Asrock visar upp första skräddarsydda kylarlösningen för Radeon RX 5700-serien

Permalänk
Melding Plague

Asrock visar upp första skräddarsydda kylarlösningen för Radeon RX 5700-serien

Taiwanesiska Asrock kan bli först ut med skräddarsydda varianter av RX 5700-serien, när bolaget nu avtäcker sin modellserie Challenger med ny kylare och högre klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jajjemen! Nu närmar det sig, satan så spännande! Hade dock önskat att klockfrekvenserna skulle vara lite mer aggressiva och att de kunnat lyfta bort taket på sub-2ghz. Väntar med spänning!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AMD's kylare är ju bland det sämsta som finns.
Så svårt/dyrt kan det ju inte vara att slänga på en kylare som är något bättre.

Denna kommer nog bli en storsäljare om priset inte ligger för långt över referensen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Frågan är vad priset hamnar på?

Permalänk
Hedersmedlem

Spännande design på grafikkortet, särskilt på backplaten. Undrar om den gula triangeln på shrouden är inspirerad av "dörruppslaget" på 5700 XT:s referenskylare, och att de helt enkelt fortsatt därifrån designmässigt.

Dock otillräckligt med RGB och jag vet inte om Challenger är det mest lyckosamt valda namnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Frågan är vad priset hamnar på?

Exakt. Det finns inga dåliga kort bara dåligt prissatta kort.

Permalänk
Medlem

Asrock har väl nyligen börjat med grafikkort?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

AMD's kylare är ju bland det sämsta som finns.
Så svårt/dyrt kan det ju inte vara att slänga på en kylare som är något bättre.

Denna kommer nog bli en storsäljare om priset inte ligger för långt över referensen.

Jag håller med men det ökar nog incitamenten för partnertillverkarna att utveckla ordentliga kyllösningar. Om dom går samma väg som Nvidia finns det ju risk att partnertillverkarna inte lägger ner så mycket krut på eftermarknadslösningar. Dessutom är blowerkylare i princip garanterade att fungera i alla chassin. Ett dåligt ventilerat chassi släpper inte ut värmen eftermarknadskylarna blåser runt, då dränks kortet i sin egna värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Jag håller med men det ökar nog incitamenten för partnertillverkarna att utveckla ordentliga kyllösningar. Om dom går samma väg som Nvidia finns det ju risk att partnertillverkarna inte lägger ner så mycket krut på eftermarknadslösningar. Dessutom är blowerkylare i princip garanterade att fungera i alla datorer. Ett dåligt chassi släpper inte ut värmen eftermarknadskylarna blåser runt, då dränks kortet i sin egna värme.

nVidia har väl runt 85% av marknaden och slipper kort utan blowerkylare, så det argumentet håller inte riktigt.
Det är nog inte många heller som köper ett highend-kort och installerar det själv utan att veta hur man installerar fläktar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrmlnd:

Jag håller med men det ökar nog incitamenten för partnertillverkarna att utveckla ordentliga kyllösningar. Om dom går samma väg som Nvidia finns det ju risk att partnertillverkarna inte lägger ner så mycket krut på eftermarknadslösningar. Dessutom är blowerkylare i princip garanterade att fungera i alla chassin. Ett dåligt ventilerat chassi släpper inte ut värmen eftermarknadskylarna blåser runt, då dränks kortet i sin egna värme.

Typ alla chassi kommer med 1 bak och 1 fram fläkt. Det med en bättre gpu kylare är ändå betydligt bättre än AMD's skräp till blowerkylare.

Finns absolut inget bra med AMD's blowerkylare, ska de göra en sådan design får de göra den betydligt bättre också.

Permalänk
Medlem

Trevligt, väntat på detta. Bra pris och bra prestanda gillas.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hade det haft lite bättre prestanda hade jag bytt direkt från mitt 1080Ti.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

När man sett hur lätt NAVI arkitekturen klockar med soft powerplay modden när korten får lite högre strömbudget, så blir man besviken när man ser partnerkort som dessa. Det är inte svårt att få ett 5700XT att prestera lika eller bättre än ett Radeon 7 för ~3000 kr mindre. Detta kommer ju inte prestera bättre än anniversary edition, så jag hoppas det reflekteras i priset.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Typ alla chassi kommer med 1 bak och 1 fram fläkt. Det med en bättre gpu kylare är ändå betydligt bättre än AMD's skräp till blowerkylare.

Finns absolut inget bra med AMD's blowerkylare, ska de göra en sådan design får de göra den betydligt bättre också.

Mindre byggen kan garanterat tjäna på att ha en blowerkylare, sen håller jag med om att AMD inte gjort några bra sådana vad jag kan minnas. Hoppas faktiskt att någon 3e part kan våga sig på att göra en bra sådan, är övertygad om att det går. Är en stor fördel att direkt blåsa ut värmen från grafikkortet även i många medelstora byggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pv2b:
Finns ju fler Challenger 😏
Challenger 1 mk4

Dodge Challenger

Hursom, ska bli kul att se vart det landar prismässigt. Behöver bygga en burk till grabben i höst, så han kan ju gärna ta mitt asus 1070 så tar jag nytt 5700xt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är nog inte många heller som köper ett highend-kort och installerar det själv utan att veta hur man installerar fläktar.

Känns som om det är nästan mer troligt att man är okunnig om man har hög presterad hårdvara. Eller dyr iallafall.
Då är man förmodligen mer den typen som tänker mer pengar = bättre prestanda/mer för pengarna, när det i verkliga fallet inte är så.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

AMD's kylare är ju bland det sämsta som finns.
Så svårt/dyrt kan det ju inte vara att slänga på en kylare som är något bättre.

Denna kommer nog bli en storsäljare om priset inte ligger för långt över referensen.

Inte alls jag gillar radialfläktarna. Om inte amd hade gjort de så hade ingen annan. Låt de andra bygga sina lösningar så blir alla nöjda!

I mitt chassi hade det aldrig funkar med två sånna där kylare som ska stå och tugga en längre stund. Två kort undervoltade till ca. 120w med radialfläkt är tyst och jättesmidigt för mig. Hade antagligen varit tvungen att ta av sidopanelen bara för ett sånt kort i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindstroem:

Jajjemen! Nu närmar det sig, satan så spännande! Hade dock önskat att klockfrekvenserna skulle vara lite mer aggressiva och att de kunnat lyfta bort taket på sub-2ghz. Väntar med spänning!

Skickades från m.sweclockers.com

2 Ghz är svårt med Navi, ser hellre 1,9 Ghz med lägre spänning m.h.a fler faser, lägre temps och bättre PCB.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Inte alls jag gillar radialfläktarna. Om inte amd hade gjort de så hade ingen annan. Låt de andra bygga sina lösningar så blir alla nöjda!

I mitt chassi hade det aldrig funkar med två sånna där kylare som ska stå och tugga en längre stund. Två kort undervoltade till ca. 120w med radialfläkt är tyst och jättesmidigt för mig. Hade antagligen varit tvungen att ta av sidopanelen bara för ett sånt kort i artikeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Hört om chassifläktar? Dom skyfflar luft genom lådan så värmen inte hålls inne. Kan varmt rekommenderas 😉

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Typ alla chassi kommer med 1 bak och 1 fram fläkt. Det med en bättre gpu kylare är ändå betydligt bättre än AMD's skräp till blowerkylare.

Finns absolut inget bra med AMD's blowerkylare, ska de göra en sådan design får de göra den betydligt bättre också.

exakt, det vore annat om de gjorde en radialflökt säg med 10 cm diameter som faktiskt kunde skyffla luft tyst... nu måste den upp i 3000 rpm för att göra jobbet...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Hört om chassifläktar? Dom skyfflar luft genom lådan så värmen inte hålls inne. Kan varmt rekommenderas 😉

Har moddat in en 92mm och har öppnat upp flödet för 80mm ern i fronten. Men det räcker inte. Och känns också helt onödigt när en radialfläkt är den klart bästa lösningen när den spottar ut värmen direkt.

