8-digit LED display module MAX7219

Permalänk

8-digit LED display module MAX7219

Hej

Jag har ett stort antal av: 8-digit LED display module MAX7219.

Behöver separera MAX7219 och de båda 4 diggit segmenten. Letar därför efter en anslutningskabel eller liknande mellan MAX7219 modulen och led 4x2 segmenten.

Vet någon om detta finns färdigt eller hur man kan göra en sådan kabel?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att stiften på LED-delen skulle passa med vanliga jumperwires. https://www.m.nu/breadboarding/breadboarding-premium-female-m...

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk

@thirdace: Dem är tyvärr för feta för honan på modulen

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Gissar att du vill ha kvar funktionen men montera displayerna snyggare.

Storleken på 'honorna' är ju inte så skrämmande -
kör sådana flatkablar som länkades ovan och löd fast i 'honorna'
vara noga och konsekvent med färger om du kan så att det är lätt att koppla rätt mot segmenten.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Gissar att du vill ha kvar funktionen men montera displayerna snyggare.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Fick ett problem idag då jag testade och separera segmenten från modulen. Anslöt vanliga kablar för småelektronik, dessa ändar är styfa och perfekt i storlek för modulens honor. Då den inte fick kontakt så ville jag gå tillbaka med segmenten direkt på modulen men nu blev det glappkontakt i honorna.

Jag är ingen hejare på att finlöda men kan jag köra med dessa segment direkt anslutet till arduino med motstånd m.m.?

Hur går sådan lödning till och räcker det med att kontakten bara blir fastlött i var sin hona?
Blir bara orolig att Max chippet är defekt pg.a. det?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av freddehboy:

Fick ett problem idag då jag testade och separera segmenten från modulen. Anslöt vanliga kablar för småelektronik, dessa ändar är styfa och perfekt i storlek för modulens honor. Då den inte fick kontakt så ville jag gå tillbaka med segmenten direkt på modulen men nu blev det glappkontakt i honorna.

Jag är ingen hejare på att finlöda men kan jag köra med dessa segment direkt anslutet till arduino med motstånd m.m.?

Hur går sådan lödning till och räcker det med att kontakten bara blir fastlött i var sin hona?
Blir bara orolig att Max chippet är defekt pg.a. det?

Nej det ska bara vara att ansluta mot en arduino. Det är tre digitala signaler, en chipselect (CS) som används för att välja en av de två modulerna och ett värde (Din) och slutligen en clocksignal. Borde bara vara att skicka pulser på CLK och önskat värde per segment i serie på Din.

Vänta med CS tills du fattar hur modulen fungerar. Jag gissar på round Robin och du borde använda en 32-platser long array/lista/vektor och bara iterera över med ett index i hastigheten som CLK klarar. Rimligen 5KHz - 250KHz.

En snabb titt på kopplingar andra har gjort tyder på att du inte behöver några motstånd eller andra strömbegränsare utan det är bara att köra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin