50 år sedan Apollo 11 och månlandningen

Permalänk
Relik 📜

50 år sedan Apollo 11 och månlandningen

I dagarna nu är det 50 år sedan månlandningen. Apollo 11 sköts upp den 16 juli 1969, och Armstrong klev ut på månen den 20 juli samma år. I skrivande stund (minus 50 år då) satt alltså de tre astronauterna och häckade i kommandomodulen Columbia, någonstans mellan jorden och månen.

Jag har alltid varit intresserad av rymden, rymdfart och "nästa stora steg" för mänskligheten på den fronten. Dömer jag av hur populära SpaceX-trådarna här på forumet brukar bli är jag knappast ensam där, utan tekniken bakom och runt utforskandet av universum kittlar många.

Så, jag tycker vi ska snacka av oss lite! 50 år sedan månlandningen, helt sjukt. Givetvis har det pluppat upp tonvis med både videos och texter på nätet som behandlar ämnet, delar några nedan!

Linus (ja, den Linus) kikar på Saturn V-datorn

Objectivity/Brady Harran tittar på var månstenarna förvaras

Apollo 11 i realtid

Inte spännande hela tiden såklart, eftersom mycket tid mest var att vänta. Men, riktigt häftigt!
https://apolloinrealtime.org/11/

Dela med er av fler tips på måste-grejer såhär när vi räknar ner.. 50 år för sent!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

Varit intresserad av rymdfart så länge jag kan minnas (var 4 vid tiden för Apollo 11) och månlandningen för 50 år sedan var en fantastisk bedrift. Tyvärr tappade allmänheten intresset efter några år och en mängd andra faktorer som gjorde att erövringen av rymden kom av sig.

Nuvarande miljöhysteriker borde vara väldigt intresserade av att få människan permanent utanför jorden för det är enda sättet vår ras kan överleva långsiktigt. Tyvärr ser jag mycket lite av sådant.

Fantastisk länk till Apollo 11 i realtid, stort tack!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
99:e percentilen

Apollo-projektet och all dess intrikata utrustning, inte minst Saturn V, ligger i den absoluta toppen av min lista över fascinerande mänskliga och ingenjörsmässiga bedrifter. Har Legos fina Saturn V-replika i skala 1:110 stående hemma – trots skalan är det den överlägset högsta/längsta Lego-modell jag befattat mig med. Byggde den tillsammans med en kompis som är en ännu större Apollo-nörd och som bär en stor del av ansvaret för mitt intresse för ämnet.

Rekommenderar å det varmaste NASA:s ”dramadokumentär” For All Mankind (1989), som jag själv planerar att fira med på lördag. Tillfogade prefixet drama för att filmen består av material filmat med högkvalitativa analoga filmkameror under de faktiska uppdragen, men/och klippts ihop så att den förmedlar en annan känsla än en ”vanlig” dokumentärfilm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bara några dagar kvar till exakt 50 år sedan månlandningen! Blir nog att skaffa den fantastiska Lego-replikan @Alling nämnde ovan, detta köp har man skjutit på länge!

Var faktiskt i KSC förra året (och för exakt 11 år sedan innan dess). Att se Saturn V raketen som de har hängandes där ger en mäktig känsla. Om jag minns rätt nämnde guiden även att det inte är möjligt att bygga om raketen idag då många som hade kompetensen på specifika, dåligt dokumenterade detaljer, inte längre lever?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

I dagarna nu är det 50 år sedan månlandningen. Apollo 11 sköts upp den 16 juli 1969, och Armstrong klev ut på månen den 20 juli samma år. I skrivande stund (minus 50 år då) satt alltså de tre astronauterna och häckade i kommandomodulen Columbia, någonstans mellan jorden och månen.

Jag har alltid varit intresserad av rymden, rymdfart och "nästa stora steg" för mänskligheten på den fronten. Dömer jag av hur populära SpaceX-trådarna här på forumet brukar bli är jag knappast ensam där, utan tekniken bakom och runt utforskandet av universum kittlar många.

Så, jag tycker vi ska snacka av oss lite! 50 år sedan månlandningen, helt sjukt. Givetvis har det pluppat upp tonvis med både videos och texter på nätet som behandlar ämnet, delar några nedan!

Linus (ja, den Linus) kikar på Saturn V-datorn

https://www.youtube.com/watch?v=olRF5Ckaga0

Objectivity/Brady Harran tittar på var månstenarna förvaras

https://www.youtube.com/watch?v=yvhLBzsDwSQ

Apollo 11 i realtid

Inte spännande hela tiden såklart, eftersom mycket tid mest var att vänta. Men, riktigt häftigt!
https://apolloinrealtime.org/11/

Dela med er av fler tips på måste-grejer såhär när vi räknar ner.. 50 år för sent!

Den stora frågan som jag undrar är om datorn kan spela Space invaders på högsta upplösning och med alla settings på UltraMegaXtreme...

Permalänk
Hedersmedlem

Såg https://www.imdb.com/title/tt8760684/ nyligen och trodde först det var nyinspelat med tanke på kvaliteten, sedan upptäckte jag att det enbart är arkivfoto. Mäkta imponerad!

Riktigt fina bilder från när Buzz Aldrin filmar Armstrongs första promenad uppifrån modulen, inte några suddiga TV-bilder som vi annars vant oss vid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Såg https://www.imdb.com/title/tt8760684/ nyligen och trodde först det var nyinspelat med tanke på kvaliteten, sedan upptäckte jag att det enbart är arkivfoto. Mäkta imponerad!

Riktigt fina bilder från när Buzz Aldrin filmar Armstrongs första promenad uppifrån modulen, inte några suddiga TV-bilder som vi annars vant oss vid.

Man ska inte underskatta analog film som fått lite kärlek.
Missade en tidig visning av den där på bio, men den går upp på Filmstaden i augusti så jag tänkte se den på stor duk då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Varit intresserad av rymdfart så länge jag kan minnas (var 4 vid tiden för Apollo 11) och månlandningen för 50 år sedan var en fantastisk bedrift. Tyvärr tappade allmänheten intresset efter några år och en mängd andra faktorer som gjorde att erövringen av rymden kom av sig.

Nuvarande miljöhysteriker borde vara väldigt intresserade av att få människan permanent utanför jorden för det är enda sättet vår ras kan överleva långsiktigt. Tyvärr ser jag mycket lite av sådant.

Fantastisk länk till Apollo 11 i realtid, stort tack!

Kräver extrem teknologi som vi inte innehar idag. bara ta sig dit tar 8 månader. sen finns det massor av andra saker att ta i bejakande. speciellt hur mänskligt psyke klarar av att vara inne hela tiden. dom har gjort tester men ingen vet hur det är på riktigt.

Kommer nog dröja innan vi är där, vi har ingen bra planet i närheten heller, mars tror många men den har nästan ingen atmosfär och inget skydd mot strålning som vi har.

tror vi skulle behöva mer avancerade robotar som kan bygga en bas innan vi åker dit.

personligen tror jag vi kommer döda varandra innan dess, människor är extremt destruktiva vi kanske inte ska ge oss ut och förstöra universum?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tintinj:

Den stora frågan som jag undrar är om datorn kan spela Space invaders på högsta upplösning och med alla settings på UltraMegaXtreme...

Eller Kerbal Space Program!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Såg https://www.imdb.com/title/tt8760684/ nyligen och trodde först det var nyinspelat med tanke på kvaliteten, sedan upptäckte jag att det enbart är arkivfoto. Mäkta imponerad!

Wow! Jag trodde det också var nyinspelat, lol.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag skulle vilja slå ett slag för BBCs fantastiska podcast "13 minutes to the moon". Extremt hög produktionskvalite och inte mindre än Hans Zimmer har knåpat ihop musiken.

Elva avsnitt + lite extra avsnitt innan.

https://www.bbc.co.uk/programmes/w13xttx2

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ändå växer den digra tomteskaran som yrar om en platt jord.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Spicebeast:

Ändå växer den digra tomteskaran som yrar om en platt jord.

Vet att @Jacob älskar det gänget!

OnT: Grymt bra med filmtips! Ska försöka hinna titta ikväll på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

De sjukaste jag sett måste nog vara presskonferensen efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

I dagarna nu är det 50 år sedan månlandningen. Apollo 11 sköts upp den 16 juli 1969, och Armstrong klev ut på månen den 20 juli samma år. I skrivande stund (minus 50 år då) satt alltså de tre astronauterna och häckade i kommandomodulen Columbia, någonstans mellan jorden och månen.

Jag har alltid varit intresserad av rymden, rymdfart och "nästa stora steg" för mänskligheten på den fronten. Dömer jag av hur populära SpaceX-trådarna här på forumet brukar bli är jag knappast ensam där, utan tekniken bakom och runt utforskandet av universum kittlar många.

Så, jag tycker vi ska snacka av oss lite! 50 år sedan månlandningen, helt sjukt. Givetvis har det pluppat upp tonvis med både videos och texter på nätet som behandlar ämnet, delar några nedan!

Linus (ja, den Linus) kikar på Saturn V-datorn

https://www.youtube.com/watch?v=olRF5Ckaga0

Objectivity/Brady Harran tittar på var månstenarna förvaras

https://www.youtube.com/watch?v=yvhLBzsDwSQ

Apollo 11 i realtid

Inte spännande hela tiden såklart, eftersom mycket tid mest var att vänta. Men, riktigt häftigt!
https://apolloinrealtime.org/11/

Dela med er av fler tips på måste-grejer såhär när vi räknar ner.. 50 år för sent!

Den största frågan är väl om vi verkligen har landat på månen eller om det va inspelat i en studio

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har kanske skrivit detta förut, men det finns även en hel videoserie där man får liv i en AGC från Apollo-projektet.

AGC är den dator som fanns i månlandaren, vilken under landningen gav ifrån sig "1202 Alarm".

https://www.youtube.com/watch?v=2KSahAoOLdU&list=PL-_93BVApb5...

För historien bakom 1202: http://blogs.discovermagazine.com/vintagespace/2018/01/05/apo...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Har kanske skrivit detta förut, men det finns även en hel videoserie där man får liv i en AGC från Apollo-projektet.

AGC är den dator som fanns i månlandaren, vilken under landningen gav ifrån sig "1202 Alarm".

https://www.youtube.com/watch?v=2KSahAoOLdU&list=PL-_93BVApb5...

För historien bakom 1202: http://blogs.discovermagazine.com/vintagespace/2018/01/05/apo...

Japp, Marc och Co håller ju (samarbete med teknikerna) på med en hårdvarusimulering av originalsystemet hos Eagle (sista delen är dock inte klar ännu).

Är man ultranörd på datorhistoria kan jag också rekommendera den serien.

(Dock var ju den bara en dator av flera ombord på Saturn systemet, den rundade datorn man kan se på museumet i någon scen där var en annan enhet som i mitt tycke är minst lika intressant, men troligen mindre känd, hoppas man renoverar den också i framtiden).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Här är litet basic om gyroskopet, Gyroskopet på V2 (A4) var föregångaren till gyroskopet som Marc använder (hans är dock en del till den berömda gyrobollen (tror även den finns i Kerbal, minns inte vad den heter där dock... )

https://www.youtube.com/watch?v=KToggTKa9Lk&t=773s

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Stanley Kubriks största mästerverk! Större än 2001.

Ni borde all se Dark Side of the Moon.

Edit: månlandningen är inte fejkad. Det var genom den som reptilmänniskorna kom till Jorden. Månen är en del av Mars.

Edit 2: Buzz Aldrin, 72 år gammal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Stanley Kubriks största mästerverk! Större än 2001.

Ni borde all se Dark Side of the Moon.

Edit: månlandningen är inte fejkad. Det var genom den som reptilmänniskorna kom till Jorden. Månen är en del av Mars.

Edit 2: Buzz Aldrin, 72 år gammal.

För inte många veckor sedan satt jag vid en viss grillkiosk på östermalm och hörde två lokala damer på fullt allvar diskutera hur "reptilians" kontrollerade hela världen från sitt "motherboard"(!) som var anslutet till alla datorsystem osv. Den ena försökte sälja in den andra på någon slags session som tydligen kostade ohemult många pengar.

Så uppenbarligen ligger det något i det du säger!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Tipsar om youtube serie(CuriousMarc) där de restaurerar en AGC, som de sedan "spelar" + bryter bitcoin med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Apollo 11 brukar stå i rampljuset när det gäller månlandningen.
Lite cred kan man ge gubbarna på Apollo 12 som också firar 50 år i år(November).

Nåväl, imponerande bedrift överlag samt imponerande ingenjörskont(raketforskning på riktigt).
Den som är i närheten av Kennedy space center bör göra ett besök där. Finns mycket på ”museet” från månlandningarna 69

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av emilakered:

Vet att @Jacob älskar det gänget!

OnT: Grymt bra med filmtips! Ska försöka hinna titta ikväll på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Hördu, alltså, de är ju underhållande att följa på sociala medier. Inte mer, jag är fanboy av vetenskap och rund jord. Så är det givetvis kul att jävlas med @loevet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

För inte många veckor sedan satt jag vid en viss grillkiosk på östermalm och hörde två lokala damer på fullt allvar diskutera hur "reptilians" kontrollerade hela världen från sitt "motherboard"(!) som var anslutet till alla datorsystem osv. Den ena försökte sälja in den andra på någon slags session som tydligen kostade ohemult många pengar.

Så uppenbarligen ligger det något i det du säger!

Högersmockan i sista länken, den klarar man bara av vid 72 års ålder om man har utsatts för de speciella strålarna som man utsätts för när man går på månen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jacob:

Hördu, alltså, de är ju underhållande att följa på sociala medier. Inte mer, jag är fanboy av vetenskap och rund jord. Så är det givetvis kul att jävlas med @loevet.

Jag vet att du innerst inne är en troende!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kräver extrem teknologi som vi inte innehar idag. bara ta sig dit tar 8 månader. sen finns det massor av andra saker att ta i bejakande. speciellt hur mänskligt psyke klarar av att vara inne hela tiden. dom har gjort tester men ingen vet hur det är på riktigt.

Kommer nog dröja innan vi är där, vi har ingen bra planet i närheten heller, mars tror många men den har nästan ingen atmosfär och inget skydd mot strålning som vi har.

tror vi skulle behöva mer avancerade robotar som kan bygga en bas innan vi åker dit.

personligen tror jag vi kommer döda varandra innan dess, människor är extremt destruktiva vi kanske inte ska ge oss ut och förstöra universum?

Ta sig var någonstans??

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ta sig var någonstans??

Det han svarade på var ju gällde att ta sig permanent utanför Jorden och första steget för det är ju Mars. Och det tar runt åtta månader att ta sig dit.

Men då Månen är en del av Mars så har människan redan varit på Mars när det trampades runt på Månen 50 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ta sig var någonstans??

missade det, mars som känns närmaste planet man kan försöka sig på och som är planen verkar vara tar ca 8 månader att åka till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Hollywood tog världen med storm och publiken ut bland stjärnorna

Permalänk
Inaktiv