Permalänk

Åskan tog min TV!

Hej!

Som titeln avslöjar så har åskan härjat och tagit med min TV till himlen 🙄 Jag har en Panasonic TX-L47ET60Y, 6 år gammal men fortfarande en fantastisk TV som jag är nöjd med. Så till frågan, finns det någon säkring i denna TV som kan ha gått eller kan den vara helt kaputt? Den får ingen ström alls kan jag tillägga och testat bytt strömkabel osv.

Min Teliarouter, Netgear Nighthawk R700 och Nvidia Shield dog också tyvärr. Förbaskat tråkigt. Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

@Deuterocanon:
Jag råkade ut för att min VHS pajade när det åskade en gång, när jag lämnade in den för felsökning så visade det sig att det bara var en diod som hade gått åt helvete.

Så om du tycker om TV'n kan det vara värt att ta kostnaden för felsökning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Lämna in för felsökning, meka inte själv.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Bildexpert 📺

@Deuterocanon: ET60 är om jag inte minns helt fel en VA-panel och förhållandevis bra för sin klass. Så vill du köpa nytt och motsvarande kan du leta efter detta. Vill du testa att reparera behöver du leta upp ett servicecenter, ta dit TV:n och betala en felsökningsavgift. Ifall TV:n går att reparera tillkommer kostnad för tid och reservdelar. Beroende på vad som gått sönder kan kostnaden bli högre jämfört med att köpa ny motsvarande modell. Kanske kan en hemförsäkring minska den kostnaden en bit men inte mycket med tanke på självrisk och att den är så pass gammal.

Permalänk
Medlem

Med tanke på det ser ut idag så skulle det inre förvåna mig att det är dyrare att lämna in för reparation än att köpa ny - oavsett hur ”enkelt fel” det visar sig att vara.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att så mycket dog så är förhoppningen ganska låg att det skall gå att få liv i TVn.

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara exakt på, men man kan göra en rimlighetsbedömning och det är att det inte lönar sig.

Det du kan göra är detta: Fråga försäkringsbolaget vad en sex år gammal TV med det nypris du betalade betingar för värde idag. Sedan försöker du få ett gratis kostnadsförslag för reparation hos någon firma (vilket troligen inte kommer att hända då det tar en del tid i anspråk att felsöka). Sedan kan du jämföra värderingen med kostnaden för lagning.

Varför inte bara kolla efter dess efterföljare på marknaden?

Permalänk
Skrivet av Nils-Göte:

Omöjligt att svara exakt på, men man kan göra en rimlighetsbedömning och det är att det inte lönar sig.

Det du kan göra är detta: Fråga försäkringsbolaget vad en sex år gammal TV med det nypris du betalade betingar för värde idag. Sedan försöker du få ett gratis kostnadsförslag för reparation hos någon firma (vilket troligen inte kommer att hända då det tar en del tid i anspråk att felsöka). Sedan kan du jämföra värderingen med kostnaden för lagning.

Varför inte bara kolla efter dess efterföljare på marknaden?

Fick 1800 för TV:n av mitt försäkringsbolag så det är bara att hitta nån ny 😎 Tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com