Permalänk
Medlem

2700x vs 3700x

Har kollat och jämfört mellan ett system med en 2700X vs 3700X och har lagt märke till att man troligen får ut mer prestanda för varje krona med förra generationen nämligen 2700X.
Satte ihop delar till båda dvs Moderkort, minne och processor och märkte snabbt att man får lägga drygt 32% mer på ett system med 3700X mest pga dyra moderkort och aningen dyrare processor.
Visst jag jämförde lite äpplen och päron men eftersom inga B550 moderkort finns i närhet så blev det X570 för 3700X och B450 för 2700X, minnena är de samma Corsair på 3200Mhz.
Är lite smått irriterad på AMD som verkar vilja mjölka ut varje liten krona från sina kunder med att inte komma med ett mellanklasskort redan vid släpp vilket de gjort tidigare generationer, B550 skulle funnits från lansering kan jag tycka.
Personligen har jag aldrig överklockat och kommer med största sannorlikhet inte göra det heller och känner därför att ett X570 är kanske inte så väl spenderade pengar för mig men samtidigt vill jag att saker bara skall fungera från start och inte behöva pilla för mycket med saker och ting för att få grejerna att fungera skapligt.
Det känns ju också som ett säkrare kort att köra på en mogen plattform där troligtvis alla större buggar har mejslats ur (X570 är ju helt ny plattfform)

Plattformarna jag jämför är:
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
AMD Ryzen 7 2700X
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX

vs
MSI X570 MPG GAMING PLUS
AMD Ryzen 7 - 3700X
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB

Prisskillnaden ligger här på 1771Skr eller 32% dyrare för 3700X
Det är lätt att ryckas med i Ryzen 3000 hypen och visst är den betydligt snabbare än förra generationen men troligtvis inte i närheten av 32% snabbare, enligt Userbenchmark skiljer det ungefär 13% mellan processorerna som då torde ju 2700X vara ett bättre val om man beräknar in kostnaden också, Skulle ju kanske kunna slänga in en 3600X också där den senare blir 15% dyrare men där prestandavinsten troligtvis ligger på runt 7% men dock med färre kärnor och trådar som följd.

Hur ser ni på denna jämförelse, ser framemot lite tankar kring detta, själv börjar jag faktiskt luta åt att förra generationen är nog inte helt fel om man betänker vad man får för sina surt förvärvade pengar.

Permalänk
Medlem

Om du vill ned i pris så är det inga konstigheter att köra på b450 eller x470 förutsatt att du får den med nytt bios eller ber butiken flasha kortet med nytt bios. Du får ju dessutom riktigt bra moderkort från förra generationen för samma pris som de kassa korten denna generation.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@Nightcrawler

Som tidigare svar från @Markusas. Varför tvunget köpa X570 till 3700X om du har en budget att förhålla dig till?

800kr mer kostar ett 3700X, det är skillnaden. Och det är enligt mig värt det utan tvekan. 15% högre IPC skojar man inte bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Om du vill ned i pris så är det inga konstigheter att köra på b450 eller x470 förutsatt att du får den med nytt bios eller ber butiken flasha kortet med nytt bios. Du får ju dessutom riktigt bra moderkort från förra generationen för samma pris som de kassa korten denna generation.

Precis som jag skrev i inlägget så vill man att allt skall fungera ur paket och även om de kommer med nya bios för Ryzen 3000 verkar det vara rätt vanligt att saker och ting inte fungerar som det skall ändå, som sagt man går från en beprövad plattform till en helt obeprövad sådan även om chipset är detsamma så är det viktiga BIOS/UEFI helt ny mark och vad jag ser så är en del bara beta versioner från många tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Precis som jag skrev i inlägget så vill man att allt skall fungera ur paket och även om de kommer med nya bios för Ryzen 3000 verkar det vara rätt vanligt att saker och ting inte fungerar som det skall ändå, som sagt man går från en beprövad plattform till en helt obeprövad sådan även om chipset är detsamma så är det viktiga BIOS/UEFI helt ny mark och vad jag ser så är en del bara beta versioner från många tillverkare.

Ge det en vecka eller tre så är nog de flesta bios hyfsat finslipade.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@Nightcrawler

Som tidigare svar från @Markusas. Varför tvunget köpa X570 till 3700X om du har en budget att förhålla dig till?

800kr mer kostar ett 3700X, det är skillnaden. Och det är enligt mig värt det utan tvekan. 15% högre IPC skojar man inte bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Något som är lite underligt dock är varför inte alla större datorhandlare flashar om per automatik om man väljer en Ryzen 3000 cpu med förra generationens moderkort.
Är inte emot X570 som sådan och har efter diverse letande kommit fram till att fläkten inte är av modell från år 2000 utan troligtvis inte stör en något nämnvärt men prismässigt lägger sig denna plattform på rätt hög eller otroligt hög prisnivå beroende på moderkort.
Överklockning är som sagt inte min grej så original är det jag kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Något som är lite underligt dock är varför inte alla större datorhandlare flashar om per automatik om man väljer en Ryzen 3000 cpu med förra generationens moderkort.
Är inte emot X570 som sådan och har efter diverse letande kommit fram till att fläkten inte är av modell från år 2000 utan troligtvis inte stör en något nämnvärt men prismässigt lägger sig denna plattform på rätt hög eller otroligt hög prisnivå beroende på moderkort.
Överklockning är som sagt inte min grej så original är det jag kör.

Dom vet ju inte vad man har från förr/eller köper från något annat ställe. Exempelvis i ditt exempel så kan man ju ha köpt ett moderkort för 3000 serien från ett annat ställe och moderkortet ska man ha till något annat bygge.
Sen så står det vanligtvis om man kollar på en 3000 seriens cpu exempelvis att de direkt fungerar endast med X570 och att övriga moderkort kräver bios uppdatering.

Och tror inte försäljaren vill göra uppdatering gratis, eller att kunden vill betala extra för något man inte behöver.

Sen så kunde de ha en varning före man bekräftar köpet att cpu och moderkort man valt eventuellt inte fungerar ihop och ha alternativet att lägga till bios uppdatering i ''köpkorgen''

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Något som är lite underligt dock är varför inte alla större datorhandlare flashar om per automatik om man väljer en Ryzen 3000 cpu med förra generationens moderkort.
Är inte emot X570 som sådan och har efter diverse letande kommit fram till att fläkten inte är av modell från år 2000 utan troligtvis inte stör en något nämnvärt men prismässigt lägger sig denna plattform på rätt hög eller otroligt hög prisnivå beroende på moderkort.
Överklockning är som sagt inte min grej så original är det jag kör.

Problemen som nämnts är inga stora saker, de kommer lösas. Angående BIOS så välj ett kort som stödjer flashback. MSI:s B450 Tomahawk är ett mycket bra exempel på ett gediget moderkort med bra VRM och stöd för flashback.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Välj en 3600X istället för 2700X Då vinner du på allt. Starkare enkeltrådsprestanda och likvärdig flertråds prestanda svalare dator och minskad elförbrukning och sist men inte minst billigare

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Du kan ju köpa x570 och 3600. Då får du ungefär prestanda som en 2700x och spar några kronor. Sen köper du någon ryzen 4000 när den kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem

För min del så blir det nog det nedre systemet med X570 kortet från MSI, för mig ligger det precis på smärtgränsen vad jag tycker är skäligt för ett moderkort plus att det har bra med USB:er och en optisk ljudutgång, alla har vi olika saker som man prioriterar men USB och optisk är mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Något som är lite underligt dock är varför inte alla större datorhandlare flashar om per automatik om man väljer en Ryzen 3000 cpu med förra generationens moderkort.
Är inte emot X570 som sådan och har efter diverse letande kommit fram till att fläkten inte är av modell från år 2000 utan troligtvis inte stör en något nämnvärt men prismässigt lägger sig denna plattform på rätt hög eller otroligt hög prisnivå beroende på moderkort.
Överklockning är som sagt inte min grej så original är det jag kör.

Det skulle innebära nå jävulskt med jobb att stå och flasha moderkort hela dagarna. Jobbar i servicedesk för teknikhandlare, vi får hjälpa kunder flasha ibland. Men att sprätta hundratals lådor moderkort är inget jag ger mig in på i första hand.
Flera moderkort (Asus?) stödjer dock instant flash via USB, tror inte du behöver en proecssor installerad då.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

För min del så blir det nog det nedre systemet med X570 kortet från MSI, för mig ligger det precis på smärtgränsen vad jag tycker är skäligt för ett moderkort plus att det har bra med USB:er och en optisk ljudutgång, alla har vi olika saker som man prioriterar men USB och optisk är mina.

Skriver bara här och återupplivar tråden ifall någon annan läser detta. Funderar själv på att köpa antingen 3700 eller 2700 så därför hittade jag den.

Det billigare MSI kortet har fått fullkomligt usla betyg i recensioner. Det billigaste som rekommenderas varmt är asus tuf gaming x570-plus som i vissa tester presterade bättre i VRM och värme än kort som kostade mer än det dubbla. Var något kort mer som presterade väl i samma prisklass men har inte namnet tillgängligt nu, finns säkert flera såklart. Men just MSI har jag varnats för med just detta kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite. Jag tänkte eventuellt gå ifrån intel nu, då dom skiter i sina konsumenter.
Jag sitter på en 7600k idag som ja vill byta, det jag undrar, bör jag kolla åt 2700x eller 3700x, huvudsyftet är ändå spel, men har massa program i bakrunden, samt att jag har ofta många internetsidor igång, och kanske kollar på stream samtidigt.

Jag spelar i 1440p och har ett 2080 super rog strix kort.
Och i så fall ska jag para det ihop med ett B450 F eller ett tomahawk max och 3200 eller 3600mhz minnen?

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag lånar tråden lite. Jag tänkte eventuellt gå ifrån intel nu, då dom skiter i sina konsumenter.
Jag sitter på en 7600k idag som ja vill byta, det jag undrar, bör jag kolla åt 2700x eller 3700x, huvudsyftet är ändå spel, men har massa program i bakrunden, samt att jag har ofta många internetsidor igång, och kanske kollar på stream samtidigt.

Jag spelar i 1440p och har ett 2080 super rog strix kort.
Och i så fall ska jag para det ihop med ett B450 F eller ett tomahawk max och 3200 eller 3600mhz minnen?

Tacksam för hjälp!

Jag skulle köpt 3700x alla dar i veckan! Jag hade 3200mhz cl 16 minnen men bytte till 3600mhz cl 16 minnen. Fick 1-5 fps mer på sin höjd, inte värt prisskillnaden i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Jag skulle köpt 3700x alla dar i veckan! Jag hade 3200mhz cl 16 minnen men bytte till 3600mhz cl 16 minnen. Fick 1-5 fps mer på sin höjd, inte värt prisskillnaden i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej moderkort då?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej moderkort då?

Det är nog lite hugget som stucket, msi kortet har väl bättre vrm men asus kortet har bättre ljud. Jag själv skulle nog gått upp nån prisklass på moderkort, och köpt ett som stöder bios flashning med avstängd dator. Ifall nåt skulle gå fel när man uppdaterar bios så är det en nice feature. Har du kollat på asus x470 crosshair hero vii? 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej moderkort då?

Om X570 så undvik MSI, deras VRM är skräp. Asus och Gigabyte har två bra modeller för överkomligt pris om du inte vill lägga ut mer än 3000. Har hört att MSI b450 tomahawk är riktigt bra annars.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@sINsen: Jag gick från en 7600k till en 3700x nyligen, är mycket nöjd över det bytet.

Att få flera cores har gjort markant skillnad i en hel del spel.
Tidigare kunde vissa spel ibland lagga till (såsom Ghost Recon: Breakpoint) men nu upplever jag inget sådant.

Jag kör 1440p med ett 2070-kort (utan S), brukar räcka gott för mig.

Jag behöll mina gamla minnen i burken, 3200 CL16 och det fungerar utmärkt.
Det blir antagligen någon FPS till med snabbare minnen men det är inget jag saknar just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

@sINsen: Jag gick från en 7600k till en 3700x nyligen, är mycket nöjd över det bytet.

Att få flera cores har gjort markant skillnad i en hel del spel.
Tidigare kunde vissa spel ibland lagga till (såsom Ghost Recon: Breakpoint) men nu upplever jag inget sådant.

Jag kör 1440p med ett 2070-kort (utan S), brukar räcka gott för mig.

Jag behöll mina gamla minnen i burken, 3200 CL16 och det fungerar utmärkt.
Det blir antagligen någon FPS till med snabbare minnen men det är inget jag saknar just nu.

Tack så hemskt mycket @Tespo Detta var precis den infon jag sökte. Och jag precis som dig så laggar det till i en del spel, särskilt PubG.
Jag har inte som huvudsyfte att få mer fps, utan för att slippa smålagget, och stutter i vissa spel,
Men då kommer jag nog absolut satsa på 3700x då det känns som jag sagt tidigare att AMD är rätt väg att gå numera
Vad kör du för moderkort till din 3700x? Jag står och väger över om jag ska köra 3200mhz 16gb eller 3600mhz 16gb

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanyrd:

Det är nog lite hugget som stucket, msi kortet har väl bättre vrm men asus kortet har bättre ljud. Jag själv skulle nog gått upp nån prisklass på moderkort, och köpt ett som stöder bios flashning med avstängd dator. Ifall nåt skulle gå fel när man uppdaterar bios så är det en nice feature. Har du kollat på asus x470 crosshair hero vii? 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ja det kan ju faktiskt vara bra att ha de är klart. Nej jag har inte kollat in det, men ja ska kika på det då

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Nightcrawler: Köper du moderkort i B450 serien med MAX i namnet (MSI) så är bioset uppdaterat till Ryzen 3000 och är klart mer lämpat för ett 3700X än X570 som i min mening är brutalt overkill för ett 3700X. 3800X med bort tagna TDP gränser ja då börjar X570 se intressant ut. I allmänhet känns det, för mig iaf, väldigt fel att betala mer än 50% av processor kostnaden för moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

@Nightcrawler: Köper du moderkort i B450 serien med MAX i namnet (MSI) så är bioset uppdaterat till Ryzen 3000 och är klart mer lämpat för ett 3700X än X570 som i min mening är brutalt overkill för ett 3700X. 3800X med bort tagna TDP gränser ja då börjar X570 se intressant ut. I allmänhet känns det, för mig iaf, väldigt fel att betala mer än 50% av processor kostnaden för moderkortet.

Om jag tittar på exempelvis ett B450 F jämtemot ett Tomahawk då, vad skulle jag märka för skillnad?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@sINsen: Jag valde ett Asus Strix X470-F. Inte någon speciell anledning annat än att det hade de features jag ville ha och fanns i lager.
Annars hade det sannolikt blivit ett MSI B450 eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tespo:

@sINsen: Jag valde ett Asus Strix X470-F. Inte någon speciell anledning annat än att det hade de features jag ville ha och fanns i lager.
Annars hade det sannolikt blivit ett MSI B450 eller liknande.

@Tespo okej, ja jag kollade på det också, men jag hittade inget som var flashat från butik dock, och eftersom jag går från intel så kan jag inte flasha det själv :/

Det jag funderar på är om man kan köra på det b450 f eller om man ska ha tomahawk, men vet inte om man kommer märka någon märkbar skillnad, och vad i så fall :/

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

@Tespo okej, ja jag kollade på det också, men jag hittade inget som var flashat från butik dock, och eftersom jag går från intel så kan jag inte flasha det själv :/

Det jag funderar på är om man kan köra på det b450 f eller om man ska ha tomahawk, men vet inte om man kommer märka någon märkbar skillnad, och vad i så fall :/

Jag har ju inte provat med flera kort så jag vet inte säkert men jag tror inte det är någon extrem skillnad i prestanda.
Väljer du ett B450-kort med bra VRM och de finesser du vill önskar så lär resultatet bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

@Tespo okej, ja jag kollade på det också, men jag hittade inget som var flashat från butik dock, och eftersom jag går från intel så kan jag inte flasha det själv :/

Det jag funderar på är om man kan köra på det b450 f eller om man ska ha tomahawk, men vet inte om man kommer märka någon märkbar skillnad, och vad i så fall :/

Du kommer inte märka något, det är tämligen snarlika, båda kommer också för-flashade (om du tar Tomahawk MAX dvs). Det enda du skulle märka är skillnader i RGB stöd och tror B450-F klarar snabbare minnen, men det är inte direkt saker som märks när bygget är klart om du inte kör benchmarks.

Permalänk
Medlem

Okej! Nej jag har ju bara hört att man ska välja tomahawk max, alla rekommenderar detta.
Dock blir man ju lite kluven i allt, att de inte går att framtidssäkra nu då DDR5 kommer komma inom 1.5 år säger folk, så detta gör mig bara kluven,

Ska man sitta kvar på det man har, och leva med att de laggar i pubg, eller ska man uppgradera och tro att de dröjer längre... hmm @takeoninja

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej! Nej jag har ju bara hört att man ska välja tomahawk max, alla rekommenderar detta.
Dock blir man ju lite kluven i allt, att de inte går att framtidssäkra nu då DDR5 kommer komma inom 1.5 år säger folk, så detta gör mig bara kluven,

Ska man sitta kvar på det man har, och leva med att de laggar i pubg, eller ska man uppgradera och tro att de dröjer längre... hmm @takeoninja

DDR5 kommer inte göra något märkvärdigt i spel direkt. Inte ny CPU generation heller. Även om IPC skulle bli 5% bättre för samma peng (vilket jag skulle se som ett imponerande resultat från Ryzen 4000) så gör det väldigt lite i de flesta spel.

Om du spelar i 1080p så hade jag köpt idag och tagit en Ryzen 3600 (inte x) ett B450 (valfritt förflashat) minst 16 GB RAM (valfritt 3200 - 3600 MHz från Corsair (garanterat AMD stöd)) och ett Radeon 5600 XT så har du nytt och prisvärt som tusan.

Spelar du i högre upplösningar eller vill det framöver så hade jag köpt datordelarna i form av CPU och Moderkort och flyttat befintligt grafikkort och köpt nytt när BÅDE Nvidia och AMD släppt årets kort, och tagit mest prisvärda för upplösningen/settingsen du tänkt spela på. Tänker du bara gaming så räcker 3600 långt. Vill du verkligen maxa så hade jag väntat med CPU också för att se vad Intel kan klämma ur sin nya serie, de kommer sannolikt fortsätta vara några procent vassare på spel (men kosta mer per FPS) och tagit deras nya i7:a med K. i9 brukar vara väldigt mycket mer pengar för väldigt lite extra prestanda i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

@Nightcrawler: Köper du moderkort i B450 serien med MAX i namnet (MSI) så är bioset uppdaterat till Ryzen 3000 och är klart mer lämpat för ett 3700X än X570 som i min mening är brutalt overkill för ett 3700X. 3800X med bort tagna TDP gränser ja då börjar X570 se intressant ut. I allmänhet känns det, för mig iaf, väldigt fel att betala mer än 50% av processor kostnaden för moderkortet.

Har för mig att MAX även har bättre VRM än vissa andra MSI-brädor i den generationen.

Skrivet av takeoninja:

Om du spelar i 1080p så hade jag köpt idag och tagit en Ryzen 3600 (inte x) ett B450 (valfritt förflashat) minst 16 GB RAM (valfritt 3200 - 3600 MHz från Corsair (garanterat AMD stöd))

Detta är ett bra råd.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?