Permalänk
Medlem

Tavla (lätt) på betongvägg?

Hej,

Jag är nästan parodiskt ohändig när det kommer till hemmet. Jag skulle vilja sätta upp en tavla på en betongvägg. Den är 1 x 1 m vilket är att anse som 'stort', men den väger under ett kilo.

På ett ganska förklarande sätt - hur går jag tillväga?

Försökte Googla ganska friskt men jag kommer bara in på tillbehörssidor, inte riktigt hur jag faktiskt gör med dessa tillbehör.

Flame on!

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en såpass liten och lätt tavla så anser jag att du inte behöver borra och fästa något
typ av expander i väggen, räcker alltså med att spika in en enkel tavelupphängningskrok för betongvägg.

Alltså något liknande på bilden:

Permalänk
Medlem

@aalleexx:

Betongspik ( kan vara klurigt att få till )

XB-krok (vanligaste för lättare tavlor och dylikt som skall hängas på betongvägg)

Slagborr + plugg och skruv. (hållbart alla dagar, men kräver mest jobb och verktyg av de 3 alternativen, troligtvis overkill)

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Hej!

Två smidiga alternativ då det rör sig om en låg vikt.
Tavelkrok
https://www.google.com/search?ei=dSoqXZmuK-HErgSx2ZGIBQ&q=tav...

Slagspik
https://www.google.com/search?source=hp&ei=cSoqXf3_Ba2vrgSzh6...

Det finns på var och varannan affär idag.
Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobikong:

@aalleexx:

Betongspik ( kan vara klurigt att få till )

XB-krok (vanligaste för lättare tavlor och dylikt som skall hängas på betongvägg)

Slagborr + plugg och skruv. (hållbart alla dagar, men kräver mest jobb och verktyg av de 3 alternativen, troligtvis overkill)

Slagborr är alltid ett dåligt alternativ. Ska man skaffa verktyg så skaffa då en borrhammare.
Vad är då skillnaden? Sweclockers har svaret https://sweclockers.com/forum/trad/1437069-borrhammare-vs-sla...

Jula har en borrhammare för 499:- funkar som en gud låter som en demon (även när man kör maskin tomt).

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

3M Command funkar bra.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Superhyggligt!

Lika bra att gå Full Retard här:

1)

Om ni kolla på denna bild så har jag inget på baksidan av tavlan att hänga den i:

Dem här tillbehören kom med tavlan. Ska jag spika upp på varsin ytterkant/"högt upp"?

På väggen använder jag gissningsvis något ur denna lådan (som ni gav förslag till ovan):

2)

Vad tycker panelen om 3M Command och liknande produkter?

https://www.youtube.com/watch?v=kA1jruY-94o

Jag ska ha upp en tavla till så arbetsinsatsen är inte omfattande.

Permalänk
Medlem

@aalleexx: Jag hade fäst en ståltråd/snöre mellan de vertikala yttersidorna (ungefär 1/3 del från toppen) som man sedan hänger på en XB-krok (längst upp i lådan på bilden).
Mycket enklare att hänga upp på det sättet än med de öglorna som följde med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Eftersom det är en såpass liten och lätt tavla så anser jag att du inte behöver borra och fästa något
typ av expander i väggen, räcker alltså med att spika in en enkel tavelupphängningskrok för betongvägg.

Alltså något liknande på bilden:
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/311138.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Håller med om denna! Bara att hamra in!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@aalleexx: Jag hade fäst en ståltråd/snöre mellan de vertikala yttersidorna (ungefär 1/3 del från toppen) som man sedan hänger på en XB-krok (längst upp i lådan på bilden).
Mycket enklare att hänga upp på det sättet än med de öglorna som följde med.

Tack!

Hur gör jag för att få tavlan "helt mot väggen" om en XB-krok ska användas? Gör jag en tanke-vurpa nu? Jag menar: XB-kroken har ju en krok "utåt" (från väggen) och om den ska monteras i mitten av tavlan (via en ståldtråd) så nuddar/står den ju ut mot träbiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Tack!

Hur gör jag för att få tavlan "helt mot väggen" om en XB-krok ska användas? Gör jag en tanke-vurpa nu? Jag menar: XB-kroken har ju en krok "utåt" (från väggen) och om den ska monteras i mitten av tavlan (via en ståldtråd) så nuddar/står den ju ut mot träbiten.

Då får du ta två krokar.

Öglorna som följde med är till för att fästa tråden i, inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@aalleexx Det finns vägg fästen för betong med en pigg som går rakt upp. Då kommer tavlan diekt mot väggen. Spika upp två som kommer att sitta under tavlan övre list. Spika först en och mät med vattenpas så att nästa hamnar på samma höjd

Permalänk
Medlem

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredmannen:

Eftersom det är en såpass liten och lätt tavla så anser jag att du inte behöver borra och fästa något
typ av expander i väggen, räcker alltså med att spika in en enkel tavelupphängningskrok för betongvägg.

Alltså något liknande på bilden:
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/311138.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Förutsatt att det går då, i min lägenhet så går dessa ej att sätta upp då spikarna i dessa krokar kroknar när man försöker banka in dem
Jag kör med borrhammare och skruvar upp saker som måste upp på mina väggar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Magneter / dubbelhäftande tejp

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA