Permalänk
Medlem

Förstärkare och watt

Hejsan! Har, vad jag tror, en dum fundering, men men här kommer den..
Har en förstärkare i hemmet där det står att den levererar 80watt i 8ohm, det är en 7.1 stärkare.
Sedan står det att Total Output power är 560 watt vilket det såklart blir om man tar 7 x 80..
Nu till frågan.. Om jag bara kopplar in två högtalare, får dom då 560 / 2 = 280 watt?

Permalänk
Medlem

Korta svaret är nej !

Men du kommer troligtvis få lite mer effekt med endast två kanaler mot att du hade använt samtliga då strömförsörjningen räcker till mer 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Varje kanal ger ju 80w så har du 2 högtalare och använder 2 kanaler borde det rimligtvis bli 160w.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

@Bulan75: Okej, läggs resistansen ihop eller hur funkar det? Om du har tid och ork får du mer än gärna skriva varför det blir så och inte 280.

Permalänk
Medlem

@OceanK: Jag tänker på watt per högtalare. Alltså min tanke var eftersom min förstärkares totala watt är 560 så om man endast använder två kanaler istället för sju så kan de två kanalerna dela på 560 watt, men antar att jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan97:

@kim_82: Jag tänker på watt per högtalare. Alltså min tanke var eftersom min förstärkares totala watt är 560 så om man endast använder två kanaler istället för sju så kan de två kanalerna dela på 560 watt, men antar att jag har fel.

Du har högst troligen fel men det beror på din förstärkares konstruktion.

Ett alternativ som skulle kunna vara möjligt är att om du väljer att köra din 7.1 förstärkare i en 2.0 konfiguration så kanske det finns switch på baksidan som tillåter högre uteffekt på endast 2 kanaler. Om en sådan funktion finns så borde det i manualen stå vilka 2st uttag på baksidan av förstärkaren du ska koppla in dig på för att plocka ut den högre effekten då detta är styrt på hårdvarunivå. Det är då inte heller säkert att du uppnår 280 watt på de två kanalerna heller, men står då angivet i manualen hur mycket denna switchen gör det möjligt att plocka ut.

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga så blir det inte automatiskt 80 watt som knuffas ut till högtalaren på en kanal utan det är upp till 80 watt och detta styrs av volymreglaget på förstärkaren.

Kopplar du in en högtalare som är speccad till 40 watt så kan du med din förstärkare köra den på halv volym utan att skada högtalaren. Höjer du volymen över hälften, och därmed också över 40 watt, så kan du förstöra din högtalare då du bränner av kablarna inuti högtalaren. Jag har själv bränt sönder högtalare på detta vis, men bra tryck på den festen var det iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan97:

Hejsan! Har, vad jag tror, en dum fundering, men men här kommer den..
Har en förstärkare i hemmet där det står att den levererar 80watt i 8ohm, det är en 7.1 stärkare.
Sedan står det att Total Output power är 560 watt vilket det såklart blir om man tar 7 x 80..
Nu till frågan.. Om jag bara kopplar in två högtalare, får dom då 560 / 2 = 280 watt?

Värt att nämna är att få surround-förstärkare klarar att ha maximal uteffekt på alla kanaler samtidigt, strömförsörjningen orkar helt enkelt inte med. Det brukar stå angivet i databladen vad den klarar vid olika kanaler i drift, och det kan skilja sig mellan tillverkarna hur de räknar på detta.

Som exempel vet jag att min ena surround-förstärkare är specifierad till ~110 W i 8 ohm per kanal med 2 kanaler i drift, detta då de andra kanalerna inte belastar, medans om vi kör 5 kanaler samtidigt får jag faktiskt ut ~40 W per kanal. Varje kanel har en maxeffekt som begränsas dels av slutsteget i förstärkaren, och dels av strömförsörjningen. Hur mycket faktisk effekt du får ut är inget vi kan gissa på då impedansen inte är angiven och vi inte vet under vilka förhållanden och målsättningar mätningen är gjord. Tillverkarna mäter vid olika långa perioder, olika impedanser och med olika antal kanaler i drift ibland. Gissningsvis är dina 80W en i bästa-fallet-siffra, men det är svårt att säga.

Har du modell och märke så går det alltid att titta mer noga.

Vidare, din förstärkare kommer ha varierande effekt beroende på det motståndet den ser hos högtalaren, detta varierar med frekvensen dessutom.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Du har högst troligen fel men det beror på din förstärkares konstruktion.

Ett alternativ som skulle kunna vara möjligt är att om du väljer att köra din 7.1 förstärkare i en 2.0 konfiguration så kanske det finns switch på baksidan som tillåter högre uteffekt på endast 2 kanaler. Om en sådan funktion finns så borde det i manualen stå vilka 2st uttag på baksidan av förstärkaren du ska koppla in dig på för att plocka ut den högre effekten då detta är styrt på hårdvarunivå. Det är då inte heller säkert att du uppnår 280 watt på de två kanalerna heller, men står då angivet i manualen hur mycket denna switchen gör det möjligt att plocka ut.

Okej, misstänker att jag inte kan det. Finns olika ljudunstäkkningar, där bland "Stereo" men det kanske inte gör att det finns mer Watt att tillgå till de två högtalarna?
Förstärkaren är förövrigt en Marantz SR4001.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Värt att nämna är att få surround-förstärkare klarar att ha maximal uteffekt på alla kanaler samtidigt, strömförsörjningen orkar helt enkelt inte med. Det brukar stå angivet i databladen vad den klarar vid olika kanaler i drift, och det kan skilja sig mellan tillverkarna hur de räknar på detta.

Som exempel vet jag att min ena surround-förstärkare är specifierad till ~110 W i 8 ohm per kanal med 2 kanaler i drift, detta då de andra kanalerna inte belastar, medans om vi kör 5 kanaler samtidigt får jag faktiskt ut ~40 W per kanal. Varje kanel har en maxeffekt som begränsas dels av slutsteget i förstärkaren, och dels av strömförsörjningen. Hur mycket faktisk effekt du får ut är inget vi kan gissa på då impedansen inte är angiven och vi inte vet under vilka förhållanden och målsättningar mätningen är gjord. Tillverkarna mäter vid olika långa perioder, olika impedanser och med olika antal kanaler i drift ibland. Gissningsvis är dina 80W en i bästa-fallet-siffra, men det är svårt att säga.

Har du modell och märke så går det alltid att titta mer noga.

Vidare, din förstärkare kommer ha varierande effekt beroende på det motståndet den ser hos högtalaren, detta varierar med frekvensen dessutom.

Okej, det handlar om en Marantz SR4001.
Om jag förstått rätt så har varje kanal i en surround förstärkare ett eget slutsteg så dom jobbar inte tillsammans i de allra flesta fall, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan97:

Okej, misstänker att jag inte kan det. Finns olika ljudunstäkkningar, där bland "Stereo" men det kanske inte gör att det finns mer Watt att tillgå till de två högtalarna?
Förstärkaren är förövrigt en Marantz SR4001.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av oggan97:

Okej, det handlar om en Marantz SR4001.
Om jag förstått rätt så har varje kanal i en surround förstärkare ett eget slutsteg så dom jobbar inte tillsammans i de allra flesta fall, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Har kollat igenom din manual och om du bara har 2st högtalare så bör du ställa in den på Stereo om du ska lyssna på musik. Det verkar även finnas någon funktion om att kunna få virtuelt surround med endast 2st högtalare men jag är personligen alltid skeptiskt till sådant, men kan vara värt att testa om du ska se på film. Det ser även ut som att du inte kommer kunna få ut mer än 80 watt per kanal/högtalare även om du bara kör i stereo då ingen funktion att brygga slutsteg verkar finnas i förstärkaren.

Du får ut 80 watt om du har 8 ohms högtalare.
Du får ut 105 watt om du har 6 ohms högtalare.

Den är inte speccad alls för 4 ohms högtalare men går säkert bra att köra dessa ändå. Det enda du ska vara försiktig med är att köra på för hög volym då du kan överhetta förstärkaren men borde inte vara någon fara alls på lägenhetsvänliga volymnivåer. Dvs. om du aldrig går över halva volymen så har du ett väl tilltaget säkerhetsmått för 4 ohms högtalare för din förstärkare.

Hoppas detta hjälpte!

Permalänk
Medlem

Det är väldigt få förstärkare som fungerar på det sättet. Emotiva blandannat kan lämna all effekt till två högtalare då dom är byggda på ett annat sätt. Men varför undrar du ?
Det enda som du kommer att märka är att du kan spela lite högre med mera effekt,
Har du väldigt tungdrivna frontar så kan ett slutsteg till dom vara aktuellt.

Permalänk
Medlem

80 watt kommer man ganska långt med. Har du så stora prylar att du behöver mera kräm så är det slutsteg som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan97:

Okej, det handlar om en Marantz SR4001.
Om jag förstått rätt så har varje kanal i en surround förstärkare ett eget slutsteg så dom jobbar inte tillsammans i de allra flesta fall, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, generellt sett är så fallet. Räkna med 2x80W i 8 ohm, och mindre än så vid alla kanaler i bruk. Som den är specifierad får det mig att tro att alla 7 kanalerna fixar 80W, förutsatt att alla inte spelar samtidigt. Man kommer långt på 80W!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av Thriss:

Bara för att förtydliga så blir det inte automatiskt 80 watt som knuffas ut till högtalaren på en kanal utan det är upp till 80 watt och detta styrs av volymreglaget på förstärkaren.

Kopplar du in en högtalare som är speccad till 40 watt så kan du med din förstärkare köra den på halv volym utan att skada högtalaren. Höjer du volymen över hälften, och därmed också över 40 watt, så kan du förstöra din högtalare då du bränner av kablarna inuti högtalaren. Jag har själv bränt sönder högtalare på detta vis, men bra tryck på den festen var det iallafall!

Hej! Det korta svaret är att du har helt fel om detta. Det där med watt på högtalarna är inget man behöver tänka på över huvud taget. Att bränna av högtalarkabel har jag aldrig någonsin sett eller hört någon göra (jobbade på Hi-Fi Klubben i ca 6 år för länge sedan, hållit på med hifi och hemmabio sedan början av 90-talet). Det som händer är att förstärkaren är för svag och lämnar "o ren signal / dålig kontroll" när man vrider upp effekten. Förstärkaren får ingen kontroll över högtalarelementet mot talspolen i högtalaren, den går snett och "bränner" talspolen på högtalaren. Detta beror till 99% av för klent med kraft / alt. för dålig kraft och kontroll på förstärkaren. Dvs. du kan nästintill aldrig ha "för mycket" kraft i en förstärkare mot en högtalare.

Permalänk
Medlem

Vid normala lyssningsnivåer så använder man ändå sällan mer än någon watt, så har du inte någon notoriskt svårdriven högtalare så behöver du inte bry dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för alla svar! Det har gjort mig betydligt mycket klokare
Det är ett par Jamo S 606, de har låg känslighet men "bara" ett motstånd på 6ohm vilket gör att dom får tillgång till 105watt om det behövs, det är ganska mycket va?

Har ögonen på ett par begagnade Klipsch Reference Premiere RP-280F, de verkar lättdrivna, stämmer det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Franzenmannen:

Jag är beredd att bli upplyst, men håller inte med i detta fallet.

Ohms lag:
I = U/R

Joules lag:
P = U*I

En volymknapp i en förstärkare är ju en potentiometer som styr resistansen R. Börjar vi med Ohms lag så ser vi att om vi vrider upp volymen så minskar vi på R och strömmen I ökar. Går vi vidare till Joules lag så ser vi att om spänningen U är konstant och strömmen I ökar så ökar även effekten P som anges i Watt.

Så om vi gör som jag gjorde i mitt fall så drev jag en högtalare speccad för 100 watt med en förstärkare som knuffade ut 150 watt på 2 kanaler i 8 ohm kontinuerligt, med dynamisk möjlighet att knuffa ut upp till 220 watt (NAD kvalitetsförstärkare C372).

Jag har överstigit mina högtalare med minst 50% för mycket effekt under en längre period och en kabel på insidan kopplad till ett 12" baselementet brände av som jag fick lämna in på reparation.

Vad tror du annars händer med för klena kopparkablar som matas med för mycket effekt?

Dina 6 år på Hi-Fi klubben är meriterande, men var det som säljare eller som reparatör? Mina meriter består av gubb-googling, wikipedia och ful-meck av allt möjligt där hemma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

@Franzenmannen:

Jag är beredd att bli upplyst, men håller inte med i detta fallet.

Ohms lag:
I = U/R

Joules lag:
P = U*I

En volymknapp i en förstärkare är ju en potentiometer som styr resistansen R. Börjar vi med Ohms lag så ser vi att om vi vrider upp volymen så minskar vi på R och strömmen I ökar. Går vi vidare till Joules lag så ser vi att om spänningen U är konstant och strömmen I ökar så ökar även effekten P som anges i Watt.

Så om vi gör som jag gjorde i mitt fall så drev jag en högtalare speccad för 100 watt med en förstärkare som knuffade ut 150 watt på 2 kanaler i 8 ohm kontinuerligt, med dynamisk möjlighet att knuffa ut upp till 220 watt (NAD kvalitetsförstärkare C372).

Jag har överstigit mina högtalare med minst 50% för mycket effekt under en längre period och en kabel på insidan kopplad till ett 12" baselementet brände av som jag fick lämna in på reparation.

Vad tror du annars händer med för klena kopparkablar som matas med för mycket effekt?

Dina 6 år på Hi-Fi klubben är meriterande, men var det som säljare eller som reparatör? Mina meriter består av gubb-googling, wikipedia och ful-meck av allt möjligt där hemma

Detta tror jag mest består av en dålig lödning vilket inte är helt ovanligt. Vid så låg effekt så blir knappt ett lakritssnöre till kabel ens ljummen.

Permalänk
Rekordmedlem

En förstärkare följer fysiken.
Förstärkaren har en maximal drivspänning (nätdelens sekundärsida) och den sätter den absoluta uteffekten utifrån Ohms lag, spänningen har alltså ett maxvärde och högtalarnas impedans har ett minvärde och dessa värden är inget som lätt ändras så man kan utgå från dem för att få fram högsta teoretiskt möjliga effekt med hjälp av Ohms lag. Värdet blir inte helt verkligt pga förluster tex spänningsfall i transisorerna i slutstegen men det kan aldrig bli högre oavsett hur många kanaler man lastar på förstärkaren, det kan dock bli lägre om man lastar flera kanaler så att nätdelens spännig sjunker, de allra flesta billigare hififörstärkare har inte stabiliserade nätdelar men om man har en extrem hig end förstärkare kan den faktiskt ha stabbad nätdel, tex har en del Krell haft det.
En sån förstärkare ska då hålla spänningen exakt oavsett last, dvs ingen direkt ökad dynamisk uteffekt och fördubbling av effekten om man halverar impedansen. det finns ett fåtal som nästan klarar det i perfekt i praktiken men absolut inga billiga prylar och de brukar vara oerhört tunga fysiskt, vissa äldre Krell och Boulder är troligen de som är närmast att uppföra sig teoretiskt perfekt.

En del 4 (eller fler) kanaliga förstärkare kan köras bryggkopplade i stereo och bryggning ger dubblerad spänning och då ökar naturligtvis effekten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

80 watt kommer man ganska långt med. Har du så stora prylar att du behöver mera kräm så är det slutsteg som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

30-40 watt räcker långt det också. Om man använder utrustningen i ett "vanligt" rum såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En förstärkare följer fysiken.
Förstärkaren har en maximal drivspänning (nätdelens sekundärsida) och den sätter den absoluta uteffekten utifrån Ohms lag, spänningen har alltså ett maxvärde och högtalarnas impedans har ett minvärde och dessa värden är inget som lätt ändras så man kan utgå från dem för att få fram högsta teoretiskt möjliga effekt med hjälp av Ohms lag. Värdet blir inte helt verkligt pga förluster tex spänningsfall i transisorerna i slutstegen men det kan aldrig bli högre oavsett hur många kanaler man lastar på förstärkaren, det kan dock bli lägre om man lastar flera kanaler så att nätdelens spännig sjunker, de allra flesta billigare hififörstärkare har inte stabiliserade nätdelar men om man har en extrem hig end förstärkare kan den faktiskt ha stabbad nätdel, tex har en del Krell haft det.

Kan för skojs skull flika in att min billiga hemmabyggda DIY-förstärkare har stabbad nätdel.

Det kostar pengar med strömstarka nätdelar, vilket är precis det som behövs för lågimpedanslaster och flerkanalsförstärkare.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Jag är beredd att bli upplyst, men håller inte med i detta fallet.

Ni har eg båda rätt. Om man matar på med för hög effekt så kommer högtalaren, som du säger, att gå sönder. Antingen genom att konutslaget blir så stort att upphängningen längs kanten eller själva konen går sönder.
Det kan även bli så att talspolen blir så varm att den brinner av. Det är ju precis samma som händer med en säkring. Blir strömmen för hög brinner tråden av.
Om man inte tror att detta kan skada högtalaren kan man ju alltid testa att koppla in den i vägguttaget. Ingenting kan ju hända, eller?

Högtalaren kan dock gå sönder även med en för klen förstärkare om man spelar starkt. Om förstärkaren inte klarar leverera tillräckligt med ström kommer signalen att klippa. Under en del av tiden kommer alltså i praktiken likspänning matas ut till högtalaren vilket den åxå kan ta skada av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ni har eg båda rätt. Om man matar på med för hög effekt så kommer högtalaren, som du säger, att gå sönder. Antingen genom att konutslaget blir så stort att upphängningen längs kanten eller själva konen går sönder.
Det kan även bli så att talspolen blir så varm att den brinner av. Det är ju precis samma som händer med en säkring. Blir strömmen för hög brinner tråden av.
Om man inte tror att detta kan skada högtalaren kan man ju alltid testa att koppla in den i vägguttaget. Ingenting kan ju hända, eller?

Högtalaren kan dock gå sönder även med en för klen förstärkare om man spelar starkt. Om förstärkaren inte klarar leverera tillräckligt med ström kommer signalen att klippa. Under en del av tiden kommer alltså i praktiken likspänning matas ut till högtalaren vilket den åxå kan ta skada av.

Normalt har man kondensatorer i serie med högtalarna. Kommer blockera DC komponenten av signalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Implor:

Normalt har man kondensatorer i serie med högtalarna. Kommer blockera DC komponenten av signalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, det är få förstärkare som har det idag och i filtren så är det ofta ingen konding i serie med basen.
Dessutom så brukar förstärkare avge en väldig massa högfrekvent skräp när de klipper och ibland börjar de även självsvänga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det är få förstärkare som har det idag och i filtren så är det ofta ingen konding i serie med basen.
Dessutom så brukar förstärkare avge en väldig massa högfrekvent skräp när de klipper och ibland börjar de även självsvänga.

Hej! Det var ungefär detta jag menade men inte kunde förklara med mina egna ord.

Permalänk
Medlem

@Franzenmannen: Jag har insett att den här tråden har börjat spåra lite och lärt mig en del. Men för att förtydliga så är det inte högtalarkabeln mellan stärkare och högtalare jag pratade om att bränna av, utan de små kablarna och kontakterna som sitter i högtalarna på och runt elementen. Du kanske syftade på dessa ändå men bara för att vara säker

I övrigt så är det många bra svar i tråden från många

Permalänk
Medlem

Ytterligare en fråga till er kunniga: Kan man spela "slut" på ett högtalarelement? Menar då att göra det slappt(tänker mestandels på baselement) Hört personer säga "dendär basen är heelt slut", vilket betyder att den är slapp och inte hänger med lika bra som när den var ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oggan97:

Ytterligare en fråga till er kunniga: Kan man spela "slut" på ett högtalarelement? Menar då att göra det slappt(tänker mestandels på baselement) Hört personer säga "dendär basen är heelt slut", vilket betyder att den är slapp och inte hänger med lika bra som när den var ny.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja alla mekaniska system slits och då behöver man renovera elementen, det är nog däremot betydligt vanligare att man renoverar pga att kantupphängningen har torkat än att den har bytt position så pass att det blivit ett problem men ja det kan hända, säg att du har en bas som är vertikalt placerad så kommer gravitationen att få den att "hänga" efter ett tag, det finns en del högtalare som brukar bli så gamla att de kan kräva renovering pga "åldershäng" tex Stig Carlssons konstruktioner kan ju börja närma sig 60 år men är fortfarande så bra att de är värda att renovera, det finns också en del basmoduler som har basen hängande så att de påverkas men det är inget som brukar gå snabbt, säg att det tar 20 år eller mer innan den typen av problem uppträder så pass att de blir ett problem och då kanske man ändå behöver renovera om man har förstört kanterna, tex skumkanter håller sällan mer än 20 år oavsett hur elementet monteras, sätter du ett sånt element så att solen skiner på det så får du vara glad om det håller 10 år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att grejerna blir gamla, torkar ut etchar jag förstått men tänker om t.ex. baselementet kan bli slappt om man spelar mycket och hårt, bortsett från åldern.

Skickades från m.sweclockers.com