Utvecklare bekräftar stulna nycklar på G2A – väntar på svar från butiken

Permalänk
Medlem

@Pettson88: Tycker du skall ta och läsa på lagen lite innan du säger något sådant. Så du tror på fullaste allvar att en producent och distrubutör inte behöver följa lagen eller?

Det är som alla andra styrda av lagar och regler. En CD nyckel är en produkt som du har köpt, Det är din egedom. Sedan med din egendom kommer rättigheter i detta fall upphovsrättsliga rättigheter, en procducent eller en distrubutör får inte på något sätt själa din egendom eller rättigheter.
Du skulle kunna se CD nyckeln som en voucher att du har köpt en licens för att använda spelet på Steam när du köper nyckeln ifråga. Nyckeln som tillex Webhallen säljer är en återförsäljning från något som Webhallen har köpt för att sälja vidare.

Sedan som du själv säger ingår man ett kontrakt med Steam när du sedan registerar nyckeln som sådan. Det kontraktet som du ingår med Steam är i sig reglerat i Svensk lag genom avatalsvillkorslagen. Denna lagen går heller inte att förhadlabort, och den styr all avtalsskrivning mellan tillex företag och privatpersoner, som gör att du inte kan avtala saker som är sämre för konsumenten än vad lagen säger. Så även om Steam tillex skulle skriva in att om den produkten du har köpt att införskaffats via en bedragare så kommer vi har rätten att ta bort denna produkten får ditt konto. Då skulle den skrivelsen upphävas genom att den bryter emot svensk lagstiftning, vilket är hela syftet med avtalsvillkorslagen. Nämligen att skydda konsumeten emot företag som försöker utnyttja eller på andra sätt förbigå lagen genom att skiva avatal med privatpersoner.

Permalänk
Medlem

@Gandir: Har du läst lagen?

Visa gärna de prejudicerande domar som definierar Steams (eller andra digitala plattformar) avtal som oskäliga eller olagliga.
Om sådana skulle finnas hade Valve (eller andra digitala plattformar) enl 3 § fått någon form av näringsförbud/krav på ändrade avtal.

Det räcker inte att peka på lagen och säga att något är de jure oskäligt bara för att enskild anser så, det krävs i så fall att det prövas rättsligt. Att peka på konsumentköplagen är i sig inte heller relevant, då den inte reglerar en tjänst som du får rättighet att nyttja. Den reglerar köp av en vara.
Du kan (som lös jämförelse) inte dra en biltillverkare/-försäljare inför rätta på något sätt bara för att du inte har vägar att nyttja fordonet på. Således har du som konsument inte nödvändigtvis några rättigheter där du köper en vara som är beroende av externa faktorer som inte regleras av lagstiftningen som direkt reglerar själva köpet. Inte att säga att du står helt utan några rättigheter, men det gäller att se skillnaden.

I övrigt är lagen i sig inte reglerande, utan någon form av prejudikat krävs (för att påvisa oskälighet) för att denna skall vara fullt tillämpbar i de situationer du nämner. Du kan givetvis anmäla liknande fall du nämner till KO för att få dessa prövade rättsligt.

Jag tänker inte säga att Steams (eller andra digitala plattformar) avtal är 100% skäliga, eller alltid kommer vara det, men jag säger heller inte att de är oskäliga. Det är något som rätten får pröva.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

Varför tror folk att spelbranschen bara består av de stora drakarna? Självklart kan EA m.fl. ta några smällar utan problem men det finns andra som varit nära konkurs p.g.a. G2As aktivitet. Unknown Worlds (Natural selection, Subnautica) åkte på chargeback-avgifter på nästan $30'000 när någon köpte drygt 1300 nycklar med stulna kreditkort och sålde på G2A o.d. Det är alltså $30K utöver förlorade intäkter. Helt klart kännbart för en indie-studio.

Nä självklart består inte spel branchen bara av det stora drakarna, det består även av hårt arbetande individer som driver egan och små företag där detta blir helt ohållbart. Men detär ju inte G2A tillex som är det stora problemet här, utan det är de betalningssytem som vi har som är på tok för sårbart.

Det är bankerna och kreditkortsföretagen som behöver ändra sina beteenden och göra produkter som är säkare att använda för alla. Det finns ganska stora framsteg på detta i vissa länder, Sverige är ett land där det i teorin fungerar mycket bättre än i tillex USA.

Här kan man använda extra verfieringar via tillex BankID, problemet är däremot att vill vi handla utomlands så försvinner dessa möjligheter att kontrollera. Många butiker online kan ta betalt genom att du enbart angera Kreditkorts nummer och gilitighets tid, du behöver inte ens ange cvv2 koden vid köp. I vissa fall måste du ange kreditkort nummer och cvv2 kod men det är inte ett speciellt bra skydd det heller.

Detta är inte hållbart det är så öppet för oseriösa människor att bedra och fuska på så många sätt. Bankerna behöver utveckla sina tjänster och göra handel betydligt mera säkrare och införa modeller som i Sverige med tillex BankID. Detta skulle minska antalet bedrägerier avsevärt och skydda alla små företag som råkar väldigt illa ut.

Slutsatsen är att problemet är inte G2A det är hur enkelt det är att begå kontokorts bedrägerier, vi behöver ta oss bort från att använda kort till att använda verfierbara metoder att betala med. Innan dess kommer inte problem att lösa sig ut det kommer alltid att finnas en G2A där ute som säljer spel nycklar som kommer från dessa kontokorts bedrägerier.

Så låt oss rikta våran uppmärksamhet där den här hemma mot banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Du har helt rätt förutom i att jag skulle ha missuppfattat lagen, men däremot är det inte dessa lagar som styr i dessa fallen.

I detta är det äganderätten och utnyttjanderätten som gäller och inte konsument lagen eller distanshadels lagen. När jag har köpt ett spel så äger jag rätten till att nyttja det, och den rätten kan inte Steam ta ifrån mig. Det kan däremot finnas tillfällen där lagens långa arm kan gå in och ta bort den rätter för mig, men aldrig steam som företag.

Om steam tar bort ett spel för mig i deras butik, vare sig jag köpt det av dem eller någon annan är det en brottslig handlng som kalls för stöld, eller egenmäktigt förfarande. Vilket då är ett lagbrott oavsett vem jag har köpt produkten av eller inte, efter som det jag har köpt ger mig nyttjanderätten av denna produkten från den distrubitör som produkten kommer ifrån.

Om du skulle argumentera emot detta så skulle det då betyda att du tycker Steam kan när de vill ta bort alla dina produkter oavsett vart ifrån de kommer. Det skulle då inte spela någon roll om du köpt spelet på Webhallen, Humble Bundel eller annan butik, då jag inte har köpt spelet direkt från Steam. Men så är ju så klart inte fallet, då Steam är den som har distruberat nycklen till spelet om det nu är något som ligger på Steam det vill säga.

Valves Steam är en prenumerationstjänst, tar de (egentligen utgivaren) bort något så är det mot säljaren jag får reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Så låt oss rikta våran uppmärksamhet där den här hemma mot banken.

Låt oss inte göra det, tack. Försök inte flytta fokus från dom som begår brotten bara för att bankerna har dom rutiner dom har. ***bort/mod***

§1
Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe:

men det finns andra som varit nära konkurs p.g.a. G2As aktivitet. Unknown Worlds (Natural selection, Subnautica) åkte på chargeback-avgifter på nästan $30'000 när någon köpte drygt 1300 nycklar med stulna kreditkort och sålde på G2A o.d. Det är alltså $30K utöver förlorade intäkter. Helt klart kännbart för en indie-studio.

Ja med tanke på att bara Subnautica sålt över 2M kopior så befinner de sig antagligen redan hos socialen.

Eller, nog inte.

Det klart att de ska ha betalt, men det handlar ju sannolikt om avtalsbrott i de allra flesta fallen, t.ex. köpt kopian via bulvan som köpt den på "rätt sida" regiongränsen. Att någon säljer vidare promotionalgrejer har jag också väldigt svårt att känna någon sympati över, med tanke på att de säljer smörja i early access som konstigt nog aldrig verkar bli riktigt klar efter att de fått betalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Valves Steam är en prenumerationstjänst, tar de (egentligen utgivaren) bort något så är det mot säljaren jag får reklamera.

Steam är inte en premunations tjänst, för att det skall vara det måste finnas en premunation jag har då aldrig betalat någon månads avgift för steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Steam är inte en premunations tjänst, för att det skall vara det måste finnas en premunation jag har då aldrig betalat någon månads avgift för steam.

Det är fortfarande inte Valve som återkallar några spel, det är utvecklarna. Hos Valve kommer du hur som helst alltid vara abonnent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja vore elakt att stänga ned en kund som köp i god tro.

Skickades från m.sweclockers.com

"God tro" finns inte längre i Sverige. Går inte att hävda att man inte visste att en vara va stulen.
Källa: https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsradgivning-for-privatpersoner/god-tro/

@Gandir Ett bra exemple är tillex om jag lånar din dator, och säljer den till någon annan så begår jag ett bedrägeri, vilket betyder att den som köpt datorn får behålla den och du få dra mig till domstol för att få tillbaka pengarna som datorn är värd av mig.

Du kan inte räkna med att få behålla en vara om den visar sig vara stulen.
Det ändrades år 2003 när dom tog bort "god tro".

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Fast där du misstar dig för det är inte stöld och är det inte stöld så gäller inte lagen om häleri. Häleri är när du handlar med stulna varor, det är helt andra lagar om det är bedrägerier.

Häleri = Du får lämna tillbaka datorn och den riktiga ägaren får tillbaka den
Bedrägeri = Ägaren får inte tillbaka datorn, men däremot kan ägaren stämma den som begått bedrägeriet och få tillbaka värdet av den sålda datorn

Stöld = Du har inte rätten att ta saken du tar

Bedrägeri = Du har fått lånat något och har rätten att inne ha det du har lånat, du säljer det och det är bedrägeri emot den som har lånat ut det du har sålt vidare.

Samma om om du tillex hyr en TV och sedan säljer den och inte betalar för produkten du har köpt det är beräger inte stöld.

Viktiga skillnader när det kommer till Jurudik.

https://lawline.se/answers/skillnad-mellan-stold-och-bedrager...

Där har man en länk som beskriver det hela ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"God tro" finns inte längre i Sverige. Går inte att hävda att man inte visste att en vara va stulen.
Källa: https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsradgivning-for-privatpersoner/god-tro/

Du kan inte räkna med att få behålla en vara om den visar sig vara stulen.
Det ändrades år 2003 när dom tog bort "god tro".

Om du läser längst ned i den länken.

"För att skydda dig själv bör du alltså alltid göra det du kan för att försäkra dig om att du köper varan från dess rätte ägare. Andra regler gäller när varan som säljs inte är stöldgods utan har kommit säljaren tillhanda genom t ex bedrägeri."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

"God tro" finns inte längre i Sverige. Går inte att hävda att man inte visste att en vara va stulen.
Källa: https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsradgivning-for-privatpersoner/god-tro/

@Gandir Ett bra exemple är tillex om jag lånar din dator, och säljer den till någon annan så begår jag ett bedrägeri, vilket betyder att den som köpt datorn får behålla den och du få dra mig till domstol för att få tillbaka pengarna som datorn är värd av mig.

Du kan inte räkna med att få behålla en vara om den visar sig vara stulen.
Det ändrades år 2003 när dom tog bort "god tro".

gäller sveriges regler när man köper utomlands så att säga, detta är väll inte en svensk site?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Steam är inte en premunations tjänst, för att det skall vara det måste finnas en premunation jag har då aldrig betalat någon månads avgift för steam.

...va? Steam (och liknande plattformar) är en löpande tjänst som du äger begränsad rätt att nyttja. Det har absolut inget med hur lik en "regelrätt prenumeration" den är att göra överhuvudtaget.

Däremot har du en poäng i skillnaden mellan stöld och bedrägeri, att begagna dig av något du inte har rätten att begagna dig av (en speltjänst som Steam med en ogiltig spelnyckel, som exempel) är bedrägeri och inte stöld.

Vet inte varför en del blandar in "god tro" i den lagstiftningen - om du inte haft uppsåt är det möjligt att brottet kan vara att anse som ringa, eller möjligtvis oredligt förfarande (om du agerat försäljare vidare av nyckel). Vad jag vet har detta dock inte blivit rättsligt prövat, misstänker att spelutgivare och/eller plattformsutvecklare (ex. Valve) och/eller köpare av ogiltiga nycklar inte drar enskilda inför rätta i Sverige för den typen av ärenden.

Nycklarna (EDIT: i tryckt och distribuerad form) kan i sig däremot givetvis stjälas, och då kommer tillämpbar lagstiftning (kring ex. stöld och häleri) in i bilden. Vad nycklarna i sin tur ger (begränsad rätt att använda tjänst X, som exempel) är inte relevant i ett sådant stöldärende, det är först efter de används som tjänsten kommer in i bilden och bedrägeridelen tar vid. Där det blir lite luddigt och lagstiftningen kring stöld inte är tillämplig är ex. då nycklarna genereras on-demand, där nyckeln är en del av ett ingånget avtal från första början.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Pettson88: Det är ingen egendom hur ni än sätter upp tankeexperimenten. Stjäl någon koder är det fråga om dataintrång. Stöld kan det möjligen vara om någon stjäl den fysiska produkten som innehåller koden, men koden i sig blir inte stulen egendom. Ni får lov att skilja på vardagligt bruk och juridik här. Eftersom det inte är fråga om egendom så får givetvis utgivarna återkalla aktiveringen, nyttjanderätten är villkorad. Den som drabbas får med stöd av KTjL reklamera till säljaren eller använda plattformens köpskydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Pettson88: Det är ingen egendom hur ni än sätter upp tankeexperimenten. Stjäl någon koder är det fråga om dataintrång. Stöld kan det möjligen vara om någon stjäl den fysiska produkten som innehåller koden, men koden i sig blir inte stulen egendom. Ni får lov att skilja på vardagligt bruk och juridik här. Eftersom det inte är fråga om egendom så får givetvis utgivarna återkalla aktiveringen, nyttjanderätten är villkorad. Den som drabbas får med stöd av KTjL reklamera till säljaren eller använda plattformens köpskydd.

Det var i fysisk form jag avsåg när jag nämnde stöld - inte digitala sådana införskaffade medelst ex. kreditkortsbedrägeri (då det där övergår i någon form av dataintrång, och/eller bedrägeri, beroende på hur tillgången skett). Det trycks dock upp koder i förhållandevis stora mängder (utöver fysiska spelkartonger även sådana som ex. följer med grafik- eller moderkort - koder som väldigt lätt kan försvinna hos om inte annat systembyggare/OEM-partners, vet jag av erfarenhet), och dessa i sig kan givetvis stjälas.

Dock är jag något tveksam till hur stor denna del faktiskt är - hade varit intressant att se trovärdiga källor på, finns en del i tråden som hävdar att förekomsten är noll, och en del som hävdar att den är extrem.

Men i helhet och i sitt sammanhang har du helt rätt, och jag håller med dig. (Ber om ursäkt att jag var otydlig!) Och det är också det jag tryckt lite på tidigare i tråden - en avtalsreglerad nyttjanderätt av en tjänst är inte att likställa med köp av en vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det var i fysisk form jag avsåg när jag nämnde stöld - inte bara som ex. införskaffande medelst kreditkortsbedrägeri (då det där övergår i någon form av dataintrång, och/eller bedrägeri, beroende på hur tillgången skett). Det trycks dock upp koder i förhållandevis stora mängder (utöver fysiska spelkartonger även sådana som ex. följer med grafik- eller moderkort - koder som väldigt lätt kan försvinna hos om inte annat systembyggare/OEM-partners, vet jag av erfarenhet), och dessa i sig kan givetvis stjälas. En kod tryckt på en bit papper är egendom. Tillgång till tjänsten denna kod i sin tur ger är dock givetvis inte egendom. Men precis som att du inte blir straffad för tillgrepp av fortskaffningsmedel om du bara stjäl en bilnyckel (utan stöld/rån) begår du inte annat än stöld om du olovligen tar en voucher med en spelkod/spelkartong med spelkod.

Men i helhet och i sitt sammanhang har du helt rätt, och jag håller med dig. Och det är också det jag tryckt lite på tidigare i tråden - en avtalsreglerad nyttjanderätt av en tjänst är inte att likställa med köp av en vara.

Du får som sagt skilja på koden och på lådan den kommer i. Någon som köper en kod över nätet som kommer från ett stulet spel (fysisk utgåva med kod) köper eller får inte någon egendom (när vi utgår från att produkten inte skickas till dig) och någon egendom tas inte ifrån dig när du får ditt spel avaktiverat och borttaget. Det blir inte häleri, eftersom det inte är någon fysisk vara som säljs. Sista gäller när det är plattformarna och de individuella säljarna vi talar om givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är G2A, G2Play, Kinguin etc relaterade på något vis? Eller varför skrivs det alltid bara om just G2A? Är de extra dåliga?

Jag har levt under en sten. Jag har inte sett något om G2A tidigare.

Hittade en tre år artikel från 2016

https://www.polygon.com/platform/amp/2016/7/21/12067758/g2a-s...

Citat:

G2A’s CEO on fraud, money laundering and the future of his online marketplace
Bartosz Skwarczek wants to clear his company’s name once and for all

Citat:

By Charlie Hall on July 21, 2016 9:00 am

About a month ago independent developer Tiny Build made a bold accusation.

Citat:

They claimed that a company called G2A was "facilitating a fraud-fueled economy" by allowing digital game keys purchased with stolen credit cards to be sold secondhand online. What followed was an ugly public confrontation between the two organizations.

Samma år twittrar en av grundarna av G2A, Dawid Rozek, angående att företaget sponsrar event:

Citat:

G2A.COM, @G2A_com "G2A is delighted to be able to help move the gaming industry up to the highest level possible" - Dawid Rożek, CMO"

Det roliga är att någon direkt svarar

Citat:

Sweet sweet irony

Usch! Det verkar ju vara spännande.Jag har inte riktigt tid med det här, också. Hoppas jag glömmer bort det här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vi har diskuterat om det här tidigare och då kom vi fram till att om du köper en nyckel som visar sig vara stulen så blir det häleri.

Enligt lagens definition är det inte häleri så man kan diskutera bäst man vill. Saknas prejudikat som bevisar ditt påstående är det inget annat än grundlösa antaganden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nivity:

Intressant att se vart detta leder.
Men folk som säger att G2A ligger illa till osv, nej
De kommer fortsätta finnas och tjäna massor av pengar. För folk vill ha billiga nycklar.
Så länge lagen inte kan stänga ner deras försäljning så kommer folk fortsätta köpa, så enkelt är det.

Samma gäller ebay, säljare som inte kan stängas ner för det inte är olagligt. Så varför skulle folk sluta köpa.

Företag kan ju själva göra saker för att försvåra för bedragare utan att de tvingas via lagar, Google stoppar ju nu tex Viagogo hos sig, de kan ju inte göra så mycket mot företaget juridisk för där får ju rättssystemen mala på men man kan nog tänka sig att det kommer att märkas för Viagogos affärer att de inte få annonsera eller hamna högt i sökresultaten hos Google.

En del storföretag skulle behöva ta ett större samhällsansvar för de är oerhört viktiga ekonomiska maktfaktorer och om tex Google skulle börja följa sin egen gamla slogan om att inte vara onda och även kunde få med Facebook att göra det så skulle det bli betydligt svårare för de rena bedrägeriföretagan att roffa åt sig pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf:

Om företaget som du handlar av är aktiv inom EU så gäller lagarna från det EU land som kunden kommer ifrån. Men det finns även lite undantag där som tillex regler om öppetköp köp och ångerrätten som kan vara kortare om du köper från vissa EU länder.

Om det är länder utanför EU som säljer till den Europeiska marknaden så gäller sällan Europeisk lagstiftning, med några undantag som GDPR med mera.

Det är lite snårigt i många fall också och säga vad som gäller då det finns en hel del handelsavtal med olika länder och EU. Men konsumenträtt är i regel aldrig gällande utanför EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Pettson88: Det är ingen egendom hur ni än sätter upp tankeexperimenten. Stjäl någon koder är det fråga om dataintrång. Stöld kan det möjligen vara om någon stjäl den fysiska produkten som innehåller koden, men koden i sig blir inte stulen egendom. Ni får lov att skilja på vardagligt bruk och juridik här. Eftersom det inte är fråga om egendom så får givetvis utgivarna återkalla aktiveringen, nyttjanderätten är villkorad. Den som drabbas får med stöd av KTjL reklamera till säljaren eller använda plattformens köpskydd.

Så är inte fallt, du köper nyttjande rätten av ett verk, den nyttjande rätten är din egendom och är i ditt ägande. På samma sätt som du äger en CD skiva vilket också är ett ägande av nyttjande rätten.

Utgivaren får inte återkalla nyttjande rätten då de isåfall skulle ingå ett lagbrott, du har nämligen den lagliga rätten att använda din nyttjande rätt av ett verk. Den är oåterkallerig efter att du har köt dig rätten att använda produkten, detta finns till och med provat i rätten.

Kolla upp UsedSoft vs Oracle dommen i EU rätten, där man fastslår att man har absolut ägande rätt över din utnyttjande rätt av uppovsrätts skyddade material. Det slår även fast att du har rätten att själv sälja din rättighet (egendom) vidare till vem du vill utan att upphovsrättsmannen har möjlighet att återkalla lincensen.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Yes, jag är med dig. Sen hade det varit intressant att se fler prejudicerande domar både vad gäller internationell och nationell rätt i frågan! Så väl mer generellt som tillämpat. Då dessa plattformar utvecklats förhållandevis snabbt (framförallt om man ser till hur trög lagstiftning kan vara att förändra) finns det många aspekter att kika mer på. Givetvis inte minst konsumenträttsligt, något som varit på tapeten ganska länge med de stora plattformarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Aka_The_Barf:

Om företaget som du handlar av är aktiv inom EU så gäller lagarna från det EU land som kunden kommer ifrån. Men det finns även lite undantag där som tillex regler om öppetköp köp och ångerrätten som kan vara kortare om du köper från vissa EU länder.

Om det är länder utanför EU som säljer till den Europeiska marknaden så gäller sällan Europeisk lagstiftning, med några undantag som GDPR med mera.

Det är lite snårigt i många fall också och säga vad som gäller då det finns en hel del handelsavtal med olika länder och EU. Men konsumenträtt är i regel aldrig gällande utanför EU.

bra och veta, så man inte förväntar sig "vanliga" lagar när man köper från andra länder.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Så är inte fallt, du köper nyttjande rätten av ett verk, den nyttjande rätten är din egendom och är i ditt ägande. På samma sätt som du äger en CD skiva vilket också är ett ägande av nyttjande rätten.

Utgivaren får inte återkalla nyttjande rätten då de isåfall skulle ingå ett lagbrott, du har nämligen den lagliga rätten att använda din nyttjande rätt av ett verk. Den är oåterkallerig efter att du har köt dig rätten att använda produkten, detta finns till och med provat i rätten.

Kolla upp UsedSoft vs Oracle dommen i EU rätten, där man fastslår att man har absolut ägande rätt över din utnyttjande rätt av uppovsrätts skyddade material. Det slår även fast att du har rätten att själv sälja din rättighet (egendom) vidare till vem du vill utan att upphovsrättsmannen har möjlighet att återkalla lincensen.

UsedSoft-domen har inget med egendom att göra. Den principen gäller dessutom inte om licensen köps utanför EU. Det enda upphovsrätten betyder är att upphovsrättsinnehavaren inte kan stämma dig om du säljer ett begagnat datorprogram. Sen betyder det givetvis inte att om en student säljer en student-nyckel till dig att du täcks av denna.

Köplagen eller konsumentköplagen gäller inte digitala programvaruköp just eftersom det inte är egendom. Eftersom det inte är egendom så kan inte säljare på dessa marknadsplatser dömas för häleri.

Permalänk
Medlem

En licens är ett villkorat nyttjanderättsavtal. Om licensen brutit mot villkoren i avtalet har producenten rätt att avbryta avtalet, som till exempel att en licens ej får återförsäljas eller varit en del i en kriminell handling. Det är ju olika beroende på licensavtal. Har du inte köpt licensen av producenten direkt får du nog svårt att hävda någon rätt, har du däremot gjort det är det billig goodwill att ge kunden rätt och dyr badwill att ge kunden fel. Det är självklart att licenser långt under marknadspris inte är legitima och om du köper dessa kan du mycket väl delta i ett brottsligt förfarande.