Quiz: Vad kan du om teknikvärldens största händelser?

Permalänk
Medlem

Fråga 7 är suboptimalt formulerad, lät för mig som att ni frågade efter vilken konsol som lämnade marknaden inte vilken konsol som slog ut den.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Haha, Eddie Grant på electric avenue! Riktigt bra svarsalternativ!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

M68K <3

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

7/10. Frågan om konsoler var dumt formulerade tyckte jag och svarade då fel med vilken konsol samt företag som försvan från konsol marknaden.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

9/10. Föll på Opteronfrågan.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Suger på AMD men visste nånstans att det var fel när jag valde Opteron (borde vetat då jag upphandlade mycket servrar på den tiden och AMD blev intressant som alternativ inom Windows segmentet). Sen svarade jag fel på X2. I övrigt hade jag nog koll.

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
Nästan för bra för att vara sant! Antingen har du hackat matrixen eller så har du bara järnkoll på allt som hänt i teknikvärlden.

Lätta frågor denna gång Var osäker på en fråga och den hade jag också fel på.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

10/10 här också; något ska man väl ha för att vara gammal.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

6/10, så inte direkt bra kanske. Gissade på flera.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Fråga 7 är suboptimalt formulerad, lät för mig som att ni frågade efter vilken konsol som lämnade marknaden inte vilken konsol som slog ut den.

Tolkade också frågan på det sättet, och fick fel på den

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

9/10. Föll på Opteronfrågan.

Precis samma här!
Kul quiz

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

NVidia hade flera grafikkort med 3D innan första GeForce. NVidias egentliga startskott skulle jag säga var Riva-serien. När GeForce lanserades så hade NVidia redan marknadsledande prestanda med sin TNT-serie.

Fråga 4 har svaret i bilden.

På fråga 9 så är svarsalternativet namnet på institutionen som utvecklade systemet i fråga, inte namnet på systemet.
Men visst, i själva verket så hade institutionen utvecklat två system som imponerat på Steve Jobs, varav den andra egentligen var en programmeringsmiljö med eget GUI.
Sen kan man hävda att Apple faktiskt utvecklat saker som vi tar för givet idag, som Microsoft efterapat men som inte funnits hos det äldre företaget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Findecanor: delvis rätt. Visst hade Nvidia nått framgångar med Riva TNT, men de dominerade inte marknaden och det fanns grafikkort från konkurrenterna som var bättre på vissa punkter. Med Geforce 256 DDR släppte de ett kort som både trumfade konkurrenterna på de flesta punkter prestandamässigt, och introducerade nya funktioner konkurrensen saknade (hardware T&L). Det blev därmed startskottet för hur dominerande de skulle komma att bli.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@TheSlicker @Dew87 @Louwsy Shroom typiskt en sådan fråga som lät självklar jag jag skrev den, men som kan tolkas annorlunda om man inte är jag Formulerade om den så det blir tydligt vilket av företagen frågan efterfrågar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

9/10. Hade fel på bråket om gränssnitt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Räknar ni inte med Windows 2000 som konsument-OS? Visst det var ju inte alls så stort som XP sedan blev men det var ju faktiskt första OS:et som baserades på New Technology och även lämpades sig för konsumenter.

Windows 2000 är Windows NT 5.0, alltså inte ett konsument OS.
Windows XP är det första OS i NT-familjen riktat till konsumenter och har versionsnummer NT 5.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Med Geforce 256 DDR släppte de ett kort som både trumfade konkurrenterna på de flesta punkter prestandamässigt, och introducerade nya funktioner konkurrensen saknade (hardware T&L). Det blev därmed startskottet för hur dominerande de skulle komma att bli.

Vad jag minns så presenterades GeForce sent på hösten '99. Jag vill säga att redan innan dess var det ganska etablerat bland gamers att NVidia-kort var det "man skulle ha" om det fanns tillgängligt och man hade råd.

Vilket kort på konsumentmarknaden skulle ha haft bättre 3D-prestanda än NVidias senaste TNT-kort det året menar du?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Findecanor: RIVA TNT2 släpptes 1999, och konkurrerade då med 3dfx Voodoo 2/3. Båda korten hade sina fördelar, TNT2 hade prestandamässiga fördelar medan Voodoo 2/Voodoo 3 hade konkurrenskraftig prestanda och vissa fördelar i bildkvalitet. Så det handlade inte om att TNT-korten på något sätt var utklassade prestandamässigt, men det var ingen självklarhet att de var det bästa valet. Med Geforce 256 DDR var försprånget så stort att argumenten för konkurrenterna var svåra att hitta, och på det sättet blev det kortet startskottet för hur dominerande Nvidia skulle bli. Men absolut, TNT-korten gjorde definitivt Nvidia till en av den tidens grafikgiganter.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

9/10
Jag klickade före jag hade läst klart frågan om Athlon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5/10... Galet nära att ge Eddie en klick på sista frågan!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | 3700X | 2080Ti | 32GB DDR4 | 2TB NVMe
ARCTIS PRO + GAMEDAC | RIVAL 650 | APEX M750 | 2 x PG279Q | PG32UQ | Valve Index

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

7/10 på lite tur. Inte en susning om Opteron. Kunde Playstation 2 iaf 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

8/10, missade både opteron (dumma nöt, hade ju själv en Opteron 144 så borde verkligen kunnat den), och så frågan om Athlon 64 X2 >.<

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Lego Master

Bara jag som har problem att komma åt quizen? Står bara och laddar. Provat två olika webbläsare på datorn, och även på mobilen via 4G (så inte samma nät som datorn). Samma problem. What's up?

EDIT:
Nu lirar det.

6/10...blä.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

8/10, hade fel på två AMD-frågor faktiskt (Opteron och X2, den senare borde jag verkligen ha kommit ihåg).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

*universitetstudier intensifieras*

Permalänk

10/10 -IGN
8/10 - Jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Utvecklingen av det akademiska nätverket Arpanet som sedermera skulle utvecklas till internet är tveklöst en av teknikhistoriens största händelser. Vilka är ansvariga för bedriften?

Att Tim Lee Berners skulle vara mannen bakom internet kan inte stämma. Mig veterligen så är Berners ansvarig för tillkomsten av WWW. Internet har sitt ursprung i DARPA net som utvecklades av Amerikanska försvaret.

Det militära och akademiska nätverket Arpanet som utvecklades till internet är en av teknikhistoriens största händelser. Vilka är ansvariga för internets nyckelkomponent World Wide Web (WWW)?

Den frågar specifikt efter vem som skapade WWW.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isnialan:

Det militära och akademiska nätverket Arpanet som utvecklades till internet är en av teknikhistoriens största händelser. Vilka är ansvariga för internets nyckelkomponent World Wide Web (WWW)?

Den frågar specifikt efter vem som skapade WWW.

Frågan är redan omformulerad... Den såg annorlunda ut innan.
Se inlägget här:
#17982830

---

Är man tävlingsnörd som mig så kan man ju nästan irritera sig på orättvisan att de som kör quizzen senare i praktiken får "enklare" (dvs rättade och mer korrekta) frågor än de som gör quizzen tidigt... men vad gör man?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

8/10 det närks när jag började med datorer

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Roger W:

Frågan är redan omformulerad... Den såg annorlunda ut innan.
Se inlägget här:
#17982830

---

Är man tävlingsnörd som mig så kan man ju nästan irritera sig på orättvisan att de som kör quizzen senare i praktiken får "enklare" (dvs rättade och mer korrekta) frågor än de som gör quizzen tidigt... men vad gör man?

Men om du vet att du svarade fel på grund av en felformulerad fråga kan du ju med gott samvete tillgodoräkna dig en fråga eller två

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas