Strömavbrott när dator startar

Permalänk
Medlem

Strömavbrott när dator startar

Hej, SweClockers!

Mina syskonbarn har en dator som orsakar totalt strömavbrott när de trycker på datorns påknapp. Datorn orsakar också totalt strömavbrott i familjens andra, äldre hus. Enligt systern har de testat med enbart koppla in datorn, och alltså inte har något annat inkopplat, samt testat med att koppla in den i ett annat rum, och den orsakar fortfarande totalt strömavbrott.

Är det sannolikt PSU:n som orsakar strömavbrottet, eller kan det vara moderkortet? Kan något ha skadats på grund av denna typ av strömavbrott? Jag tänker att moderkortet och andra komponenter kan ha fått för mycket ström i sig, eller liknande. Enligt PSU:ns beskrivning har det inbyggda säkerhetskontroller för att motverka "power surges", och liknande.

Imorgon ska jag besöka dem, så tanken är att jag ska köpa med mig ett nytt nätaggregat för att utesluta att det är det som är orsaken till strömavbrottet.

Dessutom tänker jag testa att starta nätaggregatet med gem-metoden, men kan det vara särskilt riskabelt, med tanke på att det kan ha orsakat strömavbrottet? Kan man utföra gem-testet på ett säkert sätt - exempelvis med hjälp av en tång med plasthandtag?

Datorns komponenter är följande:

Chassi:
Node 304 Black

Nätaggregat:
Integra M 650W

Moderkort:
B450I Gaming Plus AC

CPU:
Ryzen 7 2700

RAM:
HX426C16FB2K2-16

GPU:
DUAL-GTX1060-O6G

SSD:
850 EVO SATA III 2,5 tum SSD

HDD:
Barracuda 1TB 2.5 Mobile HDD

HDD:
Caviar Blue 500GB

Permalänk

Troligtvis psu:n.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

Är det sannolikt PSU:n som orsakar strömavbrottet, eller kan det vara moderkortet?

Det är med 99% säkerhet nätagget som är problemet om säkringen går, för ett fungerande nätagg ska inte orsaka kortslutning oavsett vad som är inkopplat i det.

Skrivet av Pirre_n:

Dessutom tänker jag testa att starta nätaggregatet med gem-metoden, men kan det vara särskilt riskabelt, med tanke på att det kan ha orsakat strömavbrottet? Kan man utföra gem-testet på ett säkert sätt - exempelvis med hjälp av en tång med plasthandtag?

Följ denna guide, du behöver inte ta i nätagget alls medan det har ström.

Permalänk
Medlem

Om datorn släcker ett helt hus är det inte bara fel på datorn, för dom bör inte ha hela huset på samma säkring, och om en huvudsäkring går ska det ändå inte bli strömavbrott i hela huset. Alltså tycker jag dom ska ta dit en elektriker också.

Permalänk

Vad menar du med totalt strömavbrott? Är det en säkring som går?

Jag har haft problem med en dator som löste ut magnetsäkringar vid första uppstart. Då var säkringen för känslig. Det finns trögare magnetsäkringar men i vårt fall säkrade en elektiker helt enkelt upp till 16 A och löste problemet.

Men har ni testat i ett annat hus låter det inte så bra, kan säkert vara PSU:n som är trasig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är med 99% säkerhet nätagget som är problemet om säkringen går, för ett fungerande nätagg ska inte orsaka kortslutning oavsett vad som är inkopplat i det.
Följ denna guide, du behöver inte ta i nätagget alls medan det har ström.

Gällande säkerheten i gem-testet var tanken mest om man kan få en stöt om man gör precis som instruerat, och om det i så fall är rekommenderat att inte hålla gemet med fingrarna. Fler videoklipp som visar hur detta utförs visar dock inte att någon använder hjälpmedel, så det kanske inte är så riskabelt, trots allt.

Skrivet av Vituraz:

Om datorn släcker ett helt hus är det inte bara fel på datorn, för dom bör inte ha hela huset på samma säkring, och om en huvudsäkring går ska det ändå inte bli strömavbrott i hela huset. Alltså tycker jag dom ska ta dit en elektriker också.

Givetvis! Jag ska uppmärksamma dem om det.

Skrivet av Accipiter46:

Vad menar du med totalt strömavbrott? Är det en säkring som går?

Jag har haft problem med en dator som löste ut magnetsäkringar vid första uppstart. Då var säkringen för känslig. Det finns trögare magnetsäkringar men i vårt fall säkrade en elektiker helt enkelt upp till 16 A och löste problemet.

Men har ni testat i ett annat hus låter det inte så bra, kan säkert vara PSU:n som är trasig.

Av vad jag har hört har alla säkringar gått och elen försvann. Mer än så vet jag tyvärr inte.

Nu är inte jag så insatt i hur elektricitet fungerar, tyvärr, men kan det vara så att säkringar och dylikt kan försämras? Detta nätaggregatet har använts nu i drygt ett år, så det kanske är nätaggregatet eller säkringarna, eller något annat i husen, som har försämrats.

Permalänk
Medlem

Troligen så är det ett jordfel i nätaggregatet, när denna slår till så löser jordfelsbrytaren ut och hela anläggningen (läs: huset) slocknar. Eventuellt löser även säkringen på den gruppen datorn är kopplad.

Köp ny PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Om datorn släcker ett helt hus är det inte bara fel på datorn, för dom bör inte ha hela huset på samma säkring, och om en huvudsäkring går ska det ändå inte bli strömavbrott i hela huset. Alltså tycker jag dom ska ta dit en elektriker också.

Jag tycker inte att det finns skäl att ta dit en elektriker utifrån vad som beskrivits i tråden. Det finns på tok för lite information för att ge en sådan rekommendation imo. /elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

Gällande säkerheten i gem-testet var tanken mest om man kan få en stöt om man gör precis som instruerat, och om det i så fall är rekommenderat att inte hålla gemet med fingrarna. Fler videoklipp som visar hur detta utförs visar dock inte att någon använder hjälpmedel, så det kanske inte är så riskabelt, trots allt.

Om du sett någon på video som hållit i gemet medan de gjorde testet så ska du nog strunta i vad de säger gällande elsäkerhet. Som guiden jag länkade säger så är det viktigt att inte röra vid nätagget när strömmen är på om man misstänker att nätagget är trasigt. Se till att använda något som sitter kvar i kontakten utan att du behöver hålla fast det med fingrarna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirre_n:

Gällande säkerheten i gem-testet var tanken mest om man kan få en stöt om man gör precis som instruerat, och om det i så fall är rekommenderat att inte hålla gemet med fingrarna. Fler videoklipp som visar hur detta utförs visar dock inte att någon använder hjälpmedel, så det kanske inte är så riskabelt, trots allt.

Givetvis! Jag ska uppmärksamma dem om det.

Av vad jag har hört har alla säkringar gått och elen försvann. Mer än så vet jag tyvärr inte.

Nu är inte jag så insatt i hur elektricitet fungerar, tyvärr, men kan det vara så att säkringar och dylikt kan försämras? Detta nätaggregatet har använts nu i drygt ett år, så det kanske är nätaggregatet eller säkringarna, eller något annat i husen, som har försämrats.

Har man provat byta nätkabeln till nätagget? Händer då och då att denna går sönder pga hantering och husdjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Har man provat byta nätkabeln till nätagget? Händer då och då att denna går sönder pga hantering och husdjur.

Bör inte ha någon inverkan då JFB tycks lösa först när nätaggregatet startar.

Permalänk
Medlem

@LemurenSwe: felaktig apparatsladd kan lösa jordfelsbrytare vid belastning, det är en enkel åtgärd att prova istället för att rusa iväg och byta nätagg. Dock så framgick det inte att det löste jordfelsbrytaren och äldre hus har sällan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du sett någon på video som hållit i gemet medan de gjorde testet så ska du nog strunta i vad de säger gällande elsäkerhet. Som guiden jag länkade säger så är det viktigt att inte röra vid nätagget när strömmen är på om man misstänker att nätagget är trasigt. Se till att använda något som sitter kvar i kontakten utan att du behöver hålla fast det med fingrarna bara.

Givetvis ska jag inte hålla i gemet medan stömmen är på. Frågan gällde främst när gemet trycks i nätaggregatets strömkabel, innan strömmen är påslagen.

Skrivet av xp1ratex:

Har man provat byta nätkabeln till nätagget? Händer då och då att denna går sönder pga hantering och husdjur.

Skrivet av xp1ratex:

@LemurenSwe: felaktig apparatsladd kan lösa jordfelsbrytare vid belastning, det är en enkel åtgärd att prova istället för att rusa iväg och byta nätagg. Dock så framgick det inte att det löste jordfelsbrytaren och äldre hus har sällan det.

De har testat en annan strömkabel från en annan dator som inte orsakar något strömavbrott, och problemet kvarstår alltså med den andra strömsladden. Därmed lutar det hela fortfarande åt att det är nätaggregatet som strular.

Permalänk
Medlem

Skulle inte ens försöka laga nätaggregatet utan köpa ett nytt direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ännu än gång har ni gjort en utmärkt insats, käre SweClockare!

Genom att starta det gamla nätaggregatet med ett gem, likt MacGyver, medan det inte var inkopplat i någon annan komponent, kan jag bekräfta att det var det som orsakade strömavbrottet. Dessutom fungerar det nya nätaggregatet utan problem.

Tackar, tackar!

Permalänk
Medlem

Kom precis hem till samma problem med min node 304. Har googlat något och det verkar även förekomma problem med förlängningskabeln från psun till baksidan. Ska testa koppla direkt via psun ikväll och se vart det landar.

Skickades från m.sweclockers.com