Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte, varför vill ni försöka sätta in pengar på ett konto hos en part som specifikt inte vill ha pengar och som inte bär ränta? Kan lika gärna överbetala på elräkningen eller något liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte, varför vill ni försöka sätta in pengar på ett konto hos en part som specifikt inte vill ha pengar och som inte bär ränta? Kan lika gärna överbetala på elräkningen eller något liksom...

För att kunna ta ut pengar utan ränta. Dock mycket lättare idag att skaffa revolut eller PFC i sådana fall

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller helt, men antar att man har nån form av plus-saldo och inte riskerar att betala ränta.

Det bästa är dock om man kan ha autogiro på hela beloppet. Då slipper man tänka på det, det beloppet man är skyldig dras automatiskt. Inga extra kostnader.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Komplett Bank MasterCard kort för det mesta, Norweigan VISA kort för kontantuttag i uttagsautomat. Observera att Komplett Bank MasterCard tillåter ej kontantuttag vid köp(s.k. avrunda uppåt). Denna lösning passar min nuvarande enkla livsstil. Betalar ingen ränta eller avgifter. Används enbart i Sverige samt vid köp via Internet.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Förstår inte heller helt, men antar att man har nån form av plus-saldo och inte riskerar att betala ränta.

Det bästa är dock om man kan ha autogiro på hela beloppet. Då slipper man tänka på det, det beloppet man är skyldig dras automatiskt. Inga extra kostnader.

Som sagt, väntar du på räkningen tillkommer ränta om du t.ex. tar ut kontanter eller betalar en räkning om det är sånt som du inte har räntefri period på, eller i Komplett Banks fall använder kortet hos PostNord. Komplett Bank erbjuder inte autogiro eller ens efaktura heller.

Tänker man lite mer traditionellt så kan du sätta in pengar på ditt "bensinkort", uppbära en mindre ränta på det insatta beloppet och använda detta saldo för bensin/diesel/annat drivmedel. Är ni två som delar på kortet kan man sätta in pengarna direkt på kortet i förskott istället för att bråka om vem som betalar vad nästa månad. Alla bensinkort med Mastercard eller Visa utom St1s har nog insättningsgaranti och betalar ränta på insatt belopp upp till någon viss nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Fast OCR är samma på varje räkning och jag brukar göra så hos santander för att få gratis uttag i hela världen, trots att de har uttryckt samma åsikt i sin frågelåda eller vad det är. Så frågan är om de kan/kommer göra så mycket åt det i praktiken.

Gör lika dant jag med mitt Santaderkort. Ingen årsavgift, inget valutaväxlingspåslag och ingen uttagsavgift. "Sätter in" pengar i förväg när jag ska resa och tar ut pengar från mitt plussaldo. Har fungerat strålande i flera år så misstänker att det går lika bra med Komplett.

Beror väl lite på dock, låter man det ligga flera tusenlappar + året runt kanske de bryr sig?

Permalänk
Medlem

Santander har numera uttagsavgift, eftersom det bara är Mitt kort+ som går att teckna idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Komplett Bank MasterCard kort för det mesta, Norweigan VISA kort för kontantuttag i uttagsautomat. Observera att Komplett Bank MasterCard tillåter ej kontantuttag vid köp(s.k. avrunda uppåt). Denna lösning passar min nuvarande enkla livsstil. Betalar ingen ränta eller avgifter. Används enbart i Sverige samt vid köp via Internet.

Används precis kompletts kort när jag handlade från Mindfactory.
Den missen kommer jag inte göra igen. 725€ edit blev 8006:- efter deras valutaspåslag.
Edit: (Valutakursen låg så att det skulle bli 7580:- utan påslag)
Så bitter är jag ändå inte, då det skulle kostat 8500;- för grejorna i Sverige.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Används precis kompletts kort när jag handlade från Mindfactory.
Den missen kommer jag inte göra igen. 725€ blev 8006:- efter deras valutspåslag.

Så bitter är jag ändå inte, då det skulle kostat 8500;- för grejorna i Sverige.

Vilket datum skedde transaktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vilket datum skedde transaktionen?

Idag (2019-07-18) vid 00:30

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Används precis kompletts kort när jag handlade från Mindfactory.
Den missen kommer jag inte göra igen. 725€ blev 8006:- efter deras valutspåslag.

Så bitter är jag ändå inte, då det skulle kostat 8500;- för grejorna i Sverige.

Det var då bra mycket mer än 1,75 % valutapåslag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Idag (2019-07-18) vid 00:30

Är det en fullvärdig transaktion eller bara en bokning?

Enligt XE.net så var marknadskursen 10,52970 SEK/EUR kl 00.30 i morse.

Räkna också med att Komplett har valutaväxlingspåslag på 1,75%.

Då borde ju det slutat på 725 € * 10,52970 * 101,75% = 7767 kronor.

Tyvärr har inte Mastercard Currency Conversion Calculator priserna för idag än (kommer i eftermiddag, men använder man gårdagens kurs som är typ samma så hamnar man här istället:

Jag hade klart tagit kontakt med banken och frågat dem vad de håller på med angående den där växelkursen, det verkar ju helt åt skogen.

Kan hänvisa till deras allmänna villkor (från Kapitel 7):

Citat:

Vid användande av betalkortet i annan valuta än i kortkontots gällande valuta blir transaktionsbeloppet på säljkvittot eller uttagskvittot omräknat från användarlandets valuta till svenska kronor samma dag som beloppet avräknas mellan utländsk bank och Kortinnehavarens bank. Vilken dag omräkningen görs beror på hur snabbt den utländska användarplatsen, eventuellt användarställets bankförbindelse, översänder uppgifterna om banktransaktionen. Vid omräkningen används marknadskursen för köp/försäljning av valuta plus en omräkningsavgift.

https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser
https://www.komplettbank.se/-/media/Komplett/Sverige/PDF/Agre...

Men det kan ju vara så att om det bara är en *bokning* så kanske de bokat lite mer än som krävs för att ta höjd? De kanske tar hela dagens växelkurs tänker jag, som inte är klar än, därav tar de lite höjd? Men att det löser sig när transaktionen väl är klar? Jag vet inte.

Klart värt att hålla koll på / ta en fight om, 239 kr är ju ändå inte småpotatis i sammanhanget.

Uppdatera gärna med hur du gått för dig, har själv nyligen bytt till Komplett för kreditkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är det en fullvärdig transaktion eller bara en bokning?

Enligt XE.net så var marknadskursen 10,52970 SEK/EUR kl 00.30 i morse.

https://i.imgur.com/q2aBBZG.png

Räkna också med att Komplett har valutaväxlingspåslag på 1,75%.

Då borde ju det slutat på 725 € * 10,52970 * 101,75% = 7767 kronor.

Tyvärr har inte Mastercard Currency Conversion Calculator priserna för idag än (kommer i eftermiddag, men använder man gårdagens kurs som är typ samma så hamnar man här istället:

https://i.imgur.com/3zBYaIl.png

Jag hade klart tagit kontakt med banken och frågat dem vad de håller på med angående den där växelkursen, det verkar ju helt åt skogen.

Kan hänvisa till deras allmänna villkor (från Kapitel 7):

https://www.komplettbank.se/kreditkort/priser
https://www.komplettbank.se/-/media/Komplett/Sverige/PDF/Agre...

Men det kan ju vara så att om det bara är en *bokning* så kanske de bokat lite mer än som krävs för att ta höjd? Jag vet inte.

Klart värt att ta en fight om, 239 kr är ju ändå inte småpotatis i sammanhanget.

Mjo, men samtidigt så använder sig Mindfactory utav Paypal som kanske smyger in en liknande avgift.
Den syns ej på Komplettbanks sida än, utan ser endast summan jag spenderat.
Får kolla senare under dagen om det verkligen landar så högt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Mjo, men samtidigt så använder sig Mindfactory utav Paypal som kanske smyger in en liknande avgift.
Den syns ej på Komplettbanks sida än, utan ser endast summan jag spenderat.
Får kolla senare under dagen om det verkligen landar så högt.

Skulle inte förvåna mig om det visade sig vara Paypal. De är svin allmänt. Men mer sannolikt ändå att det bara är att Komplett tar lite höjd i reservationen iom att dagskursen inte är fastställd än.

Valde du att betala i SEK eller i Euro?

(PS. Glöm inte att ta ut bonus när du ändå är inne hos Komplett. Du borde ju lätt ha fått typ 150 kr i bonus du kan använda för att dra mot köpet!)

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte aktivt valt bort det så utför paypal en egen konvertering till SEK, med ett kraftigt påslag. Även om du har valt bort det brukar de dessutom återställa den inställningen med jämna mellanrum så du måste alltid kontrollera när du handlar via paypal att det som dras från kortet blir i valutan du handlar i och inte i SEK.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skulle inte förvåna mig om det visade sig vara Paypal. De är svin allmänt. Men mer sannolikt ändå att det bara är att Komplett tar lite höjd i reservationen iom att dagskursen inte är fastställd än.

Valde du att betala i SEK eller i Euro?

(PS. Glöm inte att ta ut bonus när du ändå är inne hos Komplett. Du borde ju lätt ha fått typ 150 kr i bonus du kan använda för att dra mot köpet!)

Skrivet av Aphex:

Om du inte aktivt valt bort det så utför paypal en egen konvertering till SEK, med ett kraftigt påslag. Även om du har valt bort det brukar de dessutom återställa den inställningen med jämna mellanrum så du måste ha koll när du handlar via paypal att det som dras från kortet blir i EUR och inte i SEK.

Valde att betala i Euro.
Återstår att se om det blir 1% bonus eller 2%.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder "Revolut"? En kollega snackar gott om det, och det verkar finnas en del schysta perks på korten man betalar för.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Valde att betala i Euro.
Återstår att se om det blir 1% bonus eller 2%.

Ska ju bli 2% iom att det är ett internetköp. Annars är det inte enligt deras villkor.

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte använde Paypals valutaomvandling @Lodisen? Stämmer bättre med deras ~4 %. Paypals köpkurs plus 4 % låter det ju som det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Är det någon som använder "Revolut"? En kollega snackar gott om det, och det verkar finnas en del schysta perks på korten man betalar för.

Det är asnice. Skaffade ett innan jag for till Vietnam. Fungerade klockrent.
Använder det till 99% när jag ska köpa grejor på internet (Nu innan jag testade komplett).

Petterk, återstår att se när jag får specifikationen.
Edit: Jodå, gick via Paypal. Snark 11,01 per Euro.

Aja, kör Revolut nästa gång så blir det inga avgifter.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Det är asnice. Skaffade ett innan jag for till Vietnam. Fungerade klockrent.
Använder det till 99% när jag ska köpa grejor på internet (Nu innan jag testade komplett).

Petterk, återstår att se när jag får specifikationen.
Edit: Jodå, gick via Paypal. Snark 11,01 per Euro.

Aja, kör Revolut nästa gång så blir det inga avgifter.

Fast räknar du med 2% bonus på internetköp hos Komplett så täcker det i princip valutaväxlingspåslaget på 1,75% och lite till, så det är ju lite hugget som stucket. Däremot kan jag nog se att det finns en fördel att ha Revolut om man ska handla i butik (där man bara får 1% bonus) eller ta ut kontanter utomlands.

Men det är iofs under förutsättning att du reder ut vad de pysslat med som gör att det blev dyrare just den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Fast räknar du med 2% bonus på internetköp hos Komplett så täcker det i princip valutaväxlingspåslaget på 1,75% och lite till, så det är ju lite hugget som stucket. Däremot kan jag nog se att det finns en fördel att ha Revolut om man ska handla i butik (där man bara får 1% bonus) eller ta ut kontanter utomlands.

Men det är iofs under förutsättning att du reder ut vad de pysslat med som gör att det blev dyrare just den här gången.

1% på Revolut gäller bara utanför Europa afaik.
Däremot så kan man fylla på Revolut med Komplettkortet för 1% bonus, sedan 0.1% på köp inom Europa och inget valutaväxlingspåslag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är asnice. Skaffade ett innan jag for till Vietnam. Fungerade klockrent.
Använder det till 99% när jag ska köpa grejor på internet (Nu innan jag testade komplett).

Aja, kör Revolut nästa gång så blir det inga avgifter.

Okej nice. Kör du "grundkortet" eller något utav de andra två?

Skrivet av Lodisen:

1% på Revolut gäller bara utanför Europa afaik.
Däremot så kan man fylla på Revolut med Komplettkortet för 1% bonus, sedan 0.1% på köp inom Europa och inget valutaväxlingspåslag.

Hur menar du där?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur menar du där?

Revolut Metal ger 1% bonus utanför Europa och 0,1% bonus inom Europa.

Även jag använder Revolut och deras baskort kopplat till paypal och andra diverse onlineplånböcker.

Synnerligen bra omväg när man Internethandlar från utlandet.

Synd bara att mitt Everydacard inte ger bonus längre på överföring till Revolut.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Okej nice. Kör du "grundkortet" eller något utav de andra två?

Hur menar du där?

Kör Metal. Det jag menar är att Komplettkortet ger ju 1% bonus på övriga köp, och bör således ge bonus när man använder det för att fylla på Revolut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kör Metal. Det jag menar är att Komplettkortet ger ju 1% bonus på övriga köp, och bör således ge bonus när man använder det för att fylla på Revolut.

2%

(Men borde ju räknas som kontantuttag egentligen, så framöver kanske det blir ränta på pengarna tyvärr. Men just nu är Revolut en e-handel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

2%

(Men borde ju räknas som kontantuttag egentligen, så framöver kanske det blir ränta på pengarna tyvärr. Men just nu är Revolut en e-handel)

Åhå, se på fan. Tack för det

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Kör Metal. Det jag menar är att Komplettkortet ger ju 1% bonus på övriga köp, och bör således ge bonus när man använder det för att fylla på Revolut.

Jaha, det var ju finurligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Används precis kompletts kort när jag handlade från Mindfactory.
Den missen kommer jag inte göra igen. 725€ edit blev 8006:- efter deras valutaspåslag.
Edit: (Valutakursen låg så att det skulle bli 7580:- utan påslag)
Så bitter är jag ändå inte, då det skulle kostat 8500;- för grejorna i Sverige.

För utlandsköp kör jag med Santander.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

2%

(Men borde ju räknas som kontantuttag egentligen, så framöver kanske det blir ränta på pengarna tyvärr. Men just nu är Revolut en e-handel)

intressant. var har du sett det? avtalen för kompletts kort säger ju typ "varuköp" eller liknande så man får vara glad så länge det är så. jag kör samma upplägg fast med remember more och de har också någon klausul i sina avtal som skulle kunna ta bort bonusen för överföringar till revolut. beroende hur de klassificeras så klart.