Permalänk

En fråga om kontrast och färger i XP 11. Jag tycker att det som visas på skärmen i spelet ser ut som skit. Svart ser mer grått ut, och allting ser lite smådassigt ut (pratar inte om standard haze ute, utan även inne i kabinen, samt på marken). Kör rätt bildskärmsprofil och har PC gamma på den. Vet inte vad mer man kan göra. Det intressanta är att när jag kollar inspelat material från XP11 på samma dator så ser det ut "som jag önskar", dvs när jag kollar en fil i Windows. Vad är detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Är denna tråd helt död?

Det pratas ju mkt om att Intels processorer är lämpligare för X-Plane då detta bara nyttjar en kärna? Men om man ändå vill fortsätta med AMD - Kommer de nya processoererna att ge snabbare grafik, eller är flaskhalsen mest OpenGL som programmet använder?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Jo, det ska väl vara OpenGL som inte lattjar lika bra med AMD. Flytten till Vulkan (Som kanske rentav kan komma i år om vi har tur?) ska väl kanske kunna lösa det.

Annars har jag ingen aning om de nya AMD-processorerna, det återstår väl att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

En fråga om kontrast och färger i XP 11. Jag tycker att det som visas på skärmen i spelet ser ut som skit. Svart ser mer grått ut, och allting ser lite smådassigt ut (pratar inte om standard haze ute, utan även inne i kabinen, samt på marken). Kör rätt bildskärmsprofil och har PC gamma på den. Vet inte vad mer man kan göra. Det intressanta är att när jag kollar inspelat material från XP11 på samma dator så ser det ut "som jag önskar", dvs när jag kollar en fil i Windows. Vad är detta?

Att det ser tråkigt ut är nog för att man är van med tomatoshade som finns i bland annat P3D o FSX, och jag håller med dig om att det ser trist ut. Något som jag köpte var xVision finns på .org affären, som direkt gav ett stort lyft på olika färger i X11, så rekommenderas starkt!!

Skrivet av Hrafninn:

Jo, det ska väl vara OpenGL som inte lattjar lika bra med AMD. Flytten till Vulkan (Som kanske rentav kan komma i år om vi har tur?) ska väl kanske kunna lösa det.

Annars har jag ingen aning om de nya AMD-processorerna, det återstår väl att se.

Har en 3700x och GTX2080 som jag ska bygga ihop nu på lördag och kommer direkt på söndag att prova Xplane 11 och kan därefter redovisa mina resultat. 3900x borde ju inte ha någon större prestandaskillnad eftersom den har fler kärnor och XP11 är rätt känt för att låta en kärna jobba. Men visst kan det vara småskillnader, jag vet faktiskt inte. Har ingen större koll på sånt..

Permalänk

Ja vad händer med detta gällande Vulcan? Blev det ett litet extra spett i rompen på utvecklaren nu när MS ska släppa sin ny a Flight Simulator, tro? Har dock inte fattat hur seriöst det spelet är - är det mer arcad eller är det en sim i hyfsad nivå med XP11?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ja vad händer med detta gällande Vulcan? Blev det ett litet extra spett i rompen på utvecklaren nu när MS ska släppa sin ny a Flight Simulator, tro? Har dock inte fattat hur seriöst det spelet är - är det mer arcad eller är det en sim i hyfsad nivå med XP11?

Det de allra flesta tror och hoppas på en är en simulator, precis som FSX, och jag tror också det är det vi får förvänta oss (förhoppningsvis). Det jag tror dock är att xbox versionen kommer att vara mer arkad liknande då det helt enkelt är omöjligt att ha något så avancerat på konsol och samtidigt ha en bra simulerings upplevelse.

Man vet ju inte så mycket om det, så det mesta återstår att se. Men lyckas MS precis som de har gjort i tidigare simulatorer så kommer "Laminar research" få arbeta hårt för att behålla sina användare.

Permalänk
Hedersmedlem

De skrev ett blogginlägg om Vulkan i April och visade lite demo och mer info mitten av Juni.

TL;DW: verkar dröja till nästa år någon gång. Det ser inte ut att bli någon dubblering av framerate eller liknande, men 40-50% extra kanske är en möjlighet åtminstone (tillsammans med mindre stuttering -- något som jag dock sällan har själv).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

@Thomas: Varför har detta dragit ut så på tiden? Fattar inte. Det kommer alltid att finnas konkurrens, och ser man sig inte om som utvecklare eller tar det stora steget (större uppdatering) så blir man till slut omsprungen. Nu vet jag att utvecklaren verkligen verkar ha sitt XP som sitt skötebarn, men samtidigt kan jag inte riktigt förstå varför det inte gått fortare... Någon som vet eller kan gissa?

Sitter människan själv med all programmering?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

@spacedebree Jag har ingen aning, började egentligen med flygsim för 3 veckor sedan.
De verkar ha väldigt få anställda, i runda slängar 10-15 pers. De gör om till Vulkan (Windows, Linux) och Metal (macOS) samtidigt, dessutom.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

@Thomas: Har primärt kört Mac för jobb i mitt liv, men alltså - sämre spelmaskiner får man leta efter. Visst, nyare macar har bra grafik osv (speciellt om man gör lite tilllägg), men att lägga energi på att fortsätta utvecklingen för dessa maskiner känns ju bara knepigt. Men visst, jag var i samma situation en gång, och var glad över att XP fanns - men Macar i sig, oavsett grafik etc - känns generellt sämre på spel (med samma speccar som en PC). Att de även jobbar på Linuxversionen känns ju bara som något nerderi. Hur många av deras kunder sitter på Linux? Jaja....blir bra någon gång. Men om FS20 blir seriöst, då har de stora problem med sälj av XP gissar jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

@spacedebree Hehe, det verkar vara omkring 1% Linux. Jag trodde faktiskt det skulle vara mer, eftersom X-Plane ändå används i många seriösa sammanhang (som i riktiga simulatorer).

https://developer.x-plane.com/2018/06/usage-data-as-of-june-2...

Över 33% Mac, däremot!
Sen finns ju X-Plane Mobile också. Marknaden där lär ju vara långt mindre seriös än desktop.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för styrdon till xplane 11?
Ska man ha en yoke eller kör folk med joysticks?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

@griid: Kör med en enklare Logitech 3D. Hade dock önskat HOTAS både för detta spel och DCS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Helst ska du ha ett par roder-pedaler, en styrspak (eller joke) och en pådragsspak (vissa styrspakar har en mindre pådragsspak installerad).

Joke är för de väldigt seriösa som inte flyger annat XP11 eller att annat liknande (DCS och rymdsim ska man ha styrspakar till), en styrspak är att rekommendera tycker jag.

Finns en hel uppsjö av hårdvara att välja mellan, allt handlar om hur mycket man vill betala! Själv åberopar jag kvalité som håller livet ut.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Helst ska du ha ett par roder-pedaler, en styrspak (eller joke) och en pådragsspak (vissa styrspakar har en mindre pådragsspak installerad).

Joke är för de väldigt seriösa som inte flyger annat XP11 eller att annat liknande (DCS och rymdsim ska man ha styrspakar till), en styrspak är att rekommendera tycker jag.

Finns en hel uppsjö av hårdvara att välja mellan, allt handlar om hur mycket man vill betala! Själv åberopar jag kvalité som håller livet ut.

Så något sådant borde räcka:

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Går det att få tag på bara styrpaken till Warthog setet tro?

Edit, jag skulle vilja bygga ihop det med riktiga flygplansdelar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har själv en TM Warthog med styrspak och tillhörande pådragsspak, bra kvalité tycker jag, förutom slew-kontrollern på pådragsspaken som är allt för känslig och känns budget. Har bytt ut den mot en industriell kraftsensor. Övriga problem just nu, har haft uppsättningen länge (flera år), är att nyligen verkar POV-hattarna fastna i läge, vet inte om det beror på klimatet runt omkring, men ska se till att smörja dom och se om det blir bättre.

Men iallfall, det finns annat att välja mellan än TM:s Warthog styrspak.
T.e.x. VKB: https://flightsimcontrols.com/shop/
eller Virpil: https://virpil-controls.eu/shop.html

Vet inte vilka som är av bäst kvalité dock.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

@griid ser bra ut, men en varningens ord, om du fastnar kommer du alltid vilja ha nåt bättre. Har ingen erfarenhet dock av det två produkter du länkade.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@griid ser bra ut, men en varningens ord, om du fastnar kommer du alltid vilja ha nåt bättre. Har ingen erfarenhet dock av det två produkter du länkade.

Thrustmasters warthogs var extremt dyr, mellan 4 och 5k:-
Känns dumt att börja på en sådan nivå
Läste att Microsoft kommer ut med en simulator nästa år. Det kan blir riktigt bra tror/hoppas jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Går det att få tag på bara styrpaken till Warthog setet tro?

Edit, jag skulle vilja bygga ihop det med riktiga flygplansdelar.

Japp, spaken finns separat här exempelvis: https://www.inet.se/produkt/6607881/thrustmaster-hotas-warthog-flight-stick

Hade för mig att även spjällreglaget fanns att köpa separat, men hittar inte det just nu.

Bygga av genuina delar hade ju varit trevligt, du får kanske flirta lite med nått flygmuseum, och hooka upp med datorn med hjälp av ett sånt här kanske: http://www.leobodnar.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=94

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirayatail:

Japp, spaken finns separat här exempelvis: https://www.inet.se/produkt/6607881/thrustmaster-hotas-warthog-flight-stick

Hade för mig att även spjällreglaget fanns att köpa separat, men hittar inte det just nu.

Bygga av genuina delar hade ju varit trevligt, du får kanske flirta lite med nått flygmuseum, och hooka upp med datorn med hjälp av ett sånt här kanske: http://www.leobodnar.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=94

Mmm... har faktiskt funderat litet på de korten...

Det mesta är ju i grunden analoga eller mekaniska konstruktioner på äldre flygplansdelar, typ av/på, osv så tror de bör gå att modifiera relativt enkelt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... har faktiskt funderat litet på de korten...

Det mesta är ju i grunden analoga eller mekaniska konstruktioner på äldre flygplansdelar, typ av/på, osv så tror de bör gå att modifiera relativt enkelt.

Har du varit i Gävle och flugit JAS eller draken? De har gjort ett riktigt fint bygge med flygplansdelar.
Jag var helnöjd efter min tid där.
Dock är det i någons garage, men det är jävligt bra byggt.
https://www.novelair.com/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Varför inte börja med "enklare" Logitech 3D PRO? Visst, saknar en massa knappar och vette tusan om man kan köpa roder till - men som en start för att känna efter om man gillar simmar över lag tänkte jag...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Byggde en ny dator som ska driva en av Viggen-simulatorerna på Aeroseum i helgen, tänkte dela med mig av specs och uppmätt prestanda. Jag är nyfiken på vilka framerates ni får i X-Plane, så dela gärna med er.

Viggen-maskinen:
Intel Core i5-9500F
GTX 1660 Ti (Asus, Dual OC)
2x8 GB RAM @ 2666 MHz

Körde en fräsch installation av X-plane (inga plugins eller custom-modeller) med högsta nivån av visuals, ingen anti-aliasing, näst högsta world objects och "hälften" på shadows. Testskärmen är en LG med 3840x1600px @ 75 Hz och X-Plane rapporterar en framerate mellan 60-105 FPS.

Jämför jag med min egna rigg hemma:
AMD Ryzen 7 1700
Radeon RX Vega 64
4x8 GB RAM @ 3200 MHz

Med samma skärm och inställningar får jag i bästa fall (med medvind och hemlängtan) 20 FPS, vanligen 14-15.

Hur ser det ut för dig?

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

@kirayatail: Bra tips om helgen. Kommer kanske förbi! Ja, det var knepigt. Samma inställningar verkligen, både när det kommer till skuggor, Ai-flyg osv?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

@spacedebree:
Jag ska dubbelkolla, men i grova drag: ja. Inga AI-flyg, utan bara världsobjekt som bilar på vägarna osv.

Får varna för att vi inte är färdiga med Viggen-uppgraderingen, men kom i alla fall och flyg nuvarande Viggen, Airbus eller Boeing. Jag är där på söndagar och priserna är som följer:
Entré: 120 kr
"Superviggen": 150 kr (30 min)
Airbus A300: 300 kr (30 min)
Boeing 737-800: Förbokas separat här, 1400 kr (60 min inkl. entré)

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

@spacedebree:
Jag ska dubbelkolla, men i grova drag: ja. Inga AI-flyg, utan bara världsobjekt som bilar på vägarna osv.

Får varna för att vi inte är färdiga med Viggen-uppgraderingen, men kom i alla fall och flyg nuvarande Viggen, Airbus eller Boeing. Jag är där på söndagar och priserna är som följer:
Entré: 120 kr
"Superviggen": 150 kr (30 min)
Airbus A300: 300 kr (30 min)
Boeing 737-800: Förbokas separat här, 1400 kr (60 min inkl. entré)

Men alltså... 90 minuter, 2000 spänn? Är ni galna på något sätt eller?
Entré: 120:- What?

Permalänk
Medlem

@SundanceKid:

Jag vet inte riktigt vad du förväntar dig, vad jämför du med?

här har vi konkurrenterna:
https://the-national-flight-centre.vouchercart.com/8387/60-minute-boeing-737-simulator

https://www.liveit.se/upplevelser/upplevelsepresenter-flygsimulator

https://flyveklubben.no/produkt/fly-boeing-737-simulator-i-1-time-ukedager/

https://www.funflight.dk/certifikat/

https://www.aviare-flugsimulator.de/price_list.html

https://www.intotheblue.co.uk/experiences/flight-sim-sywell/

Den här var lite billigare: https://www.intotheblue.co.uk/experiences/simulator-warks/

Det finns säkert några till som är billigare, men min poäng är att du får en 2000-kronorsupplevelse för 2000 kr.

Entrén är till själva flygmuséet där simulatorerna finns. Mer info på https://www.aeroseum.se/

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@spacedebree:
Har checkat, samma inställningar så långt jag kan se. I princip näst högsta värdet på alla inställningar förutom AA som är avstängt pga högupplöst skärm.

Funderar på vad den dåliga frameraten beror på, under körning verkar varken processor eller grafikkort särskilt hårt belastat, inte ens någon ensam kärna på processorn som går i botten. Hade ju varit intressant att höra om någon annan kör X-plane på en Ryzen 7 1700-processor och hur det går med det.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Hedersmedlem

@kirayatail Jag kör på en 1700 utan problem. Framerate varierar dock rejält beroende på plan och scenery, men stock är 45+ fps rätt standard med nästan maxad grafik. (Nästan alla grafikinställningar drar enbart GPU, och det är nästan alltid CPU som flaskhalsar.)
I regel har jag 30-50 fps eller sådär. Med World Traffic och ORBX scenery samtidigt kan dock ~20-25 hända vid stora flygplatser, men då är det ju 20+ plan i närheten.

Hade för övrigt inga särskilda problem med 16 GB RAM heller. Uppgraderade främst pga X-Plane, men såg ingen större vinst.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200