Permalänk
Medlem

Behöver råd - dator krashar

Hej

Min dator har några år på nacken och har nyligen börja dö helt utan förvarning.

Har nu haft några variationer av samma problem de senaste ~3 dagarna:

1. Skärmarna slocknar, ljudet fungerar fortfarande och allting verkar fortsätta i bakgrunden, men det finns inget jag kan göra får att återfå kontakt med skärmarna igen.
2. Hela datorn dör och startar om igen med en gång.
3. Datorn får spel och sätter alla fläktar på max.

Från början hade jag problem nummer 1, trodde därför det var fel på grafikkortet och bytte ut mitt 1080 mot mitt gamla 770. Detta löste visserligen det första problemet men nu började problem 2 och 3 istället. Har aldrig tidigare haft problem med något av grafikkorten. Får även dessa problem när datorn inte ansträngs.
Antar nu att det är fel på nätaggregatet eller moderkortet. Är dock ingen mästare på datorer och söker därför er hjälp

Här har ni specsen ifall det skulle vara användbart:

Moderkort: MSI B85M-E45
Processor: Core i7-4770 3.40 GHz (smått överklockad), kyld med medföljande fläkt.
Minne: 16GB DDR3
Grafik: GTX 1080 (dock nu GTX 770)
Nätaggregat: Cooler Master G650M (650W)

Misstänker som sagt att det är nätaggregatet som strular men vore ju gött att höra vad några av er har att säga

Tack på förhand.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Och när händer detta?

EDIT: rättade meningen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

testa med nytt nätaggregat, om de inte funkar så är de moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vzano: Varannan timma ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApaBpa:

@Vzano: Varannan timma ungefär

Han menar: - ”Vad gör du på datorn när detta händer?”

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||