Vecka gammalt Ryzen-bygge nu fast i bisarr boot-loop-ish

Permalänk

Vecka gammalt Ryzen-bygge nu fast i bisarr boot-loop-ish

Operativsystem: Win10 (har även en Ubuntu-live-usb som använts vid felsökning)
Processor: AMD Ryzen 9 3900X
Processorkylare: Alphacool Eisbaer LT360 (AIO, fläktarna utbytta till 3 x Corsair LL120 Vit)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM
Minne: 2 x 8GB Corsair VENGEANCE RGB PRO DDR4-3200MHz
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2080 Dual (även testat med mitt gamla GeForce 780)
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 500GB (M.2)
Chassi: Lian-Li PC-O11 Dynamic
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W v2 White Series
Övrig kylning: 3 x 120mm Corsair LL120 Vit insug och 3 x 120mm Eiswind
Övriga komponenter: Corsair Commander Pro samt Corsair Lighting Hub

Tjena, byggde ihop ovan burk för en vecka sedan (2019-07-11) och den har funkat perfekt sedan dess.
Började bygget med att flasha det (vid det datumet) senaste beta BIOS:et från MSI:s supportsida vilket då var 7B89vA7M, flashningen gick på första försöket och resten av bygget gick utan hinder.
Har spelat till och från hela veckan samt tittat YouTube / Twitch utan några hickups (som sig bör, med all den kraft som finns att ta ifrån!).
Åtminstone fram tills natten till 2019-07-18 då den runt tolv nångång, mitt i Twitch-tittande och Reddit-surf, bestämde sig för att hård-reboota från ingenstans.
När den sedan postade och windows-snurran snurrat i sina 1-2s då man förväntar sig att login-skärmen ska titta fram, så rebootar den igen (alltså innan något annat windows-relaterat än snurran har visats än).
Den fortsätter såhär i oändlighet och oavsett hur man tweakar BIOS så kommer den inte längre än snurran innan den rebootar.
Viktiga här är att jag faktiskt kan komma in i BIOS utan problem och sitta där och pilla hur länge jag känner för utan omstart, det är först när något "riktigt" ska ut på skärmen som inte är jättebasic som rebooten inträffar.

  • BIOS hittar bägge RAM-stickorna men testar ändå att ta ut en, samma sak... tar ut den andra och sätter i den första, samma sak... testar alla kombinationer jag kan tänka mig i olika slots men får alltid samma reboot. Testade t.o.m att starta utan minnen i för att tvinga fram DRAM-led på moderkortet och den lyste upp precis som väntat.

  • Jag testar sen att sätta i mitt gamla grafikkort (som tur är så är det 100% nya komponenter i burken så den gamla står kvar) men får fortfarande reboots när windows ska starta. Bägge grafikkorten fungerar utmärkt i gamla datorn.
    Testade även att sätta grafikkortet i den andra PCI-slotten vilket inte heller hjälpte.

  • Jag testar att rycka alla onödiga kablar och koppla in 24pin + 8pin + PCIe från mitt gamla PSU för att utesluta nätagget, med exakt samma resultat... reboot så långt ögat kan nå.

  • Kom på att jag på förmiddagen hade flashat nytt BIOS då det hade kommit ett nytt som inte längre var beta och hade lite mer buggfixar i sig. Versionen på det var 7B87vA7 vilket är senaste man kan hitta här i skrivande stund.
    Tänkte ju då att det kan vart något med det så jag testade dels att flasha om det, fllashningen gick bra men problemet kvarstod. Jag testade istället att flasha tillbaka beta-bioset men fortfarande samma problem.

  • Nu tänker ni säkert: men snälla nån, dra i Windows-USBn och lös det via recovery. Jo, så tänkte jag med såklart men till min (och mina polare som hjälpt mig med felsökning hela dagen) förvåning så rebootar även DEN precis när man förväntar sig att något ska visas på skärmen...
    Testade även med min M.2-drive utplockad för att verifiera.

  • Tankade hem en Ubuntu Live-iso och försökte starta den istället, samma sak händer även där direkt efter att kernel laddats (tror jag iaf, allt går så fort), iaf när något "vettigt" ska inträffa så rebootar den
    Tryckte F1 medans texten for förbi vid inladdning nästa reboot och fick då upp en meny från Ubuntu USB:n där vi kunde köra memtest så det fick bli ett sådant, den gick igenom ett helt pass utan några som helst errors och allt verkar funka prima med bägge RAM-stickorna.

  • Sista saken vi testade innan vi gav upp för dagen var att plocka ut allt ur chassit och koppla ihop det liggandes på en moderkortslåda utanför, ifall det skulle vara så att moderkortet jordades eller nåt pga möjlig felaktig montering i chassit av mig.
    Men även helt och hållet ihopkopplat utanför chassit så rebootar den vid samma punkt, oavsett om det är Windows från M.2, Windows-installer eller Ubuntu Live :<

  • Kan även nämna att vi testade att sätta en fast klocka på CPUn, lägre än stock samt satte fast volt, nerklockade minnet, satte fast volt, testade både med A-XMP och utan, plockade ut batteriet åtminstone två gånger för att rensa cmos.

Har på ett eller annat sätt uteslutit följande:

  • GPU (testat två olika med samma resultat, båda funkar dessutom i mitt gamla bygge, även testat med olika kablar, kontakter och PCI-slots)

  • PSU (testat med nya kablar samt ett helt annat, mitt gamla 850W Corsair HX)

  • Disk (då felet inträffar vare sig M.2n är i eller inte, samt att det berör boot från USB också)

  • Montering (satte ihop allt utanför utan bättre resultat)

  • Minne (hade inga andra DDR4 att testa med då min gamla burk är på tok för gammal så fick nöja mig med memtest vilket inte visade på något fel)

Då kvarstår såklart CPU (plockade bort kylaren för att inspektera, allt ser iaf ut som nytt) och moderkort.
Om det är moderkortet så förstår jag bara inte vad det kan vara som strular då flashning funkar felfritt, BIOS funkar felfritt, alla RAM-slots funkar felfritt, alla PCI-slots funkar felfritt, alla enheter som ansluts hittas utan problem, CPU går att tweaka åt alla håll utan problem.

Någon som har några idéer (eller har vägarna förbi Borås för att se det med egna ögon? )

CPUn köptes via Komplett och är en vecka gammal (hämtade ut 2019-07-11) och moderkortet köptes via Inet (3 veckor gammalt, fick hem det 2019-06-28 men har legat orört i lådan tills CPUn kom hem).
Tänkte att jag hör av mig till Inet imorrn och ser om de har så man kan åka till nån av butikerna i Göteborg under dagen och få lite support som ex. testa att boota med en annan CPU och/eller moderkort då det är de sakerna som är lite svårare att göra utan att punga ut tusenlappar.

Tack på förhand!

EDIT: Provade för säkerhets skull med en polares DDR4-sticka, no luck.
EDIT2: Fick även tag på ett X570-moderkort jag kunde prova på, fortfarande reboots... en RMA på min vecka gamla Ryzen 9 3900X väntas då

Lade till flera debug-steg jag utfört
Permalänk
Medlem
Skrivet av hillerstorm:

Operativsystem: Win10 (har även en Ubuntu-live-usb som använts vid felsökning)
Processor: AMD Ryzen 9 3900X
Processorkylare: Alphacool Eisbaer LT360 (AIO, fläktarna utbytta till 3 x Corsair LL120 Vit)
Moderkort: MSI B450M MORTAR TITANIUM
Minne: 2 x 8GB Corsair VENGEANCE RGB PRO DDR4-3200MHz
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2080 Dual (även testat med mitt gamla GeForce 780)
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 500GB (M.2)
Chassi: Lian-Li PC-O11 Dynamic
Nätaggregat: Corsair RM750x 750W v2 White Series
Övrig kylning: 3 x 120mm Corsair LL120 Vit insug och 3 x 120mm Eiswind
Övriga komponenter: Corsair Commander Pro samt Corsair Lighting Hub

Tjena, byggde ihop ovan burk för en vecka sedan (2019-07-11) och den har funkat perfekt sedan dess.
Började bygget med att flasha det (vid det datumet) senaste beta BIOS:et från MSI:s supportsida vilket då var 7B89vA7M, flashningen gick på första försöket och resten av bygget gick utan hinder.
Har spelat till och från hela veckan samt tittat YouTube / Twitch utan några hickups (som sig bör, med all den kraft som finns att ta ifrån!).
Åtminstone fram tills natten till 2019-07-18 då den runt tolv nångång, mitt i Twitch-tittande och Reddit-surf, bestämde sig för att hård-reboota från ingenstans.
När den sedan postade och windows-snurran snurrat i sina 1-2s då man förväntar sig att login-skärmen ska titta fram, så rebootar den igen (alltså innan något annat windows-relaterat än snurran har visats än).
Den fortsätter såhär i oändlighet och oavsett hur man tweakar BIOS så kommer den inte längre än snurran innan den rebootar.
Viktiga här är att jag faktiskt kan komma in i BIOS utan problem och sitta där och pilla hur länge jag känner för utan omstart, det är först när något "riktigt" ska ut på skärmen som inte är jättebasic som rebooten inträffar.

  • BIOS hittar bägge RAM-stickorna men testar ändå att ta ut en, samma sak... tar ut den andra och sätter i den första, samma sak... testar alla kombinationer jag kan tänka mig i olika slots men får alltid samma reboot. Testade t.o.m att starta utan minnen i för att tvinga fram DRAM-led på moderkortet och den lyste upp precis som väntat.

  • Jag testar sen att sätta i mitt gamla grafikkort (som tur är så är det 100% nya komponenter i burken så den gamla står kvar) men får fortfarande reboots när windows ska starta. Bägge grafikkorten fungerar utmärkt i gamla datorn.
    Testade även att sätta grafikkortet i den andra PCI-slotten vilket inte heller hjälpte.

  • Jag testar att rycka alla onödiga kablar och koppla in 24pin + 8pin + PCIe från mitt gamla PSU för att utesluta nätagget, med exakt samma resultat... reboot så långt ögat kan nå.

  • Kom på att jag på förmiddagen hade flashat nytt BIOS då det hade kommit ett nytt som inte längre var beta och hade lite mer buggfixar i sig. Versionen på det var 7B87vA7 vilket är senaste man kan hitta här i skrivande stund.
    Tänkte ju då att det kan vart något med det så jag testade dels att flasha om det, fllashningen gick bra men problemet kvarstod. Jag testade istället att flasha tillbaka beta-bioset men fortfarande samma problem.

  • Nu tänker ni säkert: men snälla nån, dra i Windows-USBn och lös det via recovery. Jo, så tänkte jag med såklart men till min (och mina polare som hjälpt mig med felsökning hela dagen) förvåning så rebootar även DEN precis när man förväntar sig att något ska visas på skärmen...
    Testade även med min M.2-drive utplockad för att verifiera.

  • Tankade hem en Ubuntu Live-iso och försökte starta den istället, samma sak händer även där direkt efter att kernel laddats (tror jag iaf, allt går så fort), iaf när något "vettigt" ska inträffa så rebootar den
    Tryckte F1 medans texten for förbi vid inladdning nästa reboot och fick då upp en meny från Ubuntu USB:n där vi kunde köra memtest så det fick bli ett sådant, den gick igenom ett helt pass utan några som helst errors och allt verkar funka prima med bägge RAM-stickorna.

  • Sista saken vi testade innan vi gav upp för dagen var att plocka ut allt ur chassit och koppla ihop det liggandes på en moderkortslåda utanför, ifall det skulle vara så att moderkortet jordades eller nåt pga möjlig felaktig montering i chassit av mig.
    Men även helt och hållet ihopkopplat utanför chassit så rebootar den vid samma punkt, oavsett om det är Windows från M.2, Windows-installer eller Ubuntu Live :<

  • Kan även nämna att vi testade att sätta en fast klocka på CPUn, lägre än stock samt satte fast volt, nerklockade minnet, satte fast volt, testade både med A-XMP och utan, plockade ut batteriet åtminstone två gånger för att rensa cmos.

Har på ett eller annat sätt uteslutit följande:

  • GPU (testat två olika med samma resultat, båda funkar dessutom i mitt gamla bygge, även testat med olika kablar, kontakter och PCI-slots)

  • PSU (testat med nya kablar samt ett helt annat, mitt gamla 850W Corsair HX)

  • Disk (då felet inträffar vare sig M.2n är i eller inte, samt att det berör boot från USB också)

  • Montering (satte ihop allt utanför utan bättre resultat)

  • Minne (hade inga andra DDR4 att testa med då min gamla burk är på tok för gammal så fick nöja mig med memtest vilket inte visade på något fel)

Då kvarstår såklart CPU (plockade bort kylaren för att inspektera, allt ser iaf ut som nytt) och moderkort.
Om det är moderkortet så förstår jag bara inte vad det kan vara som strular då flashning funkar felfritt, BIOS funkar felfritt, alla RAM-slots funkar felfritt, alla PCI-slots funkar felfritt, alla enheter som ansluts hittas utan problem, CPU går att tweaka åt alla håll utan problem.

Någon som har några idéer (eller har vägarna förbi Borås för att se det med egna ögon? )

CPUn köptes via Komplett och är en vecka gammal (hämtade ut 2019-07-11) och moderkortet köptes via Inet (3 veckor gammalt, fick hem det 2019-06-28 men har legat orört i lådan tills CPUn kom hem).
Tänkte att jag hör av mig till Inet imorrn och ser om de har så man kan åka till nån av butikerna i Göteborg under dagen och få lite support som ex. testa att boota med en annan CPU och/eller moderkort då det är de sakerna som är lite svårare att göra utan att punga ut tusenlappar.

Tack på förhand!

Svårt att tro att CPU är död då den faktiskt kör igång men detta är Zen2 jag vet ej för nytt.
Det ända jag kan tänka mig är något som går för varmt när den börjar sjuta in data dvs läser in windows eller så.
Du har kört med Load optimized defult settings i bios antar jag.

Permalänk

@3rk0: Yep, optimized defaults, ett antal gånger mellan de olika små-tweakarna som testades

Permalänk
Medlem
Skrivet av hillerstorm:

@3rk0: Yep, optimized defaults, ett antal gånger mellan de olika små-tweakarna som testades

Titta så du inte har böjda bins på CPU:n men i och med att det fungerade sist och bara slutade helt plötsligt är det högst osanolikt men när du väl är inne i bios under monitor settings har du tittat på alla temps så allt ser bra ut?
Kan du sätta alla fans på Ignore rpm ibland kan den stänga av datorn om fans går under vis varvtal

Du får gärna taa en bild o skicka monitor sektionen.

Permalänk
Medlem

Skumt att den ger upp mitt i någon typ av last och sen inte vill boota något alls.

Den hårda reseten och detta behöver ju dock inte vara anledningen och om du "soft-rebootade" vid BIOS-uppdateringen och datorn varit igång sen dess så kanske en nedgradering av BIOS till föregående version vore på sin plats för att utesluta denna.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Ja eftersom processorn går igång så tror jag inte cpu.n är problemet utan det är nåt på mobot som har blivit antigen corrupt i bioset, eller något har tagit för tung last under länge tid och bränts i mobot jag hoppas att det är nåt enkelt, men detta låter som antigen PSU vilket han uteslutit, eller mobo, om det skulle vara problem med cpu så är den antigen död eller lever.

Permalänk
Skrivet av 3rk0:

Titta så du inte har böjda bins på CPU:n men i och med att det fungerade sist och bara slutade helt plötsligt är det högst osanolikt men när du väl är inne i bios under monitor settings har du tittat på alla temps så allt ser bra ut?
Kan du sätta alla fans på Ignore rpm ibland kan den stänga av datorn om fans går under vis varvtal

Du får gärna taa en bild o skicka monitor sektionen.

