Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Ha dock i åtanke att Corsair har flera olika tiers på sina nätagg, precis som de flesta 'tillverkare'. Och därmed även flera olika tillverkare av dessa agg, väljer du ett i den högre ligan får du ett nätagg därefter, köper du ett billigt så kommer kvaliten vara lägre.

Har haft ett par lägre tiers av Corsair-agg självdö, men aldrig något i den högre ligan tillverkat av t ex Seasonic.

Jag hade två olika Corsair AX som gick sönder i rad. Problemet är att Corsair snålar på helt fel grejer för att nå ett attraktivt pris, egentligen skitfel men som leder till andra problem. Corsair försöker (och lyckas) leva på sitt namn, så numera bygger jag bara helt Corsair-fria system eftersom det inte är värt besväret för några hundra i lägre pris när man står med en ny dator som inte fungerar.

Jag köpte nyligen ett Seasonic Focus+ Gold, ska göra en tråd om det här när jag orkar, men kan säga att Seasonic inte bara är guld och gröna skogar heller tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Källa: Bro, trust me!

Skämt åsido, gör några snabba sökningar här på forumet och leta efter trådar där folks PSU pajat och kolla vilken tillverkare de har. Det räcker som källa för mig, skulle aldrig få för mig att köpa ett Corsair-agg, men andra får tro och köpa vad de vill, drabbar enbart dem själva.

Det var då ett slappt försök till smutskastning...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kortslutning? Har du monterat distanserna under moderkortet? Om du glömt distanserna och skruvat moderkortet mot plåten kan ju det ha orsakat en kortslutning med hög ström genom ATX-kontakten som följd.

Kanske något annat metallflis någonstans i chassit?

Då brukar iof säkring och skydd i PSU lösa ut på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade två olika Corsair AX som gick sönder i rad. Problemet är att Corsair snålar på helt fel grejer för att nå ett attraktivt pris, egentligen skitfel men som leder till andra problem. Corsair försöker (och lyckas) leva på sitt namn, så numera bygger jag bara helt Corsair-fria system eftersom det inte är värt besväret för några hundra i lägre pris när man står med en ny dator som inte fungerar.

Jag köpte nyligen ett Seasonic Focus+ Gold, ska göra en tråd om det här när jag orkar, men kan säga att Seasonic inte bara är guld och gröna skogar heller tyvärr.

Vet inte vilket AX du ägde så kan inte uttala mig om det, men det fanns flera OEMs för AX-serien. Vad exakt är fel på t ex Corsair RM eller AX-serie eftersom du säger de sparat in på fel saker?

Vad jag vet är CWT-konstruktionerna som de bygger mycket på idag rätt sunt gjorda...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Är inte helt klar över slutsatsen att nätagget är boven...

Dvs, vilket fel på ett agg medför att det börjar ryka vid 24-pin kontakten?

Skrivet av Johan^junior:

Troligen är det inget fel på nätaggregatet, utan jag tror att problemet är att kontakten inte blivit optimal vid anslutning av sagda 24pinskontakt, därav varmgång och efter detta rökutveckling.

Tror ni i så fall att det är fel på själva stickkontakten från nätaggregatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har inte använt fel modulära kablar då det inte finns nån standard för dem ?

Jag använde den modulära kabeln med 24-pinskontakt som följde med, och kopplade in den på den plats som var angiven på agget. Så jag tror inte att det blev fel där

Permalänk
Medlem
Skrivet av sju:

Tror ni i så fall att det är fel på själva stickkontakten från nätaggregatet?

Det är möjligt, men högst sannorlikt så är kontaktdonen inte optimalt förenade, varesig om det är mot nätaggregat, eller moderkort, är en annan fråga.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Vet inte vilket AX du ägde så kan inte uttala mig om det, men det fanns flera OEMs för AX-serien. Vad exakt är fel på t ex Corsair RM eller AX-serie eftersom du säger de sparat in på fel saker?

Vad jag vet är CWT-konstruktionerna som de bygger mycket på idag rätt sunt gjorda...

Nu har jag ingen aning längre, men du förstår kanske resonemanget om att det inte är värt risken när man personligen haft krångel med flera produkter från samma varumärke?

Permalänk
Inaktiv

Rykande färskt bygge!

Permalänk
Medlem

Vid närmare inspektion verkar det som att röken kom från bredvid atx-kontakten, precis till vänster. Vad tror ni skälet kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sju:

Vid närmare inspektion verkar det som att röken kom från bredvid atx-kontakten, precis till vänster. Vad tror ni skälet kan vara?
https://i.imgur.com/Laza76A.jpg

Kan man utesluta kortslutning pga distanser eller annat så ser det ut som en dålig komponent på moderkortet.
Så skulle reklamera det.
Vill du var helt säker på att inte nätaggregatet är dåligt kan du ju be nån kunnig mäta upp det. Borde gå att göra där du köpt det om inte annat.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag kunde få moderkortet att posta utanför chassit kan man ju inte helt utesluta kortslutning. Dock är ju som sagt distanserna monterade, och efter noga inspektion kan jag verkligen inte se något som kan komma åt moderkortet. Dessutom har jag kört ett annat system i samma chassi i två år och jag vet inte vad som skulle kunna ha tillkommit från att jag plockat ut ett moderkort och stoppat i ett annat.

Skillnaden när jag lyckades få moderkortet att posta var att grafikkortet och fläkt-headers inte var inkopplade, om det kan ha någon betydelse.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sju:

Med tanke på att jag kunde få moderkortet att posta utanför chassit kan man ju inte helt utesluta kortslutning. Dock är ju som sagt distanserna monterade, och efter noga inspektion kan jag verkligen inte se något som kan komma åt moderkortet. Dessutom har jag kört ett annat system i samma chassi i två år och jag vet inte vad som skulle kunna ha tillkommit från att jag plockat ut ett moderkort och stoppat i ett annat.

Skillnaden när jag lyckades få moderkortet att posta var att grafikkortet och fläkt-headers inte var inkopplade, om det kan ha någon betydelse.

Det är svårt att säga nått säkert, det kan ju vara nått fel med hur saker har kopplats ihop också, glapp och skräp kan ju försvinna om man flyttar/kopplar om saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sju:

Med tanke på att jag kunde få moderkortet att posta utanför chassit kan man ju inte helt utesluta kortslutning. Dock är ju som sagt distanserna monterade, och efter noga inspektion kan jag verkligen inte se något som kan komma åt moderkortet. Dessutom har jag kört ett annat system i samma chassi i två år och jag vet inte vad som skulle kunna ha tillkommit från att jag plockat ut ett moderkort och stoppat i ett annat.

Skillnaden när jag lyckades få moderkortet att posta var att grafikkortet och fläkt-headers inte var inkopplade, om det kan ha någon betydelse.

Om det sitter en distans där det inte ska vara nån så kanske det inte gjorde kortis med det gamla moderkortet men väl med det nya, men antar du kollat det.

Kan ju också vara fel relaterat till fläktarna på grafikkortet om den postar utan den ansluten men inte med.

Lite mer spekulation... men det kan ju vara en komponent för att övervaka spänningarna från nätagget som var dålig. Postar kortet så kan du ju kolla under HW-info/monitor vad den säger om olika spänningar mm och om det verkar rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Källa: Bro, trust me!

Skämt åsido, gör några snabba sökningar här på forumet och leta efter trådar där folks PSU pajat och kolla vilken tillverkare de har. Det räcker som källa för mig, skulle aldrig få för mig att köpa ett Corsair-agg, men andra får tro och köpa vad de vill, drabbar enbart dem själva.

Skrattretande dålig logik där. Den skulle fungera om alla tillverkare sålde lika många nätagg och hade samma marknadsandelar, men nu är det ju inte så. I och med att Corsair gör mycket bra (prisvinnande) nätaggregat till relativt bra priser gör att de är väldigt populära vid nybyggen och uppgraderingar. Självklart är det då fler fall till antalet som skrivs om i forumet, annat vore konstigt.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har ett 20-tal datorer med PSU:er av Corsair över senaste 8 åren, och inget av dessa har ställt till problem på något sätt, varken vid bygge eller med tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Skrattretande dålig logik där. Den skulle fungera om alla tillverkare sålde lika många nätagg och hade samma marknadsandelar, men nu är det ju inte så. I och med att Corsair gör mycket bra (prisvinnande) nätaggregat till relativt bra priser gör att de är väldigt populära vid nybyggen och uppgraderingar. Självklart är det då fler fall till antalet som skrivs om i forumet, annat vore konstigt.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag har ett 20-tal datorer med PSU:er av Corsair över senaste 8 åren, och inget av dessa har ställt till problem på något sätt, varken vid bygge eller med tiden.

Ahh en fanboy!

Som du ser har jag redan bemött denna kritiken i tråden.

Men har du haft 20 st utan problem så är ju det överväldigande bevis på att deras PSU aldrig ställer till det av samma logik som du skrattar åt, eller just ja det gällde ju bara dig personligen så vi kan ju helt bortse från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ahh en fanboy!

Snarare anekdotisk bevisföring.

Var och en värderar risken för sina inköp. För mig är det inte värt risken längre då Corsair-prylar varit det enskilda fabrikat som krånglat mest för mig, sen kan det ju delvis säkert bero på faktorer som hög förekomst av deras komponenter, men det är i alla fall inget foruminlägg som kommer övertyga mig om att prova dem igen för att spara några hundra på ett helt system.

Permalänk

@frankof: aa. 10e ser likadan ut

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Ahh en fanboy!

Som du ser har jag redan bemött denna kritiken i tråden.

Men har du haft 20 st utan problem så är ju det överväldigande bevis på att deras PSU aldrig ställer till det av samma logik som du skrattar åt, eller just ja det gällde ju bara dig personligen så vi kan ju helt bortse från det.

Väx upp och klipp dig vännen. Fanboy? Var, hur, när? Du förstår uppenbarligen bristen i ditt resonemang vilket är bra, när du kan vända på bordet. Dock presenterade jag det inte som fakta eller någon sorts statistik.

Just eftersom det inte går att tänka enligt din logik, precis som att man inte bör skippa bilbältet med argumentet att man aldrig har krockat, så skriver jag precis som du citerar "Jag kan bara tala för mig själv (...)". Jag presenterar det alltså inte som fakta eller saklig grund för något. Det är som direkt svar på påståenden i linje med att köper man en PSU av Corsair så är det vanligt att man får problem minsann.

Jag har redan lagt ner på tok för mycket tid på detta enbart genom att skriva det här inlägget så du behöver inte bemöda dig att besvara för min skull. Jag försöker lägga min tid på positiva saker istället för att stångas som en tjur med någon över internet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro