aldrig köpa en OLED om jag var en person som spelade mycket.

Med det sagt köpte vi en LG C8 OLED (55 tum) och är nöjda, förutom att snubben på MediaMarkt som kalibrerade skärmen inte visste vad han höll på med, så det var 1500 kr som var helt bortslösade

Permalänk
Medlem

LG 65SM9010PLA är ju årets nya nano cell tv. Någon som har koll på den? Är som sagt rätt så orolig för inbränning om man spelar mycket mm på oled.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera och meddela att det blev en Samsung Q9FN 65"

Skickades från m.sweclockers.com