Så länge gpu'n inte är allt för hungrig funkar det prima. För amd 290x eller vad det hette så var det kanske inte helt optimalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

2 Ghz är svårt med Navi, ser hellre 1,9 Ghz med lägre spänning m.h.a fler faser, lägre temps och bättre PCB.

Helt enig i att stabilitet och låga temps är något jag kommer sätta stor/stört vikt i vid ett framtida köp.

Men då till och med hobbybyggen kan leverera 2,2Ghz så finns det en högre potential i Navi-korten än den 1,9Ghz-låsningen AMD har valt att göra på kortet (troligen på grund av produktdiversifiering och att undvika kannibalisering av en framtida 58XX-serie). Givet hobby-byggena kan jag tycka att ett välbyggt AIB-kort skulle ha kunnat leverera en mycket stabil upplevelse även vid 2 Ghz, men givet av denna första nyhet så verkar det som att partnertillverkarna också är låsta till 1,9Ghz. Det säger iof inget om det går att använda deras bättre kylda kort och sedan göra modifiering i efterhand, men det är inget som jag kommer att leka med

Permalänk

Men varför vänder de flänsarna på tvären? Det är ju som att de vill blåsa ut all varm luft in i lådan. Och varför har de ens ventillationsgaller vid anslutningarna när ingen luft kommer passera i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men varför vänder de flänsarna på tvären? Det är ju som att de vill blåsa ut all varm luft in i lådan. Och varför har de ens ventillationsgaller vid anslutningarna när ingen luft kommer passera i vilket fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Gissar på att det blir enklare att få värmeledningsrören igenom så många flänsar som möjligt med dom monterade på tvären. Då kan de ju gå längs med. Annars behöver de ha massa böjar utanför där de inte har kontakt med flänsarna.
De flesta av mina gamla kort har haft flänsarna på tvären.
Genom gallret brukar det komma lite luft i alla fall så någon nytta gör det ju.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

MSI visade ett 5700XT med en Ventus liknande utseende på bild nyligen så partner korten är på antågande nu.

Skulle lätt valt detta idag om jag inte hade en Gsync Skärm inte lust att byta ut skärmen just nu.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Känner suget att byta upp mitt 1080 till ett RX 5700 XT. Undrar om min Arctic Xtreme IV passar på detta AMD-kort?

Annars har jag vart jäkligt nöjd med mitt 1080, kanske lika bra att vänta en generation till.

Hmmmm.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Känner suget att byta upp mitt 1080 till ett RX 5700 XT. Undrar om min Arctic Xtreme IV passar på detta AMD-kort?

Annars har jag vart jäkligt nöjd med mitt 1080, kanske lika bra att vänta en generation till.

Hmmmm.

Är det inget fel på dit 1080 är det smartare att vänta tror inte du märker skillnaden mellan 5700xt och 1080.
Prestanda index

Skulle vara ifall det är något specifikt spel som presterar ovanligt mycket bättre på just 5700xt.

Själv har jag ett vega 56 och kommer avvakta till jag får typ 70-100% mer prestanda för 5-6000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

MSI RX 5700XT "MECH"

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Känner suget att byta upp mitt 1080 till ett RX 5700 XT. Undrar om min Arctic Xtreme IV passar på detta AMD-kort?

Annars har jag vart jäkligt nöjd med mitt 1080, kanske lika bra att vänta en generation till.

Hmmmm.

Har du Rev 2 så ska denna funka enligt Arctic

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är det inget fel på dit 1080 är det smartare att vänta tror inte du märker skillnaden mellan 5700xt och 1080.
Prestanda index

Skulle vara ifall det är något specifikt spel som presterar ovanligt mycket bättre på just 5700xt.

Själv har jag ett vega 56 och kommer avvakta till jag får typ 70-100% mer prestanda för 5-6000kr.

Absolut inget fel, klockar jättebra och har inga konstiga artifakter eller annat. Blir ett schyst kort till personen som köper det när jag eventuellt säljer av det

Mjo, prestandan är inte så jättestor i 1440p. Har kollat på lite olika och generellt sett verkar det vara kring ~15% på spelen jag spelar mest. Kanske inte värt några tusenlappar.

Hur länge tror du vi behöver vänta till nästa kort-serier?

Skrivet av thomson:

Har du Rev 2 så ska denna funka enligt Arctic

Alright, tackar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA