Översättning av ordet "adressplugg"

Permalänk
Medlem

Översättning av ordet "adressplugg"

Hej!

Håller på med att översätta en text och går helt bet på ordet "adressplugg". Jag googlar och googlar och kan inte finna någon adekvat förklaring till vad detta är, än mindre en bild.

Någon som kan förklara vad det är?
Någon som har en bild på en adressplugg?

Kanske någon rentav vet vad det heter på engelska?

.

Rubrik korrigerad enl § 3.1 // MOD
Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Svenska akademiens ordlista har inget sådant ord. Låter således som något egentillverkat ord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

@SweMerlin:

Här har du en : https://www.conrad.com/p/siemens-3uf7910-0aa00-0-address-plug...

Jag är osäker på om det är en komponent som är specifik till Siemens eller en allmän nätverkskomponent.

Adressplugg == Address plug

---
AddressPlug is plugged into the module and module
has successfullly read tbe address from the AddressPlug
and stored into non-volatile memory (either on startup
of the module or buttton pressed on the module)
---

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Är det en sådan här? https://mall.industry.siemens.com/mall/en/uk/Catalog/Product/...

Isf skriver Siemens själva "addressing plug"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan hitta är att Siemens använder det ordet i databladet för Siemens Triacmodul TXM1.8T när jag googlar på ordet, ett datablad som finurligt nog finns på både svenska och engelska. De översätter det till "address key".

Ett bättre svenskt ord hade nog varit adressnyckel, vilket jag upptäckte att Siemens faktiskt också använder i det svenska databladet. Det är helt enkelt någon sak som man kopplar in i modulen för att bestämma modulens adress, och modulen fungerar inte utan den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Svenska akademiens ordlista har inget sådant ord. Låter således som något egentillverkat ord

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hulle:

@SweMerlin:

Här har du en : https://www.conrad.com/p/siemens-3uf7910-0aa00-0-address-plug...

Jag är osäker på om det är en komponent som är specifik till Siemens eller en allmän nätverkskomponent.

Adressplugg == Address plug

---
AddressPlug is plugged into the module and module
has successfullly read tbe address from the AddressPlug
and stored into non-volatile memory (either on startup
of the module or buttton pressed on the module)
---

/hulle.

Skrivet av zarkov:

Är det en sådan här? https://mall.industry.siemens.com/mall/en/uk/Catalog/Product/...

Isf skriver Siemens själva "addressing plug"

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av perost:

Det enda jag kan hitta är att Siemens använder det ordet i databladet för Siemens Triacmodul TXM1.8T när jag googlar på ordet, ett datablad som finurligt nog finns på både svenska och engelska. De översätter det till "address key".

Ett bättre svenskt ord hade nog varit adressnyckel, vilket jag upptäckte att Siemens faktiskt också använder i det svenska databladet. Det är helt enkelt någon sak som man kopplar in i modulen för att bestämma modulens adress, och modulen fungerar inte utan den.

Hej på er och stort tack!

Ja, det verkar som om den svenska översättaren helt sonika tagit address plug och översatt det till adressplugg

Men en typ av kontakt där man också kan ställa in en address, sålunda.

Nu är det min otacksamma roll att finna ett korrekt ord för detta på ett tredje språk. Men i och med era bidrag står jag betydligt starkare i detta värv. Stort tack!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3