Permalänk

Pc funkar inte efter ny cpu

Hej! Köpte nyss en ryzen 3600x som jag byte ifrån en 1400, jag kopplade in den och allt snurrade men den ger ingen bild, på moderkortet säger den också att det är ett dram fel men jag har testat flyta omkring på ram stickorna men inget funkar, någon som vet hur man skulle kunna fixa detta?

Permalänk
Medlem

Har du bytt moderkort också eller kör du på ditt gamla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Skrivet av Hablam:

Har du bytt moderkort också eller kör du på ditt gamla?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade något gammalt först till min 1400 sen uppgradera jag innan 3000 serien släpptes till en asus rog strix b450-f moderkort för att kunna ha en 3000 cpu i

Permalänk
Medlem

Uppdaterat bios på mobo till zen 2 kompatibelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llama-Berry:

Hade något gammalt först till min 1400 sen uppgradera jag innan 3000 serien släpptes till en asus rog strix b450-f moderkort för att kunna ha en 3000 cpu i

Uppdaterat bios/uefi till zen2 kompatibel version innan du bytt CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av laudanum:

Uppdaterat bios/uefi till zen2 kompatibel version innan du bytt CPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte, har ingen annan cpu att testa med då jag sålde min gamla, uppdaterade för någon månad sen men tror inte det, läste någonstans att den skulle funka utan bios uppdatering?

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Uppdaterat bios på mobo till zen 2 kompatibelt?

Tror inte det men har ingen cpu att uppdatera med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llama-Berry:

Vet inte, har ingen annan cpu att testa med då jag sålde min gamla, uppdaterade för någon månad sen men tror inte det, läste någonstans att den skulle funka utan bios uppdatering?

Då har du läst fel, B450-moderkort kräver en BIOS-uppdatering för att 3000-serien ska fungera. Om du uppdaterade BIOS för någon månad sedan så har du inte rätt BIOS, och moderkortet har vad jag kan se inte stöd för BIOS flashback (d.v.s. att man kan uppdatera BIOS utan processor).

Du måste med andra ord få tag på en äldre processor och uppdatera BIOS:et på moderkortet för att det ska fungera. Många butiker kan hjälpa till med sånt om du inte själv kan få tag på en kompatibel processor.

Permalänk
Skrivet av perost:

Då har du läst fel, B450-moderkort kräver en BIOS-uppdatering för att 3000-serien ska fungera. Om du uppdaterade BIOS för någon månad sedan så har du inte rätt BIOS, och moderkortet har vad jag kan se inte stöd för BIOS flashback (d.v.s. att man kan uppdatera BIOS utan processor).

Du måste med andra ord få tag på en äldre processor och uppdatera BIOS:et på moderkortet för att det ska fungera. Många butiker kan hjälpa till med sånt om du inte själv kan få tag på en kompatibel processor.

Kan man på något sätt uppdatera bios med hjälp av en laptop? Annars tror du inet kan fixa det för typ 100-200kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llama-Berry:

Kan man på något sätt uppdatera bios med hjälp av en laptop? Annars tror du inet kan fixa det för typ 100-200kr?

Nej, du kan inte uppdatera med en laptop. Och ja, Inet kan säkert hjälpa dig, tror t.o.m. de brukar fixa sånt gratis om man frågar snällt.

Permalänk
Medlem

@Llama-Berry: Kolla du med inet och se vad de säger.
Annars köper du billigaste AM4 processorn som stöds av ditt moderkort och gör det själv.

Permalänk

Vilket moderkort har du exakt?
På mitt MSI 450M Gaming plus så kunde jag uppdatera med USB minne utan CPU m.m. i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe1983:

Vilket moderkort har du exakt?
På mitt MSI 450M Gaming plus så kunde jag uppdatera med USB minne utan CPU m.m. i.

Ett ASUS ROG Strix B450-F GAMING enligt vad som skrevs tidigare i tråden, det moderkortet har inte stöd för BIOS flashback som ditt har.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av happy_per:

Ska in till inet imorgon och se om dom kan fixa det gratis eller mot några hundra, tack för all hjälp ifrån alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llama-Berry:

Ska in till inet imorgon och se om dom kan fixa det gratis eller mot några hundra, tack för all hjälp ifrån alla

Uppdatera gärna tråden med hur det gick!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llama-Berry:

Ska in till inet imorgon och se om dom kan fixa det gratis eller mot några hundra, tack för all hjälp ifrån alla

Inet och webhallen gör det rent generellt gratis om du köpt dina grejer där men annars tar de 199SEK. Det är i alla fall vad kundtjänst samt de i butik har sagt till mig. Webhallen gjorde det gratis åt mig då jag köpte mobo samt CPU hos dom.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce