Formatera med ren Windows 10

Permalänk
Medlem

Formatera med ren Windows 10

Hej!

Tänkt formatera min Acer Aspire V5-573G som jag haft i ca 7år.

Jag hämtade från Windows sida ett verktyg som gjorde en installationsfil på ett USB minne, tänkte via detta minne rensa allt från datorn och sedan installera Windows.

Min fråga då, efter installation kommer drivrutiner att hämtas till min dator själv eller måste jag skaffa dessa innan och ha på ett usb minne. Kommer Wifi att fungera för att ta mig ut på internet eller behöver jag drivrutiner till nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Windows är rätt bra på att hitta drivrutiner nu för tiden, det kan ändå vara en bra idé att ladda ner nätverksdrivrutiner innan just i fallet att Windows inte lyckas få igång det själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KeWm90:

Hej!

Tänkt formatera min Acer Aspire V5-573G som jag haft i ca 7år.

Jag hämtade från Windows sida ett verktyg som gjorde en installationsfil på ett USB minne, tänkte via detta minne rensa allt från datorn och sedan installera Windows.

Min fråga då, efter installation kommer drivrutiner att hämtas till min dator själv eller måste jag skaffa dessa innan och ha på ett usb minne. Kommer Wifi att fungera för att ta mig ut på internet eller behöver jag drivrutiner till nätverkskortet.

Jag har för mig att Windows kommer med grundläggande nätverksdrivrutiner, det har i alla fall alltid fungerat för mig när jag har använt det verktyget och det är ganska många gånger. Sen när OS väl är installerat fixar Windows Update resten av drivrutinerna och uppdateringarna väldigt bra själv så du behöver inte göra något själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KeWm90:

Hej!

Tänkt formatera min Acer Aspire V5-573G som jag haft i ca 7år.

Jag hämtade från Windows sida ett verktyg som gjorde en installationsfil på ett USB minne, tänkte via detta minne rensa allt från datorn och sedan installera Windows.

Min fråga då, efter installation kommer drivrutiner att hämtas till min dator själv eller måste jag skaffa dessa innan och ha på ett usb minne. Kommer Wifi att fungera för att ta mig ut på internet eller behöver jag drivrutiner till nätverkskortet.

Om de inte redan är integrerade på installationsmediat kommer Win update att fixa whql drivrutiner, de kanske inte är de senaste men om du inte har en väldigt ovanlig eller gammal dator så kommer det att fungera och ibland är det bara en fördel att ha whql för de är testade och stabila.
Jag tror du utan risk kan installera om och är det nått som inte funkar så lös det när problemet uppstår, ska du göra nån förberedelse så är det väl att fixa en nätverksdrivrutin i så fall så du når internet om det mot förmodan inte skulle funka automatiskt men troligen funkar det direkt då du har en relativt ny men inte superny dator från en stor tillverkare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, grejen är att jag har en partion som heter recovery men skulle vilja bli av med Acers egna program som jag tror skulle återkomma om jag använder mig av den vägen.

Fixade installationsfilen till USB via denna länk : https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

bara att tuta och köra då antar jag.

En till fråga då jag har er här, jag har Onedrive installerat och har via den appen valt "frigör utrymme" för att spara alla bilder, ca 100GB. Kommer jag att kunna ladda hem dessa bilder igen till datorn från Onedrive efter formatering. Det är bilder från då barnen var små så vill helt inte tappa dem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KeWm90:

Tack så mycket, grejen är att jag har en partion som heter recovery men skulle vilja bli av med Acers egna program som jag tror skulle återkomma om jag använder mig av den vägen.

Fixade installationsfilen till USB via denna länk : https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

bara att tuta och köra då antar jag.

En till fråga då jag har er här, jag har Onedrive installerat och har via den appen valt "frigör utrymme" för att spara alla bilder, ca 100GB. Kommer jag att kunna ladda hem dessa bilder igen till datorn från Onedrive efter formatering. Det är bilder från då barnen var små så vill helt inte tappa dem.

Onedrive påverkas inte av en ominstallation men jag skulle aldrig lita på att bara ha en molnbackup utan du bör ha minst 2 fysiska backupper själv om det är saker du verkligen vill skydda.

Partitioner påverkas inte av formatering så vill du ta bort partitioner så gör du det innan du påbörjar en formatering, ska disken tömmas så gör det från installationsprogrammet och låt det sedan själv partitionera och formatera disken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah intressant! sökte mig hit enbart av samma anledning!

har också en acer Acer Aspire Nitro VN7-792G som bara bråkar och alltid har bråkat. tänkte försöka göra samma sak som du men vet inte om jag törs. berätta gärna hur det går.

vart finner man ev regkey till windows den levererades med, måste man ha några papper kvar från köpet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

Ah intressant! sökte mig hit enbart av samma anledning!

har också en acer Acer Aspire Nitro VN7-792G som bara bråkar och alltid har bråkat. tänkte försöka göra samma sak som du men vet inte om jag törs. berätta gärna hur det går.

vart finner man ev regkey till windows den levererades med, måste man ha några papper kvar från köpet?

Har datorn kört med win 10 så finns nyckeln digitalt hos MS och man behöver bara installera om så aktiveras win automatiskt.

Är du orolig att sabba nått så köp en ny ssd och installera på och låt den gamla disken vara orörd tills du vet att allt funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har datorn kört med win 10 så finns nyckeln digitalt hos MS och man behöver bara installera om så aktiveras win automatiskt.

Är du orolig att sabba nått så köp en ny ssd och installera på och låt den gamla disken vara orörd tills du vet att allt funkar.

Aha bra, tack!

Det är inte Ssd idag ...även om jag skulle vilja ha det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

Aha bra, tack!

Det är inte Ssd idag ...även om jag skulle vilja ha det :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan ju vara ett bra tillfälle att skaffa en ssd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara ett bra tillfälle att skaffa en ssd.

hehe verkligen! men frågan är om det är värt på en tre år gammal laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

hehe verkligen! men frågan är om det är värt på en tre år gammal laptop?

Skulle säga att det beror på ifall du har tänkt att ha kvar datorn eller ej. Duger den för dina behov så skulle jag säga att det absolut är värt det. Kan ju få en vettig disk och storlek för 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Skulle säga att det beror på ifall du har tänkt att ha kvar datorn eller ej. Duger den för dina behov så skulle jag säga att det absolut är värt det. Kan ju få en vettig disk och storlek för 500kr.

har länge tänkt att byta ut den pga problemen, den har aldrig flutit på bra. det enda jag gör på den är i princip o spelar world of warcraft ett par ggr/vecka, men det fungerar knappt.

installerade om den för något halvår sedan men då via återställningsgrejjen, den var ok i nån vecka sen segade den ur igen. tänkte ge den en sista chans och installera om komplett med helt ren windows 10 men var osäker på hur man gör, därför jag kikade in här.

tror du den klarar köra wow ett par år till med en ssd o ren installation är det lätt värt

OP - ursäkta för kapning av tråden. fortfarande nyfiken på hur det går för dig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

hehe verkligen! men frågan är om det är värt på en tre år gammal laptop?

Jag upplever det som att den relativs förbättringen blir större ju "sämre" datorn är, många gamla datorer, inte minst laptops har en långsam hdd och lite ram vilket gör dem oerhört slöa om de måste använda virtuellt minne.
På en ny dator med mycket ram är det däremot nästan ingen skillnad mellan att ha en hdd elelr en ssd som sytemdisk annt än vid starten, har man datorn i gång längre tider så komemr det mesta att finnas i ram på en sådan dator.
Dessutom så är en ssd inget du behöver riskera att "slösa bort" för den går ju att återanvända om du skaffar nästan vilken ny dator som helst vilket många andra komponenter inte klarar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag upplever det som att den relativs förbättringen blir större ju "sämre" datorn är, många gamla datorer, inte minst laptops har en långsam hdd och lite ram vilket gör dem oerhört slöa om de måste använda virtuellt minne.
På en ny dator med mycket ram är det däremot nästan ingen skillnad mellan att ha en hdd elelr en ssd som sytemdisk annt än vid starten, har man datorn i gång längre tider så komemr det mesta att finnas i ram på en sådan dator.
Dessutom så är en ssd inget du behöver riskera att "slösa bort" för den går ju att återanvända om du skaffar nästan vilken ny dator som helst vilket många andra komponenter inte klarar.

tack. det får nog bli en sådan. men det är väl fortfarande värt att installera om allt från scratch? inte spegla rakt över som jag såg en artikel i pc-för alla
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418878/snabba-upp-datorn-me...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

tack. det får nog bli en sådan. men det är väl fortfarande värt att installera om allt från scratch? inte spegla rakt över som jag såg en artikel i pc-för alla
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.418878/snabba-upp-datorn-me...

Kan man så bör man installera om i stället för klona, man rensar ju bort en massa gammalt vid ominstallation och så lägger man bara in de program och inställningar som man verkligen använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

Ah intressant! sökte mig hit enbart av samma anledning!

har också en acer Acer Aspire Nitro VN7-792G som bara bråkar och alltid har bråkat. tänkte försöka göra samma sak som du men vet inte om jag törs. berätta gärna hur det går.

vart finner man ev regkey till windows den levererades med, måste man ha några papper kvar från köpet?

Då var det gjort, jag tog det säkra före det osäkra och sparade alla bilder på en extern hårddisk men testade även att spara via Onedrive. Valde "frigör utrymme" jag i mappen d bilderna låg i molnet.

Återaktivering av Win10 gick bra, hade kopplat mot min mejladress. Hade kabel ist för wifi under processen. Alla drivrutiner hittades.

Skönt med ren Windows och utan grejer från Acer.

Tack för er hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

10 blir också aktiverad efter ett tag om man bara har haft lokalt konto på datorn och bytt disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har datorn kört med win 10 så finns nyckeln digitalt hos MS och man behöver bara installera om så aktiveras win automatiskt.

känner windows av det mot datorn på något sätt?

Skrivet av KeWm90:

Återaktivering av Win10 gick bra, hade kopplat mot min mejladress. Hade kabel ist för wifi under processen. Alla drivrutiner hittades.

var man tvungen att skriva i sin mejl? tror jag har flera windows mot denna mejladress, dvs på flera burkar.

Skrivet av panpo98:

10 blir också aktiverad efter ett tag om man bara har haft lokalt konto på datorn och bytt disk.

vad innebär lokalt konto?

har backat upp allt jag tror jag behöver och tagit hem installationsgrejjen, enda jag nojjar över är just windowsaktiveringen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rumpino:

känner windows av det mot datorn på något sätt?

var man tvungen att skriva i sin mejl? tror jag har flera windows mot denna mejladress, dvs på flera burkar.

vad innebär lokalt konto?

har backat upp allt jag tror jag behöver och tagit hem installationsgrejjen, enda jag nojjar över är just windowsaktiveringen

Microsoft lagrar datorns identitet när win aktiveras och låser licensen till denna datoridentitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Microsoft lagrar datorns identitet när win aktiveras och låser licensen till denna datoridentitet.

ah tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpino:

känner windows av det mot datorn på något sätt?

var man tvungen att skriva i sin mejl? tror jag har flera windows mot denna mejladress, dvs på flera burkar.

vad innebär lokalt konto?

har backat upp allt jag tror jag behöver och tagit hem installationsgrejjen, enda jag nojjar över är just windowsaktiveringen

1. Via internet. Microsoft har sparat sån info på sina datorer och kommer ihåg att din datorn har haft 10 aktiverad.

2. Nej, man kan välja. När man installerar 10 och kommer till sidan där den frågar om mail så finns det längre ned flera alternativ. Tex skapa ny mail (Create account) och ännu längre ned skapa lokalt konto (Offline account).

3. Lokalt konto betyder att kontot bara finns på den datorn.

4. Ha tålamod. När 10 släpptes och DVD/USB hade installerat klart kunde det ta allt från nån sekund till några timmar för 10 att bli aktiverad i bakgrunden via internet medan man använder datorn.

Permalänk
Medlem

@KeWm90: Ta alltid hem nätverksdrivrutiner till de enheter du tänker använda, för även om Windows 10 är långt bättre än sina föregångare så finns det gott om obskyra nätverksadaptrar som saknar inbyggt stöd.

I värsta fall blir det på så vis bara den tiden du slösar.

Permalänk
Medlem

Murphy's lag säger att du alltid kommer att sakna en viktig drivrutin för att installera fler drivrutiner, om det är en USB3-drivrutin eller en nätverksdrivrutin spelar ingen roll, det blir alltid något som kan strula på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

tack!

Permalänk
Medlem

klar! gick relativt smärtfritt! tack för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Microsoft lagrar datorns identitet när win aktiveras och låser licensen till denna datoridentitet.

Gäller detta alla datorer, även stationära?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rumpino:

hehe verkligen! men frågan är om det är värt på en tre år gammal laptop?

Böt till en SSD på min halvas 10 år gamla laptop och ominstallerade W10. Fungerar bättre

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rumpino:

Gäller detta alla datorer, även stationära?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com