Förslag på surfplatta 2000-3000 kr

Permalänk
Medlem

Förslag på surfplatta 2000-3000 kr

Hej alla!

Tar gärna emot förslag för en surfplatta som primärt ska användas till Netflix och surfande. Det jag letar efter är 1080p display, 10" skärm och en Android-version som inte är fylld med bloatware. Gärna även med tillräcklig mängd RAM-minne så man inte behöver ha super koll på hur många processer man har öppna samtidigt. Visst går eventuell bloat att fixa med att flasha en custom Android men just nu vill jag bara ha något som funkar smidigt out of the box utan för mycket pill.

Permalänk
Medlem

@Boggus:

Ska du bara surfa och kolla Netflix skulle jag kika på en iPad, de är betydligt bättre än de flesta Android-plattor och får nya uppdateringar upp mot 5 år. Dessutom så "funkar de bara" utan bloatware mm.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4734861

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Nackdelen med ipad är 4:3 aspect ratio, vilket blir betydligt mindre yta för media på 9.7" jämfört med flesta android paddorna.

Annars håller jag med, ska man bara streama netflix och lite surf är ju ipad bra. Då räcker futtiga 32gb lagring osv.

Sen har ipad också "bloat" i mina ögon, precis som iphones Men det mesta går att avinstallera nu för tiden iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Nackdelen med ipad är 4:3 aspect ratio, vilket blir betydligt mindre yta för media på 9.7" jämfört med flesta android paddorna.

Annars håller jag med, ska man bara streama netflix och lite surf är ju ipad bra. Då räcker futtiga 32gb lagring osv.

Sen har ipad också "bloat" i mina ögon, precis som iphones Men det mesta går att avinstallera nu för tiden iaf.

Ska man surfa är 4:3 mycket bättre än resten av skräp rationa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Ska man surfa är 4:3 mycket bättre än resten av skräp rationa

Skickades från m.sweclockers.com

Och till Netflix är 16:10/16:9 mycket bättre än 4:3 skräp ration mister avstängd.

Permalänk
Avstängd

@Boggus: Jag köpte precis en Lenovo Tab 4 Plus till sonen, dock 8''-varianten. Funkar mycket bra, bra prestanda och skärm för priset. Tiotumsvarianten kostar nu knappt 2000: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4689754

Nu har jag inte kört några avancerade spel eller så, men det verkar inte vara ditt syfte heller så jag tror att den duger gott. Netflix funkar bra och Chrome har inga som helst problem med många flikar eller så. Inte mycket bloatware heller och systemet känns ganska mycket stock android. En sak som var installerad var ett barnläge som jag har haft mycket nytta av, det går att ställa in vilka appar ett barnkonto kommer åt, tidsgränser och liknande. Sonen accepterar att tiden går ut mycket lättare än när jag säger att det är dags att göra något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hej alla!

Tar gärna emot förslag för en surfplatta som primärt ska användas till Netflix och surfande. Det jag letar efter är 1080p display, 10" skärm och en Android-version som inte är fylld med bloatware. Gärna även med tillräcklig mängd RAM-minne så man inte behöver ha super koll på hur många processer man har öppna samtidigt. Visst går eventuell bloat att fixa med att flasha en custom Android men just nu vill jag bara ha något som funkar smidigt out of the box utan för mycket pill.

En begagnad iPad Air 2?

Permalänk
Medlem

Är det bara surf och film som gäller så krävs det inte något speciellt avancerat ta en 16:10 platta med minst 4GB minne och så bra processor som möjligt du hittar. Har själv en Ipad 2018 och den är väl bra men inget att rekommendera ifall film är en stor del av det du kommer nyttja den till.

Skrivet av trollhattan:

Ska man surfa är 4:3 mycket bättre än resten av skräp rationa

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker att 16:10 fungerar fint i porträttläge för surfing och det är mycket bättre än 4:3 för film.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb