Vilken mikrofon för att rappa?

Permalänk
Avstängd

Vilken mikrofon för att rappa?

Tja! Tänkte uppgradera min headset-mikrofon till en bättre mic. Kollat på blue yeti micen, men den är ju en usb mic så vet inte. Också kollat på en nt1a, men folk har recenserat den negativt och sagt att den får ens röst att låta ljus. Börjat komma in i att göra musik och rappa. Men jag vill också att min röst ska låta bra när jag pratar vanligt och spelar. Tänker kanske live streama spel i framtiden. Min budget ligger på ca 1500kr. Skulle gärna vilja ha ett kit med arm och pop-filter om det skulle finnas med önskad budget och krav. Öppen för förslag, tack på förhand :)!

PS. Förlåt om jag inte skrev på rätt plats i forumet, hittade ingen om mikrofoner.

Permalänk
Medlem

Har du ett ljudkort med mickförstärkare och har det isf fantommatning? Om inte, ska budgeten innefatta även ljudkort?
Varför är du skeptisk till USB-mickar? Det behöver inte vara fel med USB-mick. Däremot tycker jag inte att Blue Yeti är så prisvärd. Det finns bättre mickar för mindre pengar, IMO.

Beroende på vad det är för USB-mick så kan det vara så att det inte finns ASIO-drivers till den och då kan man få högre latency än önskvärt, men även ljudkortet som spelar upp ljudet måste kort latency. Detta spelar ingen roll för streaming/podcast osv men om man ska göra musik och multitracka så är det av större vikt.

Ang. att rösten kan låta ljusare eller mörkare med olika mickar så har såklart olika mickar olika karaktär och man kan ju gilla olika. Handlar det om musikproduktion så lägger man ju i regel på EQ och effekter i efterhand så det spelar kanske inte jätteroll men efter ett tag så lägger man ju sig till med ett visst sound och byter man då ut micken, tex, så kan det vara svårt att få till samma sound igen, tex.

Hur som helst tycker jag att denna mick är väldigt bra och prisvärd:
https://www.thomann.de/intl/the_tbone_sc440_usb.htm
Jag tror att SC400 är XLR-versionen av SC440.

Vill du hellre ha en mick med XLR så är flera andra mikrofoner från samma tillverkare väldigt prisvärda. Jag har ett par småmembranmikrofoner fråm dem som jag (och många andra) tycker är riktigt bra.
Som "sångmick" har jag en Studio Projects B1 som jag är mycket nöjd med.
https://www.thomann.de/intl/studio_projects_b1.htm
Annars brukar många föreslå AT2020
https://www.thomann.de/intl/audio_technica_at2020.htm

Om du inte redan har ljudkort med XLR och fantommatning och 1500kr är din totala budget så har Focusrite ett startkit med ljudkort mick och hörlurar som heter "Scarlett Solo Studio" som nästan är inom budget.
https://www.thomann.de/intl/focusrite_scarlett_solo_studio_pa...

Har du redan hörlurar (du har ju ditt headset antar jag) så finns det ju flera tänkbara ljudkort runt 1000-lappen och väljer du sedan en mick från tex The t.bone runt 500-ingen så får du ju ett vettigt startkit.
Scarlett Solo säljs ju även som standalone men det kan vara nice att ha två mickingångar om man tex skulle vilja micka något i stereo eller liknande.
https://www.thomann.de/intl/focusrite_scarlett_solo_2nd_gen.h...

https://www.thomann.de/intl/behringer_u_phoria_umc202hd.htm

Jag har länkat från Thomann för att de har stort utbud och allt kunde länkas från samma ställe. Inte för att de nödvändigtvis är billigast. Det brukar dock ha bra priser och enhetsfrakt på €10 tror jag. De har svensktalande support osv åxå.

Edit: Jag har dock inte koll på hur man brukar micka rap i studio. Kanske en dynamisk mick kan vara rätt i det fallet. Den har man närmade munnen och får generellt lite mer botten och "punch", skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd

Så det är inget fel på att ha en usb mick? Enligt folk så är ju en mick med xlr ”bättre” om det är studio kvalité man är ute efter. Men om USB funkar för att få bra kvalité så har elgiganten ett paket där du får en blue yeti, en arm och ett stötdämparfäste, som dessutom är på rea och bara kostar 1400kr. Kan det va bra? Annars så går jag nog för en xlr mickrofon och köper ett ljudkort (eller hittar ett prisvärt paket som innehåller båda delarna. Vill som sagt pckså gärna ha en arm att fästa micken i satt jag kan används den för att prata medans jag spelar spel osv. Tack för svaret :)!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ludde99:

Så det är inget fel på att ha en usb mick? Enligt folk så är ju en mick med xlr ”bättre” om det är studio kvalité man är ute efter. Men om USB funkar för att få bra kvalité så har elgiganten ett paket där du får en blue yeti, en arm och ett stötdämparfäste, som dessutom är på rea och bara kostar 1400kr. Kan det va bra? Annars så går jag nog för en xlr mickrofon och köper ett ljudkort (eller hittar ett prisvärt paket som innehåller båda delarna. Vill som sagt pckså gärna ha en arm att fästa micken i satt jag kan används den för att prata medans jag spelar spel osv. Tack för svaret :)!

Skickades från m.sweclockers.com

I stort sett ända skillnaden är att usbmickar har inbyggd strömmatning och ev förstärkare samt en a/d omvandlare istället för att ljudkortet ska står för det jobbet.

Fördelen med analogt är att du kan i större utsträckning kan välja delar specifikt medans usb är ett allti ett paket där du måste byta allt om du inte är nöjd med en del av den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

USB mick är inte fy skam. Jag skaffade mitt UR22 ljudkort + NT1A för studioinspelning, inte gjort klart någon musik för jag är dålig på musikproduktion men gillar ljudet på mikrofonen. Anledningen till att jag körde ljudkort var att jag ville kunna koppla in synth och även hörlurar (för det blir oftast bättre ljud för hörlurarna genom ljudkort än direkt via datorn också)

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2795592

Är rätt härlig och du får med poppfilter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar! Bestämt mig för att köp sc400 micken tillsammans med ett pop-filter (fanns som ett pack från thomann) och sen köpa det där ”behringer u-phorina någonting” ljudkortrt. Och sen leta upp en bra arm. En sista fråga... det blir väl inga problem att använda detta jag nyss berättat om för att bara spela och prata i t.ex ”Discord”?
Om ingen har någon bättre xlr mic för samma pris att föreslå så slår jag nog till på detta. Tack igen

Edit: Någon kanske kan länka en prisvärd mikrofon arm som passar till sc400 micken.

Edit #2: Tänker att jag tar audio technica at2020 istället. Verkar bättre efter att ha snokat runt lite på internet. Rätta mig gärna om jag har fel eller om ni har något annat förslag. Kan säkert tänja lite på budgeten
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Discord ska nog inte vara nått problem den ser micen som en vanlig mick ansluten till ett ljudkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

@Rouge of Darkness: Okej, tack vad bra. Nu undrar jag om ljudkortet U-Phoria cmd202hd är värt att uppgradera till ett U-Phoria cmd204hd. (Asså inte köpt men asså undrar ifall det är värt att betala mer). Det verkar finnas lite mer grejer i den dyrare versionen. Och tar jag den dyrare versionen så kommer jag inte att ha råd med 2020 micken och får då istället ta sc400 micken. Är det någon skillnad mellan de två mickarna, med tanke på att det skiljer typ 300 kr lite drygt?????

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Focusrite Scarlett 2i2 som ljudinterface för datorn. Spräcker din budget ganska rejält dock.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde99:

@Rouge of Darkness: Okej, tack vad bra. Nu undrar jag om ljudkortet U-Phoria cmd202hd är värt att uppgradera till ett U-Phoria cmd204hd. (Asså inte köpt men asså undrar ifall det är värt att betala mer). Det verkar finnas lite mer grejer i den dyrare versionen. Och tar jag den dyrare versionen så kommer jag inte att ha råd med 2020 micken och får då istället ta sc400 micken. Är det någon skillnad mellan de två mickarna, med tanke på att det skiljer typ 300 kr lite drygt?????

404 har fler utgångar. Det är samma ljud som skickas till dem men det gler fler anslutningsmöjligheter och man kan växla mellan två olika set av monitorer tex. Det har även en omkopplare mellan mono och stereo och så har det midi.
Midi är väl mest användbart om man vill koppla in äldre saker (syntar/keyboards) som inte kopplas via USB. De flesta hyggligt moderna grejer kopplas ju dock in via USB idag så.
Ang. utgångarna så vet du kanske bäst själv om du tror dig ha nytta av det. Jag har ju liknande som 404 på mitt ljudkort och jag har det då kopplat både till högtalare och en extern hörlursförstärkare, så jag har möjlighet att ansluta två par hörlurar.

Ang. frågan om micken längre upp så är det möjligt att AT2020 är något bättre. Jag har inte jämfört dem sida vid sida eller gjort några mätningar men IMO är det nog mer fråga om tycke och smak. Man betalar ju en del för att det står Audio Technica på AT2020 åxå...
Båda två är bra mickar så oavsett vilken du väljer kommer det att bli bra, tror jag.