Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av MatteN:

@DeluxXxe: Ska du ha till en Pi 4 så tänk på att dom blir rent ut sagt skitvarma, en bra bit över 80 grader är inget ovanligt med nedklockning och förlorad prestanda som följd.

Redan köpt en, får väl fästa en fläns. Frågan är vad de gör för grejer för att få såna temps.

AMD 1800X@Noctua NH-U12F | asus prime x370pro | MSI ARMOR 1070 8GB| 4x8GB Corsair Vengeance DDR4 3GHZ | NZXT H440 | CoolerMaster V850 | NVME 1TB WD BLACK + 240GB*3 SSD | Samsung C34J791 | DELL 2713HM | Coolermaster quickfire | Razer Deathadder 2013.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Jul 2009

Inte hunnit läsa på. Har en med 4GB ram som skall köras headless, agera server på något vis.. Kommer värmeproblem drabba mig också? 😕

6700K & MSI GTX 1070

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Suomi Finland Perkele
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av codegear:

Jag har testat med 3 olika minneskort:
1. Raspbian.
2. Kodi.
3. Windows 10.
Alla tre fungerar i Raspberry Pi 3 men inget av dem fungerar i Raspberry Pi 4.

När du säger att de fungerar i Pi 3, tar du dem ur den och sätter i en Pi 4 direkt utan att formatera och köra in ny programvara?

PSN: TobaksHosto
Rota3: Intel Core i5 2500k - Asus GTX 680 DCII 2GB - Corsair Force 120gb - Fractal Design R3 - Corsair HX650
Spartanen: AMD PhenomII X3 720 BE - XFXRadeon 4850- Antec Three Hundred - 550W PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Stämmer

Skrivet av nick-li:

När du säger att de fungerar i Pi 3, tar du dem ur den och sätter i en Pi 4 direkt utan att formatera och köra in ny programvara?

Jo jag tar ut dem från 3:an och sätter in i 4:an. Enligt Raspberrys webbsida så ska i alla fall Raspbian fungera i alla Raspberry Pi versioner. Men jag ska prova med ett formaterat och nyinstallerat SD-kort direkt i 4:an
Edit:
Nu har jag testat med ett formaterat och nyinstallerat SD-kort och WOW DET FUNGERAR.
Tack till alla för alla tips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Ett alu chassi kanske ör ett måste

Skickades från m.sweclockers.com

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

@DeluxXxe: I officiella Pi4 chassit rapporterar åtskilliga användare om temp på långt över 80 grader utan att Pi'n används och att vanliga kylflänsar inte gör nån skillnad i det fallet. Jag kör numera min i ett gammalt hemgjort chassi utan kylflänsar men med en 50mm 5V fläkt som körs på 3,3V och därmed är ljudlös, den ligger aldrig över 40C.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

@sebstr: Kolla https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=28&t=24350...
där finns användare som kör headless i Pi official case vilka mätt temperaturer vid idle på runt 74-77C.

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, WD Blue 250 GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av codegear:

Jo jag tar ut dem från 3:an och sätter in i 4:an. Enligt Raspberrys webbsida så ska i alla fall Raspbian fungera i alla Raspberry Pi versioner. Men jag ska prova med ett formaterat och nyinstallerat SD-kort direkt i 4:an
Edit:
Nu har jag testat med ett formaterat och nyinstallerat SD-kort och WOW DET FUNGERAR.
Tack till alla för alla tips.

Ja, Raspbian fungerar på alla versioner av RPi men inte alla versioner av mjukvara på alla versioner av hårdvara. Ju nyare hårdvara, desto nyare mjukvara krävs. På RPi4 är det bara Raspbian Buster som fungerar, inte Wheezy, Jessie eller Stretch (v. 7, 8 resp 9).

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009

Kan ni rekommendera någon USB Hub som kan ge ström till 3 st PI4?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av llxt:

Kan ni rekommendera någon USB Hub som kan ge ström till 3 st PI4?

Hur stort strömuttag behöver du? Jag kör Raspberry Pi 4 som headless och då duger denna laddare från kjell utmärkt. Den kan leverera totalt 10 A och då max 2,4 ampere per port. Den borde klara att köra hela 6 st om RPi4 om man inte belastar alla max samtidigt.

Det är dock ingen hubb utan endast en laddare, men känner mig lite osäker på om det är en hubb du menar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av lhugo:

Hur stort strömuttag behöver du? Jag kör Raspberry Pi 4 som headless och då duger denna laddare från kjell utmärkt. Den kan leverera totalt 10 A och då max 2,4 ampere per port. Den borde klara att köra hela 6 st om RPi4 om man inte belastar alla max samtidigt.

Det är dock ingen hubb utan endast en laddare, men känner mig lite osäker på om det är en hubb du menar.

Hej! Tack. Ja det är kanske en usb laddare jag söker efter. Så länge jag slipper koppla in 3 kontakter i väggen tänkte jag skulle vara smidigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av llxt:

Hej! Tack. Ja det är kanske en usb laddare jag söker efter. Så länge jag slipper koppla in 3 kontakter i väggen tänkte jag skulle vara smidigt

Ja en laddare är mycket billigare och du skall ju ändå inte använda uttagen till data.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Har nu kompletterat med en kylfläns på 25x25 mm och gjort en del tester, med LibreELEC och tunga uppgifter som skanna ett rätt omfattande mediabibliotek så går den inte över 38C.
Med Raspbian Buster och nåt 10-tal öppna flikar i Chromium, mm går den inte över 34C.
Har sett en del rapporter om att Pi 4 original nätdel går rätt varm, min har aldrig varit över 32C, vilket är ca 10C över rumstemp.