Permalänk
Medlem

Billigare alternativ till Pingdom

Hej!

Jag har idag ett gäng servrar som jag har helt privat. Jag skulle vilja övervaka att de är igång, medelst något automatiskt verktyg.
Pingdom har jag använt tidigare, men jag tycker deras billigaste är lite dyr för hobbyverksamhet.

Jag vill främst kolla att två siter är igång och svarar; men utöver det finns det i fallande ordning:
2 SMTP-servrar
1 IMAP-server
3 DNS-servrar (Jag får ju implicit att dessa är nere om samtliga ovanstående strular...)

som jag gärna vill att ska övervakas. Jag vill att notifieringar levereras på annat vis än e-post - oavsett om det är app, SMS, eller vad det nu kan vara.

Runt 50 kr/månaden kan jag lägga som mest tänker jag (det börjar bli dyrt att ha alla VPS:er igång...)

Jag vill ju gärna ha snabb återkoppling om dessa är nere. Finns det någon med något bra tips?

/Zyber

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Under tiden jag vandrade den långa stigen till kaffebryggaren (4 meter) så slog det mig att en timer-initierad AWS Lambda/Azure Functions kanske skulle vara något, som gör ett uppslag, och skulle det strula kan jag skicka ett mess via 46elks eller liknande.

Det känns som good-enough, och jag har svårt att se att detta skulle kunna kosta mer än 50 spänn i månaden i drift. Vad tror ni om det?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hej!

Jag har idag ett gäng servrar som jag har helt privat. Jag skulle vilja övervaka att de är igång, medelst något automatiskt verktyg.
Pingdom har jag använt tidigare, men jag tycker deras billigaste är lite dyr för hobbyverksamhet.

Jag vill främst kolla att två siter är igång och svarar; men utöver det finns det i fallande ordning:
2 SMTP-servrar
1 IMAP-server
3 DNS-servrar (Jag får ju implicit att dessa är nere om samtliga ovanstående strular...)

som jag gärna vill att ska övervakas. Jag vill att notifieringar levereras på annat vis än e-post - oavsett om det är app, SMS, eller vad det nu kan vara.

Runt 50 kr/månaden kan jag lägga som mest tänker jag (det börjar bli dyrt att ha alla VPS:er igång...)

Jag vill ju gärna ha snabb återkoppling om dessa är nere. Finns det någon med något bra tips?

/Zyber

Snabbt googling
https://techworld.idg.se/2.2524/1.327811/18-program-for-total... Nagios, zabbix bl a är gratis. Sen beror det lite på upplägget. Vill du installera å drifta övervakningen själv? Eller hade du tänkt dig bara installera en agent på respektive server?

Edit: https://www.site24x7.com/sv/webbsida-overvaka.html Kostar dock lite pengar, något över din budget men går att testa 30 dagar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Uptimerobot har, om du inte vill behöva hosta det själv, ett paket för $4.5/månad som borde täcka ditt behov, det finns också ett gratispaket utan SMS-notifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Snabbt googling
https://techworld.idg.se/2.2524/1.327811/18-program-for-total... Nagios, zabbix bl a är gratis. Sen beror det lite på upplägget. Vill du installera å drifta övervakningen själv? Eller hade du tänkt dig bara installera en agent på respektive server?

Nagios et al. känner jag till - men jag är inte intresserad av hur servern tror att den mår (och CPU-tid, bandbredd, etc loggas redan av mina leverantörer). Jag är bara intresserad av att veta om den är nåbar utifrån eller inte som tänkt (dvs. jag får 200 OK på HTTP-servrarna, SMTP-servrarna accepterar mail, DNS-servrarna svarar etc) - dvs. den utomstående tjänsten ska använda mina servrar som vilken extern part som helst, så jag hade inte tänkt installera någon agent på maskinerna i fråga.

Jag är inte heller sjukt intresserad av en till maskin som kan strula (who's watching the detective?) även om den tanken har slagit mig med.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fadelol:

Uptimerobot har, om du inte vill behöva hosta det själv, ett paket för $4.5/månad som borde täcka ditt behov, det finns också ett gratispaket utan SMS-notifiering.

Det ser riktigt intressant ut. Tack så mycket!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.