Dela Playstation Store-spel med familjemedlemmar

Permalänk
Medlem

Dela Playstation Store-spel med familjemedlemmar

Hej!
Använder en PS4-konsol där jag har ett ”vuxenkonto” och mina barn, över 7 år bägge två, har varsitt konto. Inställningen är 7+ på bägges konto och har även testat med 12+.
Har nu köpt några spel (3+ och 7+) på Playstation Store från mitt konto, men barnen kan inte spela dem från sina konton, där syns ett hänglås från deras konton. De måste alltså spela från mitt konto och kan då inte ha egna spel utan fortsätter på varandras. Hittar ingen info om detta i Användarhandboken.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få till det här?

M v h
Isak

Permalänk
Medlem

Är du säker på att hänglåset har något med åldersbegränsning i detta fall? Det skulle lika gärna kunna innebära ett licensproblem. Vad får du för felmeddelande när du försöker starta spelen från barnens konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peuhon:

Hej!
Använder en PS4-konsol där jag har ett ”vuxenkonto” och mina barn, över 7 år bägge två, har varsitt konto. Inställningen är 7+ på bägges konto och har även testat med 12+.
Har nu köpt några spel (3+ och 7+) på Playstation Store från mitt konto, men barnen kan inte spela dem från sina konton, där syns ett hänglås från deras konton. De måste alltså spela från mitt konto och kan då inte ha egna spel utan fortsätter på varandras. Hittar ingen info om detta i Användarhandboken.
Kan någon vänlig själ hjälpa mig att få till det här?

M v h
Isak

Det ska fungera om du har aktiverat ditt konto som det primära i PS4ans inställningar.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Är du säker på att hänglåset har något med åldersbegränsning i detta fall? Det skulle lika gärna kunna innebära ett licensproblem. Vad får du för felmeddelande när du försöker starta spelen från barnens konto?

Nej, det är jag inte - nämnde det som info så ingen föreslår att kolla åldersinställningar. Men det du säger om licenser verkar ju vara nåt, ser nu meddelande om att användaren inte har licens och att man då antingen ska byta användare eller köpa spelet. Kanske nästa inlägg är en lösning på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Det ska fungera om du har aktiverat ditt konto som det primära i PS4ans inställningar.

Ja det kan kanske vara nåt. Har sett något om primär, men inte vetat vad som händer (är rätt ny på det här med sådana här spel...). Ska testa det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, hoppas det funkar.

Skillnaden är alltså att om ett PSN-konto har en PS4 aktiverad som sin primära PS4 så ska samtliga andra konton på samma PS4 kunna få tillgång till de spel som köps på det kontot.

Din PS4 ska redan vara aktiverad som din primära konsol per automatik, men om du någonsin loggat in med ditt PSN-konto på en annan PS4 innan du loggade in på konsol du har nu, så kan det hända att den konsolen ligger som primär istället.

Detta löser du isåfall på ett utav två sätt:

Att du återigen loggar in på ditt konto via den gamla PS4:an och genom dess huvudmeny avaktiverar ditt konto, vilket frigör "primär-konsol"-slotten på ditt konto. Om du inte längre har tillgång till denna gamla konsol kan du max en gång i halvåret (om jag minns rätt, men detta för att förhindra att folk delar runt sina licenser med vänner och bekanta hela tiden) deaktivera alla konsoler från ditt konto med en knapp (Deactivate All) som du hittar på https://account.sonyentertainmentnetwork.com/ - under Other Settings > Other Settings > PlayStation® Systems

När du trycker där avaktiveras alla konsoler från ditt konto, och kommer återigen aktiveras (den första du loggar in på och startar ett spel med blir aktiverad som primär konsol) allteftersom du använder dom.

Permalänk
Medlem

Suveränt! Tack för hjälp, nu funkar det!
Helt fantastiskt det här med forum och trevliga, kunniga och framförallt hjälpsamma medlemmar.
Tack än en gång och ha det fint!

Skickades från m.sweclockers.com