Uppgradera FreeNAS till 11.2

Permalänk
Medlem

Uppgradera FreeNAS till 11.2

Behöver lite hjälp om att uppgradera FreeNAS från 11.1-U7 till 11.2, hur gör man och är det något jag bör tänka på när jag uppgraderar? Hört något om att man ska uppdatera sin ZFS pool, vet inte riktigt vad detta innebär.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Ladda ner en backup, uppdatera genom gui. Profit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Hört något om att man ska uppdatera sin ZFS pool, vet inte riktigt vad detta innebär.

När du väl uppdaterat kommer du få en notifiering med "There's an possible update to your zfs pool" eller motsvarande, det är helt uppenbart hur i alla fall.

Kontrollera att dina filbackuper fungerar och är aktuella, ta backup på konfigen och sedan kör du bara vanlig backup via GUIt i Freenas. Nemas problemas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Ladda ner en backup

Skickades från m.sweclockers.com

Är det i General --> Save Config du menar då?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

När du väl uppdaterat kommer du få en notifiering med "There's an possible update to your zfs pool" eller motsvarande, det är helt uppenbart hur i alla fall.

Kontrollera att dina filbackuper fungerar och är aktuella, ta backup på konfigen och sedan kör du bara vanlig backup via GUIt i Freenas. Nemas problemas.

så pass lätt, så bara byta train i System --> Update till 11.2 och köra uppdateringen. Hur kontrollerar jag att mina filbackuper fungerar och är aktuella?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

så pass lätt, så bara byta train i System --> Update till 11.2 och köra uppdateringen. Hur kontrollerar jag att mina filbackuper fungerar och är aktuella?

Byta train borde du inte behöva. Det 'train' du är på uppdateras, och byter du train är det för att du vill byta från t.ex. stable till testing vilket du oftast inte vill göra.
Om du är på stable och det inte finns någon uppdatering så bör du vänta tills ditt train uppdateras.
Med detta sagt - Jag kör inte Freenas sedan ett par månader så jag kan vara out of the loop om det är något special med just 11.1-11.2. i sådana fall kan det vara att du ska byta train..

Skrivet av korbevel:

Hur kontrollerar jag att mina filbackuper fungerar och är aktuella?

Nu är jag lite smådryg eftersom jag förutsätter att du har dina filer backupade vilket typ ingen verkar ha i verkligheten..
Men svaret på din fråga beror väl lite på hur noga det är och hur du gör din backup. Kolla att en backup är körd nyligen, kolla att det inte är några felmeddelanden. Om möjligt ta lite stickprov på filer i backupen och kolla att de är hela.

Permalänk
Medlem

Uppgraderar du ZFS pool kommer du inte kunna nedgradera till en tidigare ZFS version. Behöver du inte några av de nya features finns ingen anledning att uppgradera, och dessa behöver du sannolikt inte.
Bäst är alltid att inte uppgradera din pool när du uppdaterar FreeNAS utan vänta med det tills du vet att den nya versionen fungerar stabilt, för behöver du som sagt nedgradera är det kört.
https://www.ixsystems.com/documentation/freenas/11.2-U5/insta...

Ta alltid en backup av din config-fil innan du uppdaterar. Även backup av filerna om dessa är viktiga, men åtminstone en färsk snapshot är aldrig dumt.