VäxtClockers – allt om odling och trädgård 🌱

Permalänk
Medlem

Skoj att se jordgubbar! Och jättelika arealer utomhus..det känns sannerligen som ett annat solsystem. Min ethiopian brown annuum trivs inte super i 30-70% luftfuktighet och temp mellan 11C och 30C.. annat är det med habanadan som i en superenkel hydro (10l-hink med vermikulit och perlit och reservoar på botten) börjar torna upp sig rätt majestätiskt och just bildat sin första frukt : )

Här är grafen över balkongväxthuset (direktsol, när det är sol, mellan 1430 och 1730 ca) samt de två inomhusodlingarna, ritad med c3.js, hämtar data via ett enkelt rest-api (python- Flask) som hämtar data från postgresql-dbn som blir matad med onewiresensorvärden (hum2 från m.nu, luftfukt och temp, rj12 över lägenheten) en gång i timmen, via ett annat pythonskript.

(Klumpen värden där lite innan mitten av grafen var tack vare ett antal omstarter av saker i raspen medan jag lärde mig grunderna i apache och mod_wsgi)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Växer på bra här hemma. Nästan två månader sedan sådd nu (19:e maj)

Mestadels Fish Peppers, Padron på flankerna:

Padron-plantorna har växt sig mest frodiga och flera av dom har producerat vad jag antar är blomknoppar:

Permalänk
Datavetare

Inte bara jordgubbar som växer här, första tomaterna har mognat

Min chili växer på

Svart paprika, inte helt säker hur den ska se ut när den är klar. Första gången vi odlar detta.

Sedan potatis, sockerärtor, dill, persilja, morötter

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

källarodling
storleksjämförelseFör många av er som vill prova på hemma så kan jag rekommendera "Odlingslådan Harvy" från plantagen/hemmaodlat.se, finns på blomsterlandet/granngården/wexthuset osv, det är ett startkit för hydroponiskt odling, funkar riktigt bra, jag började med en sådan i årsskiftet i källaren och håller fortfarande på, samma flaska med näring ännu!

Jag har dock gått över till lite andra behållare, jag använder "turkiskt yoghurt" burkar med en 3d-printad frökapselhållare, sätter i 2st plocksalladsfrön i ikea's 403.176.48 rotkuber och plockar 4-5v senare! behöver inte göra nånting öht under den tiden med vare sig plantor eller bevattning!

Perfekt om man vill "slöodla" i hemma

Kul att det finns intresse för hydroponisk odling här också. Jag är en amatör när det gäller gröna fingrar men har nyligen startat en egen hydroponisk odling i en Ikea-låda med hål som jag borrat. Därefter kört hydroponisk näring och mätt PH-värdet för att ligga rätt. Dill, Basilika, Sallad gick som smort och blev enorma på bara några veckor. Har nu även köpt syrepump men misstänker att det inte blir någon märkbar skillnad.

Det kanske vore något för dig som har liten lägenhet @Zoyadog. Går ju att köra i blomlådor också såvida de inte har hål i botten.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Kul att det finns intresse för hydroponisk odling här också. Jag är en amatör när det gäller gröna fingrar men har nyligen startat en egen hydroponisk odling i en Ikea-låda med hål som jag borrat. Därefter kört hydroponisk näring och mätt PH-värdet för att ligga rätt. Dill, Basilika, Sallad gick som smort och blev enorma på bara några veckor. Har nu även köpt syrepump men misstänker att det inte blir någon märkbar skillnad.

Det kanske vore något för dig som har liten lägenhet @Frida. Går ju att köra i blomlådor också såvida de inte har hål i botten.

Skickades från m.sweclockers.com

På tal om det, jag vet inte om det skulle fungera i sverige, men såg en i mitt tycke riktigt intressant grej på Youtube förut, från Staterna där man designat in behållare för fiskar i systemet, tanken är då att avfallet från fiskarna bidrar till att gödsla plantorna och vissa arter kan ju även äta blad och annat som blir över. I Kina och, jag tror delar av Baltikum kör man ju system med dammar med karpfiskar där man kan cirkulera sådant trädgårdsavfall som fiskarna kan äta, odla vass, mm Kineserna bruka räven tillsätta grisgödsel för att främja tillväxten av microorganismer som dels främjar växtligheten, dels förstärker den naturliga kedjan som skapar större och större djur som fiskarnas yngel kan äta i slutänden.

Vore ballt att ha några "fishtanks" med välmående fiskar i ett sådant system.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

På tal om det, jag vet inte om det skulle fungera i sverige, men såg en i mitt tycke riktigt intressant grej på Youtube förut, från Staterna där man designat in behållare för fiskar i systemet, tanken är då att avfallet från fiskarna bidrar till att gödsla plantorna och vissa arter kan ju även äta blad och annat som blir över. I Kina och, jag tror delar av Baltikum kör man ju system med dammar med karpfiskar där man kan cirkulera sådant trädgårdsavfall som fiskarna kan äta, odla vass, mm Kineserna bruka räven tillsätta grisgödsel för att främja tillväxten av microorganismer som dels främjar växtligheten, dels förstärker den naturliga kedjan som skapar större och större djur som fiskarnas yngel kan äta i slutänden.

Vore ballt att ha några "fishtanks" med välmående fiskar i ett sådant system.

Vet precis vad du menar! Det är Akvaponisk odling och jag har kollat på åtskilliga videor på Youtube om det också, vilket verkar vara ganska ballt.

Skulle vara rena drömmen att ha en stor lantgård med självförsörjande system så som hydro- och akvaponisk odling samt elförsörjning av turbiner och solkraft. Nu börjar man låta som en prepper som inväntar apokalypsen.

Häftigt att ha ett riktigt ekosystem som verkligen ger både kött och grönsaker utan att man behöver göra så mycket. Fantastiskt. Sedan kanske den moraliska biten sätts in och man tycker synd om fiskarna, men det är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Vet precis vad du menar! Det är Akvaponisk odling och jag har kollat på åtskilliga videor på Youtube om det också, vilket verkar vara ganska ballt.

Skulle vara rena drömmen att ha en stor lantgård med självförsörjande system så som hydro- och akvaponisk odling samt elförsörjning av turbiner och solkraft. Nu börjar man låta som en prepper som inväntar apokalypsen.

Häftigt att ha ett riktigt ekosystem som verkligen ger både kött och grönsaker utan att man behöver göra så mycket. Fantastiskt. Sedan kanske den moraliska biten sätts in och man tycker synd om fiskarna, men det är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge man tar hänsyn till fiskarnas faktiska behov, yta och trivsel så tror jag inte att det är några problem, det är ju delvis som för oss att de främst vill ha någon sysselsättning som stimulerar och intresserar dem, inte nödvändigtvis en miljö som enbart ser bra ut ur en människas perspektiv. Så jag tror det borde fungera om man tänker till litet utan att fiskarna mår dåligt om man försöker att efterlikna deras naturliga miljöer, man behöver ju inte ha rena och fina glas för att människor skall kunna se in bra, fiskar får ju egentligen det mesta av sitt ljusbehov ovanifrån och vatten dämpar det avsevärt i naturen, alger och annat kan ju tvärtom faktiskt bidra till fiskarnas trivsel om man gör det rätt, naturlig botten för dessa fiskar består ju som regel av lera och multnande organiskt substrat som levande växter trivs i så jag tror det går att förena.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Så länge man tar hänsyn till fiskarnas faktiska behov, yta och trivsel så tror jag inte att det är några problem, det är ju delvis som för oss att de främst vill ha någon sysselsättning som stimulerar och intresserar dem, inte nödvändigtvis en miljö som enbart ser bra ut ur en människas perspektiv. Så jag tror det borde fungera om man tänker till litet utan att fiskarna mår dåligt om man försöker att efterlikna deras naturliga miljöer, man behöver ju inte ha rena och fina glas för att människor skall kunna se in bra, fiskar får ju egentligen det mesta av sitt ljusbehov ovanifrån och vatten dämpar det avsevärt i naturen, alger och annat kan ju tvärtom faktiskt bidra till fiskarnas trivsel om man gör det rätt, naturlig botten för dessa fiskar består ju som regel av lera och multnande organiskt substrat som levande växter trivs i så jag tror det går att förena.

Det var ett väldigt klokt svar! Har du kvar länken du refererade till från youtube?

