Kina äger i hemlighet 23% av de stora VPN-tjänsterna

Permalänk
Medlem

Kina äger i hemlighet 23% av de stora VPN-tjänsterna

Länk till källan

Enligt VPN pro så ägs nästan en fjärdedel av de stora globala VPN-tjänsterna av kinesiska företag. Det betyder att de kan och har all rätt att kartlägga samt läsa allt som görs via "deras" tjänster.

Ett annat exempel visar att många lägger sina bolag i Pakistan pga skatter o dylikt. Då har pakistanska regeringen rätt till all VPN info enligt deras egna lagar, samt rätt att sälja/ge den till andra regeringar.

Poängen är väl att man bör kolla upp lagarna i det land som VPN-tjänstens bolag är registrerat i.

Är din VPN-tjänst registrerad i Kina?

(Antar att undersökningen gjordes av ett bolag som är registrerat i USA eller liknande så de har säkert en egen agenda. Men intressant fakta ändå.)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

VPN-branschen har verkligen fyllts av mängder med oseriösa och skumma företag de senaste åren. Och värre kommer det bli med all privacyhysteri idag.

Permalänk
Medlem

@anon230307: Ser väl inte privacy concerns som hysteri, däremot just nu är det vilda västern på marknaden och få har koll på vilka som enbart säljer snake oil etc. Det skiljer sig dock inte mycket från andra boomar, oseriösa aktörer hoppar på allt som är "inne" för att tjäna en snabb hacka.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Därför känns det extra skönt att sitta på en VPN som skapats och drivs av ett gäng ex-Chalmerister.

Permalänk
Avstängd

Det känns väl som att det kvittar lika om tjänsten drivs av kineser eller amerikaner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Är din VPN-tjänst registrerad i Kina?

Använder mig av AzireVPN & kan varmt rekommendera dom! ( Svensk vpn som har sitt HQ i stockholm )
Har kört OVPN tidigare men gillade inte att ovpn började med facebook pixel.
Report: 50 VPNs share data on their users with Facebook

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

jag gillar mullvad. fick bra hastighet av dem.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag använder Freedome från F-Secure och tycker att det har fungerat bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

VPN ( Krypterings/Anonymitets) Hypen drar till sig allt ifrån ljusskygga individer till Stater/Länder vilka inte alltid har ditt bästa i siktet.

@talonmas: VPN, Krypterings, anonymitetstjänster har de senaste åren växt upp som svampar ur jorden ( ordvits/undermening ej avsiktlig, men blev ändå OK ). Långt ifrån alla de tjänster som finns är till stor del osäkra och kan allt ifrån att plantera spionkod, öppna upp all trafik för Organisationer, Stater/Länder och vanliga busar, som inte har ditt bästa, din säkerhet som främsta mål, utan deras affärsidé är att lagra person/data uppgifter ( som enligt dem skall vara krypterade i flera lager och oläsbara , även för VPN leverantören, vilket inte är annat än dikt och förbannad lögn, allt för att komma åt " Internets Guld" D.V.S Information. Särskilt personuppgifter är stor inkomstkälla, sedan är vissa leverantörer inte annat än "fasader" där länder som: Kina, Turkiet, Quatar m.fl har möjlighet att läsa allt du skickar genom deras VPN / Krypterings / Anonymitets - Tjänster.

Använd alltid flera källor då du hämtar info ifrån internet, oavsett då det gäller nyhets media, tjänster, program, Appar etc.
Se till att du präntar in i din hantering av datorer med det första " säkerhetsprogrammet", d.v.s din hjärna med :
Se alltid flera källor, Verifiera, dubbelcheck på allt du installerar/laddar upp / och i vissa fall bara vidarebefodrar.
Är något lätt att logga in på eller öppna, så är det garanterat inte säkert.
Att det är lätt/smidigt att öppna din egen dator/arbetsdatorn så är det inte säkert, lika lite som en billig nyckel till en dörr, som går in lätt, inte är säker. Säkerhetsnycklar till dörrar " är tröga/"krånglar" och måste hamna exakt rätt innan du kan vrida om nyckeln ( vilket är ett säkert tips på att det är mycket svårt/omöjligt att dyrka upp det låset, och ett billigt utländskat lås, där nyckeln bara glider in och du kan vrida om nyckeln fast den inte riktigt är inne, det låset dyrkar du upp på 1-2 min med bra dyrkar och 4-5 minuter med 2 gem/ståltrådar )

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Länk till källan

Enligt VPN pro så ägs nästan en fjärdedel av de stora globala VPN-tjänsterna av kinesiska företag. Det betyder att de kan och har all rätt att kartlägga samt läsa allt som görs via "deras" tjänster.

Ett annat exempel visar att många lägger sina bolag i Pakistan pga skatter o dylikt. Då har pakistanska regeringen rätt till all VPN info enligt deras egna lagar, samt rätt att sälja/ge den till andra regeringar.

Poängen är väl att man bör kolla upp lagarna i det land som VPN-tjänstens bolag är registrerat i.

Är din VPN-tjänst registrerad i Kina?

(Antar att undersökningen gjordes av ett bolag som är registrerat i USA eller liknande så de har säkert en egen agenda. Men intressant fakta ändå.)

Vad jag kan se står det inte att Kina äger 23% i källan du länkar till.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Aldrig använt VPN För något annat än komma runt GEO block.
Ser inte varför man ens behöver VPN i Sverige, så länge man inte sitter på öppna torrent sidor och seedar 100-tals Svenska weirdo filmer dvs.

Permalänk
Hedersmedlem

@Nivity: Nä, jag har väldigt svårt att se nyttan också. Annat än snuttefilt för moderna snöflingemänniskor som tror att allt cirkulerar kring deras liv och vad de gör.

Precis som du händer det väl någon gång i månaden att jag aktiverar webbläsartillägg för att kunna titta på någon Sky F1-intervju, som ett exempel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Aldrig använt VPN För något annat än komma runt GEO block.
Ser inte varför man ens behöver VPN i Sverige, så länge man inte sitter på öppna torrent sidor och seedar 100-tals Svenska weirdo filmer dvs.

Finns några anledningar att använda VPN för sin internetuppkoppling som svensk.

Man litar inte på att FRA eller sin egen internetleverantör har rent mjöl i påsen

Man kopplar upp mot öppna WiFi-nätverk eller nätverk med allmänt kända lösenord och vill inte att vem som helst med en laptop och Wireshark kan sniffa din trafik

Man reser utomlands och litar inte på myndigheterna i utlandet (eller att de helt enkelt blockerar saker)

Man behöver åtkomst till servrar som bara går att nå över VPN

Sammanfattning: Använd VPN om du litar mer på din VPN-leverantör än ditt lokala nätverk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Finns några anledningar att använda VPN för sin internetuppkoppling som svensk.

Man litar inte på att FRA eller sin egen internetleverantör har rent mjöl i påsen

Man kopplar upp mot öppna WiFi-nätverk eller nätverk med allmänt kända lösenord och vill inte att vem som helst med en laptop och Wireshark kan sniffa din trafik

Man reser utomlands och litar inte på myndigheterna i utlandet (eller att de helt enkelt blockerar saker)

Man behöver åtkomst till servrar som bara går att nå över VPN

Sammanfattning: Använd VPN om du litar mer på din VPN-leverantör än ditt lokala nätverk

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man som laglydig svensk inte lita på FRA? Skojar du? Gör du inte det visar det hur nuvarande samhällsbygge totalt kört i diket.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varför skulle man som laglydig svensk inte lita på FRA? Skojar du? Gör du inte det visar det hur nuvarande samhällsbygge totalt kört i diket.

Osäkerheten kommer inte från att det är just FRA, utan jag tror osäkerheten kommer från ovetskapen om vad övervakarna arbetar med för material och inom vilka gränser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Därför känns det extra skönt att sitta på en VPN som skapats och drivs av ett gäng ex-Chalmerister.

Vilken är det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Varför skulle man som laglydig svensk inte lita på FRA? Skojar du? Gör du inte det visar det hur nuvarande samhällsbygge totalt kört i diket.

För det första ska jag förtydliga mitt inlägg. Det här är inte varför jag kör VPN, det är varför man som svensk kan tänkas vilja köra VPN. Jag gör bedömningen i min egen riskanalys att det är mindre sannolikt att FRA skulle vilja mig något illa än någon VPN-leverantör jag inte har någon aning vem som står bakom. Det är lite det som är avvägningen om man ska köra igång ett VPN eller inte. Vem litar du på mer - nätverket du ansluter till, eller din VPN-leverantör? Oavsett så är det någon som får åtkomst till den okrypterade delen av din internettrafik. Hemma kör jag inte VPN, just eftersom att jag litar på FRA och min ISP (Bahnhof) mer än en VPN-leverantör.

Angående FRA, så var jag med och demonstrerade mot FRA-lagen när den skulle införas 2008. Jag tyckte då tycker fortfarnde att det är principiellt problematiskt att en myndighet får övervaka och scanna igenom Internettrafik där det inte finns någon brottsmisstanke. Även om jag inte har någon anledning att misstro FRA:s intentioner idag, så kan det gå utför jäkligt snabbt när det väl händer en samhällsomvälvning, och plötsligt sitter då myndigheter med verktygen på plats som lätt går att missbruka. Om det inte redan är så att främmande makt gjort intrång hos FRA och tar del av den information de samlar in. Vi vet ju även att FRA också delar med sig av material till främmande makt, men vi vet inte riktigt vad och hur mycket. Sånt är hemligt. Samtidigt så framstår det som meningslöst för att fånga riktigt bus när i praktiken oknäckbar kryptering är allmängods.

Med det sagt så känns inte FRA som ett reellt hot mot min integritet på nätet idag, eftersom allt vi egentligen har är spekulation. Men detta kan ändras med ny information, och det kan ju hända att man som svensk har en helt annan hotbild mot sig än jag har. Varje person får göra sin egen bedömning i frågan om att använda VPN eller inte, eftersom att använda VPN inte betyder att man tar bort en risk, bara att man flyttar på den.

Att använda VPN innebär att lämna ut sin privata information till en VPN-aktör i utbyte mot skydd mot sin ordinarie väg ut på internet. Det är allt för lätt att glömma.

Själv kör jag VPN när jag behöver komma åt servrar på jobbet, eller när jag är utomlands i land vars myndigheter jag absolut inte litar på, och vill komma förbi deras övervakning eller blockeringar. Jag ansluter aldrig till öppna WiFi-nät (meningslöst när det finns 4G), men om jag skulle göra det skulle jag också använda VPN.

Permalänk
Medlem

Det står ingenting om att kina äger 23% av dem. Vad det står är bland annat följande:
"Hidden VPN owners unveiled: 97 VPN products run by just 23 companies"

Vidare hävdas det i artikeln:
"/.../most of the popular mobile-only VPNs are actually Chinese (run by Chinese nationals or actually located in China). This means user data is likely open to Chinese authorities."

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vilken är det?

Mullvad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Osäkerheten kommer inte från att det är just FRA, utan jag tror osäkerheten kommer från ovetskapen om vad övervakarna arbetar med för material och inom vilka gränser.

Plus att man inte ska lita på någon. Du vet inte vem mer än FRA som tittar, ingen har någonsin haft 100% välfungerande säkerhet, inte ens FRA.

Permalänk
Inaktiv

Foliehatt: på

Gratis vpn från playstore med 2,7 stjärnor: på

SweClockers paranoia: på

Resonabelt tänkande: av

Status: starka åsikter, svagt skydd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Aldrig använt VPN För något annat än komma runt GEO block.
Ser inte varför man ens behöver VPN i Sverige, så länge man inte sitter på öppna torrent sidor och seedar 100-tals Svenska weirdo filmer dvs.

Tja, att kunna surfa på öppna WiFi-nätverk utan att oroa sig över att någon sniffar din trafik är väl egentligen tillräckligt bara det som anledning. Känns som att det fortfarande finns många ställen runt om i Sverige (och övriga världen) som saknar stabilt 4G. Övernattar man på just ett sådant ställe med öppen WiFi så är det ju då att föredra hastighetsmässigt i de flesta fallen. Men det finns nog lika många olika anledningar till att använda VPN som det finns användare.. Det känns generellt sett inte som att det kan skada mer än att du får lite högre ms och lägre hastigheter.

Själv så använder jag knappt VPN förutom just på mina mobila enheter där jag får ut ~250/250 senast jag mätte. Snabbare än så behöver jag inte för att surfa på paddan eller uppdatera appar i Play Store. Jag gillar mina 1ms i latency till de flesta bra serveranläggningar i och kring Stockholm för att köra VPN på PCn 24/7.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aMp:

Tja, att kunna surfa på öppna WiFi-nätverk utan att oroa sig över att någon sniffar din trafik är väl egentligen tillräckligt bara det som anledning. Känns som att det fortfarande finns många ställen runt om i Sverige (och övriga världen) som saknar stabilt 4G. Övernattar man på just ett sådant ställe med öppen WiFi så är det ju då att föredra hastighetsmässigt i de flesta fallen. Men det finns nog lika många olika anledningar till att använda VPN som det finns användare.. Det känns generellt sett inte som att det kan skada mer än att du får lite högre ms och lägre hastigheter.

Själv så använder jag knappt VPN förutom just på mina mobila enheter där jag får ut ~250/250 senast jag mätte. Snabbare än så behöver jag inte för att surfa på paddan eller uppdatera appar i Play Store. Jag gillar mina 1ms i latency till de flesta bra serveranläggningar i och kring Stockholm för att köra VPN på PCn 24/7.

I vissa fall kan ett VPN leverera bättre hastigheter och latens än en ren internetuppkoppling, om det är så att vägen från dig, via din VPN-leverantör och sedan vidare till din destination ger bättre prestanda än att ta den vanliga vägen. Med VPN-teknik kan man ju påverka vilken väg trafiken tar. Det är det som företag som t.ex. WTFast i alla fall påstår när de vill sälja sina "pingoptimerande" VPN. Detta är iofs något som är mer relevant om man har en riktigt dålig ISP eller ovanligt långt till sina spelservrar. Inte direkt vardagsmat i Sverige.

Resonemanget om att du skyddar din trafik från att bli sniffad på ett öppet WiFi är delvis sant, men du måste sätta det i relation till risken att din VPN-leverantör sniffar din trafik. VPN är inte ett skydd mot avlyssning, det är bara att ändra vem som kan avlyssna dig. Ibland är det värt det (oftast om man kör på ett obetrott WiFi-nätverk), ibland inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Plus att man inte ska lita på någon. Du vet inte vem mer än FRA som tittar, ingen har någonsin haft 100% välfungerande säkerhet, inte ens FRA.

Hela samhället bygger på att vi litar på varandra. Med din inställningen hamnar du per automatik utanför. Det är skadligt för individen och för vårt gemensamma bygge som tagit över tusen år att bygga till dess nuvarande form. Med blod, svett och tårar (eller strävan om du vill använda ett forn-aktuellt ord i debatten).

Om du verkligen inte litar på någon, så rekommenderar jag dig att istället börja jobba med din tilltro till andra. Det har du betydligt mer nytta av än en VPN-tjänst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Man kopplar upp mot öppna WiFi-nätverk eller nätverk med allmänt kända lösenord och vill inte att vem som helst med en laptop och Wireshark kan sniffa din trafik

Man reser utomlands och litar inte på myndigheterna i utlandet (eller att de helt enkelt blockerar saker)

Man behöver åtkomst till servrar som bara går att nå över VPN

Fast för de två första och kanske den tredje (beroende på var man befinner sig och vilka servrar man vill nå, men tex om man vill titta på SVT Play under semestern utomlands), så fixar man det bäst med egen vpn hemma.

Permalänk
Medlem

Vad förväntar sig folk?
Vad tror de när man erbjuds livstids VPN för ett fast pris? Att på ett magiskt sätt någon erbjuder bandbredd gratis?
Var så snäll och ge oss dina personuppgifter så får du surfa gratis genom vår VPN!

Man måste vara något blåögd om man tror att man inte kommer bli loggad.

Och sett till alla trådar på forumet och kommentarer gällande dessa nästan fria tjänster så finns mängder med blåögda swecklockare.

Men nästan-gratis är ju så gott...

Permalänk
Medlem

Kör på NordVPN vilket funkar bra för mig. Dom är registrerade i Panama vilket är bra då det inte behöver dela med sig av data. Wikisida

Tycker jag har ganska bra hastighet. Har 600/50 och brukar få ~450/50 när jag gör tester. Beror lite på vilken server jag är kopplad mot så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det känns väl som att det kvittar lika om tjänsten drivs av kineser eller amerikaner...

Eller ryssland och nordkorea.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Fast för de två första och kanske den tredje (beroende på var man befinner sig och vilka servrar man vill nå, men tex om man vill titta på SVT Play under semestern utomlands), så fixar man det bäst med egen vpn hemma.

Ja, att sätta upp ett VPN hemma är absolut ett giltigt alternativ! Det kräver dock att du har igång utrustning hemma som terminerar ditt VPN, t.ex. en router. Jag tror att min Asus-router kan användas för att sätta upp ett VPN på det sättet.

Det finns fördelar och nackdelar med detta. Fördelen är att du har kontroll på var din data går ut okrypterat. Litar du på sin ISP och FRA så är detta en bra lösning ur den synvinkel. Det kostar dessutom inget extra förutsatt att den utrustning du redan har klarar detta, och eventuellt lite mer i elkostnad.

Nackdelen är att det kräver en del teknisk kompetens för att få igång detta, och antingen att din router har stöd för det, eller att du sätter upp en server bakom. Hemmaroutrar har ju tyvärr egenskapen att behövas starta om lite då och då, så här får man isåfall lägga lite krut på något lite mer stabilt. Dessutom ligger tjänsten nere om du får routerkrasch, strömavbrott eller internetavbrott hemma, och det är svårt för dig att fixa detta om du inte själv är på plats hemma. Själv stänger jag av alla elsäkringar (förutom kyl/frys som går på en egen säkring och egen jordfelsbrytare) och vatten när jag åker på en längre resa, för att minimera risk för åsk-, brand- och vattenskador, så det hade inte vart så smidigt för mig personligen. För någon annan kanske det passar bättre!

På det sättet har en kommersiell VPN-tjänst ändå ett existensberättigande, även om man inte vill använda det för att gå ut från något annat land än Sverige. (Och åker man till en annan kontinent så kanske det av prestandaskäl inte är så bra att skicka ut all trafik via just Sverige heller...)

Men så gäller det också att hitta en seriös VPN-tjänst. Det är ju så enkelt att sätta upp en VPN-tjänst att det är klart att det finns mindre seriösa aktörer på marknaden. Utmaningen är att undvika dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hcz:

Kör på NordVPN vilket funkar bra för mig. Dom är registrerade i Panama vilket är bra då det inte behöver dela med sig av data. Wikisida

Tycker jag har ganska bra hastighet. Har 600/50 och brukar få ~450/50 när jag gör tester. Beror lite på vilken server jag är kopplad mot så klart.

Företaget är registrerat i Panama, men adressen går till en advokatbyrå. Så det är ett rent brevlådeföretag. Vilka personer är det som ligger bakom detta på riktigt? Och var finns dem i så fall? För dessa personer går ju under sina lands lagar, inte företagets. Servrarna finns inte heller alla i Panama. Faller ju på sin egen orimlighet och fysikens lagar.

Det är lite ett mysterium vem som driver NordVPN. Finns inte ens några namn på någon som ligger bakom. Samtidigt som detta är ett slags skydd mot myndigheter att faktiskt hitta de som ligger bakom, gör det också det omöjligt för någon att veta om dessa okända personer går att lita på.

Men visst, om du litar på ett gäng okända personer som gömmer sig bakom en brevlåda i Panama mer än din ordinarie väg till Internet så kör på. (Ibland så kan den avvägningen vara sund, t.ex. om du vet eller har en stark anledning att misstänka att det inte går att lita på din normala väg till Internet!)