Dator för spelande och bildredigering

Permalänk

Dator för spelande och bildredigering

Okej, det är dags igen!

Har fått mycket bra tips härifrån de tidigare gångerna det har varit dags för uppdatering, så vänder mig till expertisen igen. Har även kikat på andra trådar och fått bra input.

Jag sitter i dagsläget med denna utrustning:
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-SLI S-1150 ATX
Grafikkort: ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCU II OC (R9290-DC2OC-4GD5)
CPU: Intel Core i7 4790K / 4 GHz processor S-1150
Minne: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black (+16GB) = 32GB tot
HD: HyperX Fury SSD 240GB 2,5" + Seagate Barracuda 4TB 3.5'' HDD
PSU: Cooler Master G650M, 650W PSU
Chassi: Corsair Graphite 230T Midi Tower Svart
Skärm: AOC E2476VWM6 23,6" / 1ms / VGA, HDMI / VESA

När det kommer till spelandet så kör jag idag nästan uteslutande Dota 2. Till det så räcker burken gott och väl! Det blir någon omgång PUBG/Apex då och då. Men, installerade nyligen om The Witcher 3 och GTA V. Då kände jag att det kanske är dags att köpa in lite nyare prylar...

Utöver gameande så fotar jag en del och det blir därmed en del fotoredigering. Kör då och då även lite filmredigering, men det är sällan.

De tidigare gångerna jag köpt dator/komponenter har jag alltid varit student, vilket gjort att budgeten behövts hållas lite tajtare. Nu har jag råd att lägga lite mer. Men med det sagt vet jag inte riktigt om jag tycker att det är värt att lägga några större pengar heller…
Jag har själv funderat över några alternativ. Tar tacksamt emot er input! Utöver datorn och komponenterna som listas behöver jag även en skärm, vilket jag tänker mig behöva en budget om ca 5000 kr.

Tänkte i samtliga fall spara diskarna och köra med samma Windowsklient.

Alternativ 1:
Mer eller mindre ”clean wipe” och köper allt nytt och tar i rejält.
https://komponentkoll.se/bygg/HTRXy/

Alternativ 2:
Något billigare än alternativ 1.
https://komponentkoll.se/bygg/KimYY/

Alternativ 3:
https://komponentkoll.se/bygg/aTXtE/

Alternativ 4:
Jag sitter kvar med det jag har, men köper ett bättre grafikkort (typ, RTX 2080) och en bättre skärm. Frågan är om/hur länge CPU kommer palla….

Utöver datorn behöver jag som sagt en skärm. Tänker mig >144Hz, IPS med bättre upplösning för både gameandet och bildredigeringen (~5000 kr).

Ska jag vara helt ärlig mot mig själv så tror jag att det är prylnörden i mig som gör att alternativ 1 (och kanske tom Alternativ 2) lockar. Ser egentligen inte att jag ”behöver” en så pass kraftig burk. Samtidigt, är man prylnörd så är det väl sådant som är det härliga…
Kommer alltid vilja gå tillbaka och köra lite kraftfullare spel som GTA V, Witcher (modat), och säkert cyberpunk när det väl släpps.

Köpa allting nytt? Uppdatera några komponenter? Bara köpa en bättre skärm?
Vad tänker/tycker ni? Hit me!
Tack!

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte spelar några spel som kräver tokhög framerate så tycker jag du ska behålla datorn du har nu. Överklocka både CPU och ram om du inte redan gjort det?
Jag har precis kommit över vad jag tror är likadana ram som du kör på. Provade överklocka dom härom dagen och kör med lätthet 2133Mhz med timings 12-12-12-34 och 1.6v. 2200Mhz var inte helt stabilt utan fick fel i prime95 efter en halvtimme. Hade säkert kunnat öka spänningen lite, men kände att 2133Mhz räckte eftersom jag kör en låst i7 3770. Processorn borde du kunna skrämma upp till omkring 4.8Ghz om du har hyfsad kylning. Så om du vill känna av ett lyft rent visuellt så skulle jag föreslå att uppgradera grafikkortet och gå upp till 27" 1440p. För bildredigering krävs inga 12-16 trådar i alla fall. Och om du inte redigerar film hela dagarna lär du klara dig ett tag till med din nuvarande setup.

Varför inte ett 5700 XT för 419 euro? (5% mer moms tillkommer).
https://www.amazon.de/XFX-Radeon-Grafikkarte-GDDR6-DisplayPor...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Håller helt med Chris_Kadaver, överklocka grejerna, köp till bra kylning som fixar det och köp ett nytt grafikkort. Skulle även rekommendera en ny, fräsch SSD utöver den du redan har. Känns alltid bra.

Skulle dock verkligen inte rekommendera att köpa ett 5700 i dagsläget. Vill du ha ett nytt grafikkort idag är det 2060 Super som gäller, Alt. ett Vega 56 för maximal prisvärdhet.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Eftersom du inte spelar några spel som kräver tokhög framerate så tycker jag du ska behålla datorn du har nu. Överklocka både CPU och ram om du inte redan gjort det?
Jag har precis kommit över vad jag tror är likadana ram som du kör på. Provade överklocka dom härom dagen och kör med lätthet 2133Mhz med timings 12-12-12-34 och 1.6v. 2200Mhz var inte helt stabilt utan fick fel i prime95 efter en halvtimme. Hade säkert kunnat öka spänningen lite, men kände att 2133Mhz räckte eftersom jag kör en låst i7 3770. Processorn borde du kunna skrämma upp till omkring 4.8Ghz om du har hyfsad kylning. Så om du vill känna av ett lyft rent visuellt så skulle jag föreslå att uppgradera grafikkortet och gå upp till 27" 1440p. För bildredigering krävs inga 12-16 trådar i alla fall. Och om du inte redigerar film hela dagarna lär du klara dig ett tag till med din nuvarande setup.

Varför inte ett 5700 XT för 419 euro? (5% mer moms tillkommer).
https://www.amazon.de/XFX-Radeon-Grafikkarte-GDDR6-DisplayPor...

Skrivet av Muumin:

Håller helt med Chris_Kadaver, överklocka grejerna, köp till bra kylning som fixar det och köp ett nytt grafikkort. Skulle även rekommendera en ny, fräsch SSD utöver den du redan har. Känns alltid bra.

Skulle dock verkligen inte rekommendera att köpa ett 5700 i dagsläget. Vill du ha ett nytt grafikkort idag är det 2060 Super som gäller, Alt. ett Vega 56 för maximal prisvärdhet.
https://komponentkoll.se/bild/LndrD.png

https://komponentkoll.se/bild/raEgM.png

Det låter som vettiga alternativ! Tack!
Om jag ska nöja mig med "bara" grafikkort och skärm så är jag beredd att lägga en del för att ha det lite framtidssäkert också.
Tror ni 2060 Super kommer hålla ett tag? Finns det anledning att kolla på något vassare? Spontant tänker jag att 2060 Super bör täcka mina behov.

Skulle detta vara ett bra lyft?

Är skärmen "overkill"? Kan inte mycket om skärmar. Men det lilla jag hunnit reka så verkar det väl ligga på 5k+ för en ips, 144Hz, 1440p.

Tack!

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |

Permalänk

@Tapeworm1c: Tycker det är en fantastisk skärm och använder den själv för samma ändamål som du ämnar göra. Du får en snabb skärm med IPS-panel och en trevlig arbetsyta med 1440p, perfekt för både spel och bildbehandling. För att spetsa ytterligare kan du samtidigt lägga en slant på en bra bildkalibrator.

Då 1440p, till skillnad mot 1080p, kräver mer av ditt grafikkort skulle jag nog överväga ett 2070 (Super) istället.

Permalänk
Skrivet av vviikkttoorr:

@Tapeworm1c: Tycker det är en fantastisk skärm och använder den själv för samma ändamål som du ämnar göra. Du får en snabb skärm med IPS-panel och en trevlig arbetsyta med 1440p, perfekt för både spel och bildbehandling. För att spetsa ytterligare kan du samtidigt lägga en slant på en bra bildkalibrator.

Då 1440p, till skillnad mot 1080p, kräver mer av ditt grafikkort skulle jag nog överväga ett 2070 (Super) istället.

Det låter lovande! Jag har suttit på en risig skärm för länge nu, så tycker jag är värd en bättre nu!
Ja, du har nog en poäng. Jag övervägde tom att skaffa ett 2080 (alternativt vänta till 2080 super). Då jag någonstans var beredd att lägga 15-20 k på en ny setup så har jag inga större problem att lägga strax under 15k för en värdig skärm och ett kort som bör hålla ett tag. Sen får jag uppgradera cpu/övriga komponenter när jag känner att den börjar begränsa mitt användande.
Ska suga på karamellen lite till. Tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |

Permalänk
Skrivet av Tapeworm1c:

Det låter lovande! Jag har suttit på en risig skärm för länge nu, så tycker jag är värd en bättre nu!
Ja, du har nog en poäng. Jag övervägde tom att skaffa ett 2080 (alternativt vänta till 2080 super). Då jag någonstans var beredd att lägga 15-20 k på en ny setup så har jag inga större problem att lägga strax under 15k för en värdig skärm och ett kort som bör hålla ett tag. Sen får jag uppgradera cpu/övriga komponenter när jag känner att den börjar begränsa mitt användande.
Ska suga på karamellen lite till. Tack för tipset.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra! Tycker nog att många generellt missar skärmen i samband med dyra byggen. Vill också slå ett slag för marknaden här på Sweclockers där du kan hitta fina komponenter till bra priser!

Permalänk

Bumpar denna!

Det har gått en liten tid nu.
Jag köpte tidigare en uppgradering enligt nedan:

Behöll övriga komponenter och klockade upp CPU något. Allt fugerade fint.
Börjar känna att burken i övrigt börjar sjunga på sista versen. Fick BSOD och efter omstart svart skärm. Ska felsöka och försöka lösa problemet, men känner att en uppgradering av övriga komponenter inte är långt borta så tänkte försöka få lite mer input i form av köpråd.

Det är bildredigering och gameande som gäller. Inga värstingspel i nuläget. Dota 2 och WoW Classic för det mesta. Dock kan intresset för nyare mer krävande spel vakna till liv och tänkte ta något höjd för det.

Budget ligger runt 10 000. Vill gärna fräscha upp riggen och tänkte köpa allt nytt förutom grafikkort och skärm. Har 2st SSD diskar (250GB) och 1st HDD på 4 TB som jag tänkte plocka med.

Ett första utkast blev enligt nedan:

Tar tacksamt emot tankar och idéer!
Mvh

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapeworm1c:

Bumpar denna!

Det har gått en liten tid nu.
Jag köpte tidigare en uppgradering enligt nedan:
https://komponentkoll.se/bild/sDoTN.png

Behöll övriga komponenter och klockade upp CPU något. Allt fugerade fint.
Börjar känna att burken i övrigt börjar sjunga på sista versen. Fick BSOD och efter omstart svart skärm. Ska felsöka och försöka lösa problemet, men känner att en uppgradering av övriga komponenter inte är långt borta så tänkte försöka få lite mer input i form av köpråd.

Det är bildredigering och gameande som gäller. Inga värstingspel i nuläget. Dota 2 och WoW Classic för det mesta. Dock kan intresset för nyare mer krävande spel vakna till liv och tänkte ta något höjd för det.

Budget ligger runt 10 000. Vill gärna fräscha upp riggen och tänkte köpa allt nytt förutom grafikkort och skärm. Har 2st SSD diskar (250GB) och 1st HDD på 4 TB som jag tänkte plocka med.

Ett första utkast blev enligt nedan:https://komponentkoll.se/bild/tnymk.png

Tar tacksamt emot tankar och idéer!
Mvh

IPS-skärm <3 a och o när det kommer till content creation.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

IPS-skärm <3 a och o när det kommer till content creation.

Var något skeptisk till priset, men var värt varenda krona! Oerhört nöjd med skärmen! Har alltid suttit på budgetskärmar tidigare. Unnade mig en finare variant denna gång :).

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapeworm1c:

Var något skeptisk till priset, men var värt varenda krona! Oerhört nöjd med skärmen! Har alltid suttit på budgetskärmar tidigare. Unnade mig en finare variant denna gång :).

Ja, väl investerade slantar.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K