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem

Den här snubben bygger riktigt smarta aquaponics system i Australien Rob Bob's Aquaponics & Backyard Farm men de har ju minst sagt lite andra förhållanden än oss...

Har en tomatplanta som tog över mitt odlingstält när Chilin åkte ut på balkongen.

Det borde vara en Golden Sunrise om jag inte märkt fel, vi får se om de blir röda eller gula

Annars är det ganska tomt i tältet nu, har ett par misshandlade Lemon Drops som bara var pinnar för någon vecka sedan men som nu börjar få blad. Samt en ensam chili av starkare sort, tror det är någon bhut jolokia variant, ser lite ledsen ut just nu men den brukar piggna till.

Har även ett par överblivna tomatplanter som jag misshandlat också. Höll på och städade och glömde dem utanför tältet, så de har stått utan ljus lite för länge...

Tveksamt om de små tomaterna har någon chans att sätta frukt, den som delar hydrolösning med den stora tror jag inte mår så bra, men vi får väl se. Kanske sätter en chili där istället.

Har även en "dutch bucket" lösning på balkongen på gång med 6 krukor tomat som förhoppningsvis ska komma igång snart. Lite sent ute så de plantorna kanske får flytta in om de inte hinner få frukt innan säsongen är över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Det var ett väldigt klokt svar! Har du kvar länken du refererade till från youtube?

Skickades från m.sweclockers.com

Skall rota litet och se om jag hittar igen det...
Men, iden var alltså att man sas bara kopplar in fiskarna på retursystemet, så att avfall från akvariet hamnar i bassängen/substratet över växternas rötter, sedan får man så klart ändå pyssla om dem litetgrand på vanligtvis såsom städa där det cirkulerande vattnet inte kommer åt, kontrollera deras hälsa, att de äter rätt, osv. Såsom med ett vanligt akvarium.
(Viktigt dock att man inte drar in för stor mängd nytt vatten till fiskarna då fiskar inte tål för stora temperatursvängingar i vattnet och behöver ha ungefär samma sammansättning på vattnet över åtminstone någon timma, däremot går det bra att byta sakta så att kanske max 1/4 eller så ersätts över minst en timma eller två tror jag (baserat på mina erfarenheter från tiden då jag hade akvarium... Men så länge man inte chockar dem med tvära vattenväxlingar brukar det inte vara några problem. Vattencirkulationen i fiskbehållaren måste alltså ske långsamt (för snabba skiften av vattnet kan till och med döda dem)
, men det bör man kunna fixa genom att öka volymen på behållaren så att det stämmer med det önskade utflödet tror jag, det behöver ju ändå cirkulera något internt för att syresättas menar jag... )

Dokumentären från Kina var dock på SVT har jag för mig, men den kanske finns i deras arkiv, minns tyvärr inte vad programmet hette dock då det var flera år sedan jag såg det...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Våra små odlingar...

Växthuset med gurkor, tomat, paprika, chili, kryddor och en vindruvsplanta..

Nytt hallonland, det gamla såg för jäkligt ut...

Och sen har vi lite friland/odlinglådor.... med bla potatis,rödbetor,morötter,lök,squash,sparris,majs,melon,druvgurka,div bönor/sockerärtor,pumpa,sallad,spenat,dill,persilja,rädisor och säkert något jag glömt

En "kåltunnel" testade jag i år... broccoli, vitkål och blomkål. Broccolin har vi skördat riktigt fina huvuden men nästa år får det nog bli två tunnlar för dom tar lite plats

Sen finns det väl ~20-30st div fruktträd och bärbuskar i hela trädgården...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Xerbee: Ser ut som ett trevligt tält, vad för slags sol får balkongen? Blir intressant att se vad Bhut:en gör, den enda jag odlat (inomhus) var ganska så livskraftig (jämfört med en 7-pot brain strain som växte samtidigt)

Olegh: Är nyfiken på både Padrons och Fish peppers..styrka/smak och så. Blir nog mycket trevliga i maten : )

Min habanada står i en 10L hink perlit+vermikulit med reservoar på botten och har avfyrat alla bredsidor tillgängliga med blommor . Rätt så stora, fula, floppiga blommor, men det börjar komma ett antal frukter

Piri-piri-plantan är från en frukt av en kollega och den har växt utan några problem, verkligen ogräs. Verkar bli lagom storlek och tycka om att producera blommor i sin 5l-hink. Första frukten på g, rätt uppåt.

Sen så har vi sticklingen jag tog från en äldre chinense-planta av okänd (men superstark) sort. Den ser grön och "prunkande" ut men verkar nästan steril. En frukt ser ut att vara på gång dock..om den mognar så vet jag åtminstone vad det är för en växt.

Bilds: Piri-piri, piri-piri, habanada, okänd superhot

Min fina graf verkar ha försvunnit från posten ovan, härären igen:

Tog även in min Ethiopian brown (annuum) från balkongen, den har vaknat till 7-10C plus varje morron och en sommar som denna verkade det inte som att den var på väg till något bra ställe direkt med bara (potentiellt) sol mellan 13:30 och 17:00.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Fråga; Jag tror det är dags för omplantering igen av mina chiliplantor och funderar på om det finns något märkbart bättre (billigt) alternativ än vanlig planteringsjord? Ska jag blanda i något i jorden kanske? Hittills har jag använt blomjord.

Edit: Perlit och vermikulit som @Kolsvart Katt nämner skulle kanske kunna vara idé att blanda i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Fråga; Jag tror det är dags för omplantering igen av mina chiliplantor och funderar på om det finns något märkbart bättre (billigt) alternativ än vanlig planteringsjord? Ska jag blanda i något i jorden kanske? Hittills har jag använt blomjord.

Edit: Perlit och vermikulit som @Kolsvart Katt nämner skulle kanske kunna vara idé att blanda i.

Gör't : )

https://www.granngarden.se/tradgard/odla-plantera/forkultiver...

De saker jag har i gjord har jag varvat ner lite vermikulit och perlit i. De funkar bra på egen hand med men de flesta använder dom nog i jord..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Gör't : )

https://www.granngarden.se/tradgard/odla-plantera/forkultiver...

De saker jag har i gjord har jag varvat ner lite vermikulit och perlit i. De funkar bra på egen hand med men de flesta använder dom nog i jord..

Gjor't!

Kommer inte kunna säga nåt om hur mycket nytta det gör men det var en ganska liten extrautgift i sammanhanget. Det är plastkrukorna som blir dyrt när man ska ha några stycken..

Permalänk
Relik 📜

Det har hänt lite hemma! Hallonen.. växer, kan man säga. Dålig skala i bilden, men de är en bra bit över två meter nu.

Även tomaterna har fått sig ett rejält uppsving!

Finns en hel del hallon på gång! Har även plockat ett 20-tal mogna redan, nu känns det som "batch 2" är i antågande.

Även tomater blir det en hel del. De lutar mot att bli färdiga ungefär samtidigt, så vi får väl.. göra egen ketchup?

Hallonen kan jämföras med hur de såg ut i första inlägget, 23 maj.. #17916883

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Datavetare

Semester lider tyvärr mot sitt slut, vilket betyder läge att skörda rotfrukter och grönsaker innan det är dags att lämna lata dagar i sommarstugan...

Årets sommar har varit snällare mot växterna jämfört med förra året, en fin skörd (fortfarande en hel del att ta upp)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har senaste två månaderna försökt med en inomhusodling men får inte riktigt till det. Jag läste att sallad är svårast att misslyckas med så jag började i den änden.

Jag använder ett hyllsystem från Jula (länk) som kostar 199kr på rea om jag inte missminner mig, och köpte en VÄXER-lampa från IKEA (länk) för ~400kr. Den är på ~10W (står 9W på den dock). Köpte även deras näring (länk) och lägger fröna i deras rotkuber (länk). De läggs i IKEAs grolåda (länk), och när de växt på sig lite förs de över till IKEAs växtlåda (länk) och korgarna fylls med lecakulor från granngården (länk, bortsett från beijer var det bästa priset jag hittade). Värt att notera gällande växtlådan, den har bara 3 lock så odlar man färre än 5 grejer finns det inte lock nog för alla hål. Jag lindade in tre sidor av hyllsystemet i vanlig aluminiumfolie för att inte förlora för mycket ljus iomed den klena lampan(länk behövs nog inte?). Till slut använder jag en timer för att ge 16h ljus med 8h vila (länk, 2-pack 70kr, funkar galant).

Jag lade in alla länkar om det är någon som är sugen på att starta som läser det här så har dom några ruggigt billiga alternativ att börja med.

Jag tänkte gå över till en mer vegetarisk diet och såg priserna på grönt i butiken, så jag köpte i Aug/Sept frön på halva priset från typ ÖB, dollarstore och liknande. Har massa fröpaket liggandes nu. Jag var inte nöjd med priset på växtnäringen på IKEA (~100kr/liter) så sökte runt lite och hittade en 25kg säck för under 300kr, dvs ~11kr/kg (länk). Salladen verkar växa på denna, men nu efter första "skörden" (testade med 3 frön pga platsbrist under den lilla 10W lampan) smakar den beskt. Jag vet inte om det är pga a) brist på ventilation (nästa steg i projektet), b) dålig/fel typ av näring (finns inga instruktioner på den så chansade på mängden), eller c) inte tillräckligt med ljus. Eller d) en kombination av dessa.

Så, mina frågor:

1) Ni som odlar inomhus, vilken effekt har ni på era ljuskällor? I er erfarenhet, vad är lagom att sikta in sig på? Jag tänker främst sallad, ärtor, chili, basilika/oregano, ev. tomat och sånt.
2) Jag tänkte ha en lampa per hyllplan, men ~400kr per 10W från IKEA känns lite väl dyrt om jag behöver 1-2 per hyllplan (5 plan totalt). Då kan jag lika gärna köpa sallad i affären. Någon med erfarenhet av att köpa en led strip på rulle och löda ihop något själv? Hittade ett litet utbud på svenska marknaden som verkar helt ok prismässigt men ingen aning om hur bra dessa är för en inomhusodling. Någon som testat?
3) Jag har även testat Oregano men dessa dör efter några dagar. De får upp sina två blad men sen vissnar dom. Vad är det jag gör fel? Vad är det de behöver när de använd energin från fröet och ska börja producera tredje gröna bladet, så att säga? Mer sol? Mer syre? Dom bara dör och jag fattar inte. Håller just nu på att testa Basilika och hittills har en av tre vissnat.
4) Hur gör ni för att korrigera PH från kranvatten, om ni gör det öht?
5) Hur mycket ljus (från LED ex) behövs för mer krävande växter som tomat och chili?
6) Hur mycket doserar ni med näringen, och vilken använder ni?

Nu när jag testat att allt fungerar (fas 1 kan man säga) vill jag öka belysningen för samtliga hyllplan, jag vet bara inte hur mycket. Fas 2 blir att köpa in MDF-skivor så jag kan helt stänga in hyllorna (och ge aluminiumfolien något som skyddar lite då den är ganska bräcklig). Om jag skaffar LED-strips på 12v kan jag använda ett gammalt nätagg jag har liggandes för strömförsörjningen så slipper man köpa nya transformatorer i onödan. Har redan 1,5mm strömsladd på rulle och lödstation så kan lika gärna ha en ursäkt att använda dessa. Jag tänkte göra ett eller två 120x120mm hål i botten på ena kortsidan och lägga in en/två gamla chassifläktar, sen göra alternerande hål på varsin ände av varje hyllplan så ventilation går genom hela hyllsystemet i ett zig-zag mönster och sen ut där uppe. Ev. även lägga en liten luftfuktare vid ingången då jag har ganska torr luft i rummet de står i. Plantorna lär uppskatta lite vind från fläktarna i vilket som, och det får även bort den marginella värmen som produceras från LED-lamporna.

Här är en skiss på vad jag hade tänkt:

Jag försökte ta bilder på min odling men folien reflekterar så mycket ljus att allt är svart förutom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

1) Ni som odlar inomhus, vilken effekt har ni på era ljuskällor? I er erfarenhet, vad är lagom att sikta in sig på? Jag tänker främst sallad, ärtor, chili, basilika/oregano, ev. tomat och sånt.
2) Jag tänkte ha en lampa per hyllplan, men ~400kr per 10W från IKEA känns lite väl dyrt om jag behöver 1-2 per hyllplan (5 plan totalt). Då kan jag lika gärna köpa sallad i affären. Någon med erfarenhet av att köpa en led strip på rulle och löda ihop något själv? Hittade ett litet utbud på svenska marknaden som verkar helt ok prismässigt men ingen aning om hur bra dessa är för en inomhusodling. Någon som testat?
3) Jag har även testat Oregano men dessa dör efter några dagar. De får upp sina två blad men sen vissnar dom. Vad är det jag gör fel? Vad är det de behöver när de använd energin från fröet och ska börja producera tredje gröna bladet, så att säga? Mer sol? Mer syre? Dom bara dör och jag fattar inte. Håller just nu på att testa Basilika och hittills har en av tre vissnat.
4) Hur gör ni för att korrigera PH från kranvatten, om ni gör det öht?
5) Hur mycket ljus (från LED ex) behövs för mer krävande växter som tomat och chili?
6) Hur mycket doserar ni med näringen, och vilken använder ni?

1) 100W. Men det är ganska ointressant. Det är egentligen Photosynthetic Photon Flux Density som är intressant. Spana in den här snubben https://ledgardener.com/lumens-par-ppf-and-ppfd-measuring-cob...

2) Ge upp tanken att det blir billigare än butiken. Enda anledningen att odla inomhus hemma är om du vill odla året runt eller förlänga säsongen/förkultivera.
Billigast är att bygga själv, finns led strips typ EB SERIES, Samsung LM301B etc. LEDs på rulle är inte effektivt. Googla på DIY Quantum board eller spana in forumet på ledgardener.

3) Svårt att säga. Jag odlar ibland basilika i hydro men har aldrig lyckats döda en. Lägg upp lite bilder så kanske det går att säga mer. I början när man tar en sticklingl åter jag dem bara stå i vatten tills de får egna rötter innan jag ger den näring.

4) PH-Up och PH-Down medel finns att köpa. Brukar korrigera PH efter jag blandat ny lösning men sen har jag dålig koll. Den här snubben experimenterar ganska mycket på området https://www.youtube.com/user/OrionA51/videos

5) Beror på ytan/antal plantor. Men för att de ska få frukt behövs mer än IKEAs prylar. Jag kör som sagt med 100W led strips motsvarande Samsung F-serie och odlar chili/tomat på 1x1m ungefär. Har 3st ganska stora chili som får frukt året runt.

6) Något lägre än anvisning. Använder GHE Flora.

Här är andra intressanta odlare som du kan spana in för mer kunskap.
https://www.youtube.com/channel/UC5zdi4KM3ewwfYMNo_KnU0A/vide...
https://www.youtube.com/user/KhangStarr010/videos
https://www.youtube.com/user/peter79813/videos

Permalänk
Medlem

@Xerbee:

Tack för utförliga svar, ska definitivt kika på länkarna.

Gällande LM301B, jag har letat och kontaktat svenska återförsäljare (ex lampgrossen) men ingen har eller vet vad som sitter på deras produkter. Var kan man hitta dessa i Sverige? Antar att den infon inte finns om jag googlar Quantum Board DIY som du nämnde, men ska kika närmare. När jag ändå har dig på tråden, är LM301H något man ska försöka få tag på? Hittar nämligen noll där med.

Edit:
Efter lite googlande och läsgodis hittade jag denna:

https://www.led-tech.de/en/21x-Samsung-LM301B-stripe-6500K

Småbrädor med LM301B för dryga 60kr/bräda, eller drygt 10kr/W. Har dock noll erfarenhet av den butiken. Problemet för mig verkar dock vara att de kräver ~8v, inte direkt en vanlig volt att hitta en drivare för.

Permalänk
Medlem

Jag har ”bara” en 95w led armatur ovanför mina växter, hade fraktskadad sådan på jobbet som bara låg så jag tog hem den och hängde upp den ca 1 m ovanför bädden, den lyser 10h per dygn och har gett mig tomat, sallad av lite olika sort, basilika, gräslök iaf, har testat med broccoli och gurka men det har inte alls gett något, de har bara blivit spretiga sjuka blad av dem. Så fort jag lärde mig att ”knäppa” på tomatplantorna så de pollinerar sig själv så har det funkat kanon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Årets plantor är på g:

Permalänk
Medlem

Jag hade inte tänkt odla ett dugg i år, men så skickade en polare två sorters chili frön så satte några. Sen slog Corona till och jag blev hemskickad i 6 veckor. Började röja i trädgården och flickvännen kom med ramslök hon fick förra året och haft på balkongen över vintern. Började gräva upp ett hörn på tomten och hittade att det varit en odlingsruta där för länge sen så fixade i ordning den och satte några jordgubbsplantor med. Av bara farten ska det ner lite potatis och lök med.

Återstår att se om något överlever 😂

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Datavetare

Odlar lite olika chilis. Nytt för i år är Trinidad scorpion

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Många av årets plantor antingen i jorden eller på uppdrivning...
Hoppas kunna njuta av årets första potatis om en vecka eller två 😏

Dom första sparrisarna avnjöts för någon vecka sedan.
Ser fram emot nästa år när det kan skördas lite längre..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk

Planterade om mina fruktsättare på uteplatsen i helgen, tänkte dela med mig ett experiment på en "självbevattnande" kruka.

Började med en Ikea Nypon och borrade ett hål på 10mm några centimeter upp från botten. Detta hålet är skydd för överfyllning.

Fyllde sedan botten med leca.

Fyllde sedan krukan med jord och den omplanterade plantan. Hällde också leca likt ett rör längs kanten på krukan för att det ska vara lätt att vattna.

Här en gurka i krukan.

Ville också visa uteplatsen, ser kanske lite väl ut som en hemnet annons men blev väldigt trevligt

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Datavetare

Semestertider närmare sig och även om det är "speciella" förhållande i år lär i alla fall inte växterna bry sig så mycket

Nu börjar de "vanliga" chilifrukterna visa sig

Ser även lovande ut för "the mean & so-far-green" Trinidad Scorpion. Hoppas verkligen det blir något av dessa, har flera olika idéer om hur man kan använda dem...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Semestertider närmare sig och även om det är "speciella" förhållande i år lär i alla fall inte växterna bry sig så mycket

Nu börjar de "vanliga" chilifrukterna visa sig
https://i.imgur.com/k3NDoZ6.png?1

Ser även lovande ut för "the mean & so-far-green" Trinidad Scorpion. Hoppas verkligen det blir något av dessa, har flera olika idéer om hur man kan använda dem...
https://i.imgur.com/dmNBatD.jpg?1

Snyggt! Chilli tycker jag är vackra och tacksamma att odla Jag gillar de som går i svart, favoriten är "Black pearl", lagom stark och utmärkt som prydnadsväxt

Vad har du tänkt använda dem till? Själv är jag inte så tokig i styrkan men gillar smaken av chilli, odlar därför mest medelstarka

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Raphaei:

Jag har senaste två månaderna försökt med en inomhusodling men får inte riktigt till det. Jag läste att sallad är svårast att misslyckas med så jag började i den änden.

Jag använder ett hyllsystem från Jula (länk) som kostar 199kr på rea om jag inte missminner mig, och köpte en VÄXER-lampa från IKEA (länk) för ~400kr. Den är på ~10W (står 9W på den dock). Köpte även deras näring (länk) och lägger fröna i deras rotkuber (länk). De läggs i IKEAs grolåda (länk), och när de växt på sig lite förs de över till IKEAs växtlåda (länk) och korgarna fylls med lecakulor från granngården (länk, bortsett från beijer var det bästa priset jag hittade). Värt att notera gällande växtlådan, den har bara 3 lock så odlar man färre än 5 grejer finns det inte lock nog för alla hål. Jag lindade in tre sidor av hyllsystemet i vanlig aluminiumfolie för att inte förlora för mycket ljus iomed den klena lampan(länk behövs nog inte?). Till slut använder jag en timer för att ge 16h ljus med 8h vila (länk, 2-pack 70kr, funkar galant).

Jag lade in alla länkar om det är någon som är sugen på att starta som läser det här så har dom några ruggigt billiga alternativ att börja med.

Jag tänkte gå över till en mer vegetarisk diet och såg priserna på grönt i butiken, så jag köpte i Aug/Sept frön på halva priset från typ ÖB, dollarstore och liknande. Har massa fröpaket liggandes nu. Jag var inte nöjd med priset på växtnäringen på IKEA (~100kr/liter) så sökte runt lite och hittade en 25kg säck för under 300kr, dvs ~11kr/kg (länk). Salladen verkar växa på denna, men nu efter första "skörden" (testade med 3 frön pga platsbrist under den lilla 10W lampan) smakar den beskt. Jag vet inte om det är pga a) brist på ventilation (nästa steg i projektet), b) dålig/fel typ av näring (finns inga instruktioner på den så chansade på mängden), eller c) inte tillräckligt med ljus. Eller d) en kombination av dessa.

Så, mina frågor:

1) Ni som odlar inomhus, vilken effekt har ni på era ljuskällor? I er erfarenhet, vad är lagom att sikta in sig på? Jag tänker främst sallad, ärtor, chili, basilika/oregano, ev. tomat och sånt.
2) Jag tänkte ha en lampa per hyllplan, men ~400kr per 10W från IKEA känns lite väl dyrt om jag behöver 1-2 per hyllplan (5 plan totalt). Då kan jag lika gärna köpa sallad i affären. Någon med erfarenhet av att köpa en led strip på rulle och löda ihop något själv? Hittade ett litet utbud på svenska marknaden som verkar helt ok prismässigt men ingen aning om hur bra dessa är för en inomhusodling. Någon som testat?
3) Jag har även testat Oregano men dessa dör efter några dagar. De får upp sina två blad men sen vissnar dom. Vad är det jag gör fel? Vad är det de behöver när de använd energin från fröet och ska börja producera tredje gröna bladet, så att säga? Mer sol? Mer syre? Dom bara dör och jag fattar inte. Håller just nu på att testa Basilika och hittills har en av tre vissnat.
4) Hur gör ni för att korrigera PH från kranvatten, om ni gör det öht?
5) Hur mycket ljus (från LED ex) behövs för mer krävande växter som tomat och chili?
6) Hur mycket doserar ni med näringen, och vilken använder ni?

Nu när jag testat att allt fungerar (fas 1 kan man säga) vill jag öka belysningen för samtliga hyllplan, jag vet bara inte hur mycket. Fas 2 blir att köpa in MDF-skivor så jag kan helt stänga in hyllorna (och ge aluminiumfolien något som skyddar lite då den är ganska bräcklig). Om jag skaffar LED-strips på 12v kan jag använda ett gammalt nätagg jag har liggandes för strömförsörjningen så slipper man köpa nya transformatorer i onödan. Har redan 1,5mm strömsladd på rulle och lödstation så kan lika gärna ha en ursäkt att använda dessa. Jag tänkte göra ett eller två 120x120mm hål i botten på ena kortsidan och lägga in en/två gamla chassifläktar, sen göra alternerande hål på varsin ände av varje hyllplan så ventilation går genom hela hyllsystemet i ett zig-zag mönster och sen ut där uppe. Ev. även lägga en liten luftfuktare vid ingången då jag har ganska torr luft i rummet de står i. Plantorna lär uppskatta lite vind från fläktarna i vilket som, och det får även bort den marginella värmen som produceras från LED-lamporna.

Här är en skiss på vad jag hade tänkt:

https://i.imgur.com/ZY5VPIJ.png

Jag försökte ta bilder på min odling men folien reflekterar så mycket ljus att allt är svart förutom den.

Ett tips är att ha värmematta under så de har det gött och fint när de kommer upp. Finns att köpa på Granngården, 299 kr. Tyvärr täcker inte mattan hela dina hyllplan så risken är att du behöver minst två per hyllplan.
Låter också lite med en växtlampa per hyllplan. Jag skulle säga att minst tre stycken behövs. Knepigt med avståndet från växterna, behöver vara ca 20-30 cm ifrån för att få bra spridning.
Själv odlar vi i år potatis, chili, tomater, paprika, dill, sallad, lök, morötter, mynta, oregano, timjan och lite annat smått och gått. Kör både små växthus över pallkrage och resten direkt i pallkrage.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Saandberg:

Snyggt! Chilli tycker jag är vackra och tacksamma att odla Jag gillar de som går i svart, favoriten är "Black pearl", lagom stark och utmärkt som prydnadsväxt

Vad har du tänkt använda dem till? Själv är jag inte så tokig i styrkan men gillar smaken av chilli, odlar därför mest medelstarka

/S

Älskar stark mat, så lär bli en hel del grytor, salsa och så. Kryddat brännvin ska också testas.

Inspiration finns bl.a. här: https://www.chilipeppermadness.com/

Det odlas även andra saker i år, t.ex. grönkål

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer