AMD förtydligar: "PCI Express 4.0 kommer inte till 300- och 400-seriens moderkort"

Permalänk
Medlem

I dagens läge kanske det är max någon procent av alla 3000 seriens användarna som nyttjar PCI-E 4.0 alls.
Visst kan det förändras men än så länge är det ingen fördel alls sett till priset för GPU's och utbudet på vettiga kort med nya standarden.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Å ena sidan säger folk att PCI-E 4.0 är onödigt och i nästa andetag blir de sura för att AMD gör som de har sagt.

Visst vore det kul med 4.0 på X470, men kan de inte garantera stabilitet så är det ju som bäddat för sura kunder och dålig PR.

Själv tycker jag det är långt viktigare med korrekt boost så att man faktiskt kan utnyttja de där 200Mhz extra som de pratat om. Som det är nu så fungerar det som jag förstår det inte alls. Det högsta jag sett någon få som boost på 3900X är 4.65Ghz så det fattas ju 150Mhz. Det känns viktigare, tycker jag. Om det nu är omöjligt att få 200Mhz extra under alla omständigheter så är det ju bara tomt prat och det vill jag inte ha, så det vill jag att de fixar. Jag menar varför pratar de om 200Mhz extra om ingen kommer uppnå det?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tror att många på det här forumet inte riktigt tänker på att vi lever och andas teknik. Vi är också <1% av befolkningen. De flesta som ska köpa en dator är inte tillräckligt insatta, och när de köper fel bräda så är det AMD som får skulden för att kunden valt fel. Detta är ett bra sätt för AMD att tydligt dra ett streck och säga "Vill du ha PCIE4 så får du gå upp till X570.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Å ena sidan säger folk att PCI-E 4.0 är onödigt och i nästa andetag blir de sura för att AMD gör som de har sagt.

Visst vore det kul med 4.0 på X470, men kan de inte garantera stabilitet så är det ju som bäddat för sura kunder och dålig PR.

Själv tycker jag det är långt viktigare med korrekt boost så att man faktiskt kan utnyttja de där 200Mhz extra som de pratat om. Som det är nu så fungerar det som jag förstår det inte alls. Det högsta jag sett någon få som boost på 3900X är 4.65Ghz så det fattas ju 150Mhz. Det känns viktigare, tycker jag. Om det nu är omöjligt att få 200Mhz extra under alla omständigheter så är det ju bara tomt prat och det vill jag inte ha, så det vill jag att de fixar. Jag menar varför pratar de om 200Mhz extra om ingen kommer uppnå det?

PCIe 4.0 kommer inte göra någon skillnad idag förutom kanske för en handfull användare med väldigt specifikt användningsområde. Däremot så kan det spela roll om några år så varför aktivt låsa funktionen? Det kommer naturligtvis inte ge fler sura kunder eller dålig PR. Tvärtom kommer det ge fler nöjda kunder om de fortsätter uppdatera de äldre moderkorten som hela tiden framhållits som AM4 plattformens styrka, att man inte behöver byta moderkort för att kunna använda de nya CPUerna.
PCIe 4.0 är inbyggt i CPUn och nu hindrar AMD deras kunder från att använda de nya CPU'ernas funktioner om de inte spenderar flera tusenlappar extra på ett nytt moderkort.

Jag tycker också er motivering om "dålig PR" är bristfällig. Se min liknelse om överklockning.

Jag har beställt ett B450M Mortar och en Ryzen 3600. Den bästa pris/prestandan AMD erbjuder i dagsläget. Hade varit kul med PCIe 4.0 stöd på den mest bara för att man är teknikintresserad men kommer egentligen inte beröras av det.
Däremot så tycker jag det rent principiellt är fel av AMD att göra såhär. De behöver inte göra en Intel och börja pyssla med artificiella nedlåsningar likt icke "K" CPUer. Nu ägnar sig båda företagen åt sådana klåparfasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Hur kan man tycka det är dåligt att gamla produkter inte får en ny funktion? Det är ju absurt. Skulle en billtirkare varje år återkalla alla bilar för att göra de likvärdiga de nya årsmodellerna? Oavsett om en mjukvarufix är teoretiskt möjlig så är det högre krav på hårdvaran och vid problem är det AMD som tar en risk med sitt varumärke. Mobiltelefoner med USB 3.1 gen 2 USB C, ska konsumenterna förvänta sig att de uppgraderas till USB 4 när det kommer i nya mobiler? Man slår sig för pannan...

Många äldre moderkort har dock redan fått stöd för PCIe 4.0, så det är mer som att en biltillverkare återkallar bilar för att stänga av en funktion som inte var meningen att finnas men råkade göra det ändå.

Skrivet av Ozzed:

Visst vore det kul med 4.0 på X470, men kan de inte garantera stabilitet så är det ju som bäddat för sura kunder och dålig PR.

Hela argumentet om att AMD inte vill riskera sitt varumärke är rätt fånigt, hade de varit så rädda för det så hade de inte stressat fram lanseringen av 3000-serien som de gjorde. De har ju uppenbarligen inte testat plattformen ordentligt innan de släppte den med tanke på alla problem som finns (artikeln tar för övrigt bara upp några av problemen, det finns många fler som t.ex. att nyare Linux-distributioner inte ens bootade p.g.a. CPU-buggar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

PCIe 4.0 kommer inte göra någon skillnad idag förutom kanske för en handfull användare med väldigt specifikt användningsområde. Däremot så kan det spela roll om några år så varför aktivt låsa funktionen? Det kommer naturligtvis inte ge fler sura kunder eller dålig PR. Tvärtom kommer det ge fler nöjda kunder om de fortsätter uppdatera de äldre moderkorten som hela tiden framhållits som AM4 plattformens styrka, att man inte behöver byta moderkort för att kunna använda de nya CPUerna.
PCIe 4.0 är inbyggt i CPUn och nu hindrar AMD deras kunder från att använda de nya CPU'ernas funktioner om de inte spenderar flera tusenlappar extra på ett nytt moderkort.

Jag tycker också er motivering om "dålig PR" är bristfällig. Se min liknelse om överklockning.

Jag har beställt ett B450M Mortar och en Ryzen 3600. Den bästa pris/prestandan AMD erbjuder i dagsläget. Hade varit kul med PCIe 4.0 stöd på den mest bara för att man är teknikintresserad men kommer egentligen inte beröras av det.
Däremot så tycker jag det rent principiellt är fel av AMD att göra såhär. De behöver inte göra en Intel och börja pyssla med artificiella nedlåsningar likt icke "K" CPUer. Nu ägnar sig båda företagen åt sådana klåparfasoner.

Det handlar ju om att de inte kan garantera stabiliteten. Om de då skall tillåta 4.0 oavsett så kommer garanterat moderkortstillverkare med knäckebrödsbrädor ändå aktivera stödet, och sedan får AMD skulden för att det fungerar dåligt, så jo det blir dålig PR för AMD, om de går ut och säger att det funkar men stödet i verkligheten är halvtaskigt så är det klart att det är självklart att AMD får skulden.

Till och med i Asus egna tester av brädorna som har bra byggkvalitet så är det ju redan nu halvtaskigt stöd. Crosshair VII hero som är deras överlägset mest välbyggda X470-bräda lyckades de bara fixa hjälpligt stöd till primära m.2-porten men inte till grafikkortet, så det finns ingen poäng alls.

Dessutom har de aldrig sagt att PCI-E 4.0 kommer funka på alla brädor. Det de har lovat (och håller) är att man inte skall behöva byta moderkort för att processorerna skall fungera.

Men visst, om du tycker att en Ryzen 3000-processor inte fungerar för att inte pci-e 4.0 fungerar på 300 och 400-serien så får det väl stå för dig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tycker detta är riktigt fult av AMD. Överklockning kan göra datorn instabil eller till och med skada hårdvaran, ändå så kan man överklocka med AMDs moderkort. Men att lägga PCIe 4.0 stöd vilket gör X570 moderkorten ganska onödiga vill de såklart inte, utan då skyller man på instabilitet helt plötsligt. Detta trots att PCIe 4.0 i dagsläget bevisligen fungerar på vissa av 300- & 400-seriens moderkort idag.

En liten enkel varningstext som säger något i stil med "Warning enabling this function may cause instability" hade varit fullt möjligt och sedan låta moderkortstillverkarna avgöra om den ska finnas eller inte.
Att aktivt gå in och hindra moderkortstillverkare att lägga till stödet är ren girighet från AMDs sida.

Det är 100% bara för att inte få dåligt rykte. Även om det hade funkat på 90% av korten så är det inte värt risken att skada sitt rykte med ”defekt PCIe 4 stöd”.

Sedan vet jag inte varför man klagar över saknat pcie4 stöd när man inte ens är i närheten av att flaska pcie3 i grafik väg. Känns som ett akademisk icke problem då det påverkar 0.0001% av användarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns det någon som faktiskt har testat ett PCI-E 4.0 grafikkort på något moderkort i från 400-serien?

Att det finns 400-kort där man kan aktivera PCI-E 4.0 stöd är en sak, att det faktiskt fungerar bra är en annan.

Själv är jag rätt ointresserad av att kunna använda PCI-E 4.0 expansionskort - det är princip ingenting som behöver all den hastigheten idag, och knappast under några år framöver heller.
Vad som däremot skulle ha varit väldigt trevlig är PCI-E 4.0 mellan CPU och chipset på äldre moderkort, så att inte den bussen blir en flaskhals.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det handlar ju om att de inte kan garantera stabiliteten. Om de då skall tillåta 4.0 oavsett så kommer garanterat moderkortstillverkare med knäckebrödsbrädor ändå aktivera stödet, och sedan får AMD skulden för att det fungerar dåligt, så jo det blir dålig PR för AMD, om de går ut och säger att det funkar men stödet i verkligheten är halvtaskigt så är det klart att det är självklart att AMD får skulden.

Till och med i Asus egna tester av brädorna som har bra byggkvalitet så är det ju redan nu halvtaskigt stöd. Crosshair VII hero som är deras överlägset mest välbyggda X470-bräda lyckades de bara fixa hjälpligt stöd till primära m.2-porten men inte till grafikkortet, så det finns ingen poäng alls.

Dessutom har de aldrig sagt att PCI-E 4.0 kommer funka på alla brädor. Det de har lovat (och håller) är att man inte skall behöva byta moderkort för att processorerna skall fungera.

Men visst, om du tycker att en Ryzen 3000-processor inte fungerar för att inte pci-e 4.0 fungerar på 300 och 400-serien så får det väl stå för dig.

Nej, det handlar om att AMD vill sälja moderkort genom att blockera funktioner artificiellt. De tillverkar chipsetet denna gång, deras intjäning är troligen större än vanligt. Man kan göra en dator instabil med överklockning, trots detta så blockerar inte AMD överklockning via BIOS. Hur mycket dålig PR får AMD från att tillåta överklockning? Självklart kommer ingen frisk person ge AMD skulden för att man kan aktivera PCIe 4.0 på deras äldre moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, det handlar om att AMD vill sälja moderkort genom att blockera funktioner artificiellt. De tillverkar chipsetet denna gång, deras intjäning är troligen större än vanligt. Man kan göra en dator instabil med överklockning, trots detta så blockerar inte AMD överklockning via BIOS. Hur mycket dålig PR får AMD från att tillåta överklockning? Självklart kommer ingen frisk person ge AMD skulden för att man kan aktivera PCIe 4.0 på deras äldre moderkort.

Skall det argumentet hålla så måste de i så fall sluta ge licens för 300 och 400-serien, vilket de inte gjort, både 300 och 400-seriens moderkort produceras och sälja fortfarande.

Både AMD och intel är tydliga med att garantin ryker om man överklockar. Hade du hellre sett att man får aktivera PCI-E 4.0 på egen risk och att garantin då försvinner, så som det fungerar med överklockning?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Oj va många sura och snåla gummor det fanns här på brädan!
Har ni köpt och betalt för utvecklingen av PCIe 4.0 genom köp av 300 och 400 serien?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej, det handlar om att AMD vill sälja moderkort genom att blockera funktioner artificiellt. De tillverkar chipsetet denna gång, deras intjäning är troligen större än vanligt. Man kan göra en dator instabil med överklockning, trots detta så blockerar inte AMD överklockning via BIOS. Hur mycket dålig PR får AMD från att tillåta överklockning? Självklart kommer ingen frisk person ge AMD skulden för att man kan aktivera PCIe 4.0 på deras äldre moderkort.

Tänk på amerikanare som behöver varning för varmt innehåll på kaffemuggar för att inte stämma leverantören av sagda mugg med varmt innehåll...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Skall det argumentet hålla så måste de i så fall sluta ge licens för 300 och 400-serien, vilket de inte gjort, både 300 och 400-seriens moderkort produceras och sälja fortfarande.

Både AMD och intel är tydliga med att garantin ryker om man överklockar. Hade du hellre sett att man får aktivera PCI-E 4.0 på egen risk och att garantin då försvinner, så som det fungerar med överklockning?

Ja, precis som jag föreslog i mitt första inlägg. Sätt en varningstext eller en pop-up ruta du måste godkänna för att aktivera PCIe Gen4. Precis på samma sätt som t.ex. AMD CBS på Prime X370-Pro. Du måste godkänna villkoren för att kunna göra ändringar där.

Permalänk

@Maximo:

Många x470 kort som gjorts har inte PCBn för att hålla tillräckligt bra signal integritet. varför skulle man då låta modekorten få en funktion där inget kan garanteras?

ta bara X58 och at anävnda mer ram än 24gb. intel stödjer det inte och av en god anledning. inte alla cpuer kan köra över 24gb problemfritt.

där fanns inte moduler för att verifiera det och modekortet är gjorda för att klara av 4gb moduler, minneskontrollerna var designad för att köra 4GB moduler.

Just nu så kör jag med 28GB på en gammal 45nm Nehalem cpu och jag kan inte köra XMP och jag kan absolut inte sätta i mer ram i just den datorn med tanke på cpu och modekort. Men jag har haft X58 moderkort med 32nm westmere som utan problem klarat 48GB på konsument moderkort(visserligen inte i så hög fart)

det tog att för mig att inse att något inte var rätt då datorn bara betedde sig småskumt ibland vid kallstarter, och det var inte alltid!

Antar det är därför AMD bara låst bort det.

Många moderkorts tillverkare hade antagligen inte orkat att validiera 4.0 stödet, kolla bara hur cpu stödet i implementerat. en beta bios, thats it. dom tänker inte lägga mer energi på det och stödet är inte alltid perfekt.

Så jag förstår helt och hållet anledningen till att beslutet togs. Visst man hade kunnat lägga in ett alternativ i UEFI men vad är poängen egentligen?

PCI-E 4.0 behövs verkligen inte nu och är det något man verkligen, VERKLGIEN vill ha så undrar jag varför man vill sitta och testa sig fram ifall sitt gamla moderkort är stabil med PCI 4.0 för att sedan upptäcka att det inte funkar, kräka av sig på ett forum att stödet är dåligt och sen gå och köpa nytt moderkort?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ja, precis som jag föreslog i mitt första inlägg. Sätt en varningstext eller en pop-up ruta du måste godkänna för att aktivera PCIe Gen4. Precis på samma sätt som t.ex. AMD CBS på Prime X370-Pro. Du måste godkänna villkoren för att kunna göra ändringar där.

Jag tror ändå inte det skulle falla väl ut. Det som idag är nyttigast med PCI-e 4.0 är ju just för m.2 SSD's. Säg att du accepterar varningen och aktiverar, och någon månad senare blir din data korrupt. Att man då tekniskt har accepterat varningen kommer inte göra att man blir mer munter och det är som upplagt för en gruppstämning i USA, så jag tror inte alls det skulle bli bra i längden. Som det är nu är det för nytt och har testats för lite. Att folk på bland annat ASUS har hunnit göra lite snabba tester och redan nu kommit fram till att stödet som bäst är halvtaskigt även på brädor med exceptionellt fin byggkvalitet bådar inte gott, så vad är egentligen meningen med att ha det aktiverat i så fall?

Sen angående marginalerna så tror jag inte heller det är så mycket. Enligt Buildzoid så får moderkortstillverkarna betala ~$40 per X570 chipset, så det tjänar långt långt mer på att kränga processorer än chipset, så att det skulle vara ett ekonomiskt motiverat beslut är ju bara fånigt. Så som det ser ut blir inte X570 en hit oavsett pga fläkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Å ena sidan säger folk att PCI-E 4.0 är onödigt och i nästa andetag blir de sura för att AMD gör som de har sagt.

Visst vore det kul med 4.0 på X470, men kan de inte garantera stabilitet så är det ju som bäddat för sura kunder och dålig PR.

Själv tycker jag det är långt viktigare med korrekt boost så att man faktiskt kan utnyttja de där 200Mhz extra som de pratat om. Som det är nu så fungerar det som jag förstår det inte alls. Det högsta jag sett någon få som boost på 3900X är 4.65Ghz så det fattas ju 150Mhz. Det känns viktigare, tycker jag. Om det nu är omöjligt att få 200Mhz extra under alla omständigheter så är det ju bara tomt prat och det vill jag inte ha, så det vill jag att de fixar. Jag menar varför pratar de om 200Mhz extra om ingen kommer uppnå det?

Tror du missförstått kanske. 4.6ghz är ink alla typer av boost. Det är den högsta teoretiska hastigheten för 3900x.

Steve tog upp detta i en video. På 2000 serien angav man max utan boost men i 3000 serien är boost inkluderat i siffrorna.

Så du kommer aldrig få något över 4.6ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Tror du missförstått kanske. 4.6ghz är ink alla typer av boost. Det är den högsta teoretiska hastigheten för 3900x.

Steve tog upp detta i en video. På 2000 serien angav man max utan boost men i 3000 serien är boost inkluderat i siffrorna.

Så du kommer aldrig få något över 4.6ghz.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sa så är "XFR overdrive" går utanför specen med upp till 200Mhz och jag har sett 4.65Ghz med det aktiverat, vilket absolut aldrig skulle gå om 4.60Ghz var absolut max. Det är fel på boosten som det är nu och de får fixa det med en ny AGESA helt enkelt. Så enkelt är det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

@Ozzed: Håller helt och hållet med dig, Man behöver ju inte köra med X570, det funkar lika väl med x470 och hittar man ett schysst moderkort för bra pengar så förlorar man ju inte mycket på det. visst man kanske inte har lika fina Seq Read/writes men är det verkligen nödvändigt kan jag fråga mig?

Och gör man något där man absolut måste ha dom snabbaste ssd diskarna så är inte ett x570 moderkort så dyrt jämfört med vad diskarna kostar idag.

Lite av ett icke problem kan jag tycka.

Edit:

FOck håller jag inte helt med angående boosten, för min del var det ganska självklart att alla 5GHz siffror etc(som det ryktades om innan launch) inte stämde.

Fick en hel del flack för att jag skrev mina åsikter om att dom inte skulle klocka så högt, och det visade sig att jag hade rätt ändå!

visserligen skrev jag att dom skulle ligga ungefär vid 4.3-4.4GHz ifall trenden fortsatte där den gjort innan och vi såg nu upp till 4.6GHz.

men 4.2-4.4 är där dom toppar ut all core, best case, så helt borta var jag inte.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Oj va många sura och snåla gummor det fanns här på brädan!
Har ni köpt och betalt för utvecklingen av PCIe 4.0 genom köp av 300 och 400 serien?

Japp! Vi har genom att köpa produkterna som fanns innan AMD utvecklade sägs produkt bidragit till utvecklingen av den.
Personligen vill jag ha en chans att få aktivera den i alla fall då stödet sitter i processorn, bästa vore om någon helt enkelt kunde fixa ett modifiera bios.

Tråkigt men förståeligt att det inte kommer dock, ett tag lät det ju som vi skulle få stödet....

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

@roxkz: ett tag lät tongångarna som att vi skulle få över 5 ghz

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

AMD har inte tid med ja/nej pcie4 tror de lägger all focus på att få bort alla buggar och problem som finns med dagen biosar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Erik_T:

Finns det någon som faktiskt har testat ett PCI-E 4.0 grafikkort på något moderkort i från 400-serien?

Att det finns 400-kort där man kan aktivera PCI-E 4.0 stöd är en sak, att det faktiskt fungerar bra är en annan.

Jepp, har kört ett Radeon RX 5700 XT på både ett Asus B450-I och ett Gigabyte GA-AB350N över PCI Express 4.0.

Permalänk
Medlem

För min del så är PCI-E 4.0 inte intressant, såg hellre att flera moderkortstillverkare supportade ECC minne i stället.

Permalänk
Medlem

@Ozzed:

Rakt ur Sweclockers review:

"Problemet med XFR är att det inte helt tydligt vad som skiljer det rent tekniskt från Precision Boost. Med Ryzen 3000-serien introduceras Precision Boost 2 och i samband med detta väljer AMD också att sluta kommunicera XFR som funktion, då detta nu uppgår i Precision Boost 2.

Likt tidigare har Precision Boost 2 bara ett frekvensvärde. I fallet Ryzen 9 3900X handlar det om 4,6 GHz med en basfrekvens på 3,8 GHz. Det finns således ingen "turbo med alla kärnor" eller "turbo med en kärna", utan processorn kommer alltid eftersträva att köras så snabbt som möjligt – dock som högst 4,6 GHz."

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Ozzed:

Rakt ur Sweclockers review:

"Problemet med XFR är att det inte helt tydligt vad som skiljer det rent tekniskt från Precision Boost. Med Ryzen 3000-serien introduceras Precision Boost 2 och i samband med detta väljer AMD också att sluta kommunicera XFR som funktion, då detta nu uppgår i Precision Boost 2.

Likt tidigare har Precision Boost 2 bara ett frekvensvärde. I fallet Ryzen 9 3900X handlar det om 4,6 GHz med en basfrekvens på 3,8 GHz. Det finns således ingen "turbo med alla kärnor" eller "turbo med en kärna", utan processorn kommer alltid eftersträva att köras så snabbt som möjligt – dock som högst 4,6 GHz."

Märkligt då att Robert Hallock i AMD's egen video säger att en processor som till exempel har 4.55Ghz i boost kommer kunna köras i 4.75Ghz med deras extra 200Mhz.

3m18s in i videon.

Han pratar alltså om att man skall kunna överskruda den specificerade maxboosten med upp till 200Mhz. Det är helt glasklart. Går inte att tolka på något annat sätt överhuvudtaget.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Märkligt då att Robert Hallock i AMD's egen video säger att en processor som till exempel har 4.55Ghz i boost kommer kunna köras i 4.75Ghz med deras extra 200Mhz.

3m18s in i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=prAaADB9Kck

Det lär den kunna göra, med LN2 ...

Han tänkte inte på det.

Kan det vara att produktions exemplaren går mycket varmare än vad AMD hade räknat med att dom skulle göra?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Maximo:

Många x470 kort som gjorts har inte PCBn för att hålla tillräckligt bra signal integritet. varför skulle man då låta modekorten få en funktion där inget kan garanteras?

ta bara X58 och at anävnda mer ram än 24gb. intel stödjer det inte och av en god anledning. inte alla cpuer kan köra över 24gb problemfritt.

där fanns inte moduler för att verifiera det och modekortet är gjorda för att klara av 4gb moduler, minneskontrollerna var designad för att köra 4GB moduler.

Just nu så kör jag med 28GB på en gammal 45nm Nehalem cpu och jag kan inte köra XMP och jag kan absolut inte sätta i mer ram i just den datorn med tanke på cpu och modekort. Men jag har haft X58 moderkort med 32nm westmere som utan problem klarat 48GB på konsument moderkort(visserligen inte i så hög fart)

det tog att för mig att inse att något inte var rätt då datorn bara betedde sig småskumt ibland vid kallstarter, och det var inte alltid!

Antar det är därför AMD bara låst bort det.

Många moderkorts tillverkare hade antagligen inte orkat att validiera 4.0 stödet, kolla bara hur cpu stödet i implementerat. en beta bios, thats it. dom tänker inte lägga mer energi på det och stödet är inte alltid perfekt.

Så jag förstår helt och hållet anledningen till att beslutet togs. Visst man hade kunnat lägga in ett alternativ i UEFI men vad är poängen egentligen?

PCI-E 4.0 behövs verkligen inte nu och är det något man verkligen, VERKLGIEN vill ha så undrar jag varför man vill sitta och testa sig fram ifall sitt gamla moderkort är stabil med PCI 4.0 för att sedan upptäcka att det inte funkar, kräka av sig på ett forum att stödet är dåligt och sen gå och köpa nytt moderkort?

"varför skulle man då låta modekorten få en funktion där inget kan garanteras?"

Hahahahaha ja det vore ju verkligen dumt, tur att inga moderkort har såna funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Märkligt då att Robert Hallock i AMD's egen video säger att en processor som till exempel har 4.55Ghz i boost kommer kunna köras i 4.75Ghz med deras extra 200Mhz.

3m18s in i videon.

https://www.youtube.com/watch?v=prAaADB9Kck

Sett videon tidigare och håller med att det är förvirrande.

Finns mycket med AMDs kommunikation som kan förbättras. Gamers Nexus kunde inte få AMD att klämma ur sig var en normal all core turbo var för Ryzen 3900x.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla in ttl video på dessa cpur . Visar något konstigt i slutet med en pci-e 4 på ett x570 och ett x470 har samma hastighet på 470 kortet närmare 5gb data i sekunden . Hur förklarar det då

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det lär den kunna göra, med LN2 ...

Han tänkte inte på det.

Kan det vara att produktions exemplaren går mycket varmare än vad AMD hade räknat med att dom skulle göra?

Så som det framställs så skall det inte behövas särskillt exotisk kylning. Vad jag sett så ger inte overdrive något extra på LN2 heller utan folk kör manuell multipel. Så det som förmodligen och förhoppningsvis har hänt är att boosten är buggig nu.

Skrivet av Implor:

Sett videon tidigare och håller med att det är förvirrande.

Finns mycket med AMDs kommunikation som kan förbättras. Gamers Nexus kunde inte få AMD att klämma ur sig var en normal all core turbo var för Ryzen 3900x.

Nej precis, men finns ingenting någonstans som säger att det "skall" vara så utan det är förhoppningsvus en bugg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.