Permalänk
Medlem

Får en Chromecast på VPN?

Tjenare Sweclockare!

Det är så jag ska iväg på semester till Albanien med hotell-WiFi och tänkte se om ni har en lösning på följande.

På mobilen har jag en fungerande VPN som gör jag kommer åt Netflix, Telia osv utan problem, grejen är jag skulle föredra att köra med chromecast på plats till hotellets TV (istället för att släpa med laptop+hdmi), så, hur får jag en chromecast att koppla upp sig på min VPN så jag kan casta över det jag vill se? Chromecasten måste ju ha svenskt (eller för Netflix amerikanskt) IP för att fungera, annars blir jag kvar med min lilla S8.

Någon som har en idé? Jag kan inte göra om mobilen till hotspot när den är uppkopplad på WiFi (provade nyss) och Albaniens datapriser är ju inte så roliga. Det funkade inte heller när jag provade köra med sambons P20 med aktiv amerikansk VPN som WiFi-brygga här hemmavid och koppla upp chromecast+S8 på bryggan, chromecasten ville inte funka då för amerikansk Netflix så den kände av WiFi-IP trots VPNen på mobilen.

Idéer, eller är det bara att släpa med laptop+HDMI?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

En fråga, har du inte med dig surfmängden på ditt abonnemang i Albanien?
Tänker eftersom du nämner datapriserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

En fråga, har du inte med dig surfmängden på ditt abonnemang i Albanien?
Tänker eftersom du nämner datapriserna.

Kör med hotellets WiFi, Albanien är inte med i EU så roamingavgifterna där är inte att leka med. En fast utlandsplan ligger på 245kr för 250mb, så det funkar inte.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Kör med hotellets WiFi, Albanien är inte med i EU så roamingavgifterna där är inte att leka med. En fast utlandsplan ligger på 245kr för 250mb, så det funkar inte.

Ah, missade det. My bad!

Permalänk
Medlem

Chromecast saknar tyvärr eget stöd för VPN vilket begränsar möjligheterna. Med en rootad androidmobil kan du tethra VPN-anslutningen över WiFi, (se här). Med det skulle du kunna köpa ett lokalt förbetalt surfabonnemang och använda din mobil och samtidigt undvika den höga roamingkostnaden om du absolut inte vill ta med en annan enhet. Surfabonnemangen är inte särskilt dyra från vad jag minns när jag var i Albanien för ett par år sedan.

Det finns ett par andra tänkbara lösningar, men samtliga kräver att du tar med ytterligare enheter. Med det sagt, finns det rum i packningen så hade jag tagit med en laptop och HDMI-kabel eftersom det är den enklaste lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Chromecast saknar tyvärr eget stöd för VPN vilket begränsar möjligheterna. Med en rootad androidmobil kan du tethra VPN-anslutningen över WiFi, (se här). Med det skulle du kunna köpa ett lokalt förbetalt surfabonnemang och använda din mobil och samtidigt undvika den höga roamingkostnaden om du absolut inte vill ta med en annan enhet. Surfabonnemangen är inte särskilt dyra från vad jag minns när jag var i Albanien för ett par år sedan.

Det finns ett par andra tänkbara lösningar, men samtliga kräver att du tar med ytterligare enheter. Med det sagt, finns det rum i packningen så hade jag tagit med en laptop och HDMI-kabel eftersom det är den enklaste lösningen.

Tack för utförligt svar!

Jag gör så, var som jag trodde då (bara hoppas HDMI-anslutningen är enkel att nå). Är det vanliga uelttag eller behövs det adapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Jag gör så, var som jag trodde då. Det behövs inga eladaptrar i Albanien, utan vanliga uttag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska inte behövas några eladaptrar. Jag hyrde en lägenhet i Saranda via airbnb, förvisso nybyggd, och samtliga uttag var av samma typer som i Sverige. Googlade snabbt nu med och det gav samma svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Det ska inte behövas några eladaptrar. Jag hyrde en lägenhet i Saranda via airbnb, förvisso nybyggd, och samtliga uttag var av samma typer som i Sverige. Googlade snabbt nu med och det gav samma svar.

Perfekt, tack så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Vore det inte enklare med USB-C till HDMI adapter?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W