Ny speldator efter 6år, vad behövs? ~25k+

Permalänk
Medlem

Ny speldator efter 6år, vad behövs? ~25k+

Hej

Kan börja med att jag är usel på allt som har att göra med datorer, speciellt när det gäller moderkort/chassi/nätagg, så jag behöver verkligen Er hjälp. Det enda jag vet är väl att Ryzen 3900 och intel 9900k är något jag är intresserad av och grafikkort 2080 är bäst just nu?

Det är dags för en ny speldator som sagt och jag vill att den ska hålla relativt högt i prestanda under en lång tid framför då jag väldigt sällan köper en ny dator.

-Det enda jag gör med datorn är att spela, nya som gamla spel (csgo, wow, far cry, battlefield och är intresserad av Cyberpunk när det kmr) . En snabb, hög-fps dator är vad jag letar efter.

-Budget är runt 25k+(utan skärm) men eftersom jag så sällan lägger pengar på datorer/datordelar så kan det kosta lite extra det gör inget, vill gärna det håller så länge som möjligt så hellre lite overkill än att spara på pengarna.

Länka gärna Era kundvagnar och jag tackar på förhand för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Hej!

Här kommer jag med ett par olika förslag!

https://www.inet.se/datorbygge/b1091619/datorbygge

Det här är en kraftfull dator lite över din budget men ändå inte jättemycket över!

Permalänk
Medlem

@Sorten:

Vad klarar din skärm? hull HD, quad HD, eller 4k?
En dator som ger runt 100fps i hull hd 1080p på ultra settings kostar ca 12-14 tkr och kommer sannolikt kunna funka i flera år framöver.
En dator för 25tkr kommer kunna ge dig 50-80 fps på 4k upplösning.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det här är en kraftfull dator lite över din budget men ändå inte jättemycket över!

Ska man köpa en såpass kraftfull dator för så mycket pengar så är de minnena du valt lite väl snålt tilltagna, både i hastighet och mängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Ska man köpa en såpass kraftfull dator för så mycket pengar så är de minnena du valt lite väl snålt tilltagna, både i hastighet och mängd.

Hej!

Anledningen till att jag har valt de här minnen är att proccessorn inte kan hantera snabbare minnen det kan du se i länken jag har lagt nedan.

https://www.intel.co.uk/content/www/uk/en/products/processors...

Mängden minne kan man öka upp till 128 GB och läser man även vad Inet bygger med för 1151 socknen bygger de inte med snabbare än 2666 det kan du läsa i den här länken.

https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Hade jag vetat att processorn stött snabbare minne är det självklart att jag valt det.
Detta är mina anledningar till att jag valt de minnen som jag valt.

Med vänlig hälsning
Sorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Hej!

Anledningen till att jag har valt de här minnen är att proccessorn inte kan hantera snabbare minnen det kan du se i länken jag har lagt nedan.

https://www.intel.co.uk/content/www/uk/en/products/processors...

Mängden minne kan man öka upp till 128 GB och läser man även vad Inet bygger med för 1151 socknen bygger de inte med snabbare än 2666 det kan du läsa i den här länken.

https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Hade jag vetat att processorn stött snabbare minne är det självklart att jag valt det.
Detta är mina anledningar till att jag valt de minnen som jag valt.

Med vänlig hälsning
Sorten

Den kan hantera mycket snabbare minnen.
Inet skriver ju t.om :
"Om du väljer minnen med högre hastighet än den rekommenderade för din plattform kommer vi välja en passande minnesprofil om det finns att tillgå, annars levereras datorn med standardhastigheter."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

Hej

Kan börja med att jag är usel på allt som har att göra med datorer, speciellt när det gäller moderkort/chassi/nätagg, så jag behöver verkligen Er hjälp. Det enda jag vet är väl att Ryzen 3900 och intel 9900k är något jag är intresserad av och grafikkort 2080 är bäst just nu?

Det är dags för en ny speldator som sagt och jag vill att den ska hålla relativt högt i prestanda under en lång tid framför då jag väldigt sällan köper en ny dator.

-Det enda jag gör med datorn är att spela, nya som gamla spel (csgo, wow, far cry, battlefield och är intresserad av Cyberpunk när det kmr) . En snabb, hög-fps dator är vad jag letar efter.

-Budget är runt 25k+(utan skärm) men eftersom jag så sällan lägger pengar på datorer/datordelar så kan det kosta lite extra det gör inget, vill gärna det håller så länge som möjligt så hellre lite overkill än att spara på pengarna.

Länka gärna Era kundvagnar och jag tackar på förhand för all hjälp.

Utan att veta vilken upplösning du ska spela i blir det en gissningslek att plocka ihop något.

Permalänk
Hedersmedlem

I allmänhet skulle jag säga att allt över i7-9700K alt Ryzen 5 3600 känns rätt bortkastat för en ren spelmaskin. Ska du göra något annat krävande på datorn än att spela?

Ska du overkilla är det nog R9-3900X som håller bäst över tid dock, p.g.a. 12 kärnor och fortfarnade rätt nära spelprestanda till i9-9900K.

Permalänk
Medlem

9700K, billigare grafikkort, typ 2080 och bättre minnen. Ssdn ser ut som nån budget variant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Hej!

Anledningen till att jag har valt de här minnen är att proccessorn inte kan hantera snabbare minnen det kan du se i länken jag har lagt nedan.

https://www.intel.co.uk/content/www/uk/en/products/processors...

Mängden minne kan man öka upp till 128 GB och läser man även vad Inet bygger med för 1151 socknen bygger de inte med snabbare än 2666 det kan du läsa i den här länken.

https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...

Hade jag vetat att processorn stött snabbare minne är det självklart att jag valt det.
Detta är mina anledningar till att jag valt de minnen som jag valt.

Med vänlig hälsning
Sorten

Så klart den stödjer snabbare minnen. Du väljer bara XMP-profilen för minnena i BIOS vid installation.

Till OP: Satsa på en Ryzen 3900X och 2080 Ti.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1091698/datorbygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@gabbiz:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12657672

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Utan att veta vilken upplösning du ska spela i blir det en gissningslek att plocka ihop något.

Det bästa tänkte jag skriva men 4K ska jag inte spela i, men 1440p antar jag. Hade tänkt köpa ny skärm i samma veva som datorn men tar detta först, ny skärm klarar jag nog själv att välja ut.

Skrivet av pv2b:

I allmänhet skulle jag säga att allt över i7-9700K alt Ryzen 5 3600 känns rätt bortkastat för en ren spelmaskin. Ska du göra något annat krävande på datorn än att spela?

Ska du overkilla är det nog R9-3900X som håller bäst över tid dock, p.g.a. 12 kärnor och fortfarnade rätt nära spelprestanda till i9-9900K.

Endast spela inget annat. Jag overkillar helst lite för jag kommer nog inte köpa en ny dator förräns den "går sönder", om många år dvs.

Permalänk
Medlem

Era kundvagnar är väldigt snarlika så kan ju fråga Er båda. Det verkar finnas en uppsjö av minnen med olika Mhz, är 3200Mhz någon sorts sweet spot för den typen av dator jag vill bygga? Mer än 16GB är bara onödigt antar jag?

Vattenkylning är ett måste? Eller helt enkelt så mycket bättre än vanliga fläktar? Alltid haft vanliga fläktar så vattenkylning är lite nytt för mig, krävs det ständig underhållning från min sida med byte av vätska etc?

Räcker 750W på nätagget eller 850W+ behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

Det bästa tänkte jag skriva men 4K ska jag inte spela i, men 1440p antar jag. Hade tänkt köpa ny skärm i samma veva som datorn men tar detta först, ny skärm klarar jag nog själv att välja ut.

Endast spela inget annat. Jag overkillar helst lite för jag kommer nog inte köpa en ny dator förräns den "går sönder", om många år dvs.

Mycket smartare att inte overkilla utan isåfall köpa 5k billigare och lägga det på ett nytt grafikkort om låt säga 3-4 år.
Då håller datorn extremt mycket längre för samma peng

i9 är bara bortkastade pengar t.ex..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av gabbiz:

Era kundvagnar är väldigt snarlika så kan ju fråga Er båda. Det verkar finnas en uppsjö av minnen med olika Mhz, är 3200Mhz någon sorts sweet spot för den typen av dator jag vill bygga? Mer än 16GB är bara onödigt antar jag?

Vattenkylning är ett måste? Eller helt enkelt så mycket bättre än vanliga fläktar? Alltid haft vanliga fläktar så vattenkylning är lite nytt för mig, krävs det ständig underhållning från min sida med byte av vätska etc?

Räcker 750W på nätagget eller 850W+ behövs?

3200mhz är OK men 3600mhz är ju bättre.
Vattenkylning behöver du inte göra något med fylla på el dylikt.
750w räcker men då prisskillnaden är så liten mellan 750 och 850 så kör 850w.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

3200mhz är OK men 3600mhz är ju bättre.
Vattenkylning behöver du inte göra något med fylla på el dylikt.
750w räcker men då prisskillnaden är så liten mellan 750 och 850 så kör 850w.

Mer W från PSU innebär inte att du kommer dra mer el från väggen.
Drar datorn 400w i full last så är det det som går år oavsett om du har 750 eller 850 psu.

Däremot ska du veta att ett PSU 750W kommer jobba hårdare och värmas mer vid samma last som en kraftfullare psu.

Alltså är det bättre att ha en kraftfullare PSU om de kostar ungefär lika mkt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Däremot ska du veta att ett PSU 750W kommer jobba hårdare och värmas mer vid samma last som en kraftfullare psu.

Så fungerar det inte. Drar datorn samma så kommer den värmas lika mycket. 400w blir 400w (egentligen lite mer eftersom de inte är 100% effektiva) värme oavsett hur "kraftfullt" nätaggregatet är. Sen om du jämför två olika effektiva nätaggregat då kan det bli lite skillnad men det har inte med den antalet w som står på sidan.
Kan väl vara bra att ha 100-200w över vad datorn förväntas dra för att säkra mot eventuellt mer energislukande gpu i framtiden men mer än så är helt onödigt enligt mig så länge man inte tänkt ge sig in i SLI/Crossfire träsket.

Edit kanske missförstod dig nu när jag läste mer noga men det är i alla fall bra att få det sagt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

För spel i quadHD, dvs 1440p skulle jag rekommendera följande:

Tror att detta system är väldigt prisvärd, med gedigna komponenter.
En sak som kan ses över är valet av GPU. Själv anser jag 5700 xt leverar bra, men den är mycket varm och låter illa.
Antigen vänta på eftermarknaskylare, eller välja något snarlikt, tex rtx 2070 super.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Hade jag vetat att processorn stött snabbare minne är det självklart att jag valt det.

Tack, då förstår jag. Det viktigaste är ju att du vet vad du ska använda datorn till och inte känner dig besviken på ditt köp. Jag fick ett ökat behov av en kraftfullare dator bara något år efter att jag köpte min burk och fick därför köpa till grejer och uppgradera den.