Nätverket går upp och ned på olika enheter

Permalänk
Medlem

Nätverket går upp och ned på olika enheter

Hej

Mitt nät beter sig märkligt. Jag kan tappa wifi medans frun har nät, eller tvärt om. Med andra ord för inte hela nätverket utan det verkar kasta ut vissa enheter ibland. När jag tappar internet har jag kvar kontakten med routern, men får meddelandet 'ingen anslutning till internet'. Jag kan då heller ej byta till 5 Ghz nätet, då telefonen inte hittar det.

Körde diagnostik nu på morgonen, se bilden. Där får inte routern kontakt med modemet, men då jag kör Bredbandskollen har jag 170/105.

När allt är igång är det ca 14 enheter på nätverket. 2 -3 tråd, resten wifi. De flesta på 2,4 Ghz nätet.

Kund hos Bahnhof.
Router ASUS RT-N66W

Någon som har någon idé kring vad som skulle kunna vara lösningen på problemet?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

@Rocklets: Är det bara de trådlöst anslutna enheterna som tappar Internet? Om du testar att surfa in på någon webbsida även om det står "ingen anslutning till Internet" på en enhet kommer du ändå ut på Internet då? Det kan vara så att du har fått en privat IP-adress, och inte en publik, från din Internetleverantör. Då kan det bli som du beskriver det att routern och anslutna enheter får för sig att de inte är uppkopplade mot Internet även om de är det. Ska då inte vara några problem att ringa Bahnhof och förklara ditt problem och be att få en publik IP-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riodee:

@Rocklets: Är det bara de trådlöst anslutna enheterna som tappar Internet? Om du testar att surfa in på någon webbsida även om det står "ingen anslutning till Internet" på en enhet kommer du ändå ut på Internet då? Det kan vara så att du har fått en privat IP-adress, och inte en publik, från din Internetleverantör. Då kan det bli som du beskriver det att routern och anslutna enheter får för sig att de inte är uppkopplade mot Internet även om de är det. Ska då inte vara några problem att ringa Bahnhof och förklara ditt problem och be att få en publik IP-adress.

Edit: Jag har en publik ip adress. Dubbelkollat.

Jag kommer inte åt något nät alls när den säger att kontakten inte finns. Dock verkar jag ibland få tillbaka kontakten om jag slår av och wifi på min enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Rekordmedlem

Kommer du åt routern när internetförbindelse saknas, vet du om du har ett wifiproblem eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kommer du åt routern när internetförbindelse saknas, vet du om du har ett wifiproblem eller inte ?

Nej, jag få inte kontakt med routern via mobilappen. Men jag ser nätverket när jag söker efter wifi, och där står det ingen kontakt med internet. Dock ser jag endast 2.4 och inte 5 när jag söker efter att ha förlorat nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rocklets:

Nej, jag få inte kontakt med routern via mobilappen. Men jag ser nätverket när jag söker efter wifi, och där står det ingen kontakt med internet. Dock ser jag endast 2.4 och inte 5 när jag söker efter att ha förlorat nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Syns ssidt på andra enheter när du tappar det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Syns ssidt på andra enheter när du tappar det ?

Hur ser jag det/vart hittar jag det?

Med vad skall jag titta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Hur ser jag det/vart hittar jag det?

Med vad skall jag titta?

Skickades från m.sweclockers.com

SSID är samma sak som WiFi:ts namn. Kolla alltså om SSID:t försvinner i listan över tillgängliga WiFi-nät på flera/alla enheter samtidigt. Om du inte redan gjort det bör du även fabriksåterställa routern och kolla så att den kör senaste programvaran/firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riodee:

SSID är samma sak som WiFi:ts namn. Kolla alltså om SSID:t försvinner i listan över tillgängliga WiFi-nät på flera/alla enheter samtidigt. Om du inte redan gjort det bör du även fabriksåterställa routern och kolla så att den kör senaste programvaran/firmware.

Ok, tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: