Varför köpa 1000kr plus windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och här kommer de vanliga löjliga jämförelserna.
Sist var det om man följde med någon in i en gränd och köpte ett 2080ti för 1000kr

Tycker inte att det är löjlig jämförelse.
Jämför du en ny licens för 1000kr mot en från utländsk sajt för 30kr, är det då orimligt att anta att det är något lurt.

Visst kan man med liknelsen argumentera för varför det vore legit som i exemplet med jackan, personen kanske kan pressa priserna så pass genom att slippa lokalhyra.

Eller du kanske syftade till att stulen mjukvara ej går att likna med stulna prylar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Men om jag har köpt en komplett ny dator inklusive en giltig windows10 licens för 500 kr. Varför kostar då samma licens 1000:- om jag köper den löst?

Edit:
548,31 kr kollade orderhistoriken

Det är inte samma licens.
En licens du köper löst får du använda "fritt"..

Licensen som följer med den billiga plattan är ju bara gilltig på den enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är inte samma licens.
En licens du köper löst får du använda "fritt"..

Licensen som följer med den billiga plattan är ju bara gilltig på den enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade upp vad licenserna kostar. Priserna från dustinhome som hade alla alternativen jag letade

Microsoft Windows 10 Home 64-bit Eng OEM:1 399
Microsoft Windows 10 Home Creators Update Eng USB: 1 499

Så licensen som blir låst till datorn är 100:- billigare (men du får med ett USB minne till den andra verisonen)

Men..............
Eftersom det är så begränsat utrymme och buggar i uefin på plattan så använder den 32bitars OS.
Så samma licens som körs på plattan kostar tre gånger så mycket som plattan.
Microsoft Windows 10 Home 32-bit Sve OEM: 1 734

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Inaktiv

När man pratar om stulna nycklar, är det brist på nycklar? Hela det synsättet bygger på att mjukvara skall ses på samma sätt som en fysisk vara. Det är det inte. Mjukvara kan kopieras hur mycket som helst utan att någon annan förlorar tillgången till den.

Så hela det är med "stulen" är fel. Däremot kan man diskutera hur mycket Microsoft skall ha betalt samt moralen i förhållande till gällande lagstiftning. Den diskussionen är mycket mera komplex än bara "stöld".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Kollade upp vad licenserna kostar. Priserna från dustinhome som hade alla alternativen jag letade

Microsoft Windows 10 Home 64-bit Eng OEM:1 399
Microsoft Windows 10 Home Creators Update Eng USB: 1 499

Så licensen som blir låst till datorn är 100:- billigare (men du får med ett USB minne till den andra verisonen)

Men..............
Eftersom det är så begränsat utrymme och buggar i uefin på plattan så använder den 32bitars OS.
Så samma licens som körs på plattan kostar tre gånger så mycket som plattan.
Microsoft Windows 10 Home 32-bit Sve OEM: 1 734

En del datorbyggare kör faktiskt inte giltiga licenser, i andra fall handlar det om en speciell typ av enhet som har nästan gratis licens t.ex. vissa tablets med begränsade specifikationer. Små systembyggare som köper licenser från handeln/svensk dist betalar givetvis mycket mer än de som har avtal direkt med Microsoft. För en vanlig arbetsstation är det dock i storleksordningen 300-600 kr kanske, men det är när dessa har avtal direkt med Microsoft. Att vissa enheter är mycket billigare är för att de försöker konkurrera med ChromeOS.

Skrivet av anon214822:

När man pratar om stulna nycklar, är det brist på nycklar? Hela det synsättet bygger på att mjukvara skall ses på samma sätt som en fysisk vara. Det är det inte. Mjukvara kan kopieras hur mycket som helst utan att någon annan förlorar tillgången till den.

Så hela det är med "stulen" är fel. Däremot kan man diskutera hur mycket Microsoft skall ha betalt samt moralen i förhållande till gällande lagstiftning. Den diskussionen är mycket mera komplex än bara "stöld".

Stor del av nycklarna måste vara införskaffade genom dataintrång. Någon har tagit nycklarna från studentkonton, företags MSDN-konton samt direkt från företags- och myndighetsdatorer (företagsdatorer som kör volymlicens använder inte nyckeln som finns inbakad i UEFI).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Stor del av nycklarna måste vara införskaffade genom dataintrång. Någon har tagit nycklarna från studentkonton, företags MSDN-konton samt direkt från företags- och myndighetsdatorer (företagsdatorer som kör volymlicens använder inte nyckeln som finns inbakad i UEFI).

Det är Microsoft som skapar nycklarna. Dom kan skapa hur många som helst, det är bara att beställa fler ettor och nollor från Kina ...

Genom att ha skapat nyckelbegreppet får man sedan ett beteende som liknar det för fysiska varar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är Microsoft som skapar nycklarna. Dom kan skapa hur många som helst, det är bara att beställa fler ettor och nollor från Kina ...

Genom att ha skapat nyckelbegreppet får man sedan ett beteende som liknar det för fysiska varar.

Vad är din poäng? Microsoft får inte en krona och det är inte någon giltig licens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Vad är din poäng? Microsoft får inte en krona och det är inte någon giltig licens.

När Microsoft överlämnar nycklar till någon så får dom betalt på ena eller andra sättet, i form av pengar eller i form av en bättre/nyttig relation. Annars hade dom inte lämnat över nycklarna.'

Min poäng är mest hur den moraliska debatten styrs av det språkbruk som själva Microsoft skapat med användandet av nycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

När Microsoft överlämnar nycklar till någon så får dom betalt på ena eller andra sättet, i form av pengar eller i form av en bättre/nyttig relation. Annars hade dom inte lämnat över nycklarna.'

Min poäng är mest hur den moraliska debatten styrs av det språkbruk som själva Microsoft skapat med användandet av nycklar.

Alltså nej, Microsoft får lika mycket betalt som om ingen skulle tömma t.ex. student och företagskontona. Det är inte sina egna konton de tömmer, och således finns det ingen ökad efterfrågan.

Språkbruk? Den som kör olicensierat begår upphovsrättsintrång oavsett om de har en nyckel eller inte. Du behöver ingen nyckel för att aktivera Windows rent krasst, så det enda du gör att ge pengar till kriminella och nyckel-återförsäljare (som inte vet var nycklarna kommer ifrån) som tar ockerpriser.

Permalänk
Medlem

@anon214822: Du resonerar konstigt. Debatten om betalning för immateriella tillgångar är inget Microsoft har skapat. Den moraliska debatten handlar ju egentligen om synen på piratkopiering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

@Lars Celander: Du resonerar konstigt. Debatten om betalning för immateriella tillgångar är inget Microsoft har skapat. Den moraliska debatten handlar ju egentligen om synen på piratkopiering.

Njaej, Microsoft har valt att använda nycklar och dito språkbruk vilket då kan debatteras, det är bara det jag säger i mina inlägg på denna tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiffer:

Själv spenderade jag ungefär 1000kr för en riktig Windows 7 licens för nästan 10 år sedan, och har kört 6 olika datorer på den.
(Självklart uppgraderad till Win10 nu)
Helt klart värt det

Hur gör man för att byta nyckeln till en ny dator? Jag köpte Win 10 på Elgiganten, med USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Njaej, Microsoft har valt att använda nycklar och dito språkbruk vilket då kan debatteras, det är bara det jag säger i mina inlägg på denna tråden.

Man brukar säga att det grumligt sagda är grumligt tänkt. Vad i h-e är dito språkbruk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@anon214822: Du resonerar konstigt. Debatten om betalning för immateriella tillgångar är inget Microsoft har skapat. Den moraliska debatten handlar ju egentligen om synen på piratkopiering.

Skrivet av anon214822:

Njaej, Microsoft har valt att använda nycklar och dito språkbruk vilket då kan debatteras, det är bara det jag säger i mina inlägg på denna tråden.

Det spelar väl ingen roll vad de använder eller hur en aktivering sker? Jag vet inte vad du vill mena med språkbruk ens.

Finns det inga nycklar så handlas det med konton istället. Hade det varit fritt från DRM hade fortfarande falska kopior sålts.

Nycklar har dessutom tagits från konton med begränsat antal nycklar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

När man pratar om stulna nycklar, är det brist på nycklar? Hela det synsättet bygger på att mjukvara skall ses på samma sätt som en fysisk vara. Det är det inte. Mjukvara kan kopieras hur mycket som helst utan att någon annan förlorar tillgången till den.

Så hela det är med "stulen" är fel. Däremot kan man diskutera hur mycket Microsoft skall ha betalt samt moralen i förhållande till gällande lagstiftning. Den diskussionen är mycket mera komplex än bara "stöld".

"Stulen" är relevant här eftersom det förekommer nycklar som köpts med stulna kreditkortsuppgifter för att sedan säljas vidare av en kriminell som får in "rena" pengar på sitt konto/kort genom att sälja nyckeln till en återförsäljare av nycklar. D.v.s. även om mjukvaran inte är en fysisk resurs så leder fenomenet till stöld av rena pengar från fysisk person, inte bara potentiella försäljningsförluster för Microsoft.

I mina ögon är det mindre dåligt att "pirata" windows eller köra en oaktiverad version som måhända bryter mot en Microsoft Eula snarare än att potentiellt göda grövre kriminella vars verksamhet drabbar massor av människor.

Personligen tycker jag inte att de 1200-ish jag gav för min Win 7 retail license som jag nästan 10 år senare använder till Windows 10 med konstanta säkerhetsuppdateringar etc. och all infrastruktur runt omkring är ett särskilt högt pris att betala heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Man brukar säga att det grumligt sagda är grumligt tänkt. Vad i h-e är dito språkbruk?

Innehavare av materiella tillgångar vill hela tiden att det skall jämföras med materiella tillgångar. Man gör så för att få starkare stöd för sina immateriella rättigheter vilket man då tjänar pengar på. Det finns en lång historia bakåt åt detta hållet. Det är fel och fult men man tjänar på det.

Ett sätt att göra detta är att använda ordet "stöld". Detta är manipulativt språkbruk. Det är brott mot upphovsrättslagen det handlar om.

Microsoft kan använda andra metoder för att skydda sina rättigheter. Man måste inte använda nycklar. Att man gör så ligger i linje med att få en immateriell tillgång att se ut som en materiell tillgång.

Hopas det är tydligare nu ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Innehavare av materiella tillgångar vill hela tiden att det skall jämföras med materiella tillgångar. Man gör så för att få starkare stöd för sina immateriella rättigheter vilket man då tjänar pengar på. Det finns en lång historia bakåt åt detta hållet. Det är fel och fult men man tjänar på det.

Ett sätt att göra detta är att använda ordet "stöld". Detta är manipulativt språkbruk. Det är brott mot upphovsrättslagen det handlar om.

Microsoft kan använda andra metoder för att skydda sina rättigheter. Man måste inte använda nycklar. Att man gör så ligger i linje med att få en immateriell tillgång att se ut som en materiell tillgång.

Hopas det är tydligare nu ...

Det är tydligare hur fel du har. Varför får man inte jämföra materiella och immateriella tillgångar? Det handlar om att någon vill ha betalt för sitt arbete. Det reducerar du till en konstig lek med ord. Varför?

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit om det förut men kan göra det igen.

Jag har inställningen att Kinguin och G2A inte är att lita på.

Men var nyfiken så förra året köpte jag en Windows 10-licens via Kinguin.

Första licensen kunde inte aktiveras. I kontakt med Microsoft via deras amerikanska chatt som gav svaret att den licensen jag hade köpt är redan blockerad och kommer aldrig aktiveras igen.

Screenshot på den konversationen gjorde att jag fick ännu en nyckel levererad.
Tyvärr så var det samma med denna. Låst nyckel och Microsoft tyckte säljaren blåst mig.

Så ännu en gång förmedlade jag informationen. 3e gången ville de ge mig en ny licens men då sade jag stopp!

Detta innebär inte att det aldrig fungerar. För självfallet har många licenser gått att aktivera för andra.

Men jag har ju fått vatten på min kvarn till varför jag inte litar på sådana här företag.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Det är tydligare hur fel du har. Varför får man inte jämföra materiella och immateriella tillgångar? Det handlar om att någon vill ha betalt för sitt arbete. Det reducerar du till en konstig lek med ord. Varför?

Visst får man jämföra det, bara man håller isär begreppen på ett rättvisande sätt. Juridiken är t.ex. helt olika. Och juridiken påverkar moralen.

Permalänk
Medlem

@iller: Har exakt samma erfarenheter.

Egentligen så tycker jag varningsklockorna borde ringa när butiken erbjuder en försäkring mot ogiltiga nycklar, ingen seriös butik behöver ha det utan eventuella nycklar som i undantagsfall inte fungerar skall bytas ut/ersättas utan extra kostnad.

Permalänk
Medlem

@anon214822: Microsoft har inte kommit in i tråden och pratat om stöld och ingen i tråden har pratat om att stjäla programvara. Däremot har t.ex. en Microsoft-anställd begått bedrägerier med presentkort (som kan köpa fysiska varor) och därav kommit över pengar (och belastat Microsoft) så det handlar inte bara om upphovsrättsintrång när vi stiger in i den världen – https://www.justice.gov/usao-wdwa/pr/former-microsoft-softwar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Jag förstår inte varför du vill ha Windows om du nu inte ens vill betala. Ladda ner Linux. Det är gratis på alla sätt och vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Sen kan man ju välja att stödja utvrecklaren också.

Så alltså ser jag det inte per se som omoraliskt att man inte vill stödja M$oft med mer än nödvändigt, när just det företaget använder sin storlek till att sätta orimliga priser för vanliga privatkonsumenter.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Annedall:

Hej!

Om man kollar exempelvis prisjakt ligger windows 10 på över 1000 kr för ett usb med mjukvara på.

Vad är skillnaden i det mot att själv ladda hem windows från microsofts hemsida, stoppa på ett usb och sedan köpa en nyckel från exempelvis cdkey.se?

Nån skillnad måste det ju vara tänker jag?

Skillnaden är att du betalar mer än 1000 spänn istället för att betala ~50kr på Ebay.

Har köpt mängder av Win 10 Pro-nycklar på just Ebay. Aldrig haft några problem. Behöver du installera på fler datorer, köp en nyckel till, kvittar ju när det är så billigt.

Om moralisterna i tråden sover bättre av att köpa alldeles för dyra nycklar lägger jag mig inte i. Utgår från att samma personer inte köper kläder från H&M (= stöttar barnarbete och slavlöner i Bangladesh) eller kinatillverkade prylar överhuvudtaget (= slavlöner i fabrikerna. För att inte tala om CO2-utsläppen för att frakta sakerna från Kina till Sverige).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Om nån sålde en sprillans ny jacka på stan för 100 kr, som i butik kostar 2000, hade du köpt den med gott samvete då trots att du vet om att jackan är stulen?

Dålig jämförelse då det inte är något direkt orimligt pris på en ny jacka i väldigt många länder på denna jord. Digitala varor borde jämföras med just digitala och inte fysiska.

Finns flertalet prenumerationstjänster som exempelvis Netflix som är bra mkt billigare om du köper en prenumeration i exempelvis brasilien. Olika priser världen över för programvaror med, dock kanske inte riktigt så billigt som det går att hitta på vissa sidor.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Dålig jämförelse då det inte är något direkt orimligt pris på en ny jacka i väldigt många länder på denna jord. Digitala varor borde jämföras med just digitala och inte fysiska.

Finns flertalet prenumerationstjänster som exempelvis Netflix som är bra mkt billigare om du köper en prenumeration i exempelvis brasilien. Olika priser världen över för programvaror med, dock kanske inte riktigt så billigt som det går att hitta på vissa sidor.

Alla Windows-nycklar som säljs i andra hand är MSDN och Dreamspark eller OEM tagna från andras konton och datorer. När de kostar typ 10-30 kr bulk så finns det ingen som skulle vara dum nog att sälja en äkta licens för 50-400 kr. Handeln med icke retail o.s.v. gör ju att det inte finns något värde i att sälja de äkta retail-licenserna.

Permalänk

Eh? betala för en stulen nyckel? aldrig i livet.

köra på en KMS server som MS inte har? sure.

Kommer inte köpa en äkta licens av windows igen(från microsoft). Har en äkta licens knuten till min Mail, problemet är att MS inte låter mig aktivera windows med den längre(vill bara ha windows aktivt på den maskin jag använder och är inloggad på)

När KMS servrar som inte är microsofts läggs ner och inte går att använda längre så slutar jag använda windows.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

För att det kostar så mycket, och det är valfritt om man vill använda produkten Windows 10. Vill man ha ett gratis OS finns ju Linux.

Att just mjukvara alltid ska vara gratis, för det är ju inte en fysisk produkt. Någon har lagt pengar på att ta fram den, någon har en massa anställda som ska ha betalt osv. Gillar man inte priset får man låta bli att handla. Så gör man ju med bilar, kläder eller vad som helst man tycker kostar mer än det smakar. I ingen annan produktkategori än mjukvaror är det väl så att Svensson generellt antingen stjäl produkten om det går eller på annat sätt försöker få tag på produkten till ett orimligt lågt pris på ett sätt som tillverkaren inte avsett.

Är det pris MS vill ha för dyrt, låt då bli att köpa så sänks priset så småningom istället. Tycker kunderna att priset ändå är OK och försäljningen rullar på är produkten värd så mycket, rudimentär ekonomisk teori. Då får man gilla läget.

Någon som vet var jag riskfritt kan köpa en stulen Tesla, eller var jag kan köpa en Tesla för en tiondel av ordinarie pris som någon betalat med stulna kreditkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är Microsoft som skapar nycklarna. Dom kan skapa hur många som helst, det är bara att beställa fler ettor och nollor från Kina ...

Genom att ha skapat nyckelbegreppet får man sedan ett beteende som liknar det för fysiska varar.

My, my... Min lite mer sociopatiska sida skiter fullständigt i om MS får pengar eller inte. Den skiter till och med om MS krashar, deras fabriker bränns, eller om deras CEO dör i en bilkrash.

Men min lite mer empatiska sida ser MS som ett företag som startats och drivs av respektabla människor (respektabla, självgjorda entreprenörer), med fantastiska anställda av alla dess sorter, med ett skapande och släppande av EN FANTASTISK PRODUKT som sätter liv i din maskin och tillåter dig koppla upp dig till resten av världen. Bland annat. Att skapa något sådant kräver expertis utan dess like. - Klart som fan att det moraliska är att betala för produkten. Jag ser inte ens hur det kan vara en fråga.

Alla dessa spelutvecklare som livnär sig på att skapa riktigt kvalitativ underhållning (komplext shit!!, tänk Skyrim, Witcher, ETC) för dig och mig, ska dessa människor inte betalas för sitt jobb bara för att de kan skapa fler kopior ur intet? Det här är ju deras levnadsbröd. Det är deras rättighet, samma som du skulle ha samma rättighet, att få betalt för sitt digitala skapande.

Om du är en tjyv som skiter blankt om rättigheterna för dessa människor - så säg det rakt ut - försök inte rationalisera fram att det är MS som är onda i detta scenario och att du skulle ha omnipotenta rättigheter att ta vad som är deras bara sådär.

Permalänk
Inaktiv

@Annedall: Köp vad du vill imo. Det finns för många moraltanter som säger sig stå över alla andra som inte följer deras moraliska standard. Men man kan ju fråga sig vart den moraliska ribban går, hur många % av deras pengar dom skänker till välgörenhet eller tar in hemlösa från stan och ger dom mat osv..

#1 Det är MS ansvar att banna nycklarna som inte är giltiga.

#2 Stulna kreditkort kommer inte upphöra för du köper licensen på Elgiganten.

#3 Företagen gör allt för att få tag i din information och sälja den vidare till tredje part dom skiter fullständigt i någon moral. Och det gör moraltanterna också, dom gillar bara höja rösten när dom får chansen, men sen när det kommer till kritan så är det tyst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nardds:

My, my... Min lite mer sociopatiska sida skiter fullständigt i om MS får pengar eller inte. Den skiter till och med om MS krashar, deras fabriker bränns, eller om deras CEO dör i en bilkrash.

Men min lite mer empatiska sida ser MS som ett företag som startats och drivs av respektabla människor (respektabla, självgjorda entreprenörer), med fantastiska anställda av alla dess sorter, med ett skapande och släppande av EN FANTASTISK PRODUKT som sätter liv i din maskin och tillåter dig koppla upp dig till resten av världen. Bland annat. Att skapa något sådant kräver expertis utan dess like. - Klart som fan att det moraliska är att betala för produkten. Jag ser inte ens hur det kan vara en fråga.

Alla dessa spelutvecklare som livnär sig på att skapa riktigt kvalitativ underhållning (komplext shit!!, tänk Skyrim, Witcher, ETC) för dig och mig, ska dessa människor inte betalas för sitt jobb bara för att de kan skapa fler kopior ur intet? Det här är ju deras levnadsbröd. Det är deras rättighet, samma som du skulle ha samma rättighet, att få betalt för sitt digitala skapande.

Om du är en tjyv som skiter blankt om rättigheterna för dessa människor - så säg det rakt ut - försök inte rationalisera fram att det är MS som är onda i detta scenario och att du skulle ha omnipotenta rättigheter att ta vad som är deras bara sådär.

Du misstolkar mig. Sedan går du till storms mot nidbilden. Kallas för en halmdocka.