Forniteburk från Komplett till grabben.

Permalänk
Medlem

Forniteburk från Komplett till grabben.

Hej,

Jag är på väg att köpa en Fortnitestation till grabben och har kikat på Kompletts paket.

https://www.komplett.se/product/1018631/datorutrustning/dator...

Att det klarar Fornite är jag rätt säker på men är det ett vettigt köp eller får man bättre för pengarna på annat håll? Tänkte kanske peta i 4-8gb ram ytterligare.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@misz: Ser prisvärd ut. En vanlig 1TB 3.5 HDD kan vara bra att köpa till ifall det behövs mer lagring. 8GB ram borde räcka till fortnite men ifall du vill uppgradera skulle det funka.

Trodde att det var färdigbyggt, bästa vore i detta fallet att lägga in olika komponenter på komponentkoll(typ som prisjakt fast för datorkomponenter) och testa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att bygga själv? Som vanligt med dessa deals så är den tekniskt sett prisvärd men har ungefär noll framtidssäkerhet.

Edit: Insåg nu att den är i delar, då är den verkligen inte värd det. Trodde du fick den färdigbyggd med Windows.
Ligger budget där kring 8-9k?

Permalänk
Medlem

Jo jag bygger burken själv. Det är en födelsedagspresent och jag ska köpa skärm,tangentbord och mus också så burken får inte kosta mycket mer. Jag petar nog i 8gb ram ytterligare för 550kr.

Permalänk
Medlem

jättekonstigt val av PSU till denna budgetdator (en 1000krs psu) inget fel i detta alltså, men känns lite overkill.

Annars är det väl mest att de enbart kör 1st 8GB sticka vilket jag inte skulle köra på.
2x8 GB skulle fungera kanon (När jag spelar fortnite används runt 7,4GB totalt ram i datorn i snitt), så 8 känns lite för lite.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av misz:

Jo jag bygger burken själv. Det är en födelsedagspresent och jag ska köpa skärm,tangentbord och mus också så burken får inte kosta mycket mer. Jag petar nog i 8gb ram ytterligare för 550kr.

Permalänk
Medlem

Tack ska titta närmare på det bygget. Ja det är delar och köp av windows tillkommer.

Permalänk
Medlem

@misz: https://komponentkoll.se/bygg/gQhkQ/ går att komma ner i något med pris med denna. Något billigare CPU (2600 utan X). Samma chassi, grafikkort, moderkort. Billigare ramminnen med 200mhz lägre klockfrekvens(Skulle kunna ta de andra med 3200MHz då ryzen gillar snabba minnen. En annan SSD som kostar samma och ska ha bättre specifikationer. En något billigare PSU med samma guld certificering och semimodulärt

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Tack killar! Jag plockar ihop något av dom komponenter ni postat.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara återkoppla med bygget.

Valde dom här komponenterna till slut.

Bygget vägrade starta med Elgatos capture card från början. När jag tog ut kortet så funkade burken. Osäker på om PSUn är för klen eller om jag bara behövde komma igång med datorn först och sedan peta i kortet. Har inte hunnit testa ännu.

Chassit var snyggt men man förstår varför det kostar 500 spänn. Kändes betydligt sämre än min gamla Fractal R5. Grabben är dock väldigt nöjd och Fortnite ser jävligt bra ut på burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av misz:

Bygget vägrade starta med Elgatos capture card från början. När jag tog ut kortet så funkade burken. Osäker på om PSUn är för klen

Det är inte PSU:n som är för klen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av misz:

Tänkte bara återkoppla med bygget.

Valde dom här komponenterna till slut.

https://komponentkoll.se/bild/sXwSh.png

Bygget vägrade starta med Elgatos capture card från början. När jag tog ut kortet så funkade burken. Osäker på om PSUn är för klen eller om jag bara behövde komma igång med datorn först och sedan peta i kortet. Har inte hunnit testa ännu.

Chassit var snyggt men man förstår varför det kostar 500 spänn. Kändes betydligt sämre än min gamla Fractal R5. Grabben är dock väldigt nöjd och Fortnite ser jävligt bra ut på burken.

Elgato och Ryzen är ingen bra kombination tyvärr, men jag tror det ska finnas en bios-fix för detta. Testa att uppdatera bios till nyaste versionen.
(Det är alltså ett kännt kompatibilitetsproblem mellan dessa)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

hittade detta vid snabb googling så testa att sätt kortet i en annan pcie slot och se om det fungerar bättre.

https://community.amd.com/thread/213606

"Elgato have issued updated firmware to resolve the issue.

Report the issue to the developers of the capture card and they will update their software to enable support for AM4. I use an Elgato HD 60 myself and have already opened a ticket with Elgato who say they are working to resolve the issue. They provided a temporary workaround to use the PCI-E device in one of the x16 or x8 PCI-E slots."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det kan löna sig att återkoppla ser jag. Tack för tipsen!

Var bra fundersam på varför jag inte fick datorn att lira och fick montera om alla komponenter innan jag fattade att det var Elgaton som spökade.

/M

Permalänk
Medlem

Nu börjar mina tvillingar bli stora nog att få egna datorer. Måste således plocka ihop två datorer till. Dom spelar idag mest Roblox och Fortnite så det är inte så krävande spel.

Har ni några synpunkter på det här bygget? Något man kan förbättra eller några komponenter som inte funkar ihop? Vill inte gå över 10k per dator eftersom det tillkommer skärm och annan kringutrustning.

Permalänk
Medlem

Problemet nu är att det inte finns grafikkortatt få tag i. Global brist just nu. Jag skulle tro att det enklaste att göra nu är att köpa en processor med inbyggd grafikkrets. Nya Intels processorer verkar ska ha en bra sådan men jag har inte kikat på det något. Enklare spel på enklare inställningar borde de klara.

Permalänk
Medlem

Det har jag helt missat. Ser nu att det är slut överallt. Får köpa färdiga burkar då...