Permalänk
Medlem

Ersättare till Lightroom

Kör Lightroom 5 sedan ett tag tillbaka och även om den fortfarande fungerar så börjar den kännas lite föråldrad. Det finns dock ingen version 7 och Adobe har numera helt slutat sälja 6:an. Kvar finns då Creative Cloud, men 120kr/månad känns lite mycket för något jag använder ett par timmar var tredje månad eller så.

Har tittat lite på RawTherapee och Darktable, men det finns andra och jag har svårt att bestämma mig. Någon som har lite tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Naki:

Kör Lightroom 5 sedan ett tag tillbaka och även om den fortfarande fungerar så börjar den kännas lite föråldrad. Det finns dock ingen version 7 och Adobe har numera helt slutat sälja 6:an. Kvar finns då Creative Cloud, men 120kr/månad känns lite mycket för något jag använder ett par timmar var tredje månad eller så.

Har tittat lite på RawTherapee och Darktable, men det finns andra och jag har svårt att bestämma mig. Någon som har lite tips?

Beror ju som sagt helt på vad du gör med programmet, och har du liksom inte berättat. Så jag får anta att du använder det till att redigera bilder, lägga på filter, croppa, sånt där.

GIMP är ett kapabelt bildredigeringsprogram som dessutom är fri programvara och därmed gratis. Nackdelen är gränssnittet som kanske inte känns helt naturligt för många.

Ett annat alternativ som också är gratis är Paint.net.

Permalänk
Medlem

@Naki: Jag småkör RawTherapee faktiskt, dock är jag långt ifrån en frekvent användare av mjukvaran men jag smågillar det, som en glad amatör.

https://rawtherapee.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/RawTherapee

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem

Den största konkurrent till Adobe på proffssidan är väl Phase One för de har tagit fram en egen programvara för att framkalla bilderna från sina kameror, programmet blev så bra att de säljer det även till de som inte har deras kameror.
Mjukvaran för framkallning heter Capture One https://www.captureone.com/en/
Även Acdsee kan numera hantera framkallning och som bildvisare är det antagligen det bästa programmet som finns.
https://www.acdsee.com/en/store/?gclid=EAIaIQobChMIiP6_v4u-4w...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Beror ju som sagt helt på vad du gör med programmet, och har du liksom inte berättat. Så jag får anta att du använder det till att redigera bilder, lägga på filter, croppa, sånt där.

GIMP är ett kapabelt bildredigeringsprogram som dessutom är fri programvara och därmed gratis. Nackdelen är gränssnittet som kanske inte känns helt naturligt för många.

Ett annat alternativ som också är gratis är Paint.net.

Tack för tipsen. Gör inte så mycket editering i Lightroom utan just nu försöker jag utvärdera Affinity Photo för det. Det jag använder Lightroom till är nog mest katalogfunktionen samt viss enklare redigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den största konkurrent till Adobe på proffssidan är väl Phase One för de har tagit fram en egen programvara för att framkalla bilderna från sina kameror, programmet blev så bra att de säljer det även till de som inte har deras kameror.
Mjukvaran för framkallning heter Capture One https://www.captureone.com/en/
Även Acdsee kan numera hantera framkallning och som bildvisare är det antagligen det bästa programmet som finns.
https://www.acdsee.com/en/store/?gclid=EAIaIQobChMIiP6_v4u-4w...

Men Capture One Pro är ingen vidare lösning för att spara pengar, men finns däremot både som vanlig licens och prenumeration. Sedan finns det lite mer udda mjukvaror som Luminar, On1 m fl som nog delvis poppat upp som ett resultat av Adobes prenumerationsmodell. Alienskin Exposure är en annan, som väl däremot funnits rätt länge.

Jag har haft Capture One Pro rätt länge, då jag tröttnade på Adobes dåvarande råkonverterare som jag tyckte gav klart sämre resultat med kameran jag hade. Dock får man vara medveten om att det kan vara en hyfsad inlärningströskel, men programmet är väldigt kompetent i sig.

Sedan bör man kanske fastställa om det är råkonverteraren man vill åt eller om man även vill ha katalogiseringsfunktionen, vilket ju en av de stora delarna i LR. Eller om det räcker med att programmet kan hantera jpeg och råkonvertering inte ens är aktuellt. Det påverkar vilka alternativ som är tänkbara.

Permalänk
Medlem

Jag var helt inne på att migrera till Luminar för några år sedan från Lightroom. Men när jag bytte från Nikon till Fuji behövde jag något som hanterade Fujis Raw-format snabbare så gick över till Capture One.

Hittils är det det snabbaste jag använt, renderingen av raw-bilderna går så mycket snabbare att jag kände att jag inte ens behövde byta ut en 5år gammal dator. Som @ztenlund säger är det en inlänringströskel, men det går rätt snabbt att komma så långt att man kan ändra saker en och en, däremot att börja göra saker i bulk kräver än mer tid.

Har helt ersatt photoshop med affinity photo också.

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem sitter du på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket operativsystem sitter du på?

Sitter på en mix av OSX, Windows(mestadels 10:an) och Ubuntu. Beror på vad jag ska göra för tillfället.

Capture One ser intressant ut. Men om jag minns rätt så gick en licens på runt $350 senast jag tittade om man inte låser sig till bara Fuji eller bara Sony. Jag brukar använda både Sony, Nikon och ett gäng olika mobilkameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Sitter på en mix av OSX, Windows(mestadels 10:an) och Ubuntu. Beror på vad jag ska göra för tillfället.

Capture One ser intressant ut. Men om jag minns rätt så gick en licens på runt $350 senast jag tittade om man inte låser sig till bara Fuji eller bara Sony. Jag brukar använda både Sony, Nikon och ett gäng olika mobilkameror.

De har haft rätt fina rabatter, typ 40% av priset några gånger om året. Tror det alltid är i April men också typ black friday osv. också.

Permalänk
Medlem

Som nybörjare på området så provade jag ett par olika programvaror. Lightroom, Capture One, Affinity, RAwTherapee, Darktable.

Jag gillade Lightroom, det var intiutivt att använda. Dom övriga jämfördes såklart mot just LR och kändes, för mig då, som att dom saknade något. Det var nog mer jag som hade vant mig vid LR än nånting annat där. Jag prenumererade dock aldrig på LR och efter en månads test så höjde dessutom Adobe priserna så jag blev aldrig någon långvarig användare där.

Jag hittade denna kanal på YouTube och valet föll således på Darktable. När man förstår hur modulerna funkar och att man slår av/på dessa så blev livet i Darktable lite enklare. Men man kan inte göra panorama stitch i Darktable så jag använder istället Hugin för det. Istället för Photoshop har jag använt GIMP i en herrans massa år, typ 17-18 år eller nåt sånt. Detta har också fördelen att allt funkar likadant på min linux burk och min windows burk. Samma program överallt.

Så ger man Darktable en chans kanske det är en ersättare för dig med? Jag ska villigt erkänna att Darktable är mycket grötigare, i min mening, än LR. Sliders är lite ryckiga ibland och man kan editera sig in i ett hörn där typ inget funkar längre och då får jag ofta stänga och öppna bilden igen och hoppa tillbaka i början av "history" fliken. Men jag är amatör, jag har inte editerat särskilt många bilder och har heller inga räkningar som betalas med hjälp av min fotografering, så jag kan leva med nackdelarna.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --