Dela internetuppkoppling mellan 3st fristående hus trådlöst?

Permalänk
Medlem

Dela internetuppkoppling mellan 3st fristående hus trådlöst?

Hej!

På tomten där familjen tillbringar ett par veckor varje sommar finns det som sagt 3st hus. I ett av dessa så finns det en 4G-router vars WIFI med nöd och näppe når de övriga husen. Jag har testa med repeaters inomhus och det fungerar bättre men det är fortfarande långsamt och svajig så jag har insett att det blir nödvändigt att förflytta hårdvaran utomhus för att signalen inte ska bli för svag.

Min idé är att köpa 3st Ubiquiti Networks UniFi AP AC Mesh. Sätta en på varje hus med fri sikt mellan varje och koppla den på huset med 4G-routern till en LAN-port på routern och på det sättet täcka hela tomten med ett mesh WIFI med internetuppkoppling.

Min fråga är om detta kommer att fungera i teorin eller om någon här har ett bättre förslag på lösning.

Tacksam för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är att bygga trådlösa bryggor mellan husen, vet inte hur husen är placerade men för maximal prestanda bör man ha fri sikt mellan accesspunkterna så det kan behövas ett par för varje länk, tänk dig dem som en trådlös kabel och inte som vanlig wifi, den trådlösa bryggan ansluts sedan till en switch/accesspunkt inuti respektive hus.
Ett steg ner i prestanda är att montera en accesspunkt med en stor rundstrålande antenn på huset som har internetanslutning.
Det hänger mest på hur bra det behöver vara och vad det får kosta, en brygga kostar från ca 2000 kr X 3 + accesspunkter & switch inuti husen, säg från 10 000 kr men då är det ungefär lika bra prestanda som att dra kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för tipset. Målet är att hålla priset nere så mycket som möjligt då det bara gäller ett fritidsboende, hade det varit min permanentbostad hade jag kunnat öppna plånboken lite mer.

Vad jag gärna skulle vilja få svar på är om det räcker med 3st UniFi AP AC Mesh accesspunkter för att kunna sätta upp en wifi anslutet till en router eller om man det behövs mer hårdvara för att få det att fungera. Som jag förstår det så konfigureras AP genom Ubiquitis egen mjukvara "UniFi Network Controller". Kommer jag kunna att sätta upp AP, starta mjukvaran på laptopen, hitta och konfigurera AP på det sättet som jag vill ha det? Om signalen mellan dessa räcker till återstår att se så klart.

Permalänk
Medlem

Om det redan nu är gränsfall på att 4g routern klarar det så kommer det nog funka galant med en sån på varje hus. Och med tanke på att är ett fritidshus borde de uppfylla kraven väl.

Vill man vara säker så kolla om du kan få det på öppet köp och provmontera, var inga problem när jag köpte repeaters till man faster.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xlr8:

@mrqaffe: Tack för tipset. Målet är att hålla priset nere så mycket som möjligt då det bara gäller ett fritidsboende, hade det varit min permanentbostad hade jag kunnat öppna plånboken lite mer.

Vad jag gärna skulle vilja få svar på är om det räcker med 3st UniFi AP AC Mesh accesspunkter för att kunna sätta upp en wifi anslutet till en router eller om man det behövs mer hårdvara för att få det att fungera. Som jag förstår det så konfigureras AP genom Ubiquitis egen mjukvara "UniFi Network Controller". Kommer jag kunna att sätta upp AP, starta mjukvaran på laptopen, hitta och konfigurera AP på det sättet som jag vill ha det? Om signalen mellan dessa räcker till återstår att se så klart.

Det första om du ska göra en budgetlösning är att först prova med bara en ordentligt monterad accesspunkt med en bra rundstrålande antenn monterad på huset där anslutningen finns. en ap monterad så att det är fri sikt mot alla andra husen och så provar man att låta klienterna ansluta mot den direkt, försök alltså få det så att signalen bara behöver passera 1 yttervägg, sätt rundstrålande antenn/ap på skorstenen/maströr för tv antenn eller liknade ställe och prova det först och räcker inte det kan du bygga vidare på det, det kanske är nått hus som funkar men nått där signalen dämpas för mycket och då löser man det när problemet uppstår.
Det kan ju också vara så att du kan ha en eller flera riktantenner på huvudhuset och låta dem peka på de andra husen där du låter klienterna ansluta direkt. du får kolla lite på vinklarna mellan husen och hur det går att täcka med antennernas öppningsvinklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antar att husen har gemensam el-central och då kan man alltid testa med Powerline.
Sitter på landet och får 250 Mbit/s och 3 ms ping med TP-Link TL-WPA8630KIT mellan två hus.

Har två hus till som täcks av en gammal Asus som körs som AP. Den står i fönster som har fri sikt till bägge husen. Tänker byta ut den mot en UniFi AP AC Mesh som kommer att sitta på utsidan.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W