Dator med 100% disk usage och processorfläkt som går bananas

Permalänk
Inaktiv

Dator med 100% disk usage och processorfläkt som går bananas

Hej! Morsans dator började för två dagar sen låta väldigt mycket, jag har nu konstaterat att det är processorfläkten som går på max och att disk usage ligger på 100% konstant. Har provat flera olika saker, allt från att ändra settings i Chrome och Skype till att rensa tempfiler och göra någon form av disk-check via chkdsk.exe /f/r. Har även laddat hem program och kollat tempen på datorn, vilket såg normalt ut.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Permalänk
Sötast

Skulle kunna vara en diskkryptering, antingen en av misstag igångsatt sådan eller en av mer elak typ.

Start -> "perfmon /res" Kolla under disk, där ser du vilket/vilka program som använder disk, och hur mycket.

Permalänk
Inaktiv

@Allexz: Väldigt dålig koll på sånt så jag vet inte vad som är "fel" eller inte, hittade mängder av searchprotocolhost.exe. Har fått ner diskanvändningen till 0-15% nu,men fläktarna rullar på som bara den ändå. Hade en förhoppning om att fläktarna skulle lugna sig när jag fått ner diskanvändningen men tydligen inte..

Permalänk
Sötast

Diskanvändningen lär troligtvis aldrig påverka varvtalet på en fläkt.
Diskanvändningen bör, om inget "speciellt" program körs ligga 0-3%, men ja - jag förstår om programmet är rörigt!

Exakt vad som hänt kan vara svårt att säga.

Realtemp om jag inte minns helt fel bör ge en realistisk temperatur på din processor, om fläkten plötsligt ökat i varvtal så är det troligt att det är processorn som går varm.

Kan vara värt att ta ut kylaren och rensa bort damm, om det aldrig gjorts så är det sannolikt ett mycket tjockt lager med damm i kylflänsarna.

Permalänk
Inaktiv

@Allexz Så det är antagligen en tillfällighet att diskanvändningen maxades och att fläktarna gick bananas ungefär samtidigt?

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon172717:

@Allexz Så det är antagligen en tillfällighet att diskanvändningen maxades och att fläktarna gick bananas ungefär samtidigt?

Mest trolig ja, mitt antagande är att även processorn maxades när disken gjorde det varpå fläkten ökar varvtal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172717:

Hej! Morsans dator började för två dagar sen låta väldigt mycket, jag har nu konstaterat att det är processorfläkten som går på max och att disk usage ligger på 100% konstant. Har provat flera olika saker, allt från att ändra settings i Chrome och Skype till att rensa tempfiler och göra någon form av disk-check via chkdsk.exe /f/r. Har även laddat hem program och kollat tempen på datorn, vilket såg normalt ut.

Tacksam för alla tips jag kan få.

SATA disk ?
I så fall kan det ju vara SATA kabeln som ger taskig kontakt.

Permalänk
Inaktiv

Provade att trycka lite på alla kontakter inne i datorn och nu är fläktarna tysta (vet inte om det är pga kontakt-kontrollen eller om det är att datorn fått vila i nästan 2 dygn)

Men Diskanvändningen ligger på 100% fortfarande, funderar på att blåsa hela datorn då den är allmänt seg, kan det vara en lösning på det problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172717:

Provade att trycka lite på alla kontakter inne i datorn och nu är fläktarna tysta (vet inte om det är pga kontakt-kontrollen eller om det är att datorn fått vila i nästan 2 dygn)

Men Diskanvändningen ligger på 100% fortfarande, funderar på att blåsa hela datorn då den är allmänt seg, kan det vara en lösning på det problemet?

Disken kan vara gammal (eller av annat skäl) börja bli dålig också. Ibland kan det "fastna" uppdateringar i bakgrunden som misslyckas att installeras (enligt vad jag har för mig) har det givit liknande symptom. Det kan du ju kolla om det ligger några.