Varför köpa 1000kr plus windows?

Permalänk
Medlem

Varför köpa 1000kr plus windows?

Hej!

Om man kollar exempelvis prisjakt ligger windows 10 på över 1000 kr för ett usb med mjukvara på.

Vad är skillnaden i det mot att själv ladda hem windows från microsofts hemsida, stoppa på ett usb och sedan köpa en nyckel från exempelvis cdkey.se?

Nån skillnad måste det ju vara tänker jag?

Permalänk
Medlem

Ja att du finansierar organiserad brottslighet är väl en anledning. Stulna nycklar eller nycklar köpta med stulna kreditkort. Kan även vara bulklicenser som inte får säljas vidare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Köper hellre en äkta nyckel från en pålitlig källa för ett rimligt pris, hur många licenser köper du t.ex?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Liknande sidor som cdkey har bara OEM nycklar, vilket bara fungerar på en dator.
Skulle kunna tänka mig att dom får tag på OEM nycklar från någon som köper direkt från Microsoft med ett "företagspris".
Men rekommenderar en riktig licens som binds till ditt microsoft konto.

Själv spenderade jag ungefär 1000kr för en riktig Windows 7 licens för nästan 10 år sedan, och har kört 6 olika datorer på den.
(Självklart uppgraderad till Win10 nu)
Helt klart värt det

Permalänk
Medlem

Den billigare nyckeln är stulen eller skaffad med någon form av bedrägeri.

Det betyder att du är med och finansierar den delen av internet som står för merparten av alla cryptolockers, kreditkortsstölder, ddosattacker o s v...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Liknande sidor som cdkey har bara OEM nycklar, vilket bara fungerar på en dator.
Skulle kunna tänka mig att dom får tag på OEM nycklar från någon som köper direkt från Microsoft med ett "företagspris".
Men rekommenderar en riktig licens som binds till ditt microsoft konto.

Själv spenderade jag ungefär 1000kr för en riktig Windows 7 licens för nästan 10 år sedan, och har kört 6 olika datorer på den.
(Självklart uppgraderad till Win10 nu)
Helt klart värt det

Jag köpte en Windows 7 Ultimate direkt från MS för 4000:-.
Efter ett tag slutade aktiveringen att fungera och man var tvungen att ringa in.
Efter man ringt ett par gånger blev man jävligt le och letade "alternativa" vägar för att lägga in Windows och har inte pröjsat mer än 30 spänn för Windows 10 från Ebay.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Köp på ebay, funkar fin fint

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en miljon trådar om detta på swec btw

Vissa tycker det är omoraliskt att köpa nycklar ifrån ebay ex.

Jag har köpt alla mina program nycklar på Ebay (MS,Office,AV osv) och inte haft några problem. Kommer fortsätta göra det. Omoraliskt eller inte upp till en själv att bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns en miljon trådar om detta på swec btw

Vissa tycker det är omoraliskt att köpa nycklar ifrån ebay ex.

Jag har köpt alla mina program nycklar på Ebay (MS,Office,AV osv) och inte haft några problem. Kommer fortsätta göra det. Omoraliskt eller inte upp till en själv att bestämma.

Om nån sålde en sprillans ny jacka på stan för 100 kr, som i butik kostar 2000, hade du köpt den med gott samvete då trots att du vet om att jackan är stulen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Om nån sålde en sprillans ny jacka på stan för 100 kr, som i butik kostar 2000, hade du köpt den med gott samvete då trots att du vet om att jackan är stulen?

Och här kommer de vanliga löjliga jämförelserna.
Sist var det om man följde med någon in i en gränd och köpte ett 2080ti för 1000kr

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför du vill ha Windows om du nu inte ens vill betala. Ladda ner Linux. Det är gratis på alla sätt och vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Tack föe alla svar. Köper en "riktig" utgåva... kan ju använda den forever på kostnad över tid är ju jättebra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Liknande sidor som cdkey har bara OEM nycklar, vilket bara fungerar på en dator.
Skulle kunna tänka mig att dom får tag på OEM nycklar från någon som köper direkt från Microsoft med ett "företagspris".
Men rekommenderar en riktig licens som binds till ditt microsoft konto.

Själv spenderade jag ungefär 1000kr för en riktig Windows 7 licens för nästan 10 år sedan, och har kört 6 olika datorer på den.
(Självklart uppgraderad till Win10 nu)
Helt klart värt det

Övertygad!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Litenskit:

Ja att du finansierar organiserad brottslighet är väl en anledning. Stulna nycklar eller nycklar köpta med stulna kreditkort. Kan även vara bulklicenser som inte får säljas vidare.

Njä, går att diskutera.

Även hört att Windows säljs avsevärt mycket billigare i te.x Kina då folket är fattigare där, köp billigt där sälj dyrare här..

Hade det varit stulna nycklar skulle nog inte Ebay fått sälja de fritt så där (Jag vet, det handlar ej om Ebay)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Jag förstår inte varför du vill ha Windows om du nu inte ens vill betala. Ladda ner Linux. Det är gratis på alla sätt och vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Linux är ju en familj av distrubutioner, och alla är inte alltid gratis, ta RHEL (Red Hat Enterprise Linux) som ett exempel, det kostar och är alltså inte gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Linux är ju en familj av distrubutioner, och alla är inte alltid gratis, ta RHEL (Red Hat Enterprise Linux) som ett exempel, det kostar och är alltså inte gratis

Wow. Du förstod ju verkligen inte poängen. Grattis 😀😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Om nån sålde en sprillans ny jacka på stan för 100 kr, som i butik kostar 2000, hade du köpt den med gott samvete då trots att du vet om att jackan är stulen?

Men om jag har köpt en komplett ny dator inklusive en giltig windows10 licens för 500 kr. Varför kostar då samma licens 1000:- om jag köper den löst?

Edit:
548,31 kr kollade orderhistoriken

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Men om jag har köpt en komplett ny dator inklusive en giltig windows10 licens för 500 kr. Varför kostar då samma licens 1000:- om jag köper den löst?

Edit:
548,31 kr kollade orderhistoriken

Vart hittar man en komplett dator med win 10 licens för 548.31kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Kommer en sån här tråd i veckan ungefär, kan ni inte söka?

För övrigt så är det ju intressant att folk kan droppa 10-tusentals kronor på hårdvara, men 1000:- för en mjukvarulicens, då jävlar måste man spara in kronorna för det är skillnaden på en bra eller dåligt prissatt setup?

Det verkar ju även gå rätt bra att köra utan aktivering nuförtiden:
https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-...

Dock oklart hur lagligt detta är, men är väl inte värre än att köpa en nyckel som man öht inte ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Vart hittar man en komplett dator med win 10 licens för 548.31kr?

Skickades från m.sweclockers.com

billigare nu, 520,72 men postens straffavgifter kan ju tillkomma så det bli lite dyrare.

Efter 1903 uppdateringen är det också lite oklart om minimikravet är 16 eller 32 GB lagring.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

billigare nu, 520,72 men postens straffavgifter kan ju tillkomma så det bli lite dyrare.

Efter 1903 uppdateringen är det också lite oklart om minimikravet är 16 eller 32 GB lagring.

Länken visar bara en padda och ingen komplett dator. Fixa länken och återkom tack 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kommer en sån här tråd i veckan ungefär, kan ni inte söka?

För övrigt så är det ju intressant att folk kan droppa 10-tusentals kronor på hårdvara, men 1000:- för en mjukvarulicens, då jävlar måste man spara in kronorna för det är skillnaden på en bra eller dåligt prissatt setup?

Det verkar ju även gå rätt bra att köra utan aktivering nuförtiden:
https://www.howtogeek.com/244678/you-dont-need-a-product-key-...

Dock oklart hur lagligt detta är, men är väl inte värre än att köpa en nyckel som man öht inte ska använda.

Folk är sådana. Här är det folk som köper en fin lägenhet i ett nybyggt område, har en bil modell dyrare och gnäller över att parkeringsplatsen är så dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Folk är sådana. Här är det folk som köper en fin lägenhet i ett nybyggt område, har en bil modell dyrare och gnäller över att parkeringsplatsen är så dyr.

Detta hade varit jag spot on om det inte vore för att parkeringsavgiften går till vår BRF. Betalar 1000kr i månaden. Kostar 250/månad på gatan, OM man hittar en plats

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

@BasseBaba:
Lagligt?
Ja det är väl upp till Microsoft om det är lagligt att använda operativsystemet eller inte om man inte aktiverar en nyckel.
Och det går ju utmärkt på windows 10, med vissa begränsningar.
Så det är ju egentligen bättre att inte köpa en billig nyckel. Börja med att testa på Windows och se om det är värt.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Njä, går att diskutera.

Även hört att Windows säljs avsevärt mycket billigare i te.x Kina då folket är fattigare där, köp billigt där sälj dyrare här..

Hade det varit stulna nycklar skulle nog inte Ebay fått sälja de fritt så där (Jag vet, det handlar ej om Ebay)

Microsoft har ingen regional prissättning, retail-licenser av Windows är dyrare i Kina än här i praktiken.

Det är nycklar tagna från t.ex. företagsdatorer eller MSDN/Dreamspark-nycklar. Ebay säljer inte programvara eller Dreamspark-nycklar, säljare på plattformen gör. Den som begår upphovsrättsintrång är köparen. Bulk kostar dessa nycklar typ 10-30 kr styck som mest, men de är inte fullvärdiga licenser och de är definitivt skaffade med olagliga metoder i stor del av fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Länken visar bara en padda och ingen komplett dator. Fixa länken och återkom tack 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är en komplett dator för dig? vad saknas?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

@BasseBaba:
Lagligt?
Ja det är väl upp till Microsoft om det är lagligt att använda operativsystemet eller inte om man inte aktiverar en nyckel.
Och det går ju utmärkt på windows 10, med vissa begränsningar.
Så det är ju egentligen bättre att inte köpa en billig nyckel. Börja med att testa på Windows och se om det är värt.
https://youtu.be/8bJrWrTSHvY

Läser man hela artikeln har dom länkat diskuterat nån del i avtalet man eventuellt kan tolka som att det inte är ok att köra på forever utan att aktivera.
Jag vet inte, känner att jag inte orkar läsa på, ville bara nämna det.

Min högst personliga teori är att MS hellre ser att folk kör icke-aktiverade installationer som ändå patchas, än piratar. Via all telemetri har dom även säkert stenkoll på hur stor den användarsidan är.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt 2 st Win 10 OEM-nycklar på Kinguin (och har 2st nycklar från en Acer och HP som jag äger)
Samtliga nycklar syns i mitt microsoft-konto.
Den ena nyckeln fungerade rakt av, den andra fick jag ringa in till Microsoft för att aktivera.
De sa inget om att den skulle vara stulen eller icke tillåten.

Annars så känns inte som Microsoft bryr sig speciellt om detta.
Dels så fick man om man använde en piratkopia av Windows 7 / 8 uppgradera gratis till riktiga Windows 10.
Dels så kan man använda Windows 10 utan att aktivera det precis som vanligt istort sett (tror inte man kan byta bakgrundsbild, men i övrigt fungerar det som normalt, och ibland dyker en text upp i högra hörnet om att man ska aktivera windows, men inget som man behöver göra.

Och varför gör Microsoft såhär? Jag tror personligen det har med att har du Windows 7 / 8 så finns inget stöd för Microsoft att samla in användardata som de gör med Windows 10.

Skulle inte bli förvånad om Microsoft tjänar pengar på denna användardata, och därför är nöjda så länge du använder Windows 10 olaglig eller ej.
När man installerar Windows 10 numer så får man ju upp en massa frågor om det är okej att de användar användardata etc.

Om man inte aktiverar windows så har jag för mig om att man ger Microsoft tillgång till användardata automagiskt.

Sedan är det ju aldrig okej att köpa saker med stulna kreditkort, men det finns såklart mycket som kortföretagen skulle kunna fixa i säkerhetsväg.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Vad är en komplett dator för dig? vad saknas?

Jadu. Det bör ju vara en dator för det första och inte en pad. Kan du inte den skillnaden själv så råder jag dig att läsa på lite och sedan återkomma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har köpt 2 st Win 10 OEM-nycklar på Kinguin (och har 2st nycklar från en Acer och HP som jag äger)
Samtliga nycklar syns i mitt microsoft-konto.
Den ena nyckeln fungerade rakt av, den andra fick jag ringa in till Microsoft för att aktivera.
De sa inget om att den skulle vara stulen eller icke tillåten.

Annars så känns inte som Microsoft bryr sig speciellt om detta.
Dels så fick man om man använde en piratkopia av Windows 7 / 8 uppgradera gratis till riktiga Windows 10.
Dels så kan man använda Windows 10 utan att aktivera det precis som vanligt istort sett (tror inte man kan byta bakgrundsbild, men i övrigt fungerar det som normalt, och ibland dyker en text upp i högra hörnet om att man ska aktivera windows, men inget som man behöver göra.

Och varför gör Microsoft såhär? Jag tror personligen det har med att har du Windows 7 / 8 så finns inget stöd för Microsoft att samla in användardata som de gör med Windows 10.

Skulle inte bli förvånad om Microsoft tjänar pengar på denna användardata, och därför är nöjda så länge du använder Windows 10 olaglig eller ej.
När man installerar Windows 10 numer så får man ju upp en massa frågor om det är okej att de användar användardata etc.

Om man inte aktiverar windows så har jag för mig om att man ger Microsoft tillgång till användardata automagiskt.

Sedan är det ju aldrig okej att köpa saker med stulna kreditkort, men det finns såklart mycket som kortföretagen skulle kunna fixa i säkerhetsväg.

Om man inte aktiverar är bla byta bild via personalize meny blockerad MEN alla andra sätt att byta bild funkar fortfarande. Val möjligheterna varierar med vilket sätt man använder.

Gällande tillgång till användardata så ser jag inget skäl till att Microsoft skulle stoppa sånt bara för att man aktiverar. Verka inte spela nån större roll när man kollar trådar mm om hur man kan försöka stoppar sånt mm.