Omröstning; hur mycket arbetsminne har din dator.

Permalänk
Medlem

Jag körde faktiskt med 6 GB (tre stickor 2gb var) fram tills 2016 och fick aldrig några problem, men nu är det 16

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Olegh:

16 GB och det räcker utmärkt hemma. Mer problematiskt på jobbet där jag hankar mig fram med lika lite. Stationära datorn på jobbet har också en mekanisk systemdisk.. så jäkla sunkigt. Jobbar som beräkningsingenjör och sysslar med FE/CFD simulering.

Förstår inte hur många arbetsgivare resonerar, de sparar några tusen i hårdvara, men förlorar mycket mer i minskad produktivitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

64gb

Visa signatur

PII 450 / 256MB S3Trio /Diamond MonsterII voo2 SLI
2699V3 1070 64GB 50+TB

Permalänk
Inaktiv

HP-burken stöder tyvärr bara 16GB, man behöver minst 32GB när man multitaskar photoshop, videoredigering, 3D program osv. Får ofta "out of memory" errors, men orkar inte byta dator bara för mer ram -_-

Permalänk

Fyllde i 16, men har 18Gb. Fanns dock inte som alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kallandes:

Fyllde i 16, men har 18Gb. Fanns dock inte som alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, var tvungen att hoppa över en del steg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Lite beroende på vilken dator det råkar vara är det 8 el oftare 16.
Antalet minnesplatser (bärbara t ex) el mängden inbyggt är det som styr.

Beror mycket på användningen:

8 GB är absolut minimum och duger för surfning (utan extremt antal flikar) och kontorsanvändning. Det ger mycket att lägga till ett till 4GB om maskinen, t ex äldre, redan har ett 4 GB. Från att vara direkt begränsad, till att faktiskt kunna använda den helt ok.

16 GB även för mer aktiv användning, spel och enstaka/mindre VM. Ser det som standardnivån idag. De flesta klarar sig på det som inte kör alltför tungt.

32 GB är för de som kör lite tyngre grejer; flera VM:s, simuleringar osv. Alltfler här på Swec börjar sikta in sig på den nivån, el är redan där.

>32 GB är det långt ifrån alla som är i närheten av att nyttja, men alltid finns det en del extremfall. Har plockat ihop en del simuleringsdatorer på jobbet med 128 GB, men det nyttjas inte fullt ut.

När jag väl ska bygga ny rejäl stationär själv så blir det mest troligt 32 GB.

Permalänk

Datorn (gl702vs) kom med 1x16GB single-channel så jag tryckte i en 16GB sticka till för att få dual-channel. Är kanske uppe i 15GB som mest med 2 vm igång samtidigt så 16GB hade räckt bra egentligen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Blev också förvånad över hur många som har 32GB

Skickades från m.sweclockers.com

Framför allt eftersom det är mer än dubbelt så många som har 8GB. Sweclockers är #framtiden :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://i.imgur.com/wgGZat0.png
Och det är bara FF, har även Palemoon och Chrome och Edge igång.
Tyvärr bara 16 GByte ram i surfdatorn och det är lite klent men har 32 i en annan men det är också lite lite, tyvärr har ju priserna varit oerhört höga för 64 borde ju ha varit norm och +128 det man hittar i lite värre maskiner.

Jag har 50 fönster (inte flikar) och varje fönster har i snitt 10 flikar och det är bara för FF

Galet! Jag blir tokig om jag har fler än typ 5 flikar igång, och börjar städa. Hört talas om bokmärken?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyphoon:

Hmm tror vi får skapa en insamling och skrapa in lite åt han Lars som bara har 4 GB.

Det är lugnt. Jag är lycklig så länge jag slipper hålkorten:

https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_programming_in_the_pun...

Gjorde mina första datorlabbar på hålkort. 4GB med hålkort hade blivit cirka 80 ton hålkort. Så jag har det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förstår inte hur många arbetsgivare resonerar, de sparar några tusen i hårdvara, men förlorar mycket mer i minskad produktivitet.

Stort företag med konkurrerande interna suborganisationer. IT har kostnadsmål och försöker kapa överallt där det går..

Ingenjörer är förbaskat påhittiga när det gäller att göra så gott det går med till buds stående medel, tyvärr i detta fall. Dessutom så är det få eller ingen som har tid/ork/kunskap att försöka sätta hårt mot hårt och kräva adekvata grejer. I den bästa av världar skulle ju IT hjälpa oss att utvärdera prestandakrav, var det finns vinster att hämta och därefter uppmuntra oss att använda bra hårdvara.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:
Den som får jobba hårdast har 8 GB, och det moderkortet är maxxat så får swappa en del, den jag kör på nu, kommer snart bytas ut mot en ryzen 3xxx, blir 32 eller 64 GB på den.
Backupservern hade 16 GB men ett minne pajade så kör nu med 8. är avstänga för det mesta så här på sommaren.
Servern med 24 GB har minne så det räcker, men jobbar en del ändå.
Sen har jag två maskiner med 32 GB minne och en med 64 som bara körs ibland.
Fileserver o mediaserver ligger inne med 4 GB vardera.

Permalänk
Medlem

16 GB på main datorn. Tror jag är och nosar runt 10 kanske lite över, har inte sett något behov av att öka sedan 2016 då jag plockade ihop denna nuvarande datorn.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

16GB i dagsläget, för spel och konsumtion i allmänhet räcker det fortfarande mer än väl, en av mina hobbies är dock att programmera och dona med lite allt möjligt, så jag funderar starkt på att slänga in ytterligare två 8GB-stickor då det inte riktigt räcker till när lite tyngre grejjer kompileras

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Hedersmedlem

16gb i arbets/speldatorn från 2011
16gb i laptopen från 2014
16gb från htpcn från 2018
24gb i servern från 2012
80gb i lekservern...

Nästa arbets/speldator blir det troligen 32gb i om det inte blir 64...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till 32GB nyligen. Det är skönt att kunna lägga Portage tmpdir, /tmp och Firefox cache i RAM samt ha igång ett par VMs ovanpå det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk

4st 8gig totalt 32alla kör ihop på en hastighet av 6800hz eller närliggande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

16 GB och det räcker utmärkt hemma. Mer problematiskt på jobbet där jag hankar mig fram med lika lite. Stationära datorn på jobbet har också en mekanisk systemdisk.. så jäkla sunkigt. Jobbar som beräkningsingenjör och sysslar med FE/CFD simulering.

Det låter lite sunkigt idag. Så dyrt är det inte med SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

https://i.imgur.com/wgGZat0.png
Och det är bara FF, har även Palemoon och Chrome och Edge igång.
Tyvärr bara 16 GByte ram i surfdatorn och det är lite klent men har 32 i en annan men det är också lite lite, tyvärr har ju priserna varit oerhört höga för 64 borde ju ha varit norm och +128 det man hittar i lite värre maskiner.

Jag har 50 fönster (inte flikar) och varje fönster har i snitt 10 flikar och det är bara för FF

Kör du någon sorts sandboxning då per fönster eftersom du har så många. Blir det inte segt att byta mellan dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Regert:

Kör du någon sorts sandboxning då per fönster eftersom du har så många. Blir det inte segt att byta mellan dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag brukar ha ett fönster "per ämne" för att få en för mig enklare gruppering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte nytt moderkort+cpu+minne-kombo tidigare i år och då passade jag på att öka från de 16 jag hade förut till 32.

Egentligen räckte 16 för det mesta men efter att ha google:at på 16 vs 32 så kändes det som att förvånansvärt många trådar handlade om hur många tabbar man hade öppet i Chrome och eftersom jag då mindes att de gånger jag upplevt slowdowns i spel så var det just när jag hade chrome med många tabbar öppet i bakgrunden passade jag på att öka på minnesmängden lite för att supporta min oförmåga att stänga ned tabbar

Permalänk
Inaktiv

16gb i nuvarande dator men min framtida dator kommer garanterat ha 32gb, säg om två år.

Permalänk
Medlem

12GB då ett minne har gett upp.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Införskaffade nyligen nya ram-minnen. Gick från 16 upp till 32 då jag märker att VR använder en del.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | 3700X | 2080Ti | 32GB DDR4 | 2TB NVMe
ARCTIS PRO + GAMEDAC | RIVAL 650 | APEX M750 | 2 x PG279Q | PG32UQ | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har 50 fönster (inte flikar) och varje fönster har i snitt 10 flikar och det är bara för FF

Herregud.. Jag känner mig stressad när jag börjar komma upp över 10 flikar och då låste jag stänga dom och börja om.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Sorry, var tvungen att hoppa över en del steg.

Lugnt Nehalem X58 börjar ju bli rätt gammal nu. Tripple channel 3x6Gb i allafall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

16GB räcker för mig!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

8 GB i min primära, övriga är det 16 GB eller mer i.

Permalänk
Medlem

32 sedan 2012, när jag väl uppgraderar platformen lär det bli något i hästväg. 32 i min antika laptop också, från typ 2013.

Skickades från m.sweclockers.com