Permalänk

Bästa accesspunkt

Hallå

Fick några tips för något år sedan och är i tagen att installera accesspunkter här hemma. Vill veta om de gamla förslagen fortfarande är de bästa.

Vi har en lägenhet på cirka 100 kvadrat och har trådat till alla rum. Lägenheten är relativt avlång.

Förslaget jag tidigare fått är att installera två Ubiquiti Unify AP-AC Pro. Har det kommit någon ny accesspunkt som skulle kunna vara ett bättre alternativ? Tror ni att två accesspunkter är tillräckligt?

(Jag förstår att det finns mycket dyrare professionella lösningar som är ännu bättre men vill inte betala hur mycket som helst.)

Permalänk
Medlem

AP-AC Pro räcker mer än väl. Skulle valt Lite istället då den lär räcka mer än väl den också https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875
Börja med en och haka på en till senare om det behövs.

Permalänk
Medlem

AP HD (som är en vidareutveckling av Pro) har MU-MIMO antenner https://www.komplett.se/product/1094958/datorutrustning/natve...

https://unifi-hd.ui.com/ Du kan se jämförelse mellan båda modellerna, det kostar aningen mer men det hela beror på dina prioriteringar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

@Ohem: Med 200 spänn i skillnad så känns valet givet.

Permalänk
Medlem

Jag kör en AP till 140 kvadrat hus, dock fördelat på två våningar.
Men har du väldigt många uppkopplade enheter och kanske vill nå ut i en trädgård eller liknande så kanske två är ett alternativ.
Mkt handlar ju om placering.

Jag valde Netgears Prosumer produkter som kan övervakas (om man vill, inget krav) via molnet via deras insight tjänst.

AP;n heter WAC510 och switchen (som även ger POE och kan övervakas via molnet) heter GC110P.

Enkel att FW uppdatera och har fungerat klockrent hos mig och några av de kunder som jag vet kör samma lösning.

Permalänk
Medlem

Det som kan vara ett alternativ till PRO är UniFI AP NanoHD
Mindre och högre hastighet än PRO.
UniFi AP AC HD kostar lite väl mycket.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Det som kan vara ett alternativ till PRO är UniFI AP NanoHD
Mindre och högre hastighet än PRO.
UniFi AP AC HD kostar lite väl mycket.

Ahh, jo det är nano:n jag överväger.

Permalänk
Medlem

Tror det är bra att sätta realistiska förväntningar också på sitt nät.
Hur många enheter kommer kopplas mot nätet och vad är kraven.

Många gånger så upplever jag att folk överdimensionerar sitt trådlösa nät. När det gäller täckning så förstår jag helt varför man har många AP men när det gäller prestanda så bör man ta sig en funderare på om man faktiskt har behov för värstingmodellerna.

Sist men inte minst så är det alltid bra att hålla lite koll på hur det ser ut med support från tillverkaren. UniFI AP verkar ha OK support men har läst att dom släppt support för de äldre produkterna (just AP) lite väl snabbt. Sen om dom är bättre eller sämre än andra tillverkare när det gäller längd på support låter jag vara osagt.

Permalänk
Medlem

@Akenkaset:

Tänk på att du även behöver ha en POE switch och ta med det i kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@Akenkaset:

Tänk på att du även behöver ha en POE switch och ta med det i kalkylen.

Behöver behöver man inte, det följer med en PoE adapter.
Men det är ju trevligt att ha en PoE switch så blir det mindre sladdar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Behöver behöver man inte, det följer med en PoE adapter.
Men det är ju trevligt att ha en PoE switch så blir det mindre sladdar.

Jag har en (bra) router, Asus RT-AC88U, som sitter centralt i lägenheten och, utöver det, en Telia router som också måste* vara inkopplad. Det är trångt att få till en switch där routern är. Vad tror du blir den smidigaste lösningen i detta fall och var kopplar man in de olika PoE-tillbehören?

* Jag vet att det i teorin går att konfigurera routern för att kunna hantera digital-TV via Telia men har inte fått det att fungera på ett tillfredsställande vis. Att ha två separata enheter är alltså nuvarande lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Behöver behöver man inte, det följer med en PoE adapter.
Men det är ju trevligt att ha en PoE switch så blir det mindre sladdar.

Absolut, du har helt rätt.
Det finns dock olika paketering på AP så tänk på att dubbelkolla så att du får med PoE adapter.

Tänker mer att om man nu ska börja köra lite mer seriösa produkter så är PoE trevligt att ha, blir som ovan inlägg beskriver, mindre sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

Jag har en (bra) router, Asus RT-AC88U, som sitter centralt i lägenheten och, utöver det, en Telia router som också måste* vara inkopplad. Det är trångt att få till en switch där routern är. Vad tror du blir den smidigaste lösningen i detta fall och var kopplar man in de olika PoE-tillbehören?

* Jag vet att det i teorin går att konfigurera routern för att kunna hantera digital-TV via Telia men har inte fått det att fungera på ett tillfredsställande vis. Att ha två separata enheter är alltså nuvarande lösningen.

Finns det någon speciell anledning till att ha Asus routern? Använder du några unika funktioner hos den?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Finns det någon speciell anledning till att ha Asus routern? Använder du några unika funktioner hos den?

Den främsta orsaken är att den har 8 LAN-portar då man drar varje tråd individuellt så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

Den främsta orsaken är att den har 8 LAN-portar då man drar varje tråd individuellt så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Om den bara agerar switch så kan du ju byta ut den mot en renodlad PoE switch och sälja av din router du har idag.

Köper du Netgears Insight prylar 2 st WAC510 och en GC110P (8 portars switch) så kommer du under 4000 kronor.

Kör du motsvarande UniFi med 2 st Nano HD och deras 8 portars 150W Switch så hamnar du på en ca 6000, lägg till att du kanske vill ha en CloudKey för detta (dock inget krav) så får du lägga på en tusing till.
Du kan kapa lite på att köpa deras 60W PoE switch, då får du 4 PoE portar, då kapar du runt 6-700 på priset.

CloudKey är ju inget krav och läser man lite på olika forum så har folk blandade åsikter om den första generationen, dock svårt att veta om det är något som fixats i senare versioner av programvaran. Det hela verkar handla om att strömbortfall gör en databas korrupt och man får börja om från början. MEN, som med allt, missnöjda kunder syns och märks alltid mer i forum.

Edit:

Nano HD har något bättre prestanda på pappret. Vad det gör för skillnad i verkligheten vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

Jag har en (bra) router, Asus RT-AC88U, som sitter centralt i lägenheten och, utöver det, en Telia router som också måste* vara inkopplad. Det är trångt att få till en switch där routern är. Vad tror du blir den smidigaste lösningen i detta fall och var kopplar man in de olika PoE-tillbehören?

* Jag vet att det i teorin går att konfigurera routern för att kunna hantera digital-TV via Telia men har inte fått det att fungera på ett tillfredsställande vis. Att ha två separata enheter är alltså nuvarande lösningen.

Kör med PoE injektorer om du inte har plats för en switch.

Har du ingen möjlighet att patcha nytt kan du dra från routern längst golvet/väggen och dölja med en list till en PoE-injektor och därifrån upp till taket. Billigare PoE switchar har tendensen att bli varma.

Har ej särskilt bra koll på kommersiella AP:er då jag sitter med Aruba AP-535, men idag finns .ax om du vill ha en långvarig lösning.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Om den bara agerar switch så kan du ju byta ut den mot en renodlad PoE switch och sälja av din router du har idag.

Köper du Netgears Insight prylar 2 st WAC510 och en GC110P (8 portars switch) så kommer du under 4000 kronor.

Kör du motsvarande UniFi med 2 st Nano HD och deras 8 portars 150W Switch så hamnar du på en ca 6000, lägg till att du kanske vill ha en CloudKey för detta (dock inget krav) så får du lägga på en tusing till.
Du kan kapa lite på att köpa deras 60W PoE switch, då får du 4 PoE portar, då kapar du runt 6-700 på priset.

CloudKey är ju inget krav och läser man lite på olika forum så har folk blandade åsikter om den första generationen, dock svårt att veta om det är något som fixats i senare versioner av programvaran. Det hela verkar handla om att strömbortfall gör en databas korrupt och man får börja om från början. MEN, som med allt, missnöjda kunder syns och märks alltid mer i forum.

Edit:

Nano HD har något bättre prestanda på pappret. Vad det gör för skillnad i verkligheten vet jag inte.

I den nyare cloudkey så sitter det batteri, så den stänger ned sig fint. Vet inte om de har uppgraderat minnestypen med.

Jag tror att det kan vara lättare med poe-switchen av utrymmesskäl, för ska man ha inkjektorer behöver var och en eget eluttag. Vilket brukar betyda större grendosa.

Man kan också byta ut Asusroutern mot en edgerouter eller unify security gateway. De tar inte så stor plats

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

I den nyare cloudkey så sitter det batteri, så den stänger ned sig fint. Vet inte om de har uppgraderat minnestypen med.

Jag tror att det kan vara lättare med poe-switchen av utrymmesskäl, för ska man ha inkjektorer behöver var och en eget eluttag. Vilket brukar betyda större grendosa.

Man kan också byta ut Asusroutern mot en edgerouter eller unify security gateway. De tar inte så stor plats

Skickades från m.sweclockers.com

Har även "gamla" cloudkey uppdaterats med batteri eller är det bara den nya G2, som kostar mer än dubbelt så mkt som utrustats med batteri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har även "gamla" cloudkey uppdaterats med batteri eller är det bara den nya G2, som kostar mer än dubbelt så mkt som utrustats med batteri?

Vet inte, jag installerade v2 åt en bekant och när jag drog ut strömmen så stängde den ner sig såg man på display:en. Detta var varianten med hårddisk för att även hantera deras kameror.

Permalänk

När jag ska beställa Ubiquiti Unifi UAP-NanoHD så ser jag inte att POE-switch ingår (vilket man däremot kan se på Ubiquiti Unify AP-AC Pro att det gör). Är det någon som vet hur det ligger till med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

När jag ska beställa Ubiquiti Unifi UAP-NanoHD så ser jag inte att POE-switch ingår (vilket man däremot kan se på Ubiquiti Unify AP-AC Pro att det gör). Är det någon som vet hur det ligger till med det?

Du menar PoE injektor? (strömadapter)

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Du menar PoE injektor? (strömadapter)

Ja precis, injector och inte switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akenkaset:

Ja precis, injector och inte switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns olika paket där det ingår injektor i vissa och vissa inte.
Det är inte helt enkelt utan man måste kolla specifikationen hos försäljaren noga, Kjell & Co. är supertydliga när det INTE ingår injektorer i paketet.
Så dubbelkolla innan du beställer så slipper du köpa vid sidan om.

Alternativt så kopplar du bort din Asus router som bara verkar fungera som en switch (om jag tolkade dig rätt) och köper en riktig switch istället som har PoE, på så sätt så slipper du använda injektorer osv.

I denna så ingår injektor när man läser FAQ längre ner

https://www.webhallen.com/se/product/287098-Ubiquiti-UniFi-UA...

Permalänk
Medlem

Ett annat tips om du inte orkar mecka med PoE, CloudKey (om du köper detta) nya Switchar osv är att köpa Netgears mer profesionella Meshrouters.

https://www.dustinhome.se/product/5011041530/orbi-pro-ac3000-...

Mindre pengar, mindre kablar osv. Och helt ok prestanda med en OK app att kontrollera sakerna med.

Permalänk
Medlem

När vi är på APs. Kollar lite på UniFi Lite AC1200. Kan man driva den med 24V passiv Poe router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

När vi är på APs. Kollar lite på UniFi Lite AC1200. Kan man driva den med 24V passiv Poe router?

Kolla längst ner här så ser du vilka som har 24v. Den du pratar om har 24volt poe.
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

Permalänk
Medlem

@Akenkaset: Kom på en sak, om du är nöjd med din ASUS router, kan du köpa fler och köra AiMesh.

Asus RT-AC87U 1390 kr på komplett
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2767056

Har inte provat det själv, men det kanske kan vara något att prova, innan man går "all in" och köper prylar för tusentals kronor.

Kör förvisso själv med 1x Unifi AP AC Pro och Vilfo router.
Orkade inte hålla på med kontrollern på min stationära burk, utan bytte till Android appen och det fungerar utmärkt om man inte behöver tillgång till all konfiguration.

Länk till artikel:
https://www.sweclockers.com/artikel/25452-sa-fungerar-asus-ai...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Kolla längst ner här så ser du vilka som har 24v. Den du pratar om har 24volt poe.
https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/

Ah tack, var inet som förbryllade mig, de skrev bara 48V aktiv.

Permalänk

Beställde 2 UniFI AP NanoHD från Dxtech och injektorer ingick (var inte helt tydlig information).

Får blir att försöka installera på söndag. Tack för all hjälp hittills.

Skickades från m.sweclockers.com