"Min kollega sa att den hade betalats" - jag blir le

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

"Min kollega sa att den hade betalats" - jag blir le

Tjo! Ska bara dela med mig av tidigare frustration med en spansk kund (då jag har många olika runtom i Europa som nätfrilansare). Snubben var så fräck att säga idag via mejl att, "dennes kollega hade sagt att fakturan hade betalats" som skulle ha varit betalt förra veckan men nu blev den äntligen betald hursomhelst och då skickade jag bildbevis på detta till den tröga spanska kunden.

Å nu pratar vi inte om något företag som omsätter miljontals kronor varje månad utan ett par dussintals tiotusentals kronor per månad och kanske några hundratusentals kronor i bästa fall per månad. Det lustigaste är att de är så fräcka att påstå att, "De betalar sina fakturor mycket snabbare än andra i denna [nätcasino-] bransch" vilket är skitsnack.

Jag har haft minst 10+ olika nätcasinokunder och alla har betalat snabbare än denna kund. Jag har för sjutton bövlar översatt pornografirecensioner (hur seriöst låter det ens) åt en snubbe i Indien som har betalat snabbare. Och nej, jag implicerar ej att spanska kunder betalar långsammast, detta är min hittills segaste betalande kund. Den enda attest som genomgick här är deras slutkund som gick igenom arbetet för att sedan betala dem som sen betalade mig.

Förhoppningsvis fortskrider det hela mycket smidigare hädanefter. Någon annan som varit med om en segbetalande kund via frilansarbete?

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av AplAy:

Tjo! Ska bara dela med mig av tidigare frustration med en spansk kund (då jag har många olika runtom i Europa som nätfrilansare). Snubben var så fräck att säga idag via mejl att, "dennes kollega hade sagt att fakturan hade betalats" som skulle ha varit betalt förra veckan men nu blev den äntligen betald hursomhelst och då skickade jag bildbevis på detta till den tröga spanska kunden.

Å nu pratar vi inte om något företag som omsätter miljontals kronor varje månad utan ett par dussintals tiotusentals kronor per månad och kanske några hundratusentals kronor i bästa fall per månad. Det lustigaste är att de är så fräcka att påstå att, "De betalar sina fakturor mycket snabbare än andra i denna [nätcasino-] bransch" vilket är skitsnack.

Jag har haft minst 10+ olika nätcasinokunder och alla har betalat snabbare än denna kund. Jag har för sjutton bövlar översatt pornografirecensioner (hur seriöst låter det ens) åt en snubbe i Indien som har betalat snabbare. Och nej, jag implicerar ej att spanska kunder betalar långsammast, detta är min hittills segaste betalande kund. Den enda attest som genomgick här är deras slutkund som gick igenom arbetet för att sedan betala dem som sen betalade mig.

Förhoppningsvis fortskrider det hela mycket smidigare hädanefter. Någon annan som varit med om en segbetalande kund via frilansarbete?

"Segbetalande" kunder är mer regel än undantag oavsett om du är frilans eller ett större AB. Det är nästan så att ju större kundens företag är ju senare betalas fakturorna. Suger, men så är verkligheten, bara att fakturera dröjsmålsränta genom näsan...

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Bascule666:

"Segbetalande" kunder är mer regel än undantag oavsett om du är frilans eller ett större AB. Det är nästan så att ju större kundens företag är ju senare betalas fakturorna. Suger, men så är verkligheten, bara att fakturera dröjsmålsränta genom näsan...

Hehe ja, det är mest tärt när det utgör typ 30 % av ens månadsvisa intäkter som egenföretagare. Annars så!

Lycka till att fakturera dröjsmålsränta till någon kund via nätet som du inte har något påskrivet faktureringsavtal med.

Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storhetsvansinne
Registrerad
Dec 2017

Jag har frilansat en del projekt för ett brittiskt bokförlag och de betalade när de skulle. Brukar ju stå i kontraktet när betalningen ska ske senast så det borde inte vara några konstigheter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Götet
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av AplAy:

Hehe ja, det är mest tärt när det utgör typ 30 % av ens månadsvisa intäkter som egenföretagare. Annars så!

Lycka till att fakturera dröjsmålsränta till någon kund via nätet som du inte har något påskrivet faktureringsavtal med.

Inga problem. Spanien är med i EU och följer samma lagar som vi. Bara att fakturera o sen dra det till inkasso.

Skickades från m.sweclockers.com

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
The Culture
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av AplAy:

Hehe ja, det är mest tärt när det utgör typ 30 % av ens månadsvisa intäkter som egenföretagare. Annars så!

Lycka till att fakturera dröjsmålsränta till någon kund via nätet som du inte har något påskrivet faktureringsavtal med.

Du kanske skulle se till att dina kunder faktiskt skriver på ett avtal innan du går med på att fakturera? Kör med förskottsbetalning som hot om avtal inte undertecknats. Å andra sidan kanske ni är så sugna på jobb att ni är beredda att riskera att inte få betalt eller så är marknaden ni befinner er på så fantastiskt uppfuckad att det är rutin att göra så.

Personligen skulle jag aldrig i livet någonsin lämna kredit till en kund som jag inte hade ordentlig koll på gällande deras ekonomi, som att be om kreditförluster...

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kinna
Registrerad
Okt 2010

@talonmas: Trodde EU regeln är 60 dagar Netto ?.Om inte förhandlat annat i Avtal

Dator 1: i7 6700 k NH-D14 32gb ram Z170A GAMING M5 500GB 960 EVO 500 GB 850 EVO 500 GB MSI 1070 GTX 2x4 TB HGST Nas 7200 RPM EVGA 850 G2 Define R5 Black Pearl. Win 10 ASUS PG279Q skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012

Du skapade ju en tråd förut om detta där du tyckte det var konstigt att fakturan inte var betalt efter 2 veckor? Normalt för konsulttjänster är ju iaf 30 dagars betaltid och ibland missas fakturor och tar då lite extra lång tid, inge kul nej men det är ju så det är.