Tog som sagt ut CPUn det sista jag gjorde idag och undersökte noga och allt är rakt och fint. Temps inne i BIOS på CPU är allt mellan 28-33 beroende på hur mycket tid som spenderats avstängt kontra rebootande "System" temp var alltid bara nån grad eller två över CPU.
Pumpen är 3-pin så sätter jag CPU-fan som PWM går den på max-rpm konstant, har även testat sätta den till DC med anpassad kurva och det påverkar inte omstarterna något. Samma med fläktarna till radiatorn, testat med fast RPM samt dynamisk utan någon påverkan.

Just nu är allt lite väl nerpackat efter flytt från våran debug-studio på kontoret hem till lägenheten igen så bild får bli imorrn isåfall

Skrivet av tuomi:

Skumt att den ger upp mitt i någon typ av last och sen inte vill boota något alls.

Den hårda reseten och detta behöver ju dock inte vara anledningen och om du "soft-rebootade" vid BIOS-uppdateringen och datorn varit igång sen dess så kanske en nedgradering av BIOS till föregående version vore på sin plats för att utesluta denna.

Efter BIOS-uppdateringen så var även datorn avstängd i 2-3h när jag var på bio, så den har både soft och hard-rebootats sedan dess :<
Skrev i texten ovan att nedgradering av BIOS till den versionen som funkade hela veckan innan inte hjälpte (kollade så versionsnumret uppdaterades korrekt inne i BIOS och allt ser ut som det ska)

Permalänk

Det har varit mycket snack runtom på reddit osv på sistone om diverse volt-strul och under/överklockning etc. men jag har haft Auto på allt och följt AMD-Roberts tips (från reddit) till punkt och pricka

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med en Intel i7 5960X för cirka tre år sen, då jag ej kunde installera Windows (kom bara till ett visst steg, sen frös det), och jag kunde inte använda Windows (innan jag installerade).

Detta berodde på CPUn, som jag fick skicka på RMA.

Om det gäller i ditt fall vet jag ej, men du borde titta runt i BIOS, om allt ser OK ut och fungerar (dvs hittar diskar etc) så är det tyvärr nog CPU, eller BIOS som buggar ur helt, vilket är FULLT möjligt. Kan vara värt att vänta på en ny release.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Nu testade jag med en polares ddr4-sticka och det är fortfarande reboot som gäller. Så nu är ram helt uteslutet och nästa steg blir att testa med ett helt annat moderkort!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem för många år sedan, visade sig vara en kondensator som svällt på moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att testa annan cpu eller annat mobo(nån av polarna?) då kan du utesluta en av sakerna och skicka den felande delen på RMA.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av tuomi:
Skrivet av 3rk0:
Skrivet av Aeig:
Skrivet av Henkezd:
Skrivet av Aka_The_Barf:

Uppdatering: Fick tag på ett X570 MB (ASUS ROG Strix X570-F Gaming) och satte in allt ordentligt... samma reboot.
Då blir det RMA på CPUn då... kan detta ha med volt-problemen som folk rapporterat att göra? Att den verkligen inte mår bra av att ligga på peak för länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hillerstorm:

Uppdatering: Fick tag på ett X570 MB (ASUS ROG Strix X570-F Gaming) och satte in allt ordentligt... samma reboot.
Då blir det RMA på CPUn då... kan detta ha med volt-problemen som folk rapporterat att göra? Att den verkligen inte mår bra av att ligga på peak för länge...

Enligt AMD ska det vara normalt att den peakar i volt, fast man vet inte om de testat ordentligt? många bios verkar buggiga och lite konstiga saker dyker upp ibland.
förhoppningsvis har du bara fått ett måndags ex.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Update: en kollega hade köpt en Ryzen 3 2200G att flasha sitt x470-kort med som jag fick låna och nu bootar datorn utan problem! Så det är definitivt cpun!

Skickades från m.sweclockers.com